Atzinums

Projekta ID
23-TA-2087
Atzinuma sniedzējs
Finanšu izlūkošanas dienests
Atzinums iesniegts
19.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
9. pantā nepieciešams izslēgt vārdu “starptautiskajās”.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ir jāizslēdz 1. panta 5. punkts, jo patiesā labuma guvēja jēdziens ir definēts Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Nav jāizslēdz 1. panta 4. punkts. Tas ir jāgroza, papildinot ar vārdiem “vai attiecināmas”.
 
Piedāvātā redakcija
“sankciju subjekts — starptautisko publisko tiesību subjekts, fiziskā vai juridiskā persona vai cits identificējams subjekts, attiecībā uz kuru noteiktas vai attiecināmas starptautiskās vai nacionālās sankcijas;”
 
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
FID aicina izmantot vienveidīgas terminoloģiju. Piemēram, 10.panta 1.4 daļas pēdējais teikums nosaka, ka “Lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību”, savukārt 2.1 daļas pēdējais teikums nosaka “Lēmuma  par izņēmuma piemērošanu apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur šī lēmuma darbību.”
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
11. panta septītajā daļā tiek lietoti vārdi “finanšu ierobežojumi”, bet šis jēdziens definē tikai nacionālo sankciju veidu. Jāapsver, vai nav nepieciešams aizstāt ar vārdu “sankcijas”. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
12. pantā jāparedz, ka Ārlietu ministrija informē FID par piemērotajiem izņēmumiem atbilstoši 10.panta 1.1 daļai, lai informācijas apmaiņa par piemērotajiem izņēmumiem būtu divpusēja.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
12. panta otrās daļas piedāvātajā redakcijā aiz pirmā teikuma ir 2 punkti.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
FID uzskata par nepieciešamu 12.1 pantu papildināt ar speciālu pienākumu sniegt informēšanas/izglītošanas pasākumus par ar sankciju izpildi saistītiem jautājumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Jāpapildina 12.1 pants ar jaunu daļu par Finanšu izlūkošanas dienesta līdzšinējo kompetenci, kura saglabāsies Finanšu izlūkošanas dienesta pamatdarbības kompetences tvērumā, proti, paredzot, ka Finanšu izlūkošanas dienests ir kompetentā institūcija cīņā pret starptautisko un nacionālo sankciju apiešanu vai apiešanas mēģinājumu finanšu ierobežojumu izpildē Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā noteiktajā kārtībā. Šāda norma nav saglabājama jaunajā 13. panta redakcijā, jo nosaka tikai uzraudzības institūciju pienākumus.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izsakām priekšlikumu paredzēt pienākumu visām personām atbrīvot līdzekļus un saimnieciskos resursus no iesaldēšanas, ja tiek atceltas pret sankciju subjektu noteiktās starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai ja sankciju subjekta īpašumtiesību vai kontroles izmaiņu rezultātā starptautiskās un nacionālās sankcijas nav attiecināmas. Savukārt 12.1 panta ceturtajā daļā jānosaka, ka, ja šis pienākums nav izpildīts, Finanšu izlūkošanas dienestam ir tiesības lemt par līdzekļu un saimniecisko resursu atbrīvošanu no iesaldēšanas pēc savas iniciatīvas vai uz personas iesnieguma pamata.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likuma 12.1  otrajā daļā ietverto nepieciešams attiecināt uz starptautiskajām un nacionālajām sankcijām.
Piedāvātā redakcija
Likuma 12.1 panta otro daļu izteikt šādā redakcijā “Finanšu izlūkošanas dienests analizē starptautisko un nacionālo sankciju jomu regulējošos normatīvos aktus un nepieciešamības gadījumā sniedz priekšlikumus Ārlietu ministrijai šo normatīvo aktu pilnveidošanai.”
 
