Projekta ID
24-TA-3173Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
20.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.—2029. gada perioda vadības likuma (turpmāk - Likums) 15. pants paredz Ministru kabinetam pilnvarojumu izdot attiecīga satura noteikumus, lai nodrošinātu Šveices sadarbības programmas otrā perioda (2019.—2029. gadam) vadību. Likuma 15. pantā ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, piemēram, noteikt kārtību, kādā saskaņo un slēdz programmas līgumu un izdara grozījumus programmā (15. panta 1. punkts), noteikt projektu iesniegumu atlases kārtību, projektu iesniegumu atlases nolikuma saturu, projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus, projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma saturu, tā slēgšanas un grozījumu izdarīšanas kārtību, īstenotāja un partnera partnerības līguma saturu un saskaņošanas kārtību (15. panta 2. punkts), noteikt kārtību, kādā nodrošina projektu un iepriekš noteikto projektu uzraudzību un kontroli (15. panta 7. punkts). Likuma pārejas noteikumu 2. punkts savukārt noteic, ka Ministru kabinets līdz 2025. gada 28. februārim izdod šā likuma 15. panta 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10. un 11. punktā minētos noteikumus. Atzinuma tapšanas laikā attiecīgi Ministru kabineta noteikumi vēl nav izdoti. Lūdzam izvērtēt un sniegt pamatotu skaidrojumu par noteikumu projekta virzību, tostarp, vai ir plānots noteikumu projektu virzīt apstiprināšanai pirms Likuma 15. panta 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10. un 11. punktā ietvertā pilnvarojuma izpildes (proti, attiecīgu Ministru kabineta noteikumu apstiprināšanas un spēkā stāšanās), un, ja jā, lūdzam skaidrot šāda risinājuma pieļaujamību un atbilstību Likumam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 100. punkts noteic, ka noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 1. punktu, precīzi pārrakstot Likuma 15. panta 12. punktā Ministru kabinetam doto pilnvarojumu, kā arī precizējot vai papildinot noteikumu projektu, ja nepieciešams. Ja kāds no pilnvarojuma aspektiem netiek noteikumu projektā izpildīts (piemēram, netiek noteikta aģentūra, kā arī projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma vienpusēja uzteikuma nosacījumi), aicinām anotācijā tā arī norādīt, sniedzot skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām sniegt skaidrojumu anotācijā par noteikumu projekta 2. punktā norādīto programmas mērķi, ņemot vērā Latvijas Republikas valdības un Šveices Federālās padomes 2023. gada 19. jūnija ietvarlīgumā par Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām Eiropas Savienības dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā (turpmāk - Ietvarlīgums) minēto programmas mērķi: "Uzlabot vides kvalitāti vēsturiski piesārņotā(-ās) vietā(-ās) un samazināt riskus cilvēku veselībai." Proti, minētajā programmas mērķī nav ietverta norāde uz tieši un tikai Aizkraukles vēsturiski piesārņoto vietu. Attiecīgi aicinām sniegt skaidrojumu par noteikumu projekta 2. punkta atbilstību Ietvarlīgumam. Ja nepieciešams, lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta II. nodaļā ietverti programmas un iepriekš noteiktā projekta atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumi, aicinām noteikumu projekta 3. punktu ietvert II. nodaļā.
Papildus aicinām anotācijā skaidrot minētā punkta atbilstību Likuma 29. panta pirmajai daļai. Proti, Likuma 29. panta pirmā daļa nosaka: "Programmas ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas, ja tās radušās pēc programmas līguma noslēgšanas un apmaksātas ne vēlāk kā 2029. gada 3. decembrī. Ministru kabinets var noteikt citus izmaksu attiecināmības nosacījumus, nepārsniedzot šīs daļas pirmajā teikumā noteikto izmaksu attiecināmības termiņa sākuma un gala datumu." Pirmkārt, aicinām skaidrot attiecināmības termiņa sākuma izvēli (proti, kādēļ noteikts 2025. gada 1. janvāris kā izmaksu attiecināmības termiņa sākums), norādot arī programmas līguma noslēgšanas datumu. Otrkārt, aicinām izvērtēt iespēju 3. punktu izteikt līdzīgi kā Likuma 29. panta pirmo daļu, konkrēti norādot, ka izmaksas ir attiecināmas, ja tās radušās no 2025. gada 1. janvāra un apmaksātas ne vēlāk kā 2029. gada 3. decembrī. Līdzīgi aicinām izvērtēt iespēju precizēt arī noteikumu projekta 11. punktu.
