Atzinums

Projekta ID
24-TA-125
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
30.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka anotācijas 1.3.sadaļas risinājuma apraksta 3.punktā "Papildināt finansējumu atbalsta programmas īstenošanai" ir sniegta informācija, ka sabiedrība "Altum" plāno piesaistīt Valsts kases aizdevumu 12 300 000 EUR apmērā, bet grozījumu projekts šo informāciju nesatur, lūdzam sniegt skaidrojumu vai sabiedrība "Altum" plāno piesaistīt minēto aizdevumu Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumu Nr. 421 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.4.i. investīcijas "Finanšu instrumenti komersantu digitālās transformācijas veicināšanai" īstenošanas noteikumi" 20.punktā noteiktā valsts aizdevuma ietvaros, vai tas ir papildus piesaistāmais aizdevums. Turklāt skaidrojam, ka šāds atbalsta piešķīrums būtu jāvērtē kā jauns komercdarbības atbalsts tā saņēmējam. Tā kā noteikumu projekts nesatur informāciju par minēto aizdevumu, lūdzam izvērtēt iespēju svītrot minēto informāciju no anotācijas 1.3.sadaļas.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ja ar MK noteikumu grozījumiem plānots norādīt MK noteikumu projektā Valsts kases aizdevuma summu, tad norādītās summas apmēram būtu jābūt aprēķinos balstītam uz faktisko situāciju, lai potenciāli novērstu situāciju un riskus, ka tiek ieplānoti un ierezervēti finanšu līdzekļi Valsts kasē, kas faktiski netiek izmantoti.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006, 45.pantā noteikto, ka līdzekļus, ko atmaksā finanšu instrumentiem, kas radušies vismaz astoņus gadus ilgā laikposmā pēc atbilstības perioda beigām un kas attiecināma uz atbalstu, kurš no ESI fondiem piešķirts finanšu instrumentiem saskaņā ar 37. pantu, atkārtoti izmanto saskaņā ar programmas vai programmu mērķiem, vai nu tajā pašā finanšu instrumentā, vai pēc finanšu instrumenta izmantošanas beigām citos finanšu instrumentos.
Skaidrojam, ka atmaksu izmantošana 2.2.1.4.i investīcijas ietvaros neatbilst augstāk minētajam regulējumam, jo programmas mērķis bija atbalsts mikro, maziem un vidējiem komersantiem, savukārt Atveseļošanas fonda atbalsts ir paredzēts arī lieliem komersantiem.
Papildus vēršam uzmanību, ka ir būtiski nodrošināt Atveseļošanas fonda ieguldījumus un tikai tad var piesaistīt papildus resursus. Tāpat ir izmantojams noteikumu 20.punktā noteiktais valsts aizdevums līdz 69 milj. EUR apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Anotācijā sniegts skaidrojums: "Noteikumu projekts paredz, ka turpmāk iesniegtajiem aizdevuma pieteikumiem nav prioritāri jāvērtē iespēja piešķirt atbalstu kā reģionālo atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 14.pantu. Noteikumu projekts paredz atteikties no šādas kārtības, jo turpmāk sagaidāms, ka pamatā tiks iesniegti aizdevuma pieteikumi par summām, kas iekļaujas de minimis limita ietvaros un to vērtēšana jau sākotnēji tikai atbilstoši Komisijas regulas Nr.2023/2831 prasībām atvieglos administratīvo slogu un ļaus ātrāk pieņemt lēmumus par aizdevumu piešķiršanu un tādējādi savlaicīgāk sasniegt investīcijai noteiktos mērķa rādītājus.", lūdzam minēto skaidri noteikt noteikumos, ka primāri atbalsts tiks sniegts ar de minimis atbalstu un tikai gadījumā, ja atbalstu ar de minimis regulējumu nav iespējams sniegt, tad atbalstu sniegs saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), 14.panta mērķi. Vienlaikus lūdzam papildināt noteikumus ar nosacījumiem, no kuriem skaidri izriet tas, kā notiek vienošanās starp projekta iesniedzēju un atbalsta sniedzēju par piemērojamo komercdarbības atbalsta regulējumu un iesniedzamajiem dokumentiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 4.punkta un 2.panta 18.punkta nosacījumi ir jāvērtē/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī (Komisijas regulas Nr.651/2014 