Projekta ID
24-TA-1012Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
01.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Ņemot vērā to, ka noteikumu projekts citastrap paredz regulējumu par personas datu apstrādi, lūdzam aizpildīt 8.1.13. apakšpunktu ar informāciju par ietekmi uz datu aizsardzību.
Apakšpunkta aizpildīšanu ierosinām veikt atbilstoši Valsts kancelejas vadlīniju "VADLĪNIJAS TIESĪBU AKTA PROJEKTA SĀKOTNĒJĀS IETEKMES NOVĒRTĒŠANAI UN NOVĒRTĒJUMA ZIŅOJUMA SAGATAVOŠANAI VIENOTAJĀ TIESĪBU AKTU IZSTRĀDES UN SASKAŅOŠANAS PORTĀLĀ" sadaļas "Ietekme uz datu aizsardzību" prasībām.
Apakšpunkta aizpildīšanu ierosinām veikt atbilstoši Valsts kancelejas vadlīniju "VADLĪNIJAS TIESĪBU AKTA PROJEKTA SĀKOTNĒJĀS IETEKMES NOVĒRTĒŠANAI UN NOVĒRTĒJUMA ZIŅOJUMA SAGATAVOŠANAI VIENOTAJĀ TIESĪBU AKTU IZSTRĀDES UN SASKAŅOŠANAS PORTĀLĀ" sadaļas "Ietekme uz datu aizsardzību" prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 18. punkts paredz papildināt noteikumus ar 97.12 .apakšpunktu un noteikt lietotājam pienākumu pēc sadales sistēmas operatora pieprasījuma sniegt sadales sistēmas operatoram savu tālruņa numuru un e-pasta adresi.
Vienlaikus noteikumu projekta 17. punkts paredz papildināt noteikumus ar 97.11. apakšpunktu un noteikt lietotājam pienākumu iesniegt dabasgāzes tirgotājam informāciju par savu tālruņa numuru un e-pasta adresi un aktualizēt šos datus to tālākai nodošanai sadales sistēmas operatoram.
Proti, no minētā regulējuma izriet, ka lietotājam būs jāsniedz sava kontaktinformācija dabasgāzes tirgotājam nodošanai sadales sistēmas operatoram un arī pa tiešo šī informācija jāsniedz sadales sistēmas operatoram. Tātad caur diviem kanāliem sadales sistēmas operātors saņemts identisku informāciju par lietotāju. Tuklāt arī noteikumu projektā ietvertais noteikumu 77.3. apakšpunkts uzliek par pienākumu tirgotājam iesniegt operatoram lietotāja tālruņa numuru un e-pasta adresi, kā arī aktualizēt šos datus.
Anotācijā skaidrots, ka šobrīd spēkā esošais regulējums neparedz to, ka dabasgāzes tirgotājam būtu pienākums nodot dabasgāzes lietotāja personīgos datus un kontaktinformāciju sadales sistēmas operatoram. Aktuālākā informācija par patieso dabasgāzes lietotāju līdz sadales sistēmas operatoram nenonāk, jo dabasgāzes tirdzniecības līgumu lietotājs slēdz ar tirgotāju, nevis sadales sistēmas operatoru. Tai pašā laikā sadales sistēmas operatoram savu ikdienas likumisko funkciju izpildīšanai ir vitāli svarīgi zināt dabasgāzes patiesā lietotāja aktuālo kontaktinformāciju, piemēram, īstenojot profilaktiskos sadales sistēmas infrastruktūras uzturēšanas darbus, kontrolējot komercuzskaites mēraparātu rādījumus, identificējot negodprātīgos lietotājus. Īpaši svarīgi sadales sistēmas operatoram zināt patieso dabasgāzes lietotāju kontaktinformāciju enerģētiskās krīzes apstākļos, izpildot Ministru kabineta 2011.gada 19.aprīļa noteikumu Nr. 312 “Enerģijas lietotāju apgādes un kurināmā pārdošanas kārtība izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā un valsts apdraudējuma gadījumā” prasības.
Neapšaubot operatora nepieciešamību savu funkciju veikšanai sazināties ar lietotāju, Datu valsts inspekcija vērš uzmanību, ka plānotajai personas datu apstrādei ir jāatbilst Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. panta principiem, tai skaitā, godprātības, pārredzamības un datu minimizēšanas principam. No minētajiem principiem izriet, ka ir nepamatoti prasīt lietotājam sniegt savu kontaktinformāciju sadales sistēmas operatoram, ja šī informācija jau ir operatora rīcībā, pamatojoties uz izveidoto sistēmu, kur šo informāciju operatoram nodod tirgotājs.
Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot vai precizēt noteikumu projekta 18. punktu.
Vienlaikus izsakām priekšlikumu izvērtēt, vai noteikumu projekta 17. punktā ietvertajā noteikumu 97.11. apakšpunktā nav nepieciešams svītrot vārdus "to tālākai nodošanai sadales sistēmas operatoram", jo nepieciešamība nodrošināt personas datu aktualitāti ir ne tikai operatoram, bet arī tirgotājam. Ja tiesību norma tiek saglabāta šādā redakcijā, tas rada priekšstatu, ka aktuālie dati tiek nodoti operatoram, bet pašam tirgotājam šī datu aktualizācija nav nepieciešama.
Vienlaikus noteikumu projekta 17. punkts paredz papildināt noteikumus ar 97.11. apakšpunktu un noteikt lietotājam pienākumu iesniegt dabasgāzes tirgotājam informāciju par savu tālruņa numuru un e-pasta adresi un aktualizēt šos datus to tālākai nodošanai sadales sistēmas operatoram.
Proti, no minētā regulējuma izriet, ka lietotājam būs jāsniedz sava kontaktinformācija dabasgāzes tirgotājam nodošanai sadales sistēmas operatoram un arī pa tiešo šī informācija jāsniedz sadales sistēmas operatoram. Tātad caur diviem kanāliem sadales sistēmas operātors saņemts identisku informāciju par lietotāju. Tuklāt arī noteikumu projektā ietvertais noteikumu 77.3. apakšpunkts uzliek par pienākumu tirgotājam iesniegt operatoram lietotāja tālruņa numuru un e-pasta adresi, kā arī aktualizēt šos datus.
Anotācijā skaidrots, ka šobrīd spēkā esošais regulējums neparedz to, ka dabasgāzes tirgotājam būtu pienākums nodot dabasgāzes lietotāja personīgos datus un kontaktinformāciju sadales sistēmas operatoram. Aktuālākā informācija par patieso dabasgāzes lietotāju līdz sadales sistēmas operatoram nenonāk, jo dabasgāzes tirdzniecības līgumu lietotājs slēdz ar tirgotāju, nevis sadales sistēmas operatoru. Tai pašā laikā sadales sistēmas operatoram savu ikdienas likumisko funkciju izpildīšanai ir vitāli svarīgi zināt dabasgāzes patiesā lietotāja aktuālo kontaktinformāciju, piemēram, īstenojot profilaktiskos sadales sistēmas infrastruktūras uzturēšanas darbus, kontrolējot komercuzskaites mēraparātu rādījumus, identificējot negodprātīgos lietotājus. Īpaši svarīgi sadales sistēmas operatoram zināt patieso dabasgāzes lietotāju kontaktinformāciju enerģētiskās krīzes apstākļos, izpildot Ministru kabineta 2011.gada 19.aprīļa noteikumu Nr. 312 “Enerģijas lietotāju apgādes un kurināmā pārdošanas kārtība izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā un valsts apdraudējuma gadījumā” prasības.
Neapšaubot operatora nepieciešamību savu funkciju veikšanai sazināties ar lietotāju, Datu valsts inspekcija vērš uzmanību, ka plānotajai personas datu apstrādei ir jāatbilst Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. panta principiem, tai skaitā, godprātības, pārredzamības un datu minimizēšanas principam. No minētajiem principiem izriet, ka ir nepamatoti prasīt lietotājam sniegt savu kontaktinformāciju sadales sistēmas operatoram, ja šī informācija jau ir operatora rīcībā, pamatojoties uz izveidoto sistēmu, kur šo informāciju operatoram nodod tirgotājs.
Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot vai precizēt noteikumu projekta 18. punktu.
Vienlaikus izsakām priekšlikumu izvērtēt, vai noteikumu projekta 17. punktā ietvertajā noteikumu 97.11. apakšpunktā nav nepieciešams svītrot vārdus "to tālākai nodošanai sadales sistēmas operatoram", jo nepieciešamība nodrošināt personas datu aktualitāti ir ne tikai operatoram, bet arī tirgotājam. Ja tiesību norma tiek saglabāta šādā redakcijā, tas rada priekšstatu, ka aktuālie dati tiek nodoti operatoram, bet pašam tirgotājam šī datu aktualizācija nav nepieciešama.
Piedāvātā redakcija
-
