Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-2881
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Tieslietu ministrija sākotnējā atzinumā lūdza Informatīvajā ziņojumā atsevišķi apskatīt gadījumus, kad izbūvēto ceļu posmu nodošana no valsts pašvaldību īpašumā ir paredzēta atbilstoši regulējumam, kas noteikts Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā, kā arī gadījumus, kad ceļi tiks būvēti uz tādām zemes vienībām, kas iepriekš no pašvaldības pārņemti valsts īpašumā, pamatojoties uz Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu.
Ņemot vērā minēto, tika lūgts skaidrot un nepieciešamības gadījumā papildināt Ziņojumu ar informāciju, kādā veidā valsts nodos īpašumā pašvaldībai attiecīgos īpašumus, t.sk., kā un vai tiks segti izdevumi par no jauna uzbūvētiem ceļiem (zaudējumu atlīdzība vai atlīdzība par ieguldījumu), minēto vērtējot arī  kontekstā ar Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma regulējumu.
Tieslietu ministrijas ieskatā minētais iebildums ņemts vērā tikai daļēji.
Informatīvā ziņojuma 3. sadaļas  “Ceļu posmu nodošanas process un izmaksas” pirmajā rindkopā norādīts, ka pašvaldības nozīmes ceļi vai to posmi no valsts pašvaldību   īpašumā   tiks   nodoti   bez   atlīdzības   saskaņā   ar   Publiskas   personas   mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu, 43.pantu un likuma “Par autoceļiem” 4.panta pirmo daļu.
Tāpat minēts, ka no   jauna   būvēto   ceļu   gadījumā,   kur   saskaņā   ar   projektēšanas   risinājumiem   jāizbūvē pašvaldības nozīmes ceļi uz pašvaldībai piederošas zemes, nepieciešams to pārņemt valsts īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu.
Tomēr attiecībā uz gadījumiem, kad ceļi tiks izbūvēti uz pašvaldībai piederošas zemes, nav skaidrots, kādā veidā valsts nodos attiecīgos īpašumus pašvaldībai, tajā skaitā, nav minētas arī šādu rīcību pamatojošas tiesību normas. 
Tieslietu ministrija norāda uz nepieciešamību Informatīvajā ziņojumā norādīt nepārprotamu valsts rīcību gadījumos, kad pašvaldība saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma noteikumiem nodos valstij zemes īpašumus ceļu izbūvei uz tiem. Atkārtoti vēršam uzmanību, ka pēc ceļu izbūves  un nekustamā īpašuma nodošanas pašvaldībai veidosies vienots nekustamais īpašums, līdz ar to pašvaldībai neradīsies atpakaļdošanas pienākums attiecībā uz šiem ceļiem, ņemot vērā, ka tie būs pašvaldībai piederošas zemes sastāvdaļas. Tieslietu ministrijas ieskatā šis apstāklis Informatīvajā ziņojumā ir apsverams arī Publiskas personas mantas izšķērdēšanas likuma tvērumā.
Šāda situācija atšķiras no tiem gadījumiem, kad pašvaldības nozīmes ceļi vai to posmi no valsts pašvaldību   īpašumā   tiks   nodoti   bez   atlīdzības   saskaņā   ar   Publiskas   personas   mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu un tātad valstij būs iespēja tos iegūt atpakaļ savā īpašumā.
Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam Informatīvajā ziņojumā nodalīt abas iespējamās situācijas tā, lai būtu nepārprotama valsts rīcība un tās pamatojošās tiesību normas attiecībā uz katru no situācijām.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma projekta 3. sadaļā "Ceļu posmu nodošanas process un izmaksas" iekļautā 3. tabula "Ceļu nodošanas pašvaldības īpašumā vidējās izmaksas" (turpmāk - 3. tabula) satur informāciju par Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumiem un to izcenojumiem. Nav saprotams, pēc kādiem principiem izmaksu aprēķinā ir iekļauti Valsts zemes dienesta pakalpojumi. Tāpēc tabulā ir veicami šādi precizējumi:

1. Pieņemot, ka 3. tabulas 2. un 3. rindā norādītās veicamās darbības attiecas uz gadījumiem, kad atbilstoši likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 10.panta otrajai daļa un 10.panta otrajai daļai veicama nekustamā īpašuma pirmreizējā nostiprināšana zemesgrāmatā gadījumos, kad uz valstij vai pašvaldībām piederošām un piekrītošām zemes vienībām, kas nav kadastrāli uzmērītas, atrodas publiskās lietošanas transporta infrastruktūras objekti (ielas un ceļi, dzelzceļa zemes nodalījuma josla, ceļu zemes nodalījuma josla, ielu sarkanās līnijas un citi normatīvajos aktos noteiktie autoceļu un dzelzceļa publiskās lietošanas infrastruktūras objekti) vai valsts robežas josla, izmaksas par Valsts zemes dienesta pakalpojumiem ir:
1.1. 3. tabulas 2. rindā "Inženierbūves datu reģistrācija un aktualizācija Kadastra informācijas sistēmā", kura izmaksas atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumu Nr.787 “Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība” pielikuma 5.1. pozīcijai ir 44,50 EUR, nevis šobrīd norādītie 45,00 EUR;
1.2. 3. tabulas 3. rindā "Kadastra informācijas sagatavošana un izsniegšana par nekustamo īpašumu ar telpiskajiem datiem", kura izmaksas atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumu Nr.787 "Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība" pielikuma 14. un 18.pozīcijai ir 52,25 EUR, nevis šobrīd norādītie 33,15 EUR.
Attiecīgi precizējama arī [3] atsauce uz "Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumi Nr.787 "Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība" pielikumu – nevis 14. un 27. pozīcija, bet 14. un 18. pozīcija.

2. 3.tabulas 4.1. rindas “Zemes kadastrālā uzmērīšana” [4] atsaucē norādīts, ka izmaksas noteiktas atbilstoši LVC pieredzei, ka vidēji ceļu zemes kadastrālās uzmērīšanas viena hektāra cena veido 283,00 EUR. Ņemot vērā, ka atsaucē nav informācijas par to, kādas tieši izmaksas ietvertas šajā pozīcijā, Valsts zemes dienests vērš uzmanību, ka zemes kadastrālajai uzmērīšanai Valsts zemes dienests sniedz šādus pakalpojumus:
2.1. "Informācijas saņemšana zemes kadastrālās uzmērīšanas vajadzībām", kura izmaksas atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumu Nr. 787 "Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība" pielikuma 13.1. pozīcijai ir 20,75 EUR par informāciju standartizētā formā par uzmērāmo objektu un par robežojošām zemes vienībām;
2.2. "jauna kadastra objekta datu reģistrācija vai kadastra datu aktualizācija pēc kadastrālās uzmērīšanas, vai reģistrācijas, aktualizācijas atteikums", kura izmaksas atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumu Nr. 787 "Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība" pielikuma 5.1. pozīcijai ir 44,50 EUR.

3. 3.tabulas 4.2. rindā "Lineāras inženierbūves kadastrālā uzmērīšana" norādītā  izmaksu pozīcija (EUR) jāprecizē no "83,10" uz "142,60" atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumu Nr. 787 "Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība" pielikuma 2.1., 2.2.., 5.1. un 16. pozīcijai.
Attiecīgi jāpapildina arī [5] atsauce uz Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumu Nr. 787 "Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība" pielikumu, papildus 2.1. un 2.2. pozīcijai norādot arī 5.1. un 16. pozīciju.

4. Vienlaikus vēršam arī uzmanību, ka no 2019. gada 1. decembra ekspluatācijā pieņemtu inženierbūvi var reģistrēt arī no izpildmērījumu plāna (tas ir, ir izbūvēta jauna inženierbūve, tai ir pēc noteiktiem kritērijiem sagatavots izpildmērījums un būve ir pieņemta ekspluatācijā), neveicot kadastrālo uzmērīšanu. Šādu inženierbūvi reģistrē:
4.1. Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, ja ekspluatācijā pieņemta inženierbūve  ir iekļaujama Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrēta nekustamā īpašuma (zemes, zemes un būvju, būvju īpašuma) sastāvā, kas nav ierakstīts zemesgrāmatā;
4.2. Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā un zemesgrāmatā, ja ekspluatācijā pieņemta inženierbūve ir iekļaujama Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrēta un zemesgrāmatā ierakstīta nekustamā īpašuma (zemes, zemes un būvju, būvju īpašuma) sastāvā.
Šajā gadījumā Valsts zemes dienesta pakalpojuma izmaksas noteiktas atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumu Nr. 787 "Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība" pielikuma 7. pozīcijai (89,25 EUR).

5. Informatīvajā ziņojumā un šajā iebildumā norādītas spēkā esošās Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumu Nr. 787 "Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība" pielikumā noteiktās izmaksas, taču saskaņošanas procesā šobrīd ir izmaiņas minētajā normatīvajā aktā (projekta ID TAP portālā 22-TA-2741).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūgums pārskatīt informatīvā ziņojuma 3.nodaļas pirmo rindkopu, nepieciešamības gadījumā to precizējot, jo nav īsti saprotama saistība ar rindkopā minēto atsauci uz likuma "Par autoceļiem" 4.panta pirmo daļu, kas noteic valsts īpašuma tiesības.
Piedāvātā redakcija
-