Atzinums

Projekta ID
22-TA-1673
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
04.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Noteikumu grozījumu projekta 8.5 apakšpunktā norādīts, ka projekta iesniedzējs ir vairāku dzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku izveidota biedrība, kas neveic saimniecisko darbību un rīkojas vairāku dzīvokļu dzīvojamās mājas īpašnieku – fizisku personu – vārdā, kuru nekustamie īpašumi atrodas šo noteikumu 16.11. apakšpunktā minētajā dzīvojamā mājā, kurā ir īstenota šo noteikumu 16.5. apakšpunktā minētā aktivitāte.
Vēršam uzmanību, ka normatīvajos aktos nav paredzēts speciāls regulējums dzīvokļu īpašnieku biedrībām. Biedrībai jābūt dibinātai saskaņā ar Biedrību un nodibinājumu likumu. Lūdzam precizēt – vai vairāku dzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku izveidota biedrība būs Latvijas Republikā reģistrēta biedrība atbilstoši Biedrību un nodibinājumu likuma prasībām vai arī Dzīvokļu īpašnieku kopība Dzīvokļa īpašuma likuma 15. panta izpratnē.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam šo tabulu papildināt ar visu normu izvērtējumu atbilstoši regulas nosacījumiem, kā arī skaidrot, ka tiek paredzētas stingrākas prasības (atbalsta kumulācijas aizliegums).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai viennozīmīgi būtu skaidrs, ka uz šajā punktā minēto subjektu nebūtu attiecināmi komercdarbības atbalsta nosacījumi, lūdzam šajā  punktā vārdus "dzīvojamo māju vai tās daļu" aizstāt ar vārdiem "šo noteikumu 9.1.1., 9.1.2., 9.1.3., 9.1.4. un 9.1.5. apakšpunktā minēto dzīvojamo māju vai šo noteikumu 9.1.6., 9.1.7., 9.1.8., 9.1.9. un 9.1.10. apakšpunktā minētās dzīvojamās mājas sastāvā esošo dzīvokļa īpašumu".
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu grozījumi paredz paplašināt atbalsta saņēmēju loku, t.sk. sniegt atbalstu arī saimnieciskās darbības veicējiem, kā arī no noteikumiem skaidrs, ka projekta iesniedzējs vienlaikus var būt arī mājas daļas vai mājas īpašnieks atkarībā no noteikumu 9.1.punktā minētā īpašuma veida, lūdzam viennozīmīgai normu interpretācijai šo punktu precizēt ņemot vērā sekojošo.
1) Ja plānots, ka biedrība vai nodibinājums tikai rīkosies dzīvojamās mājas vai tās daļu īpašnieku – fizisku personu – vārdā, kā pilnvarotā persona, proti, biedrība nebūs atbalsta saņēmējs, tad tas skaidri jānorāda un attiecīgi tad lūdzam ņemt vērā arī iebildumu pie noteikumu 8.4.punkta, precizējot tur minēto normu.
2) Jāprecizē, svītrojot vārdus "kas neveic saimniecisko darbību un", jo pati par sevi biedrība var veikt saimniecisko darbību, kas nav saistīta ar nekustamo īpašumu (piemēram, neiznomā telpas konkrētajā objektā), kas saņem atbalstu, un attiecīgi šī cita saimnieciskā darbība uz programmu nav attiecināma.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu grozījumi paredz paplašināt atbalsta saņēmēju loku, t.sk. sniegt atbalstu arī saimnieciskās darbības veicējiem, kā arī no noteikumiem skaidrs, ka projekta iesniedzējs vienlaikus ir dzīvokļa, mājas daļas vai mājas īpašnieks atkarībā no noteikumu 9.1.punktā minētā īpašuma veida, lūdzam viennozīmīgai normu interpretācijai šo punktu izdalīt no noteikumu 8.punkta kā atsevišķu punktu (piemēram, 81), piemēram, šādā redakcijā (sk. piedāvāto redakciju):
Pretējā gadījumā jāprecizē noteikumu normas, kurās minēts projekta iesniedzējs attiecībā uz tam piešķiramo atbalstu, jo pārvaldniekam atbalsts netiek piešķirts, bet tas tikai veic nepieciešamās darbības atbalsta saņēmēju (nekustamo īpašumu īpašnieku) vārdā.
