Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-1084
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
10.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
6.3. regulāro darba apjomu.
Iebildums
Amatam nosakot atbilstošo saimi un līmeni, jau tiek skatīts, kāda darba sarežģītība, raksturs, atbildība un apjoms ir paredzēts šādam amatam, un līdz ar to amats tiek klasificēts attiecīgi zemākā vai augstākā līmenī.
Kritērijam grūti nodalāma robeža starp konkrētam nodarbinātajam vērtējamo paredzēto darba apjomu (tostarp, risināmo jautājumu sarežģītību un jau amata klasifikācijas ietvaros amatam vērtējamo darba apjomu, sarežģītību, darba raksturu, atbildību un tml.)
Šajā gadījumā vērtējot, vai nodarbinātā darba apjoms ir augstāks/zemāks, vai risināmie jautājumi sarežģītāki/vienkāršāki, salīdzinot ar citiem līdzīga darba veicējiem, varētu būt dublēts tas pats kritērijs, kas raksturo amatu un jau ir izvērtēts pie amata klasifikācijas.
Lūdzam sniegt plašāku skaidrojumu, kā piemērojams kritērijs “regulārs darba apjoms”, lai pareizi izvērtētu regulārā darba apjomu vai arī svītrotu šo kritēriju, tā vietā nosakot kādu citu - iestādes brīvi izvēlētu un iestādes specifikai piemērotu kritēriju.
Noteikumu projekta anotācijā sniegts skaidrojums – vērtēt regulāro darba apjomu, salīdzinot ar citiem līdzīga amata veicējiem. Problēma rodas tad, ja iestādē ir tikai viens amats ar konkrētiem specifiskiem amata pienākumiem, un veidojas situācija, kad nav iespējams salīdzināt šī amata veicēja darba apjomu ar citu līdzīgu amata veicēju.
Piedāvātā redakcija
6.3. regulāro darba apjomu vai citu iestādes brīvi izvēlētu un iestādes specifikai piemērotu kritēriju.
2.
Noteikumu projekts
12. Konsultatīvajām amatpersonām Ministru kabineta loceklis individuālo mēnešalgu nosaka, ņemot vērā konkrētās amatpersonas individuālās kvalifikācijas, kompetences, darba snieguma līmeni un regulāro darba apjomu.
Iebildums
Pēc redakcijas secināms, ka arī konsultatīvajām amatpersonām mēnešalga būtu jānosaka, izvērtējot tādus pašus kritērijus kā noteikumu projekta 6.punktā visiem pārējiem nodarbinātajiem.
Praksē ministri par savām konsultatīvajām amatpersonām izvēlas personas, kuru darba pieredze, kompetences viņiem jau ir zināmas, un ņemot vērā, ka līdz šim uz ministra padomniekiem izņēmuma kārtā nebija attiecināta profesionālās pieredzes pielīdzināšanas un kategorijas noteikšanas vispārējā kārtība valsts iestādē nodarbinātajiem, lūdzam noteikumu projekta 12.punktu jāpapildināt ar teikumu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Uz Ministru kabineta locekļu konsultatīvajām amatpersonām neattiecas šo noteikumu 10. un 11.punkts.
3.
Noteikumu projekts
III. Valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" amatpersonu (darbinieku) mēnešalgas noteikšanas kārtība, lai nodrošinātu Eiropas Savienības un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) prasību izpildi
Iebildums
Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija 2022.gada 3.maijā konceptuāli atbalstīja Satiksmes ministra priekšlikumu likumprojektā “Grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā” (Nr. 1275/Lp13) uz trešo lasījumu iekļaut grozījumus  likuma 4.panta astotajā daļā un 13.1pantā, kas paredz īpašo atlīdzības kārtību, kas šobrīd ir piemērojama valsts aģentūras ,,Civilās aviācijas aģentūra” amatpersonām (darbiniekiem), piemērot arī Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas amatpersonām (darbiniekiem). 
Ņemot vērā to, ka gan šī noteikumu projekta, gan likumprojekta “Grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā” spēkā stāšanās ir paredzēta 2022.gada 1.jūlijā, lai nodrošinātu likuma izpildi bez atsevišķiem šo noteikumu grozījumiem, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija piedāvā jau šobrīd precizēt noteikumu projekta III. nodaļu papildus valsts aģentūras ,,Civilās aviācijas aģentūra” amatpersonām (darbiniekiem) minēt arī Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas amatpersonas (darbiniekus). 
Piedāvātā redakcija
III. Valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" un Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas amatpersonu (darbinieku) mēnešalgas noteikšanas kārtība, lai nodrošinātu Eiropas Savienības un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) prasību izpildi
4.
Noteikumu projekts
