Atzinums

Projekta ID
25-TA-1859
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
02.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skaidrojam, ka atbilstoši Komisijas paziņojumam Pamatnostādnes par valsts atbalstu lidostām un aviokompānijām (2014/C 99/03) (turpmāk - Komisijas paziņojums) 35. punktam  "darbības, par kurām parasti ir atbildīga valsts, pildot savas oficiālās pilnvaras, kas saistītas ar valsts varas īstenošanu, nav saimnieciska rakstura darbības un valsts atbalsta noteikumi parasti uz tām neattiecas. Lidostā tādas darbības kā gaisa satiksmes kontrole, policijas darbības, muita, ugunsdzēsība, darbības, kas nepieciešamas, lai aizsargātu civilo aviāciju no nelikumīgas iejaukšanās darbībām, un ieguldījumi saistībā ar minēto darbību veikšanai nepieciešamo infrastruktūru un iekārtām parasti netiek uzskatīti par saimniecisko darbību.".
Ņemot vērā to, ka plānotā pasākuma ietvaros tiek paredzēts piešķirt publiskos līdzekļus valsts akciju sabiedrībai “Starptautiskai lidostai “Rīga”” (turpmāk - Rīgas lidosta), un anotācijā skaidrots: "Bezpilota lidaparāti rada arvien nopietnāku apdraudējumu drošībai. Strauji mainīgās tehnoloģijas prasa nekavējošu rīcību izstrādāt efektīvus un visaptverošus risinājumus, kas mazina apdraudējumu pasažieriem, civilai aviācijai un kritiskās infrastruktūras objektiem. Tādēļ ir nepieciešams uzlabot Rīgas lidostas spējas uztvert, identificēt, izsekot un pretdarboties bezpilota lidaparātiem, kas veic neatļautus lidojumus gaisa satiksmes kritiskajās zonās un Rīgas lidlauka teritorijā.", pirmšķietami, šis atbalsts nebūtu vērtējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai, bet ir saistīts ar valsts varas īstenošanu drošības jautājumos, tas ir, lai aizsargātu civilo aviāciju no nelikumīgas iejaukšanās darbībām.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam anotācijā iekļaut skaidrojumu par veikto izvērtējumu no komercdarbības atbalsta viedokļa, proti, ka plānotais pasākums atbilst Komisijas paziņojuma 35. un 36. punktam un tāpēc plānotais atbalsts Rīgas lidostai nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Papildus lūdzam skaidrot anotācijā, kā tiks nodrošināta Komisijas paziņojuma 37. punktā minētā nosacījuma izpilde, respektīvi, kā tiks nodrošināts tas, ka plānotais atbalsts neradīs nepamatotu diskrimināciju starp lidostām un Rīgas lidostai netiks piešķirta priekšrocība attiecībā pret pārējām lidostām. 
Vienlaikus, ņemot vērā Komisijas paziņojuma 36. punktā noteikto "[..]. Turklāt, ja lidosta līdzās saimnieciskajai darbībai veic arī darbību, kas nav saimnieciskā darbība, ir nepieciešama atsevišķa izmaksu uzskaite, lai izvairītos no publisko līdzekļu pārnešanas starp darbībām, kas nav saimnieciskā darbība, un saimnieciska rakstura darbībām.", lūdzam noteikumu projektu papildināt ar normu, kas nosaka, ka tiks nodrošināta atsevišķa darījumu ieņēmumu un izdevumu grāmatvedības uzskaite, kā arī darbību un ar to īstenošanu saistīto finanšu plūsmu nodalīšana, lai saimnieciska rakstura darbības negūtu labumu no publiskajiem līdzekļiem, kas piešķirti ar saimniecisku darbību nesaistītām darbībām.



 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 16.8. apakšpunktu papildināt ar nosacījumu, ka uzturēšanas izmaksas ir attiecināmas no projekta līdzekļiem par periodu līdz projekta īstenošanas beigām. Ja nepieciešamo remontdarbu veikšanas nodrošināšanai ir nepieciešamas rezerves daļas, lūdzam anotācijā sniegt pamatojumu šādu rezerves daļu attiecināšanai no projekta līdzekļiem, norādot, kādas rezerves daļas un kādā apjomā paredzēts iegādāties, kā arī kādam periodam tās paredzētas. Pārējās uzturēšanas izmaksas, tai skaitā speciālistu izmaksas ārpus projekta īstenošanas laika, nevar tikt attiecinātas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši vadošās iestāde vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 5.2. apakšpunktam, iekārtu un civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas izmaksas attiecināmas kā netiešās izmaksas.
Ņemot vērā iepriekšminēto, lūdzam šīs izmaksas paredzēt kā projekta netiešās attiecināmās izmaksas vai anotācijā sniegt argumentētu pamatojumu, kāpēc šīs izmaksas būtu finansējamas kā tiešās attiecināmās izmaksas.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši vadošās iestāde vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 15. punktam ES fonda projektu komunikācijas un vizuālās identitātes prasību izmaksas attiecināmas kā netiešās izmaksas.
Ņemot vērā iepriekšminēto, lūdzam šīs izmaksas paredzēt kā projekta netiešās attiecināmās izmaksas vai anotācijā sniegt argumentētu pamatojuma kāpēc šīs izmaksas būtu finansējamas no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 63.panta 7.punktu izdevumi, kas kļūst attiecināmi programmas grozījumu rezultātā, ir attiecināmi no dienas, kad Komisijai iesniegts attiecīgs pieprasījums. Ņemot vērā, ka normatīvajos aktos noregulētajai normai ir jābūt skaidrai un nepārprotamai un Ministru kabineta protokollēmums un  noteikumu projekta anotācija neparedz un neskaidro izmaksu attiecināmības nosacījumus, lūdzam viennozīmīgais izpratnei norādīt konkrētu datumu (2025.gada 29.maijs). Vienlaikus lūdzam papildināt Ministru kabineta protokollēmumu ar rīcību, gadījumā, ja Eiropas Komisija neapstiprinās Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam grozījumu pieprasījumu, kas paredz šī pasākuma īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam (turpmāk - Programma) netiek plānoti šādi iznākuma rādītāji, lūdzam precizēt noteikumu projekta 7.1.apakšpunktā norādīto informāciju, norādot, ka šie ir nacionālie rādītāji. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 12.punktu, kurā tiek skaidrotas finansējuma saņēmēja termins, kā arī lietota tā abreviatūra, aicinām noteikumu projekta 11.punktu izteikt piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
11. Pasākuma ietvaros projekta iesniedzējs ir Rīgas lidosta.
 
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai samazinātu slogu projekta iesniedzējam un ņemot vērā, ka ir plānots tikai viens projekta iesniedzējs, aicinām dzēst prasību par ekonomiskās analīzes iesniegšanu. Tā vietā piedāvājam ekonomisko analīzi izstrādāt jau Ministru kabineta noteikumu saskaņošanas laikā, sociālekonomiskās analīzes rezultātus iekļaujot anotācijas sadaļā “Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?”, bet aprēķinus MS Excel formā pievienojot kā pielikumu. Šāda pieeja paātrinātu arī projekta vērtēšanas procesu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt 16.9. apakšpunktu ar nosacījumu, ka apdrošināšanas izmaksas var būt attiecināmas, ja tās attiecas uz projekta īstenošanas periodu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 22.1.apakšpunktu ar konkrētu informāciju, no kādiem līdzekļiem tiks nodrošināta pasākuma rezultātu ilgtspēja/ uzturēšana.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar norādi par komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumu ievērošanu atbilstoši arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši Eiropas Savienības fondu prasībām, ja Ministru kabineta noteikumi par specifisko atbalsta mērķi vai pasākumi ir attiecināmi uz infrastruktūru, tad minētajos noteikumos iekļauj nosacījumu par finansējuma saņēmēja tiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu, kurā plānots veikt ieguldījumus (īpašumā, ilgtermiņa nomā vai nodibinātas apbūves tiesības, bezatlīdzības lietošanā, valdījumā, turējumā u.c.). Finansējuma saņēmēja tiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu jābūt nostiprinātām Zemesgrāmatā, ja vien nav attiecīga izņēmuma, to pamatojot noteikumu projekta anotācijā. Ņemot vērā noteikumu projekta 22.5. apakšpunktā noregulēto tiesību normu, aicinām noteikumu projekta anotācijas ietvaros skaidrot, vai neatkarīgi no tā vai projekta ietvaros tiks vai netiks veikta būvniecība īpašuma vai lietošanas tiesības ir nostiprinātas Zemesgrāmatā.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot noteikumu projekta 22.6.apakšpunktu, ņemot vērā to, ka  Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija) 61.panta prasības ir tieši piemērojamas tādiem projektiem, kas saistīti ar Eiropas Savienības (ES) fondu atbalsta saņemšanu un vienlaikus kuros atbilstoši specifiskā atbalsta mērķim finansējuma saņēmējs atlases kārtībā ES fondu dalībniekiem, gala saņēmējiem vai sadarbības partneriem sniedz finansiālu atbalstu (t.s. daudzpakāpju projekti). Lūdzam arī attiecīgi precizēt noteikumu projekta anotācijā iekļauto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un, ja attiecināms, papildināt noteikumu projektu ar punktu, kas nosaka iespēju piemērot zaļo, sociāli atbildīgu un/vai inovatīvo publisko iepirkumu (ja attiecināms).
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 1.1.sadaļu papildināt ar informāciju, ka noteikumu projekts sagatavots arī ievērojot Ministru kabineta 15.04.2025. sēdes protokola Nr. 15 50. § 3. punktā doto uzdevumu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar īsu pamatojumu/paskaidrojumu 3.2.1.1.pasākumā plānoto investīciju attiecināmībai, ņemot vērā ierobežojumus investīcijām lidostu infrastruktūrā (Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) Nr. 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu 7.pants “No ERAF un Kohēzijas fonda darbības jomas izslēgtās darbības”).
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par sinerģiju, papildinātību ar ES un citiem atbalsta instrumentiem, norādot (ja attiecināms), kā tiks nodrošināta demarkācija un dubultfinansējuma riska novēršana gadījumos, kad no dažādiem finanšu avotiem tiks atbalstītas vienas un tās pašas atbalstāmās darbības.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, atbilstoši kuram intervences kodam tiek plānotas 3.2.1.1.pasākuma izmaksas. 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta anotācijā ietvert informāciju, kas pamato izvēlēto projektu iesniedzēju.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ievērojot, ka noteikumu projektā noteiktais ERAF finansējums nesasniedz 85% no pasākuma ietvaros kopējais plānotā finansējuma, aicinām anotācijas 3.sadaļas 6.punktā vārdus “intensitāte ir” aizstāt ar vārdiem “ intensitāte nepārsniedz”.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 6.1.sadaļu ar informāciju par attiecīgās nozares/ jomas pārstāvošu biedrību, nodibinājumu, nevalstisko organizāciju iesaisti noteikumu projekta izstrādē.
Piedāvātā redakcija
-