Atzinums

Projekta ID
23-TA-890
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
21.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts paredz, ka "Azartspēļu organizētājs nodrošina, ka telpas, kurās tiek sniegts ēdināšanas pakalpojums vai notiek pārtikas aprite, ir savā starpā nodalītas no telpas, kurā atrodas spēļu automāti, kāršu, kauliņu un ruletes spēļu galdi vai citas azartspēļu iekārtas." Papildus tiek paredzēts sods par ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu minētajās telpās.

No konkrētās normas gramatiski nevar nolasīt, ka pastāv ierobežojums personām ienest un patērēt pārtiku telpās, kur atrodas spēļu automāti, kāršu, kauliņu un ruletes spēļu galdi vai citas azartspēļu iekārtas. Vienlaikus anotācijas 2.1.punktā ir minēts, ka pastāv pārtikas produktu patēriņa azartspēļu zālēs aizliegums.
Līdz ar to lūdzam novēst tiesisko neskaidrību un precizēt normu vai anotāciju, skaidrojot, vai pastāv tikai pienākums nodrošināt telpu konstruktīvu nodalīšanu, vai arī azartspēļu organizētājiem tiek noteikts pienākums kontrolēt un nepieļaut to, ka azartspēļu pakalpojumu saņēmēji ienes un patērē līdzi paņemto vai citviet iegādāto pārtiku telpās, kur atrodas spēļu automāti, kāršu, kauliņu un ruletes spēļu galdi vai citas azartspēļu iekārtas.
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 28. janvāra Regulas (EK) Nr.178/2002 ar ko paredz pārtikas aprites tiesību aktu vispārīgus principus un prasības, izveido Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādi un paredz procedūras saistībā ar pārtikas nekaitīgumu 2.pants nosaka, ka "pārtika" (jeb "pārtikas produkts") ir jebkura apstrādāta, daļēji apstrādāta vai neapstrādāta viela vai produkts, kas paredzēts cilvēkiem uzturam vai ko saprātīgi paredzamos apstākļos cilvēki varētu lietot uzturā. Pie "pārtikas" pieder dzērieni, košļājamās gumijas un jebkura viela, tostarp ūdens, kas apzināti pievienota pārtikai tās ražošanas, sagatavošanas vai apstrādes laikā. 
Ja tiek uzlikts pienākums arī kontrolēt un nepieļaut patērētāju līdzi paņemtās pārtikas vai dzērienu ienešanu un patērēšanu minētajās telpās, lūdzam anotācijā detalizētāk skaidrot kā šāds pienākums ir nodrošināms, jo dažādu pārtikas produktu kā košļājamās gumijas vai dzeremā ūdens pudeles ienešanas kontrole komersantiem var radīt nesamērīgu slogu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekts paredz virkni ierobežojumu, kas skar privātpersonu Satversmē noteiktās tiesības:
- vecuma ierobežojums dalībai azartspēlēs palielināts no 21 gada;
- vecuma ierobežojums dalībai izlozēs noteikts no 18 gadiem;
- pienākums azartspēļu un izložu organizētājiem nodalīt azartspēļu organizēšanas vietās ēdināšanas sniegšanas pakalpojumu telpas no telpām, kurās tiek spēlētas azartspēles;
- ierobežojums azartspēļu darba laikam un interaktīvo azartspēļu organizēšanai no plkst. 06.00 līdz plkst. 09.00;
- ierobežojums azartspēļu organizēšanas vietā piedāvāt alkoholiskos dzērienus bez maksas.
Vēršam uzmanību, ka tiesības brīvi rīkoties ar privātīpašumu un veikt uzņēmējdarbību ir būtisks priekšnoteikums brīvā tirgus ekonomikas efektīvai funkcionēšanai. Attiecīgi lūdzam papildināt likumprojekta anotāciju, izvērtējot katra likumprojektā noteiktā ierobežojuma atbilstību samērīguma principam:
a. Kāds ir piedāvāto ierobežojumu mērķis?  
b. Vai ierobežojums ir samērīgs?: 
i) vai izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai, tas ir, vai ar tiem var sasniegt ierobežojuma leģitīmo mērķi; 
ii) vai mērķi nevar sasniegt ar citiem, personas tiesības mazāk ierobežojošiem līdzekļiem; 
iii) vai labums, ko iegūst sabiedrība, ir lielāks par personas tiesībām nodarīto kaitējumu. 