angliskajā versijā nosacījumi, kas ir attiecināmi uz ‘undertaking’, ir jāpārbauda/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī), lūdzam noteikumu 39.4. un 39.5. apakšpunktus precizēt, lai nodrošinātu, ka ar terminu "komersants" tiek saprasts, ka komersants tiek vērtēts grupas līmenī. Vienlaikus ar skaidrojumu lūdzam papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā precizētās redakcijas 62.110.4, 62.112 un 62.115. punktos, nav skaidrs, kā praksē tiks veikta nodalīšana de minimis atbalsta gadījumā visu uzskaitīto apakšpunktu gadījuma, jo nodalīšana tiek attiecināta uz neatbalstāmu nozari, piem., ja 62.115. punktā ietvertajā nosacījumā tiek paredzēts, ka atbalsts netiek piešķirts projektiem, kas jau ir uzsākti, saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, proti tā nav nozare. Lūdzam pārskatīt un precizēt 47.1.apakšpunkta normu ieliekot precīzas atsauces uz nozaru punktiem. Attiecīgi lūdzam precizēt anotācijā ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai nodrošinātu Komisijas regulas Nr.2023/2831, par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831), nosacījumu ievērošanu, lūdzam dzēst 47.5.apakšpunktā norādīto daļu "norādot ziņas par fiskālo gadu un diviem iepriekšējiem fiskālajiem gadiem".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai nodrošinātu atbilstību Komisijas regulas Nr.2023/2831 5.pantam, lūdzam precizēt de minimis atbalsta kumulācijas normu, izsakot to piedāvātajā redakcijā. Vienlaikus lūdzam pārskatīt piedāvāto redakciju, vai tā pēc būtības atbilst programmas specifikai, t.sk., attiecībā uz programmā lietoto terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, tai skaitā šīs programmas ietvaros, vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā, ad-hoc lēmumā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100%."
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām dzēst anotācijās 1.3.sadaļas 4.punktā norādīto: "Ekonomikas ministrija, izmantojot Eiropas Komisijas elektroniskās paziņošanas sistēmu SANI-2, 20 darbdienu laikā no Noteikumu projekta stāšanās spēkā, nosūta Eiropas Komisijai izmaiņas par Noteikumu projekta finansējuma summām.", ņemot vērā, ka nav paredzēts palielināt atbalsta programmas sākotnējo budžetu vairāk nekā par 20%, kā arī nav paredzēta stingrāka kritēriju noteikšana (pasākuma daļai, kas ieviesta ar Komisijas regulu Nr.65/2014), tad saskaņā ar Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (EK) Nr. 659/1999, ar kuru nosaka sīki izstrādātus noteikumus EK līguma 93. panta piemērošanai 4. panta 2.punktu, nav nepieciešams iesniegt Eiropas Komsijai kopsavilkuma informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam šo normu dzēst, ņemto vērā, ka minētais nosacījums izriet jau no noteikumu 47.1.apakšpunkta.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Skaidrojam, ka atbilstoši Komisijas 2023. gada 13. decembra regulas Nr. 2023/2831 3.panta 2.punktā noteiktajam, atbalsta sniedzējam ir pienākums pārbaudīt piešķirtā, nevis faktiski saņemtā atbalsta apjomu. Lai nodrošinātu atbilstību Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktam, aicinām MK noteikumu 47.6.apakšpunktā aizstāt vārdu “saņemto” ar vārdu “piešķirto”. Vienlaikus lūdzam precizēt atbilstoši arī anotāciju un vēršam uzmanību, ka mainās atbalsta vērtējamais periods, nevis atbalsta uzskaites pieeja kā tāda.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām salāgot noteikumos lietoto terminoloģiju ar Komercdarbības atbalsta kontroles likumā lietoto terminoloģiju, t.i. 58.1.-58.3. apakšpunktos aizstāt vārdus "individuālā" ar "ad-hoc".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam svītrot vārdus "saskaņā ar šo noteikumu".
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt kolonnu "Nr.p.k.", jo šī kolonna šobrīd nesatur numerāciju.
Piedāvātā redakcija
-