Atzinums

Projekta ID
22-TA-800
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
17.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tā kā valstī ir izveidota Oficiālās elektroniskās adreses informācijas sistēma, kā arī ņemot vērā faktu, ka valsts pārvaldē nodrošināt gan elektronisko, gan papīra dokumentu plūsmu ir dārgāk, nekā pāriet uz pilnībā elektronisku lietvedību, tomēr lai arī lielākā daļa iedzīvotāju ir aktīvas elektroniskajā vidē, tomēr gan šobrīd, gan arī nākotnē būs iedzīvotāji, kuri objektīvi nespēj lietot elektronisko vidi un internetu, bet saziņa ar šiem iedzīvotājiem ir nepieciešama, t.sk. ārkārtas gadījumos. Kā pierādīja COVID-19, tad valstī neeksistē efektīvs mehānisms, kā sasniegt cilvēkus, kas objektīvi nav aktīvi e-vidē. Tāpēc radot universālu risinājumu, ne tikai kopumā tiks ietaupīti publiskās pārvaldes resursi, bet tiks nodrošināta arī cilvēku vienlīdzība, kad informāciju un elektroniskos pakalpojumus var saņemt visi iedzīvotāji, ne tikai tie, kas ir aktīvi elektroniskajā vidē. Jo īpaši svarīgi ir radīt universālu sistēmu, kas spēj nogādāt aktuālu informāciju cilvēkiem, kas objektīvi nelieto elektronisko vidi un internetu krīžu gadījumā. Tāpēc lūdzam likumprojektu papildināt un izteikt likuma 99.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Izteikt 99.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

(1) Valsts pārvalde pakalpojumu sniegšanu organizē elektroniski, ja tas ir iespējams un lietderīgi.Valsts pārvalde saziņu ar privātpersonām veic elektroniskā formā, nosūtot visu korespondenci Oficiālās elektroniskās adreses informācijas sistēmas pārzinim. Ja privātpersonai nav aktīvs Oficiālās elektroniskās adreses konts, elektroniskās korespondences dokuments automatizēti tiek pārvērsts tā papīra atvasinājumā un nosūtīts uz privātpersonas pasta adresi (deklarēto, juridisko), šādā gadījumā papīra atvasinājumam nav nepieciešams apliecinājums ar parakstu, bet uz dokumenta norāda, ka tas ir automatizēti sagatavots papīra atvasinājums.
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam papildināt 99.panta otro daļu, nodrošinot fizisko personu vienlīdzību, jo elektroniski sniegtos  pakalpojumus nespēj izmantot iedzīvotāji, kas objektīvi nav aktīvi elektroniskajā vidē.
Piedāvātā redakcija
Izteikt 99. panta otro daļu šādā redakcijā:
”(2) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā veic valsts pārvaldes pakalpojumu un privātpersonu sniegto pakalpojumu elektronizāciju un nodrošina e-pakalpojumu pieejamību, kā arī kā e-pakalpojumi tiek nodrošināti fiziskajām personām, kas objektīvi nav aktīvas elektroniskajā vidē. Ministru kabinets nosaka kārtību kādā tiek identificētas fiziskās personas, kas objektīvi nav aktīvas elektroniskajā vidē ”.
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Papildināt ar jauniem pārejas noteikumu punktiem šādās redakcijās:
Piedāvātā redakcija
4. Papildināt pārejas noteikumus ar 29., 30., 31. un 32. punktu šādā redakcijā: 
"29. Ministru kabinets līdz 2022. gada 31. decembrim izdod šā likuma 99. panta otrajā daļā un 100. panta 1.1 , 3.1  un ceturtajā daļā minētos noteikumus.  
30. Šā likuma grozījums par 100.panta papildināšanu  ar 1.1 daļu stājas spēkā 2025.gada 1.janvārī. 
31. Šā likuma grozījums par 100.panta trešās daļas izteikšanu jaunā redakcijā stājas spēkā 2025.gada 1.janvārī. 
32. Šā likuma grozījums par 100.panta papildināšanu  ar 3.1 daļu stājas spēkā 2023.gada 1.novembrī.
33. Šā likuma grozījums par 99.panta pirmās daļas papildināšanu stājas spēkā 2026.gada 1.janvārī.
34. Ministru kabinets līdz 2022.gada 1.novembrim iesniedz Saeimā grozījumus Oficiālās elektroniskās adreses sistēmā, paredzot obligātu pienākumu fiziskajām personām lietot Oficiālo elektronisko adresi no 2026.gada 1.janvāra, vienlaikus nosakot izņēmumu fiziskajām personām, kuras objektīvi nav aktīvas elektroniskajā vidē."