Piedāvātā redakcija
8.1. Ja īpašnieks vai īpašnieki ir pilnvarojuši dzīvojamās mājas pārvaldnieku iesniegt projekta iesniegumu, lai īstenotu šo noteikumu 16.5. apakšpunktā minēto aktivitāti, projekta iesniegumu var iesniegt dzīvojamās mājas pārvaldnieks atbilstoši Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā noteiktajai kārtībai, kas uz pārvaldīšanas līguma pamata veic dzīvojamās mājas īpašnieka vai īpašnieku uzdotās pārvaldīšanas darbības.
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Sk. iebildumu pie noteikumu 8.3.punkta un pēc analoģijas precizēt arī šo punktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka šajā punktā minētais subjekts - reliģiska organizācija - dzīvojamās mājas vai tās daļas īpašnieks, var veikt arī saimniecisko darbību, iznomājot dzīvokļus gala labuma guvējiem - mājsaimniecībām, lūdzam izvērtēt nepieciešamību dzēst vārdus "kas neveic saimniecisko darbību un".
Papildus vēršam uzmanību, ka attiecībā uz atbalstu šajā punktā un šo noteikumu 8.2.apakšpunktā minētajām fiziskām personām, kā saimnieciskās darbības veicējiem (nekustamā īpašuma iznomātājiem) ir jāpiemēro šajos noteikumos iekļautais komercdarbības atbalsta regulējums. Savukārt gadījumā, ja reliģiskā organizācija atbalstu saņemtu nekustamajam īpašumam, kurš tiek izmantots reliģisku darbību kontekstā, būtu papildus izvērtējams, vai tā uzskatāma par saimniecisko darbību un tam piemērojams komercdarbības atbalsta regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar grozījumiem tiek iekļauts atbalsts arī saimnieciskās darbības veicējiem (nekustamā īpašuma iznomātājiem) konkrētajā nekustamajā īpašumā, lūdzam precizēt šo punktu (sk. skaidrojumus iebildumos pie šo noteikumu 8.punkta apakšpunktiem).
Attiecīgi lūdzam precizēt arī 9.3.1 un 9.3.2 apakšpunktus un lūdzam papildināt ar skaidrojumu anotāciju, skaidrojot kas būs atbalsta saņēmēji un kuri noteikumu nosacījumi uz kuriem attiecināmi komercdarbības atbalsta kontekstā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar grozījumiem tiek paplašināts atbalsta saņēmēju loks, lūdzam precizēt šo apakšpunktu, nosakot uz kuriem projekta iesniedzējiem, kas minēti šo noteikumu 8.punkta apakšpunktos, tas attiecas.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
No projektā ietvertās informācijas nav saprotams no kurienes tieši informācija par nodokļu pārādniekiem tiek iegūta. Saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 18.panta pirmās daļas 8.punktu VID pienākums nodrošināt nodokļu (nodevu) iekasēšanas publiskumu, regulāri publicējot informāciju par atsevišķu nodokļu (nodevu) kopieņēmumiem, un informācijas pieejamību par tiem nodokļu maksātājiem, kuriem Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parāda kopsumma pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar šā likuma 24.panta pirmo un 1.3 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos. Informāciju par minētajiem parādniekiem iekļauj Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē un tās pieejamību nodrošina, ievērojot šā likuma 22.panta pirmās daļas 1.punktā un trešajā daļā minētos nosacījumus.
Līdz ar to, VID katru dienu VID publiskojamā  administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē publisko informāciju par nodokļu maksātājiem, kuriem Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parāda kopsumma pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar šā likuma 24.panta pirmo un 1.3 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos. 