Papildus aicinām sniegt skaidrojumu anotācijā arī par noteikumu projekta 11. punktu un 15.1. apakšpunktu, skaidrojot minēto normu atbilstību Likuma 15. panta 12. punktā paredzētajam pilnvarojumam kontekstā ar 29. panta otro daļu, kas noteic, ka Ministru kabinets var noteikt citus izmaksu attiecināmības nosacījumus, nepārsniedzot 29. panta otrās daļas pirmajā teikumā noteikto izmaksu attiecināmības termiņa sākuma un gala datumu. Aicinām arī, līdzīgi kā par noteikumu projekta 3. punktu, sniegt skaidrojumu par attiecīgo termiņu izvēli.
Papildus aicinām anotācijā skaidrot minētā punkta atbilstību Likuma 29. panta pirmajai daļai. Proti, Likuma 29. panta pirmā daļa nosaka: "Programmas ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas, ja tās radušās pēc programmas līguma noslēgšanas un apmaksātas ne vēlāk kā 2029. gada 3. decembrī. Ministru kabinets var noteikt citus izmaksu attiecināmības nosacījumus, nepārsniedzot šīs daļas pirmajā teikumā noteikto izmaksu attiecināmības termiņa sākuma un gala datumu." Pirmkārt, aicinām skaidrot attiecināmības termiņa sākuma izvēli (proti, kādēļ noteikts 2025. gada 1. janvāris kā izmaksu attiecināmības termiņa sākums), norādot arī programmas līguma noslēgšanas datumu. Otrkārt, aicinām izvērtēt iespēju 3. punktu izteikt līdzīgi kā Likuma 29. panta pirmo daļu, konkrēti norādot, ka izmaksas ir attiecināmas, ja tās radušās no 2025. gada 1. janvāra un apmaksātas ne vēlāk kā 2029. gada 3. decembrī. Līdzīgi aicinām izvērtēt iespēju precizēt arī noteikumu projekta 11. punktu.
Papildus aicinām sniegt skaidrojumu anotācijā arī par noteikumu projekta 11. punktu un 15.1. apakšpunktu, skaidrojot minēto normu atbilstību Likuma 15. panta 12. punktā paredzētajam pilnvarojumam kontekstā ar 29. panta otro daļu, kas noteic, ka Ministru kabinets var noteikt citus izmaksu attiecināmības nosacījumus, nepārsniedzot 29. panta otrās daļas pirmajā teikumā noteikto izmaksu attiecināmības termiņa sākuma un gala datumu. Aicinām arī, līdzīgi kā par noteikumu projekta 3. punktu, sniegt skaidrojumu par attiecīgo termiņu izvēli.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt noteikumu projekta 8. punktu, nedublējot Likuma 10. panta pirmās daļas 10. punktā noteikto (proti, ka programmas apsaimniekotājs izveido programmas vadības komiteju). Papildus, ņemot vērā Likumā izmantoto terminoloģiju, aicinām lietot terminu "reglaments", nevis "nolikums".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt atsauci uz "piemērojamiem tiesību aktiem", tā vietā atsaucoties uz normatīvajiem aktiem noteiktā jomā atbilstoši noteikumu Nr. 108 137. punktam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām skaidrot noteikumu projekta 14.8. apakšpunkta tvērumu anotācijā, kā arī izvērtēt iespēju apakšpunktu precizēt. Norādām, ka attiecīgais kritērijs "pārmērīgi vai nepamatoti" izdevumi varētu būt subjektīvi interpretējams.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 2.1. apakšsadaļā ietverto informāciju par juridiskajām personām, ņemot vērā, ka 2. sadaļā norāda informāciju par ietekmi uz privāto sektoru, nevis publisko sektoru. Informācija par ietekmi uz publisko sektoru norādāma anotācijas 7.1. apakšsadaļā. Vienlaikus norādām, ka ir sniedzams ietekmes apraksts, nevis tikai uzskaitāmas personas, kuras projekts ietekmēs.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
8.1.6. uz vidi
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Savienības direktīvas ir jāpārņem nacionālajā tiesiskajā regulējumā. Attiecīgi arī Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2004/35/EK par atbildību vides jomā prasības ir pārņemtas Latvijas normatīvajos tiesību aktos, tādēļ aicinām direktīvas vietā vai papildus direktīvai norādīt nacionālo normatīvo aktu vai aktus, kuros ir pārņemta direktīva un kuros attiecīgi ir ietvertas anotācijas 8.1.6. apakšsadaļā minētās prasības.
Piedāvātā redakcija
-