Ekonomikas ministrija novērtē, ka anotācijā ir atsauces uz Veselības ministrijas pētījumu “Pētījums par procesu atkarību (azartspēļu, sociālo mediju, datorspēļu atkarība) izplatību Latvijas iedzīvotāju vidū un to ietekmējošiem riska faktoriem”, kas izmantots kā pamatojums atsevišķu ierobežojumu nepieciešamībai. Vienlaikus iepazīstoties ar pētījumu secināms, ka pētījuma secinājumi attiecībā uz ierobežojumu nepieciešamību (piemēram, dalības vecuma cenza palielināšana, ierobežojumi ēdināšanai) balstās uz fokusgrupās un padziļinātajās intervijās paustajos personu subjektīvajos viedokļos un novērojumos, kā arī respondentu aptaujās par atbalstu šādām iniciatīvām.
Tomēr ne pētījuma, ne anotācijas sadaļas, kurās atspoguļojas kvantitatīvie dati, izsmeļoši neļauj izsecināt likumsakarību starp konkrētu ierobežojumu neesamību un negatīvām azartspēļu atkarības tendencēm. Attiecīgi secināms, ka pats par sevi šis konkrētais pētījums nav pietiekams arguments šādu ierobežojumu noteikšanai. Līdz ar to ir nepieciešams veikt samērīguma izvērtējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Iebildums
Ņemot vērā, ka Likumprojekts ievērojami ietekmes veselas nozares darbību, kas iespējami var rezultēties arī ar azartspēļu zāļu slēgšanu, ietekmi uz ienākumiem no ārvalstu ceļotājiem un valsts ieņēmumiem no nodokļiem, lūdzam izvērtēt regulējuma ietekmi uz tautsaimniecību, sniedzot iespējami vispusīgu izvērtējumu un detalizētu aprēķinu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojekts paredz virkni jaunu pienākumu un prasību, kas veido administratīvās vai atbilstības izmaksas uzņēmējiem, un kuru izpildei nepieciešami papildu finanšu līdzekli (piemēram, spēlētāja vecuma pārbaude, spēlētāja reģistrācija, videoieraksta glabāšana, brīvprātīgās sadarbības programmas ieviešana, ar azartspēļu spēlēšanu saistīto risku uzraudzība un ar interaktīvo izložu spēlēšanu saistīto risku uzraudzība, azartspēļu zāļu vizuālā noformējuma prasības, funkcionāla telpu nodalīšana u.c.), ir nepieciešams detalizēts šo izmaksu detalizēts aprēķins (tie ir jāaprēķina uz visu mērķgrupu).
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojekts paredz virkni jaunu pienākumu un prasību, kas veido administratīvās vai atbilstības izmaksas uzņēmējiem, un kuru izpildei nepieciešami papildu finanšu līdzekli (piemēram, spēlētāja vecuma pārbaude, spēlētāja reģistrācija, videoieraksta glabāšana, brīvprātīgās sadarbības programmas ieviešana, ar azartspēļu spēlēšanu saistīto risku uzraudzība un ar interaktīvo izložu spēlēšanu saistīto risku uzraudzība, azartspēļu zāļu vizuālā noformējuma prasības, funkcionāla telpu nodalīšana u.c.), ir nepieciešams detalizēts šo izmaksu detalizēts aprēķins (tie ir jāaprēķina uz visu mērķgrupu).
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām izvairīties no vārdu salikuma "Eiropas standarta" lietojuma, kas ir minēts anotācijā, jo to jau nosaka citi nacionālie un Eiropas Savienības tiesību akti.
Ekonomikas ministrijai nav iebildumu pret "Atbildīgas spēles standarts" vai citu līdzīgu nosaukumu lietojumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ekonomikas ministrija atbalsta azartspēļu un izložu reklāmas uzraudzības uzdevuma nodošanu Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija (turpmāk - Inspekcija) kompetencē.
Papildus tam, Ekonomikas ministrijas ieskatā Inspekcijas kompetence izdot administratīvos aktus par nelikumīgas reklāmas sniegšanu un izplatīšanu varētu tikt noteikta Reklāmas  likuma 13.panta pirmajā daļā, kā arī nepieciešamais precizējamais skaidrojums par šīs kompetences tvērumu varētu tikt iekļauts Reklāmas likuma grozījumu anotācijā. Ja Inspekcijas reklāmas uzraudzības kompetence tiek noteikta Reklāmas likumā, tad tiek panākts arī procesuālas ekonomijas ieguvums un novērsts tiesiskās nenoteiktības risks, jo viss procesuālā virzība notiktu tikai administratīvā procesa ietvaros.

Paralēli grozījumiem Reklāmas likumā, svarīgi būtu pievērst uzmanību arī regulējumam, kas paredzētu Inspekcijas tiesības ierobežot piekļuvi nelegālās reklāmas izplatīšanas saskarnēm vai neatļautas reklāmas saturam (bloķēšana elektronisko sakaru tīklā, informācijas sabiedrības pakalpojumā, domēna vārda atslēgšana), piemēra, līdzīgas tiesības Patērētāju tiesību aizsardzības centram un Veselības inspekcijai ir noteiktas Patērētāju tiesību aizsardzības likuma (PTAL) 26.15 panta piektajā daļā un Ministru kabineta noteikumos Nr.99 "Kārtība, kādā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un Veselības inspekcija ierobežo piekļuvi tiešsaistes saskarnei elektronisko sakaru tīklā, domēna vārda lietošanas tiesības un piekļuvi tiešsaistes saskarnei vai saturam informācijas sabiedrības pakalpojumā".
Ekonomikas ministrijas ieskatā visas tiesības, kas attiecās uz interneta resursu ierobežošanu tiešsaistē, būtu jānosaka Azartspēļu un izložu likumā, bet ne Reklāmas likumā.

Būtiski Azartspēļu un izložu likumā paredzēt Inspekcijai tiesības ne tikai īstenot bloķēšanu elektronisko sakaru tīklā, vai tiesības atslēgt domēna vārdu (tādas tiesības Inspekcijai ir noteiktas jau šobrīd), bet arī ierobežot tiešsaistes saskarnes vai saturu informācijas sabiedrības pakalpojumā. Tas ir nepieciešams, lai Inspekcija varētu izdot administratīvo lēmumu par aizliegtas reklāmas izņemšanu lielajās platformās un to pakalpojumos (Google ads, Facebook u.c.), nebloķējot pašu platformu, kas būtu nesamērīgi.

Attiecīgi būtu papildus nepieciešams iekļaut tiešsaistes saskarnes definīciju Azartspēļu un izložu likumā paredzot tādu definīciju, kas ir noteikta Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 19. oktobra Regulā (ES) 2022/2065 par digitālo pakalpojumu vienoto tirgu un ar ko groza Direktīvu 2000/31/EK (Digitālo pakalpojumu akts).
Piedāvātā redakcija
"Tiešsaistes saskarne - šī likuma izpratnē ir jebkāda programmatūra, tostarp tīmekļa vietne vai tās daļa, un lietotnes, tostarp mobilās lietotnes."