13. Lai noteiktu to valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" amatpersonu (darbinieku) mēnešalgu, kuru profesionālā darba (amata) pienākumi un amatam izvirzāmās prasības ir saistītas ar Eiropas Savienības un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) prasību izpildi (turpmāk – aģentūras amatpersona (darbinieks)), to amatus klasificē saskaņā ar normatīvajiem aktiem par vienotu amatu klasificēšanas kārtību valsts un pašvaldību institūcijās (amatu katalogs) un nosaka amata saimi (apakšsaimi), līmeni un amatam atbilstošo mēnešalgu grupu. Katrai mēnešalgu grupai ir noteikts mēnešalgu intervāls (1. pielikums).
Iebildums
Skatīt iebildumu pie III.nodaļas virsraksta.
Piedāvātā redakcija
Lai noteiktu to valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" un Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas amatpersonu (darbinieku) mēnešalgu, kuru profesionālā darba (amata) pienākumi un amatam izvirzāmās prasības ir saistītas ar Eiropas Savienības un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) prasību izpildi (turpmāk – aģentūras vai inspekcijas amatpersona (darbinieks)), to amatus klasificē saskaņā ar normatīvajiem aktiem par vienotu amatu klasificēšanas kārtību valsts un pašvaldību institūcijās (amatu katalogs) un nosaka amata saimi (apakšsaimi), līmeni un amatam atbilstošo mēnešalgu grupu. Katrai mēnešalgu grupai ir noteikts mēnešalgu intervāls (1. pielikums).
5.
Noteikumu projekts
14. Aģentūras amatpersonai (darbiniekam) mēnešalgu attiecīgajai amata mēnešalgu grupai paredzētā mēnešalgas intervāla ietvaros nosaka, ievērojot šādus individuālās mēnešalgas kritērijus:
Iebildums
Skatīt iebildumu pie III.nodaļas virsraksta.
Piedāvātā redakcija
Aģentūras vai inspekcijas amatpersonai (darbiniekam) mēnešalgu attiecīgajai amata mēnešalgu grupai paredzētā mēnešalgas intervāla ietvaros nosaka, ievērojot šādus individuālās mēnešalgas kritērijus:
6.
Noteikumu projekts
14.1. aģentūras amatpersonas (darbinieka) kvalifikācija:
Iebildums
Skatīt iebildumu pie III.nodaļas virsraksta.
Piedāvātā redakcija
aģentūras vai inspekcijas amatpersonas (darbinieka) kvalifikācija:
7.
Noteikumu projekts
14.1.1. pamata kvalifikācija – amatpersonai (darbiniekam) ir atbilstoša izglītība attiecīgajā jomā;
Iebildums
Saskaņā ar tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem (piemēram,  Komisijas 2018. gada 16. februāra deleģētās regulas (ES) 2018/761, ar ko izveido kopīgas drošības metodes uzraudzībai, ko valstu drošības iestādes veic pēc vienotā drošības sertifikāta vai drošības atļaujas izdošanas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2016/798, un atceļ Komisijas Regulu (ES) Nr. 1077/2012, 6.pants,  Komisijas 2018. gada 9. aprīļa īstenošanas regulas (ES) 2018/763 , ar ko nosaka praktisku kārtību vienoto drošības sertifikātu izdošanai dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumiem saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2016/798 un atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 653/2007 13.pants) ir jāizveido  kompetenču pārvaldības sistēma, kurā tiek noteikti kompetenču un prasmju līmeņi.  
Piedāvātā redakcija
pamata kvalifikācija (kompetences minimālā līmenī) – amatpersonai (darbiniekam) ir atbilstoša izglītība attiecīgajā jomā;
8.
Noteikumu projekts
14.1.2. optimālā kvalifikācija – amatpersonai (darbiniekam) ir atbilstoša izglītība un viņš ir piedalījies papildu mācībās Eiropas Savienības un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) prasību piemērošanā attiecīgajā jomā, kā arī ir apguvis specifiskas papildu zināšanas;
Iebildums
Skatīt iebildumu pie 14.1.1. apakšpunkta
Piedāvātā redakcija
optimālā kvalifikācija (kompetences pamata vai augstākā līmenī) – amatpersonai (darbiniekam) ir atbilstoša izglītība un viņš ir piedalījies papildu mācībās Eiropas Savienības un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) prasību piemērošanā attiecīgajā jomā, kā arī ir apguvis specifiskas papildu zināšanas un prasmes;
9.
Noteikumu projekts
14.2. aģentūras amatpersonai (darbiniekam) ir darba pieredze aģentūrā vai citā ārvalstu civilās aviācijas uzraudzības iestādē.
Iebildums
Skatīt iebildumu pie III.nodaļas virsraksta
Piedāvātā redakcija
aģentūras vai inspekcijas amatpersonai (darbiniekam) ir darba pieredze aģentūrā vai inspekcijā, vai citā ārvalstu civilās aviācijas vai dzelzceļa uzraudzības iestādē.
10.
Noteikumu projekts
15. Aģentūras amatpersonas (darbinieka) individuālo mēnešalgu šo noteikumu 1. pielikumā attiecīgajai mēnešalgu grupai paredzētā mēnešalgas intervāla ietvaros nosaka iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota amatpersona, ievērojot šo noteikumu 14. punktā noteiktos kritērijus.
Iebildums
Skatīt iebildumu pie III.nodaļas virsraksta.
 
