Atzinums

Projekta ID
22-TA-2489
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projektā saskaņā ar projekta tiesiskā pamatojuma norādi un projekta 1.5. apakšpunktu tiek izpildīts Pārtikas aprites uzraudzības likuma 8. panta piektajā daļā ietvertais pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā pārtikas apritē nodarbinātās personas apmācāmas pārtikas higiēnas jomā, kā arī prasības attiecībā uz apmācības programmu un apliecību. Projektā šis pilnvarojums izmantots, paredzot regulējumu par noteiktu personu apmācību paškontroles paraugu ņemšanā, marķēšanā un transportēšanā (sk. projekta 6.2. apakšpunktu, 8.2. apakšpunktu, kā arī 4. nodaļu).
Pirmkārt, vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punktu noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta (pārraksta) likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Attiecīgi lūdzam precizēt projekta 1.5. apakšpunktu. Papildus norādām, ka nav arī skaidrs, kas ir domāts ar "apliecību salmonelozes ierobežošanai".
Otrkārt, iepriekš minētais likuma pilnvarojums citstarp ietver arī pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt prasības attiecībā uz apmācības programmu. Projektā, šķiet, konkrētas prasības attiecībā uz apmācības programmu nav ietvertas, attiecīgi lūdzam skaidrot pilnvarojuma izpildi vai attiecīgi precizēt projektu.
Treškārt, Pārtikas aprites uzraudzības likuma 8. panta piektās daļas otrajā teikumā ietvertais pilnvarojums kontekstā ar 8. panta piektās daļas pirmo teikumu ir par pārtikas uzņēmumā pārtikas apritē nodarbinātajām personām, savukārt projektā apmācības paredzētas tieši mājputnu īpašniekiem vai turētājiem (sk. salīdzinājumam Ministru kabineta 2015. gada 29. septembra noteikumu Nr. 545 "Pārtikas apritē nodarbināto personu apmācības kārtība pārtikas higiēnas jomā" (turpmāk - noteikumi Nr. 545) 2. un 3. punktu). Lūdzam arī izvērtēt, vai regulējums attiecībā uz apmācāmajiem subjektiem nebūtu precizējams. Piemēram, iespējams, var būt situācijas, kad mājputnu īpašnieks vai turētājs ir ieguvis profesionālo kvalifikāciju veterinārmedicīnas jomā, bet nav ilgstoši bijis nodarbināts attiecīgajā jomā un kuram attiecīgi varētu nebūt nepieciešamās praktiskās iemaņas paškontroles paraugu noņemšanā, marķēšanā un transportēšanā, taču saskaņā ar projekta regulējumu šādai personai tomēr nevajadzētu iziet apmācību (salīdzinājumam sk. noteikumu Nr. 545 2.2. apakšpunktu). Reizē, iespējams, kādam mājputnu īpašniekam vai turētājam, kam nav profesionālā izglītība veterinārmedicīnas jomā, bet kam ir nepieciešamās prasmes un zināšanas, ilgstoši darbojoties attiecīgajā jomā, ir nepieciešams iziet apmācību. Lūdzam arī skaidrot, kā regulējums īstenojams tad, ja mājputnu īpašnieks ir juridiska persona. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un sniegt skaidrojumu vai nepieciešamības gadījumā precizēt projektu.

Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 56. punktu, jo tas neatbilst Administratīvā procesa likuma 11. pantā paredzētajam likuma atrunas principam, kas noteic, ka privātpersonai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot var uz Latvijas Republikas Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata, savukārt Ministru kabineta noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam tikai tad, ja Latvijas Republikas Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ja jau apmācības ir būtiski nepieciešamas, lai mājputnu īpašnieki vai turētāji noņemtu atbilstošus paškontroles paraugus, nav pilnībā skaidrs, kādēļ projekta 57. punktā tomēr paredzēts, ka līdz 2024. gada 30. novembrim paškontroles paraugus saskaņā ar šo noteikumu prasībām var noņemt un nosūtīt arī mājputnu īpašnieks vai turētājs, kas nav apmācīts paraugu noņemšanā, marķēšanā un transportēšanā vai kas nav ieguvis profesionālo kvalifikāciju veterinārmedicīnas nozares specialitātē. Kaut arī praksē, kā minēts anotācijā, mājputnu īpašnieki vai turētāji noņem paraugus, tomēr saskaņā ar spēkā esošo Ministru kabineta 2007. gada 6. novembra noteikumu Nr. 741 "Noteikumi par kārtību, kādā kontrolē un apkaro salmonelozi un citas ar pārtikas produktiem pārnēsājamas infekcijas slimības mājputnu ganāmpulkos, kas paredzēti pārtikas produktu iegūšanai nelielā apjomā un tiešai piegādei galapatērētājam" 14. punktu salmonelozes, tuberkulozes un mikoplazmozes paraugus laboratoriskiem izmeklējumiem ņem tikai pilnvarots veterinārārsts. Attiecīgi lūdzam sniegt izvērstāku pamatojumu, tostarp skaidrojot, vai nepastāv risks, ka tiek noņemti neatbilstoši paraugi. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt projektu.
Papildus aicinām tiesiskās skaidrības labad, lai ir nepārprotami skaidrs, ka ir runa par apmācību noteikumu projekta 4. nodaļas izpratnē, izvērtēt iespēju precizēt projekta 57. punkta vidusdaļu, norādot arī vai tikai uz apliecības saņemšanu atbilstoši noteikumu 54. punktam (piemēram, šādā redakcijā: "[..] mājputnu īpašnieks vai turētājs, kas nav apmācīts paraugu noņemšanā, marķēšanā un transportēšanā un nav saņēmis šo noteikumu 54. punktā minēto apliecību [..]").
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 53.1. apakšpunktā ir minēta apmācība paškontroles paraugu ņemšanā, marķēšanā un transportēšanā, projekta 5.2. apakšpunktā un 4. nodaļas nosaukumā - apmācība (paškontroles) paraugu (no)ņemšanā, savukārt 57. punktā - apmācība paraugu noņemšanā, marķēšanā un transportēšanā.  Attiecīgi lūdzam precizēt projektu, izmantojot vienveidīgus formulējumus, lai ir nepārprotami skaidrs, par kādu apmācību ir runa.
Piedāvātā redakcija
-