12.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Nepieciešams papildināt 13. panta 4.2 daļu ar 2. punktu šādā redakcijā “2) veicot muitas kontroles funkcijas, ir tiesīgs pieņem lēmumus, kas nepieciešami šā likuma un starptautisko un nacionālo sankciju izpildei attiecībā uz preču aprites ierobežojumiem.”
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Risinājuma apraksta rindkopā “Sankciju ieviešana, noteikšana, izpilde” FID lūdz teikumā “Savukārt FID sniedz informāciju Ārlietu ministrijai par sankciju izpildi un uzraudzību, tostarp, izņēmumu iemērošanu un informāciju, kas ministrijai neieciešama, lai nodrošinātu savu saistību pret starptautiskajām organizācijām izpildi” dzēst vārdus “un uzraudzība”, ņemot vērā to, ka FID neuzraudzīs personas sankciju izpildē.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
FID lūdz anotācijā skaidri norādīt, ka jaunās FID funkcijas ir pilnībā juridiski un strukturāli nodalītas no FID pamatfunkciju izpildes atbilstoši Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumam, kā ietvaros FID ir neatkarīga un autonoma iestāde un kā ietvaros iegūto informāciju FID drīkst izmantot tikai atbilstoši Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumam.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Risinājuma apraksta rindkopā “Sankciju ieviešana, noteikšana, izpilde” teikumā “13.pants tiek papildināts ar 4.10 daļu, kurā ietverta maksātnespējas kontroles dienesta uzraudzības institūcijas loma, uzraugot sankciju izpildi maksātnespējas procesa administratoru darbā un izstrādājot kārtību, lai nodrošinātu šī likuma prasību izpildi maksātnespējas procesā” aicinām “maksātnespējas” labot uz “Maksātnespējas”.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Risinājuma apraksta rindkopā “Sankciju ieviešana, noteikšana, izpilde” tiek tiek norādīts, ka “Savukārt 13.panta 4.2 daļā tiek papildināta Valsts ieņēmumu dienesta kā uzraudzības institūcijas kompetence, vicot muitas kontroles funkcijas un pieņemot lēmumus, kas attiecas uz sankciju piemērošanu preču apritē”. FID informē, ka likumprojektā nav ietverts tas, ka VID veic muitas kontroles funkcijas un pieņem lēmumus, kas attiecas uz sankciju piemērošanu preču apritē.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Risinājuma apraksta rindkopā “Sankciju ieviešana, noteikšana, izpilde” tiek norādīts, ka “Tiek dzēsta līdzšinējā FID kompetence (13. panta 4.1 daļa).” FID norāda, ka FID kompetence sankciju apiešanas apkarošanā jāsaglabā, pārceļot normu uz 12.1 pantu. Papildus norādāms, ka likumprojektā šī daļa nav dzēsta.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Risinājuma apraksta rindkopā “Sankciju ieviešana, noteikšana, izpilde” teikumā “Vienlaikus FID savā tīmekļvietnē uztur arī visu starptautisko un nacionālo sankciju sarakstus latviešu valodā, tādējādi atvieglojot informācijas pieejamību privātpersonām” FID lūdz dzēst vārdus “latviešu valodā”, ievērojot to, ka FID ir sankciju meklētājs sankcijas.fid.gov.lv, kurš datus automātiski ielasa no avota (ES vai ANO) tādā formā un valodā, kādā tie ir.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Risinājuma apraksta rindkopā “Sankciju ieviešana, noteikšana, izpilde” teikumā “Iepriekš, balstoties uz likuma 13. panta ceturtās daļas 3., 4. un 5. punktu, bija spēkā Finanšu un kapitāla tirgus komisijas normatīvie noteikumi Nr. 126 “Sankciju riska pārvaldīšanas normatīvie notiekumi”, kas noteica nosacījumus un prasības finanšu tirgus dalībniekiem attiecībā uz Eiropas Savienības dalībvalsts vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts noteiktajām sankcijām” labot vārdu “notiekumi” uz “noteikumi”.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Risinājuma apraksta rindkopā “Sankciju ieviešana, noteikšana, izpilde” dzēst sekojošus teikumus: “Ministru kabineta noteikumos plānots paredzēt, ka FID var finanšu tirgus dalībniekiem sniegt viedokli par Latvijai saistošo sankciju izpildes kārtību. Gadījumos, ja finanšu sektora dalībnieki vēlas “komforta vēstuli”, kas apstiprinātu MK noteikumos paredzēto, piemēram, sankcijas nebūtu attiecināmas uz pamatvajadzību segšanai nepieciešamām darbībām, ir iespējams vērsties pie FID ar iesniegumu un FID sniedz skaidrojumu. Līdzīgi sankciju izņēmumu gadījumos līdz šim ir rīkojusies Ārlietu ministrija, izdodot (nesaistošu) skaidrojumu konkrētām bankām par maksājuma veikšanas iespējām.”
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Risinājuma apraksta rindkopā “Sankciju ieviešana, noteikšana, izpilde” teikumu “Likuma 11. pantā tiek paredzēts Ministru kabineta deleģējums noteikt citas Latvijai saistošas sankcijas. aicinām precizēt uz teikumu: “Likuma 11. pantā tiek paredzēts Ministru kabineta deleģējums noteikt gadījumus, kuros var tikt piemērotas Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts noteiktās sankcijas”.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Risinājuma apraksta rindkopā “Sankciju ieviešana, noteikšana, izpilde” teikumā “Savukārt visu noteikto ES ierobežojošo pasākumu viedi tiek definēti ES regulās un citos normatīvajos aktos, piemēram, konkrēti definējot kas ir finanšu līdzekļi, uz kuriem attiecināma iesaldēšana utml” vārdu “viedi” labot uz “veidi”.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Risinājuma aprakstā teikumā “Tāpat likumprojekts paredz, ka FID kļūst par galveno iestādi sankciju izpildē Latvijā, tai skaitā, ietverot lēmumu pieņemšanu par līdzekļu iesaldēšanu, tas ir, atzīt noteiktas personas par sankcijām pakļautām personām un izdot saistošus lēmumus par šo personu līdzekļu iesaldēšanu, atbilžu sniegšanu uz privātā sektora un valsts iestāžu jautājumiem par sankciju ieviešanu un piemērošanu, sankciju apmācību organizēšana un vadīšana, informatīvo materiālu par sankciju piemērošanu un izpildi izstrāde un publicēšana, kā arī saziņa ar ārvalstu institūcijām (t.sk. ES iestādēm) par sankciju piemērošanu un izpildi Latvijā” aiz vārdiem “ietverot lēmumu pieņemšanu par līdzekļu iesaldēšanu” papildināt ar vārdiem “ja tā rīcībā ir informācija par personas pienākumu izpildīt sankcijas, bet sankcijas nav izpildītas saskaņā ar normatīvo aktu prasībām”.
Piedāvātā redakcija
-