Piedāvātā redakcija
Aģentūras vai inspekcijas amatpersonas (darbinieka) individuālo mēnešalgu šo noteikumu 1. pielikumā attiecīgajai mēnešalgu grupai paredzētā mēnešalgas intervāla ietvaros nosaka iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota amatpersona, ievērojot šo noteikumu 14. punktā noteiktos kritērijus.
11.
Noteikumu projekts
Valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" amatpersonu (darbinieku), kuri nodrošina Eiropas Savienības un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) prasību izpildi, mēnešalgu grupas un intervāli
Iebildums
Skatīt iebildumu pie III.nodaļas virsraksta.
 
Piedāvātā redakcija
Valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" un Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas amatpersonu (darbinieku), kuri nodrošina Eiropas Savienības un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) prasību izpildi, mēnešalgu grupas un intervāli
12.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
Civilās aviācijas jomas uzraudzības specifika paredz, ka iestādes vadītājs piedalās uzraudzības procesos. ICAO izdotā dokumenta Doc 8335 “Sertifikācijas un nepārtrauktas uzraudzības procedūru rokasgrāmata” 5.2.1. apakšpunkts nosaka civilās aviācijas uzraudzības iestāžu darbību, tostarp vadītāja pienākumus, nosakot, ka lēmumu pieņemšana par konkrētiem uzraudzības pasākumiem vai to rezultātā pieņemtajiem lēmumiem ir uzraudzības iestādes vadītāja kompetencē, līdz ar to iestādes vadītājs ir uzskatāms par iestādes galveno uzraudzības ekspertu, un viņa profesionālā darbība ir tieši saistīta ar Eiropas Savienības un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) prasību izpildi, tādējādi Valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" direktora atlīdzība nosakāma atbilstoši noteikumu projekta 1.pielikumam (iestādes vadītājam varētu tikt piemērota 14.mēnešalgu grupa, ņemot vērā iestādes lielumu (amata vietu skaitu) un iestādes pārvaldāmo budžeta līdzekļu apmēru kalendārā gadā). Savukārt no noteikumu projekta izriet, ka vadības līmeņa uzraudzības (ekspertu) amatiem, kuru pienākumos ietilpst nodrošināt Eiropas Savienības un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) prasību izpildi, un amatu klasificēšanas rezultātā varētu tikt piemērojams apakšsaimes “Privātpersonu kontrole (28.3. apakšsaime)” VIII līmenis un atbilstoši noteikumu projekta 1.pielikumā “Amatu līmeņu sadalījums mēnešalgu grupās” noteiktajam piemērojama 13.mēnešalgu grupa. Līdz ar to nebūs iespējams attiecināt vienlīdzīgu mēnešalgas noteikšanas kārtību, jo šāda mēnešalgu grupa nav iekļauta noteikumu projekta 1.pielikuma redakcijā.

