Atzinums

Projekta ID
24-TA-1353
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
29.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Aicinām izvērtēt, vai likumprojekta 1.panta 17.1 punktā ietvertā termina "īstermiņa īres mītne" definīcija tiek saprasta Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 11. aprīļa Regulas (ES) 2024/1028 par datu vākšanu un kopīgošanu saistībā ar izmitināšanas vietu īstermiņa īres pakalpojumiem un ar ko groza Regulu (ES) 2018/1724 (turpmāk - Regula 2024/1028) 3. panta ceturtā punkta termina "izmitināšanas vietas īstermiņa īres pakalpojums" tvēruma izpratnē, un nepieciešamības gadījumā precizēt likumprojektu, izslēdzot regulu dublējošās normas un tā vietā pie attiecīgā termina ietvert atsauci uz konkrēto Regulas 2024/1028 normu. Ja likumprojektā nepieciešams definēt minēto terminu, tad lūdzam to definēt identiski Regulā noteiktajam. Norādām, ka saskaņā ar Eiropas Savienības Tiesas praksi, kas noteic, ja Regula prasa tās piemērošanai nodrošinošu nacionālā tiesību akta pieņemšanu, atsevišķos gadījumos tomēr var tikt pieļauta Regulu teksta daļu pārņemšana (pārrakstīšana) nacionālajos tiesību aktos (skat. Eiropas Savienības Tiesas spriedumu lietā Nr. 272/83 Komisija v. Itālija). Tomēr norādām, ka šis gadījums attaisnots vienīgi ar indivīdu interesēm saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu, un Regulu tiešā piemērojamība nepieļauj citus izņēmumus.
Papildu tam, ja Regulas 2024/1028 normas tiek ieviestas nacionālajā regulējumā, lūdzam aizpildīt anotācijas 5. sadaļu skaidrojot, kā minētās prasības (t.i., konkrētas regulas vienība vai vienības) ar konkrēto likumprojektu tiek ieviestas saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tieslietu ministrija neatbalsta projektā paredzēto pilnvarojumu pašvaldībām saistošajos noteikumos noteikt administratīvo atbildību par pašvaldības noteiktās kārtības tūristu mītņu un tajās izmitināto tūristu uzskaites un pašvaldību nodevas administrēšanas neievērošanu, ņemot vērā vairākus apsvērumus:

1) likuma "Par nodokļiem un nodevām" 12. panta pirmās daļas 3. punkts nosaka, ka vietējās pašvaldības domei ir tiesības Ministru kabineta noteikumos noteiktajā kārtībā savā administratīvajā teritorijā uzlikt pašvaldības nodevas par atpūtnieku un tūristu uzņemšanu. Minētā likuma 26. pants nosaka kārtību, kādā veicama nokavēto nodokļu maksājumu piedziņa. Saskaņā ar minētā panta desmito daļu šajā likumā noteiktā nokavēto nodokļu maksājumu piedziņas kārtība (izņemot šā panta vienpadsmitajā daļā minēto nokavēto nodokļu maksājumu labprātīgas izpildes procesu) attiecas arī uz nokavēto nodevu un citu obligāto maksājumu piedziņu bezstrīda kārtībā. 
Pašvaldības tiesības noteikt kārtību savā adminisratīvajā teritorijā tūristu mītņu uzskaitei un pašvaldību nodevu administrēšanai ir vērstas uz pašvaldības nodevas iekasēšanu. Ņemot vērā to, ka likumā "Par nodokļiem un nodevām" ir noteikta nodevu maksājumu piedziņas kārtība, nav atbalstāma administratīvās atbildības paredzēšana par pašvaldības nodevas nemaksāšanu;
2) Administratīvās atbildības likuma 2. panta ceturtā daļa nosaka, ka pašvaldības dome ir tiesīga izdot saistošos noteikumus, paredzot administratīvo atbildību par to pārkāpšanu, likumā "Par pašvaldībām" noteiktajos gadījumos;
3) likumā ietvertais pilnvarojums pašvaldībai neļauj pietiekami konkrēti identificēt administratīvā pārkāpuma pazīmes. Tādējādi nevar uzskatīt, ka iespējamo administratīvo atbildību (pārkāpumu saturu) šajā gadījumā būtu noteicis likumdevējs;
4) ja ir nepieciešama administratīvā atbildība, tad tā ir jānosaka likumdevējam. Ja administratīvā atbildība šādos gadījumos ir nepieciešama un pieļaujama, tad to varētu ietvert grozāmajā likumā;
5) projekta anotācijā nav ietverts skaidrojums, kas atklātu plānotā regulējuma saturu un kas pamatotu nepieciešamību deleģēt administratīvās atbildības noteikšanu pašvaldībām. Projekta anotācijā nav informācijas, kādēļ pašvaldībās vajadzētu atšķirīgu administratīvās atbildības regulējumu un kādēļ administratīvās atbildības regulējumu nevarētu paredzēt Tūrisma likumā.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā izvērstāk skaidrot, kāda ir Regulas 2024/1028 ietekme uz likumprojektu, tostarp, skaidrojot, kā un kuri konkrēti Regulas 2024/1028 ieviešanas priekšnoteikumi tiek izpildīti ar likumprojektā paredzētajām normām, tai skaitā, ņemot vērā arī to, ka atbilstoši Regulas 2024/1028 19. pantam to piemēro no 2026. gada 6. maija.
Papildus norādām, ka Regula 2024/1028 paredz virkni pienākumu dalībvalstīm (skat., piemēram, 4., 5. u.c. pantus), tai skaitā noteikt kompetento iestādi, iecelt koordinatoru, iestādi, kas uzraudzīs regulas ieviešanu, kā arī regula paredz dalībvalsts rīcības brīvību (skat., piemēram, 5. panta 2. un 3. daļu), līdz ar to lūdzam anotācijā norādīt, kad un kādā normatīvajā aktā tiks nodrošināti šie regulā noteikti dalībvalsts pienākumi, proti, kad tiks ieviestas regulas normas.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām aicinām anotācijas 1.sadaļā un 5.sadaļā atsauci uz Regulu (ES) 2024/1028 rakstīt atbilstoši Ministru kabineta noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 171.punktam, proti, iekļaujot minētās regulas identifikācijas numuru un pieņemšanas datumu - Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 11. aprīļa Regulas (ES) 2024/1028 par datu vākšanu un kopīgošanu saistībā ar izmitināšanas vietu īstermiņa īres pakalpojumiem un ar ko groza Regulu (ES) 2018/1724.
 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk