Projekta ID
25-TA-2222Atzinuma sniedzējs
SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca"
Atzinums iesniegts
14.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam norādīt, vai pēc Dienesta veiktajām izmaiņām Veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzē un ar to integrētajām sistēmām SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” (turpmāk – Slimnīca) būs jāveic izmaiņas savā informācijas sistēmā.
Apstiprinošas atbildes gadījumā, kā arī, ņemot vērā, ka atbilstoši likumprojekta Pārējo noteikumu 15.punktam Ministru kabinets tikai līdz 2026. gada 1. martam izdos likumprojekta 15. panta piektajā daļā paredzētos noteikumus, Slimnīca aicina:
· pagarināt pārejas periodu par trim mēnešiem, lai Slimnīcai būtu laiks izmaiņu ieviešanai savā informācijas sistēmā;
· piešķirt papildu finansējumu izmaiņu veikšanai un ieviešanai Slimnīcas informācijas sistēmā.
Apstiprinošas atbildes gadījumā, kā arī, ņemot vērā, ka atbilstoši likumprojekta Pārējo noteikumu 15.punktam Ministru kabinets tikai līdz 2026. gada 1. martam izdos likumprojekta 15. panta piektajā daļā paredzētos noteikumus, Slimnīca aicina:
· pagarināt pārejas periodu par trim mēnešiem, lai Slimnīcai būtu laiks izmaiņu ieviešanai savā informācijas sistēmā;
· piešķirt papildu finansējumu izmaiņu veikšanai un ieviešanai Slimnīcas informācijas sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam norādīt, vai pēc Dienesta veiktajām izmaiņām Veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzē un ar to integrētajām sistēmām SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” (turpmāk – Slimnīca) būs jāveic izmaiņas savā informācijas sistēmā.
Apstiprinošas atbildes gadījumā, kā arī, ņemot vērā, ka atbilstoši likumprojekta Pārējo noteikumu 15.punktam Ministru kabinets tikai līdz 2026. gada 1. martam izdos likumprojekta 15. panta piektajā daļā paredzētos noteikumus, Slimnīca aicina:
· pagarināt pārejas periodu par trim mēnešiem, lai Slimnīcai būtu laiks izmaiņu ieviešanai savā informācijas sistēmā;
· piešķirt papildu finansējumu izmaiņu veikšanai un ieviešanai Slimnīcas informācijas sistēmā.
Apstiprinošas atbildes gadījumā, kā arī, ņemot vērā, ka atbilstoši likumprojekta Pārējo noteikumu 15.punktam Ministru kabinets tikai līdz 2026. gada 1. martam izdos likumprojekta 15. panta piektajā daļā paredzētos noteikumus, Slimnīca aicina:
· pagarināt pārejas periodu par trim mēnešiem, lai Slimnīcai būtu laiks izmaiņu ieviešanai savā informācijas sistēmā;
· piešķirt papildu finansējumu izmaiņu veikšanai un ieviešanai Slimnīcas informācijas sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Iebildums
Tiesību akta regulējums tieši ietekmē ārstniecības iestādes (tai skaitā slimnīcas) kā juridiskas personas, kuras sniedz veselības aprūpes pakalpojumus un ir ārstniecības iestādes Ārstniecības likuma izpratnē.
Paredzētās izmaiņas būtiski ietekmēs slimnīcu administratīvo un finanšu darbību, jo:
- Palielināsies maksas pakalpojumu skaits, ja pacientiem pārejas periodā nebūs tiesību saņemt valsts apmaksātu pakalpojumu. Tas radīs nepieciešamību apstrādāt lielāku apjomu maksas rēķinu, organizēt parādu piedziņu un uzraudzīt norēķinus ar pacientiem, tajā skaitā ārvalstniekiem, kā arī, iespējams, palielināsies parādu apjoms.
- Pārejas periodā reģistrējot pacientus Klientu apkalpošanas centros (KAC), var rasties tiesiskā nenoteiktība par to, vai konkrētajai personai ir tiesības uz valsts apmaksātu pakalpojumu. Slimnīcām šī neskaidrība būs jārisina praksē, lai nepieļautu nepamatotu valsts līdzekļu izlietošanu vai pacientu tiesību pārkāpumus.
- Slimnīcām būs nepieciešams pielāgot informācijas sistēmas (IS), lai nodrošinātu ātru un precīzu piekļuvi pacientu datiem un valsts apmaksas statusam, iespējams, veicot izmaiņu pieprasījumus un datu apmaiņas risinājumus ar NVD.
- Regulējuma īstenošanai būs nepieciešami papildu administratīvie resursi pacientu uzskaitei, rēķinu izrakstīšanai, maksājumu uzraudzībai, sūdzību un konfliktu situāciju risināšanai, kā arī sarakstei ar pacientiem un valsts institūcijām.
- Klientu apkalpošanas laiks var pagarināties, pieaugot nepieciešamībai sniegt skaidrojumus par apmaksas kārtību un tiesībām uz pakalpojumiem, kas var radīt sociālu spriedzi un konfliktus ar pacientiem.
Ņemot vērā iepriekš minēto, slimnīcām šis regulējums rada papildu administratīvo un finanšu slogu, kā arī nepieciešamību palielināt institucionālo kapacitāti. Tomēr anotācijā šāda ietekme nav ņemta vērā.
Lūdzam iekļaut Ārstniecības iestādes, kā institūciju (juridisku personu), kuru tieši ietekmēs minētie grozījumi.
Vienlaikus lūdzam tiesību akta ieviešanai paredzēt Slimnīcām atbilstošu finansējumu, lai segtu:
- informācijas sistēmu pielāgošanas un uzturēšanas izmaksas;
- personāla papildu darba slodzi un apmācību;
- maksas pakalpojumu uzskaites un parādu administrēšanas izmaksas;
- klientu apkalpošanas kapacitātes nodrošināšanu.
Finansējuma nepiešķiršana šiem pasākumiem var radīt risku, ka slimnīcas nespēs savlaicīgi un kvalitatīvi piemērot jauno regulējumu, kas savukārt var izraisīt tiesiskās nenoteiktības un pacientu tiesību aizsardzības problēmas pārejas periodā.
Paredzētās izmaiņas būtiski ietekmēs slimnīcu administratīvo un finanšu darbību, jo:
- Palielināsies maksas pakalpojumu skaits, ja pacientiem pārejas periodā nebūs tiesību saņemt valsts apmaksātu pakalpojumu. Tas radīs nepieciešamību apstrādāt lielāku apjomu maksas rēķinu, organizēt parādu piedziņu un uzraudzīt norēķinus ar pacientiem, tajā skaitā ārvalstniekiem, kā arī, iespējams, palielināsies parādu apjoms.
- Pārejas periodā reģistrējot pacientus Klientu apkalpošanas centros (KAC), var rasties tiesiskā nenoteiktība par to, vai konkrētajai personai ir tiesības uz valsts apmaksātu pakalpojumu. Slimnīcām šī neskaidrība būs jārisina praksē, lai nepieļautu nepamatotu valsts līdzekļu izlietošanu vai pacientu tiesību pārkāpumus.
- Slimnīcām būs nepieciešams pielāgot informācijas sistēmas (IS), lai nodrošinātu ātru un precīzu piekļuvi pacientu datiem un valsts apmaksas statusam, iespējams, veicot izmaiņu pieprasījumus un datu apmaiņas risinājumus ar NVD.
- Regulējuma īstenošanai būs nepieciešami papildu administratīvie resursi pacientu uzskaitei, rēķinu izrakstīšanai, maksājumu uzraudzībai, sūdzību un konfliktu situāciju risināšanai, kā arī sarakstei ar pacientiem un valsts institūcijām.
- Klientu apkalpošanas laiks var pagarināties, pieaugot nepieciešamībai sniegt skaidrojumus par apmaksas kārtību un tiesībām uz pakalpojumiem, kas var radīt sociālu spriedzi un konfliktus ar pacientiem.
Ņemot vērā iepriekš minēto, slimnīcām šis regulējums rada papildu administratīvo un finanšu slogu, kā arī nepieciešamību palielināt institucionālo kapacitāti. Tomēr anotācijā šāda ietekme nav ņemta vērā.
Lūdzam iekļaut Ārstniecības iestādes, kā institūciju (juridisku personu), kuru tieši ietekmēs minētie grozījumi.
Vienlaikus lūdzam tiesību akta ieviešanai paredzēt Slimnīcām atbilstošu finansējumu, lai segtu:
- informācijas sistēmu pielāgošanas un uzturēšanas izmaksas;
- personāla papildu darba slodzi un apmācību;
- maksas pakalpojumu uzskaites un parādu administrēšanas izmaksas;
- klientu apkalpošanas kapacitātes nodrošināšanu.
Finansējuma nepiešķiršana šiem pasākumiem var radīt risku, ka slimnīcas nespēs savlaicīgi un kvalitatīvi piemērot jauno regulējumu, kas savukārt var izraisīt tiesiskās nenoteiktības un pacientu tiesību aizsardzības problēmas pārejas periodā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam norādīt, kā tiks nodrošināta sabiedrības informēšana par grozījumiem Veselības aprūpes finansēšanas likumā.
Piedāvātā redakcija
-