Saskaņā ar tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem (piemēram, Komisijas 2018. gada 16. februāra deleģētās regulas (ES) 2018/761, ar ko izveido kopīgas drošības metodes uzraudzībai, ko valstu drošības iestādes veic pēc vienotā drošības sertifikāta vai drošības atļaujas izdošanas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2016/798, un atceļ Komisijas Regulu (ES) Nr. 1077/2012, 6.pants, Komisijas 2018. gada 9. aprīļa Īstenošanas regulas (ES) 2018/763, ar ko nosaka praktisku kārtību vienoto drošības sertifikātu izdošanai dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumiem saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2016/798 un atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 653/2007 13.pants) kompetenču pārvaldības sistēma ir arī jāpiemēro visiem darbiniekiem, tostarp iestādes vadītājam, jo atbilstoši Ministru kabineta 2005.gada 4.janvāra noteikumu Nr.14 "Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas nolikums" 5.punktam direktors vienlaikus ir inspekcijas galvenais inspektors un paralēli administratīvajiem pienākumiem nodrošina kontroles un uzraudzības funkcijas. 
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 1.pielikumā piedāvātās mēnešalgu grupas, kas izteiktas mēnešalgu intervālos un koeficientos pret bāzes mēnešalgu, papildinot tās ar 13. un 14. mēnešalgu grupu, kas aprēķināta pēc Valsts kancelejas veiktās vienotās aprēķinu metodikas, kas tika piemērota 9., 10., 11. un 12. mēnešalgu grupu amatiem, kas nodrošina Eiropas Savienības un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) prasību izpildi.


 
Piedāvātā redakcija

 

Mēnešalgu grupa

Mēnešalgu intervāli
(koeficienti pret bāzes mēnešalgu)

minimums viduspunkts maksimums
9.

1,820

2,601

3,252

10. 2,276 3,250 4,064
11. 2,748 3,927 4,910
12. 3,382 4,832 5,799

13.

 

 

 

 

 

14. 

[koeficients atbilstoši Valsts kancelejas izveidotajam algoritmam]

 

 

 

 

[koeficients atbilstoši Valsts kancelejas izveidotajam algoritmam]

[koeficients atbilstoši Valsts kancelejas izveidotajam algoritmam]

 

 

 

[koeficients atbilstoši Valsts kancelejas izveidotajam algoritmam]

 

 

 

 

[koeficients atbilstoši Valsts kancelejas izveidotajam algoritmam]

 

 

 

 

 

[koeficients atbilstoši Valsts kancelejas izveidotajam algoritmam]

13.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums

Likuma “Par aviāciju” 6.panta otrās daļas 19.punktā noteikts, ka Civilās aviācijas aģentūra nodrošina incidentu izmeklēšanu gadījumos, kad to neveic Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs. Ņemot vērā to, ka noteikumu projekta 3.pielikuma 13.punktā iekļauti Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja izmeklētāji, kuri saskaņā ar likuma “Par aviāciju” 5.panta trešās daļas 1.punktā noteiktajam veic civilās aviācijas nelaimes gadījumu, nopietnu incidentu un, ja tas nepieciešams lidojumu drošības uzlabošanai, arī incidentu izmeklēšanu, lai nodrošinātu vienlīdzīgu attieksmi pret visām personām, kuras veic aviācijas nelaimes gadījumu, nopietnu incidentu un incidentu izmeklēšanu, noteikumu projekta 3.pielikums papildināms ar punktu par Valsts aģentūras “Civilās aviācijas aģentūra” amatpersonām (darbiniekiem).
 
Piedāvātā redakcija

16. Valsts aģentūras “Civilās aviācijas aģentūra” amatpersonas (darbinieki), kuru darbs tieši saistīts ar atrašanos paaugstinātas bīstamības zonā aviācijas incidentu izmeklēšanas laikā.

