Atzinums

Projekta ID
24-TA-1408
Atzinuma sniedzējs
Rektoru padome
Atzinums iesniegts
25.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Precizētajā MK rīkojuma projektā norādīts:
“3.2. nodrošināt konceptuālajā ziņojumā ietvertā akadēmiskā personāla darba samaksas finansēšanas modeļa 1. risinājuma īstenošanu 2026.–2028. gadā Izglītības un zinātnes ministrijas un citu nozaru ministriju, kuru pārraudzībā ir augstākās izglītības un zinātnes institūcijas, esošo budžeta līdzekļu ietvaros;
3.3. jautājumu par konceptuālajā ziņojumā ietvertā akadēmiskā personāla darba samaksas finansēšanas modeļa īstenošanai nepieciešamo finansējumu 2029. gadam un turpmāk katru gadu skatīt likumprojekta “Par valsts budžetu 2029. gadam un budžeta ietvaru 2030., 2031. un 2032. gadam” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem, ņemot vērā valsts budžeta finansiālās iespējas.”


Aicinām izvērtēt iespēju minētos punktus precizēt, paredzot drīzāku potenciālā finansējuma pieejamību akadēmiskā personāla darba samaksas finansēšanas modeļa ieviešanai. Rektoru padome apzinās pastāvošos riskus drošībai un noteiktās prioritātes, kas ietekmē valsts budžeta veidošanu. Tomēr, ņemot vērā būtiskās izmaiņas, ko paredz jaunais akadēmiskās karjeras ietvars, nebūtu pieņemams, ka modeļa ieviešanas laikā tuvākajos gados (2026., 2027., 2028.) pat netiktu apsvērta iespēja piešķirt papildus finansējumu jaunā ietvara ieviešanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Ziņojuma projekta 65. lp. ietverta 13. tabula “Jaunā akadēmiskās karjeras ietvara ieviešana institūcijās”. Reformas ieviešana neizbēgami prasa papildu administratīvos resursus, tādēļ lūdzam izvērtēt vairākos tabulas punktos apgalvojumu, ka “papildu finansējums nav tieši nepieciešams" (arī: "organizatoriskā darbība").

Šāds apgalvojums ignorē gan nepieciešamību pēc cilvēkresursiem reformu koordinēšanai un uzraudzībai, gan slodzes pieaugumu augstskolu administrācijā, izpildot tabulā norādītās funkcijas. Šāds apgalvojums maldina par reformas faktisko ieviešanas slogu un var radīt risku tās nepilnīgai vai nekonsekventai īstenošanai praktiskā līmenī. Būtu ieteicams skaidri atspoguļot, kā pāreja uz jauno akadēmiskās karjeras ietvaru – t.sk. tenūrgaitas un tenūramatu ieviešana, emeritēto profesoru sistēma utt. – ietekmēs nepieciešamo finansējumu.

Gluži pretēji norādītajam – būtu jāmeklē iespējas centralizēti finansēt pilotprojektu (-s), lai apgūtu Latvijas un ārvalstu augstskolu labāko praksi, jauno akadēmiskās karjeras ietvaru augstskolās ieviešot iespējami optimālā veidā. Kopumā atbalstām IZM veiktos sadaļas 5. TURPMĀKĀS RĪCĪBAS INDIKATĪVAIS PLĀNS papildinājumus, un aicinām IZM kolēģus tuvākajos gados ieviest arī nacionāla līmeņa atbalsta iniciatīvas jaunā akadēmiskās karjeras ietvara ieviešanai INSTITUCIONĀLĀ LĪMENĪ.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Ziņojuma 3.3. sadaļa PĀREJAS MEHĀNISMI UZ JAUNO AKADĒMISKĀS KARJERAS IETVARU paredz:
“(..) 3) pārejas perioda drošības garantija – laikā līdz pilnīgai jaunā akadēmiskās karjeras ietvara ieviešanai institūcijās (indikatīvi līdz 2030. gada 31. decembrim) darbinieki netiek izslēgti no pārejas procesa, kamēr institūcijā:
– nav izstrādāti un publiskoti attiecīgā karjeras posma darba snieguma novērtēšanas kritēriji,
– nav nodrošināta iespēja tikt novērtētam,
– nav piedāvāts informatīvs un institucionāls atbalsts pārejai.
Lai nodrošinātu savlaicīgu pārejas procesa sagatavošanu, institūcijām jāizstrādā un jāpublisko darba snieguma novērtēšanas kritērijus katram karjeras posmam indikatīvi līdz 2027. gada 31. decembrim. Novērtēšana veicama ne vēlāk kā sešus mēnešus pirms akadēmiskā personāla amata termiņa beigām.”
(58. lp.)