 Ievērojot minēto lūgums precizēt projekta punktu skaidri norādot no kurienes tiek iegūta informācija par nodokļu pārādniekiem, t.i., no Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzes, kā arī papildināt projekta anotāciju izskaidrojot informācijas iegūšanas avotu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā pie noteikumu 8.punkta izteiktos iebildumus, lūdzam dzēst šajā punktā atsauci uz noteikumu 16.5. apakšpunktu, jo komercdarbības atbalsta nosacījumi ir jāpiemēro atbalstam visiem projekta iesniedzējiem, kas savu nekustamo īpašumu izmanto saimnieciskās darbības veikšanai.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Šajos noteikumos iekļautais komercdarbības atbalsta regulējums ir jāpiemēro jebkuram subjektam, kas sev piederošo nekustamo īpašumu izmanto saimnieciskās darbības veikšanai (piemēram, to iznomā), līdz ar to attiecīgi lūdzam precizēt un papildināt šo punktu, t.sk. atsaucoties uz konkrētiem uz šo noteikumu 8.punkta apakšpunktiem, lai skaidrs uz kuriem projekta iesniedzējiem šajā punktā minētie nosacījumi ir attiecināmi.
Attiecīgi lūdzam precizēt arī skaidrojumu anotācijā.

 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Pašvaldības kā projekta iesniedzēji - atbalsta saņēmēji nav iekļautas noteikumu 8.punktā, līdz ar to lūdzam dzēst šo punktu, jo tas uz programmu nav attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumos lietot vienotu terminoloģiju attiecībā uz to, kas būs atbalsta un komercdarbības atbalsta saņēmēji. Piemēram, noteikumu 8.punktā lietots termins "projektu iesniedzējs". Vai arī lietojiet atsauces uz konkrētajiem noteikumu punktiem tā, lai skaidrs, kas būs komercdarbības atbalsta saņēmēji. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka šobrīd ar noteikumu grozījumiem atbalstu var saņemt ne tikai dzīvokļa īpašnieks - fiziska persona, bet arī mājas vai tās daļas īpašnieks.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam dzēst šo punktu, jo faktiski tas dublē 16.16.3.apakšpunktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt ar atrunu, ka atbalstu kumulēt nav atļauts tikai par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka nelikumīgs komercdarbības atbalsta ir atgūstams ne tikai tad, ja atbalsta saņēmējs pārkāpj komercdarbības atbalsta prasības, kā arī noteikumi paredz stingrākas prasības, nekā nosaka regula, lūdzam šo punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
16.112. ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Regulas 1407/2013, [dzīvokļa īpašniekam]  ir pienākums atmaksāt Vides investīciju fondam visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem. Vides investīciju fonds nodrošina no atbalsta saņēmēja atgūtā atbalsta pārskaitīšanu ministrijai;
 
18.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt šo sadaļu ar pienākumu atbalsta pretendentam iesniegt atbalsta sniedzējam de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavotas veidlapas izdruku vai norādīt sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru, ievērojot normatīvos aktus par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem (ja attiecināms).
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam skatīt iebildumu pie noteikumu 9.4.apakšpunkta un precizēt šo apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam skatīt iebildumu pie 9.3.apakšpunkta un percizēt šo apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt šī apakšpunkta redakciju. 
Piedāvātā redakcija
de minimis atbalstu piešķir, ievērojot Regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbības ierobežojumus. Ja [projekta iesniedzējs] darbojas arī nozarēs, kas minētas Komisijas regulas Nr.  1407/2013 1. panta 1. punkta "a", "b" vai "c" apakšpunktā, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nošķiršanu atbilstoši Komisijas regulas Nr.  1407/2013 1. panta 2. punktam tā, lai darbības nozarēs, kuras ir izslēgtas no šīs regulas darbības jomas, negūtu labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šo regulu.
22.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam minēt subjektu, kam jāveic de minimis atbalsta uzskaiti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai noteikumos ir iekļaujamas tik stingras normas, ja noteikumi paredz arī de minimis atbalsta piešķiršanu. Proti, ja atbalsta saņēmējs sāktu savu īpašumu pēc atbalsta saņemšanas izmantot saimnieciskā darbībā (piemēram, iznomāt), tad komercdarbības atbalsta kontekstā būtu iespējams piemērot de minimis nosacījumus, jo šis atbalsta veids neparedz atbalsta stimulējošās ietekmes nosacījumu. Jebkurā gadījumā šo noteikumu punktu aicinām papildināt ar periodu, cik ilgi šis nosacījums ir spēkā.
Piedāvātā redakcija
-