14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums


Latvijas Republikas normatīvie akti  aviācijas jomā ir balstīti uz Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (turpmāk - ICAO) starptautiskajiem standartiem un rekomendēto praksi, kas ietverti 1944.gada 7.decembra Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju (turpmāk - Konvencija) pielikumos. Konvencijas 19.pielikuma 1.papildinājuma 3.punkts paredz, ka ICAO dalībvalstīm noteikts pienākums izveidot iestādes vai aģentūras, kuras atbalsta pietiekams un kvalificēts personāls un tās ir nodrošinātas ar pietiekamiem finanšu resursiem civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošuma pārvaldībai, kā arī rekomendēts dalībvalstij veikt nepieciešamos pasākumus, (piemēram, atalgojuma noteikšana un darba apstākļu piemērošana), lai nodrošinātu, ka tiek pieņemts darbā un uzturēts kvalificēts personāls, kas veic lidojumu drošuma un drošības uzraudzības funkcijas. Starptautiskajā regulējumā iestādei uzdoto civilās aviācijas uzraudzības funkcijas nodrošināšanai nepieciešamie uzdevumu veicēji netiek dalīti inspektoros un atbalsta funkciju veicējos, bet gan definēti kā kvalificēts personāls.
ICAO izdotā dokumenta Doc 8335 “Sertifikācijas un nepārtrauktas uzraudzības procedūru rokasgrāmata” 3.3. punktā ir noteikts, ka civilās aviācijas uzraudzības iestādes direktors ir atbildīgs par to, lai izveidotu tādu struktūru, kura atbilst civilās aviācijas uzraugāmo organizāciju un personu skaitam un lielumam, un nosaka katra darbinieka atbildību kvalifikāciju uzraudzības procesā. Tā var būt vairāku struktūrvienību sadarbības procesā veikta uzraudzības funkcija, kas neaptver tikai inspektoriāta funkcijas. Piemēram, arī finanšu pārvaldība tiek iekļauta kopējā sistēmā. ICAO izdotā dokumenta Doc 9734 “Drošuma uzraudzības sistēmas darbības rokasgrāmata”, kas apraksta vispārējās civilās aviācijas organizācijas prasības, 3.4.2.1.punktā noteiktais norāda uz visas sistēmas vienotu organizētu darbību, ar kvalificētu personālu, kas spēj nodrošināt lidojumu drošuma uzraudzības uzdevumus. Kvalificēts personāls ir definēts kā tāds, kuram ir atbilstoša izglītība, profesionālās zināšanas un darba pieredze.
Tā kā Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likums (turpmāk – Atlīdzības likums) kā vienīgo kritēriju atsevišķa regulējuma attiecībā uz mēnešalgu apmēru piemērošanu esamībai ir noteicis Eiropas Savienības un ICAO prasību izpildi, Civilās aviācijas aģentūras ieskatā, nav pamata šo likumā noteikto kritēriju ierobežot ar papildu nosacījumiem, piemēram, ka šis kritērijs nav attiecināms uz vadības līmeņa amatpersonām (darbiniekiem) un tām amatpersonām (darbiniekiem), kuru amata pienākumos ir noteikta Eiropas Savienības un ICAO prasību izpilde un izpildes starptautiska līmeņa uzraudzība, amats nav klasificēts uzraudzības amatu saimē, taču lielākā daļa amata pienākumu saistīti ar Eiropas Savienības un ICAO prasību izpildi.
Līdz ar to visas amatpersonas (darbinieki), kuru amata pienākumi izriet no Atlīdzības likumā noteiktā kritērija par Eiropas Savienības un ICAO prasību izpildi un, kuras atbilst starptautiskajos normatīvajos aktos noteiktajām kvalifikācijas prasībām, papildus definētām no likumdevēja puses – 1) atbilstoša izglītība; 2) profesionālās zināšanas ar papildus apmācībām Eiropas Savienības un ICAO prasību piemērošanā attiecīgajā uzraugāmajā jomā, kā arī specifiskas papildu zināšanas; 3) atbilstoša darba pieredze, ir uzskatāmas par civilās aviācijas uzraudzībai kvalificētu personālu un uz to attiecināma vienlīdzīga atlīdzības sistēma un mēnešalgu piemērošana. Atšķirīgas atlīdzības sistēmas noteikšana kvalificētam personālam vienas uzraudzības iestādes ietvaros, pamatojoties uz amatu sadalījumu pēc to nosaukumiem, nevis pēc veicamajiem amata pienākumiem, kas izriet no Eiropas Savienības un ICAO prasību izpildes, ir pretrunā ar valsts pārvaldes iestāžu atalgojuma noteikšanas principiem.