Atbalstām jēdziena “indikatīvi” lietošanu, ņemot vērā, ka nav iespējams precīzi noteikt – kad būs stājušies spēkā visi snieguma novērtēšanas kritēriju izstrādei nepieciešamie ārējie normatīvie akti. Vienlaikus, aicinām izvērtēt – cik reāla ir šāda termiņa (31.12.2027.) noteikšana, ņemot vērā:
a) Sadaļā 5. TURPMĀKĀS RĪCĪBAS INDIKATĪVAIS PLĀNS noteiktos precizētos termiņus, kādos plānots veikt izmaiņas ārējos tiesību aktos (12. tabula. Veicamo izmaiņu tiesību aktos laika grafiks).
b) Precizētajā MK rīkojumā noteiktos termiņus akadēmiskā personāla darba samaksas finansēšanas modeļa īstenošanai (MK rīkojums: ”3.3. jautājumu par konceptuālajā ziņojumā ietvertā akadēmiskā personāla darba samaksas finansēšanas modeļa īstenošanai nepieciešamo finansējumu 2029. gadam un turpmāk katru gadu skatīt likumprojekta “Par valsts budžetu 2029. gadam un budžeta ietvaru 2030., 2031. un 2032. gadam” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem, ņemot vērā valsts budžeta finansiālās iespējas.”)
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Ziņojuma projektā divās vietās (5., 17. lp.) lietots vārdu savienojums “pedagogu akadēmiskā darba jomas”, to tekstā papildus skaidrojot: “studējošo izglītošana un pētniecības vai mākslinieciskās jaunrades darba veikšana”.

Aicinām apsvērt iespēju svītrot vārdus “studējošo izglītošana un pētniecības vai mākslinieciskās jaunrades darba veikšana”, ņemot vērā, ka ziņojuma projekta sadaļā 2.10 AKADĒMISKĀ DARBA JOMAS UN PIENĀKUMI “akadēmiskā darba jomu” saturs tiek definēts plašāk:
“Jaunais akadēmiskās karjeras ietvars paredz, ka institūcija akadēmiskā personāla darba laikā iekļauj visus darba pienākumus, ko akadēmiskais personāls veic. Akadēmiskā personāla darba laikā, tāpat kā līdz šim, var ietilpt tādas akadēmiskā darba jomas kā studējošo izglītošana, zinātniskās darbības veikšana, tostarp pētniecības veikšana, vai mākslinieciskās jaunrades darba veikšana, kā arī organizatoriskā darba veikšana, trešās misijas darbs u. c. ar akadēmisko darbu saistītas darbības jomas, ja tādas ir.”

Saglabājot “akadēmiskā darba jomu” sašaurinātu skaidrojumu, ziņojuma lasītājam var rasties iespaids, ka “studējošo izglītošana un pētniecības vai mākslinieciskās jaunrades darba veikšana” ir izsmeļošs “akadēmiskā darba jomu” uzskaitījums.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt – cik korekts ir apgalvojums ziņojuma 11. lp., ka “2024. gadā sāka darboties jaunais doktorantūras modelis”, kas nodrošina “garantētus ienākumus doktorantiem”, ņemot vērā zināmās grūtības, kas saistītas ar modeļa ieviešanu, kā arī apzinoties, ka finansiālais nodrošinājums plānotajā apmērā netika piešķirts.
Piedāvātā redakcija
-