Atzinums

Projekta ID
22-TA-531
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 5.3. nodaļā ir sniegta informācija, ka šāda regulējuma izstrāde pilnā mērā nodrošinātu Epidemioloģiskā drošības likuma tvērumu par nosacījumu un praktisku pasākumu kopumu, kas nepieciešams, lai samazinātu vai likvidētu vides faktoru (fizikālo, ķīmisko, bioloģisko) iespējami kaitīgo iedarbību, garantējot drošu un cilvēka veselībai nekaitīgu vidi un pakalpojumu sniegšanu.
Vēršam uzmanību, ka Epidemioloģiskās drošības likuma mērķis ir reglamentēt epidemioloģisko drošību un noteikt institūciju un personu tiesības un pienākumus epidemioloģiskās drošības jomā, t.i. saistībā ar infekcijas slimību ierobežošanu. Līdz ar to tas nav attiecināms uz konkrēto gadījumu un informatīvais ziņojums ir precizējams.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam rast iespēju saturiski pārstrukturēt informatīvajā ziņojumā paredzēto. Vēršam uzmanību, ka informatīvajā ziņojumā ietvertā informācija ir smagnēja, brīžiem satur arī lieku informāciju un pats informatīvais ziņojums nav veidots pēc vienota stila.
Piemēram, lūdzam rast iespēju informatīvo ziņojumu strukturēt, sniedzot informāciju par pašreizējo situāciju, problēmām, institūciju viedokļiem un beigās sniedzot informāciju par secinājumiem un tālāko rīcību, proti, kādi pasākumi tiks veikti un vai attiecīgo institūciju ierosinājumi tiks ņemti vērā. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 8. nodaļā ir sniegti dažādi  priekšlikumi kā varētu veicināt sauszemes vēja parku turpmāko attīstību valstī (tai skaitā grozījumi normatīvajos aktos), kā arī institūciju sniegtie viedokļi. Vēršam uzmanību, ka no informatīvā ziņojuma nav saprotams, vai šie priekšlikumi (piemēram, 8.1.1., 8.1.2., 8.1.3., 8.1.4., 8.1.5. nodaļā) jau tika izvērtēti, tie tiks īstenoti un paredzēti konkrēti uzdevumi to īstenošanai. Ekonomikas ministrijas sniegtais viedoklis nesniedz priekšstatu, ka ir ņemti vērā visi viedokļi un priekšlikumi. Līdz ar to informatīvais ziņojums ir precizējams. Šobrīd informatīvajā ziņojuma 11. nodaļā paredzētie uzdevumi aptver tikai daļu no pašā informatīvajā ziņojumā izteiktajiem ierosinājumiem.
Tāpat nav saprotama 8.5. nodaļas nepieciešamība, jo viedoklī nav sniegti priekšlikumi (pēc analoģijas ar citām institūcijām).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informātīvā ziņojuma 7. nodaļu pēc analoģijas ar citām nodaļām, sniedzot, secinājumus vai Ekonomikas ministrijas viedokli par turpmāko rīcību. Jo nav saprotams, vai tiks veiktas kādas turpmākās darbības, ņemot vērā Latvijas Pašvaldību savienības ierosinājumu izstrādāt regulējumu darbībām, kas notiek ar teritorijām, kurās ir vēja elektrostacijas pēc to ekspluatācijas beigām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 11.nodaļā ir paredzēts uzdevums Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju līdz 2022. gada 1. jūnijam izstrādāt un izskatīšanai Ministru kabinetā iesniegt priekšlikumus grozījumiem Elektroenerģijas tirgus likumā, nosakot: 1) deleģējumu, kas ļaus Ekonomikas ministrijai Ministru kabineta noteikumos precizēt, kādos gadījumos Ekonomikas ministrija drīkst atteikt elektroenerģijas ražošanas iekārtu ieviešanas atļaujas izsniegšanu; 2) deleģējumu, kas ļaus Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai pilnveidot sistēmas pieslēguma noteikumus elektroenerģijas ražotājiem un paredzēt drošības naudas mehānismu, lai risinātu jaudu rezervācijas problēmu.
Minētais uzdevums nav saprotams, piemēram, paredzot likumā pilnvarojumu Ekonomikas ministrijai precizēt Ministru kabineta noteikumus, kā arī Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai pilnveidot sistēmas pieslēguma noteikumus. Vēršam uzmanību, ka likumā likumdevējs paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt noteiktu kārtību, proti, izstrādāt Ministru kabineta noteikumus. Līdz ar to ir precizējams informatīvais ziņojums un Ministru kabineta sēdes protokollēmums.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 4. nodaļā ir sniegti vairāki viedokļi par to, ka ir nepieciešams pārskatīt Ministru kabineta  2013. gada 30. aprīļa noteikumus Nr. 240 "Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi". Vienlaikus Latvijas Pašvaldību savienība, tāpat arī Tukuma novada pašvaldība uzskata, ka nepieciešams noteikt valstisku regulējumu, kādi nosacījumi jāievēro, plānojot vēja elektrostacijas, bez deleģēšanas iespējām pašvaldībai (konkrēti attālumi no ciemiem, pilsētām, dzīvojamām ēkām, īpaši aizsargājamām dabas teritorijām utt.). Vēršam uzmanību, ka ne 4.8. nodaļā, ne 11. nodaļā nav paredzēts uzdevums pārskatīt minētos Ministru kabineta noteikumus. Arī no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas viedokļa viennozīmīgi nav saprotams, vai ir veicami grozījumi normatīvajos aktos un vai tā atbalsta vadlīniju izstrādi. Arī Ekonomikas ministrijas viedoklis nav detalizēti pamatots, kāpēc tas būtu labākais risinājums un vai pašvaldības to atbalsta.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka vadlīnijām ir tikai rekomendējošs raksturs. Līdz ar to lūdzam izvērtēt iespēju iekļaut informatīvajā ziņojumā  uzdevumu pārskatīt minētos Ministru kabineta noteikumus, iesaistot arī pašvaldības. Vienlaikus lūdzam ņemt vērā arī informatīvajā ziņojumā "Par pašvaldību saistošo noteikumu izdošanas pilnvarojumu" (22-TA-407) paredzēto, ka jautājumi, kuros nav nepieciešams specifisks, katrai teritorijai atšķirīgs regulējums, varētu tikt noregulēti vienveidīgi visā valstī, vienlaikus nodrošinot arī lielāku tiesisko stabilitāti un skaidrību iedzīvotājiem par viņu tiesībām un pienākumiem, uzturoties dažādu pašvaldību administratīvajās teritorijās.

 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 11. nodaļā ir sniegta informācija, ka Ekonomikas ministrijai  jāizstrādā un izskatīšanai Ministru kabinetā jāiesniedz priekšlikumi noteiktos normatīvajos aktos.  Lūdzam precizēt minētos uzdevumus, jo no esošās redakcijas izriet, ka Ekonomikas ministrijai ir jāsniedz tikai priekšlikumi (piemēram, informatīvā ziņojuma veidā) nevis jāizstrādā grozījumi un tie jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā. Attiecīgi ir precizējams arī Ministru kabineta sēdes protokollēmums.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 5.5. nodaļā ir sniegta informācija, ka visas iesaistītās institūcijas piekrīt, ka nepieciešams uzlabot regulējumu, vienlaikus pastāv atšķirīgi viedokļi, vai regulējums būtu nepieciešams kā normatīvais akts, vai arī kā vadlīniju dokuments. Tāpat arī šāds regulējums skartu dažādu institūciju kompetenci un nav viennozīmīgi skaidrs, kurai institūcijai būtu jāuzņemas atbildība, kas  nav ļāvis  šo jautājumu atrisināt līdz šim. Vēršam uzmanību, ka minētais neatbilst iepriekš viedokļos paustajam. No viedokļos sniegtās informācijas var secināt, ka ir nepieciešami uzlabojumi gan normatīvajos aktos, gan arī vadlīnijās, kas jau ir novecojušas. Kas attiecas uz atbildīgo institūciju, tad minētais izriet no Latvijas Nacionālā enerģētikas un klimata plāna 2021.-2030. gadam, kas paredz uzdevumu Veselības  ministrijai un Ekonomikas ministrijai izstrādāt regulējumu un robežlielumus attiecībā uz zemfrekvenču skaņām, vibrāciju, mirgojumiem, trokšņiem u.c. vēja parkiem raksturīgām radītām ietekmēm. Izpildes termiņš ir 2022. gada 31. decembris. 
Ņemot vērā minēto, informatīvā ziņojuma 5.5. nodaļa ir precizējama, norādot secinājumus un tālāko rīcību. Vēršam uzmanību, ka nodaļā nav sniegta informācija, kāda tad īsti turpmākā rīcība ir veicama.
Papildus lūdzam izvērtēt informatīvajā ziņojuma 11. nodaļā paredzētā uzdevuma atbilstību Latvijas Nacionālā enerģētikas un klimata plānā 2021.-2030. gadam paredzētajam.

 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 10. lappusē ir sniegta informācija, ka 2020. gadā prognozētās vidējās elektroenerģijas ražošanas izmaksas ir: sauszemes vējš – 43 EUR/MWh, saules PV, vidējie, novietoti uz zemes – 45 EUR/MWh,  saules PV, mazie, uz jumta jūras vēji – 58 EUR/MWh, 62 EUR/MWh un atomstacija – 76,1 EUR/MWh. Lūdzam precizēt informatīvajā ziņojumā sniegto informāciju, jo tā ir novecojusi. Lūdzam sniegt pēc iespējas aktuālākos datus par vidējām elektroenerģijas ražošanas izmaksām, ņemot vērā arī elektroenerģijas izmaksu pieaugumu, kā arī Eiropas Savienības un globālos procesus (Ukrainas krīze).



 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 11. nodaļā ir paredzēts uzdevums Ekonomikas ministrijai līdz 2023. gada 1. jūnijam izstrādāt un izskatīšanai Ministru kabinetā iesniegt priekšlikumus regulējuma projektam par vēja un citu pie elektroenerģijas pārvades tīkla pieslēgto AER balstītu elektroenerģijas ražošanas jaudu (elektrostaciju) demontāžas kārtību un ietekmētās vides, tai skaitā zemes platību rekultivācijas nosacījumiem. Lūdzam precizēt minēto uzdevumu, jo nav saprotams, kas ir regulējuma projekts. Attiecīgi ir precizējams arī Ministru kabineta sēdes protokollēmums.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ierosinām informatīvā ziņojuma 9.1. nodaļas pirmajā teikumā un 11. nodaļā minēt pilnu Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumu Nr. 350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi” nosaukumu. Attiecīgi ir precizējams arī Ministru kabineta sēdes protokollēmums.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ierosinām redakcionāli precizēt informatīvā ziņojuma 4. un 8.5. nodaļas nosaukumu, jo tas gramatiski nav pareizs.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ierosinām precizēt 4.7. nodaļā minētā likumprojekta "Grozījumi Aizsargjoslu likumā" nosaukumu, jo tas nav pareizs.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ierosinām informatīvā ziņojuma 4.4. nodaļā precizēt Ministru kabineta 2006. gada 5. decembra  noteikumu Nr. 982 "Enerģētikas infrastruktūras objektu aizsargjoslu noteikšanas metodika" nosaukumu, jo tas nav pareizs. Vienlaikus nav saprotams, kas ir domāts ar MK noteikumiem Nr. 63.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ierosinām visā informatīvajā ziņojumā novienādot lietoto saīsinājumu Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumiem Nr. 240 "Vispārīgie  teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves  noteikumi par teritoriālo plānošanu". Tāpat ierosinām lietot vienotu datuma pierakstu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ierosinām precizēt informatīvā ziņojuma 3. nodaļas trešo teikumu (10.lappuse), jo tas ir neskaidrs.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ierosinām precizēt informatīvā ziņojuma 4. un 30. atsauci, jo tajā esošā saite nedarbojas.
Piedāvātā redakcija
-