 
Piedāvātā redakcija
Lai noteiktu to valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" amatpersonu (darbinieku) mēnešalgu, kuru profesionālā darbība ir saistīta ar Eiropas Savienības un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) prasību izpildi, to amatus klasificē saskaņā ar normatīvajiem aktiem par amatu klasificēšanas kārtību valsts un pašvaldību institūcijās (amatu katalogs) un nosaka amata saimi, līmeni un amatam atbilstošo mēnešalgu grupu. Katrai mēnešalgu grupai atbilst noteikts mēnešalgu intervāls.
Konstatēts, ka valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" amatpersonām (darbiniekiem), piemērojot Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. pielikumu, nevarēs nodrošināt Eiropas Savienības un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas prasību izpildi, tas ir, nodrošināt atbilstošu samaksu.
Valsts aģentūras “Civilās aviācijas aģentūra”  darbinieku kvalifikācija tiek uzturēta atbilstoši aviācijas nozari regulējošo tiesību aktu prasībām un ir noteikta Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 4. jūlija Regulu (ES) 2018/1139 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas jomā un ar ko izveido Eiropas Savienības Aviācijas drošības aģentūru, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 2111/2005, (EK) Nr. 1008/2008, (ES) Nr. 996/2010, (ES) Nr. 376/2014 un Direktīvas 2014/30/ES un 2014/53/ES un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 552/2004 un (EK) Nr. 216/2008 un Padomes Regulu (EEK) Nr. 3922/91 (turpmāk - Regula Nr.2018/1139) IV nodaļas “Kopīga sertifikācijas, uzraudzības un izpildes sistēma” 62. pantā, kurš nosaka, ka dalībvalstis nodrošina, ka to valsts kompetentās iestādes, pieņemot tehniskus lēmumus par sertifikāciju, uzraudzību un izpildi, ir neatkarīgas un pilda savus uzdevumus objektīvi un pārredzami un ka tās ir pienācīgi organizētas, pārvaldītas un tām ir pienācīgs personāls, kā arī dalībvalstis nodrošina, ka to valsts kompetentajām iestādēm ir nepieciešamie resursi un spējas efektīvai un savlaicīgai to uzdevumu veikšanai, kuri tām uzticēti saskaņā ar šo regulu. Arī Regulas Nr.2018/1139 īstenošanas noteikumos noteiktās prasības iestādes Pārvaldības sistēmai paredz, ka kompetentā iestāde izveido un uztur pārvaldības sistēmu, kuras viens no elementiem ir pietiekams darbinieku skaits kompetentās iestādes funkciju veikšanai un pienākumu izpildei, šiem darbiniekiem jābūt atbilstīgai kvalifikācijai, lai veiktu viņiem uzticētos uzdevumus, nepieciešamajām zināšanām, pieredzei, sākotnējai un periodiskai apmācībai, lai nodrošinātu pastāvīgu kompetenci (GEN.200 a) apakšpunkts)
Ievērojot minēto, noteikumu projekts paredz (1. pielikums) noteikt mēnešalgu grupu intervālus (minimums, viduspunkts, maksimums) izteiktus kā koeficientus pret bāzes algu jomas ekspertiem un vadītājiem, kuriem ir pienākumu izpildes nodrošināšanai nepieciešama optimālā kvalifikācija – atbilstoša izglītība un papildus mācības Eiropas Savienības un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) prasību piemērošanā attiecīgajā jomā, kā arī apgūtas speciālas papildzināšanas, ja tās nepieciešamas amata pienākumu pildīšanai, piemērojamām mēnešalgu grupām, lai varētu nodrošināt Eiropas Savienības un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) prasību izpildi, proti, tās ir 9., 10., 11, 12., 13. un 14. mēnešalgu grupa. Šāda pieeja nozīmē, ka iespējas piesaistīt šauri specifiskas un darba tirgū augsti apmaksātas civilās aviācijas uzraudzības speciālistus ir arī valsts pārvaldes iestādei. 
Attiecīgi noteikumos vairs netiek iekļauti atbalsta sniedzēji, kuru profesionālā darbība nav saistīta ar Eiropas Savienības un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) prasību izpildi un amata pienākumu pildīšanai nav noteikta prasība pēc optimālās kvalifikācijas - atbilstošas izglītības un papildus mācībām Eiropas Savienības un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) prasību piemērošanā attiecīgajā jomā.
Minētajām amatpersonām (darbiniekiem) tiks piemērots vispārējs regulējums – Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. pielikums.
Šāds regulējums atbilst arī Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteiktajam, ka tikai to valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" amatpersonu (darbinieku) mēnešalgu, kura netiek noteikta saskaņā ar likuma 4. panta trešo daļu un likuma 7. pantu un 7.1 pantu, nosaka tādējādi, lai varētu nodrošināt Eiropas Savienības un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas prasību izpildi. Attiecīgi minētā likuma 13.1 pantā dots deleģējums Ministru kabinetam noteikt tikai valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" amatpersonu (darbinieku) mēnešalgas apmēru un noteikšanas kārtību, nodrošinot Eiropas Savienības un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas prasību izpildi, nevis vēl valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" amatpersonu (darbinieku) mēnešalgas, kuru profesionālā darbība ir saistīta ar aģentūras mērķu sasniegšanu.
Ņemot vērā Atlīdzības uzskaites sistēmas datus, norādāms, ka pārējo valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" amatpersonu (darbinieku) – atbalsta funkciju veicēju mēnešalgas, nesamazināsies, bet var pieaugt atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. pielikumā noteiktajiem koeficientiem.

 
15.
Noteikumu projekts
11.2. ja iestāde nevar novērtēt šo noteikumu 6.2. un 6.3. apakšpunktā noteikto kritēriju, mēnešalgas noteikšanā sākotnēji piemēro šo noteikumu 6.1. apakšpunktā noteikto kritēriju un ne vēlāk kā pēc sešiem mēnešiem pārskata mēnešalgu atbilstoši šo noteikumu 6. punktā minētajiem kritērijiem.
Priekšlikums
Noteikumu projektā nav paredzēts, kādi kritēriji un kārtība jāpiemēro, nosakot mēnešalgu amatpersonai (darbiniekam), kura atsāk darbu pēc ilgstošas prombūtnes. Lūdzam noteikumu projekta 11. punktā paredzēto mēnešalgas apmēra noteikšanas kārtību attiecināt uz amatpersonu (darbinieku), kura atgriezusies no ilgstošas prombūtnes. 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
22. Valsts tiešās pārvaldes iestādes amatpersonu (darbinieku) un iestādes vadītāju reizi gadā saskaņā ar amatpersonas (darbinieka) darba izpildes novērtējumu, kuru nosaka ikgadējā darba izpildes novērtēšanā, var prēmēt šādā apmērā:
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu, attiecīgi mainot noteikumu projekta numerāciju.
Piedāvātā redakcija
23. Iestādes vadītajam speciālo piemaksu nosaka un prēmiju piešķir ministrs, bet Valsts kancelejas direktoram un Pārresoru koordinācijas centra vadītājam – Ministru prezidents.
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikuma projekta anotāciju ar nosacījumu, ka iestāde, ievērojot savos iekšējās kārtībās par darba samaksu definētos individuālās mēnešalgas noteikšanas kritērijus, amatpersonai (darbiniekam) noteikto mēnešalgas apmēru pārskata ne retāk kā reizi 2 gados.
Noteikumu projekta anotācijā ir skaidrojums, ka iestādei būtu jānodrošina, ka lielākajai daļai (aptuveni 60-70 %) amatpersonu (darbinieku) individuālā mēnešalga atbilst iestādes noteiktā diapazona vidējam līmenim (+/- 5 % no diapazona viduspunkta) un ne vairāk par 30 % amatpersonu (darbinieku) pārsniedz diapazona vidējo līmeni (viduspunkts + 5 %).
Izvirzīto nosacījumu administrēšana prasītu papildu darbu un laika patēriņu. Aprēķinu uzturēšana un pastāvīga kontrole, lai ievērotu noteikumu anotācijā paredzēto procentuālo sadalījumu, radītu papildu administratīvo slogu.
Piedāvātā redakcija
-