Projekta ID
22-TA-3134Atzinuma sniedzējs
Biedrība „Latvijas Maksātnespējas procesa administratoru asociācija”
Atzinums iesniegts
22.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Atzinuma dokumenti
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Administratoru asociācija kategoriski iebilst pret šādu Tieslietu ministrijas priekšlikumu, jo minētais ierosinājums pilnībā neatbilst riska valsts nodevas būtībai un mērķim, tādējādi būtu uzskatāms par prettiesisku.
Saskaņā ar likuma “Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā” 6.panta otro daļu uzņēmējdarbības riska valsts nodevu par nodrošinājumu darbinieku prasījumu apmierināšanai no darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem, kā arī par maksātnespējas jomu regulējošā likumā noteiktiem mērķiem katru gadu maksā ikviens darba devējs, kuram var pasludināt juridiskās personas maksātnespējas procesu vai pasludināt kredītiestādes maksātnespēju.
Savukārt, likuma “Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā” 7.panta pirmajā daļā ir skaidri noteikts, kādiem mērķiem var tikt izlietoti DPGF naudas līdzekļi, proti, minētajā tiesību normā ir noteikts, ka DPGF līdzekļi tiek izlietoti:
1) darbinieku prasījumu apmierināšanai darba devēja maksātnespējas gadījumā;
2) administratora atlīdzības samaksai par darbinieku prasījumu iesniegšanu;
3) juridiskās personas maksātnespējas procesa depozīta segšanai, ja tiesa pilnīgi vai daļēji atbrīvo darbinieku no maksātnespējas procesa depozīta samaksas Maksātnespējas likumā noteiktajos gadījumos.
Administratoru asociācija skaidro, ka no augstāk minētajām tiesību normām ir skaidri redzams likumdevēja redzējums par šādas riska valsts nodevas ieviešanu un tās izmantošanu, no kura ir nepārprotami skaidrs, ka likumdevējs nekad nav paredzējis un/vai pieļāvis, ka uzņēmumu (darba devēju) riska valsts nodevas veiktie naudas līdzekļi tiktu virzīti MKD darbinieku algām.
Tādējādi daudz jautājumu rada ZIŅOJUMA 3.lappusē iekļautā informācija, ka laika posmā no 2019. gada līdz 2021. gadam (…) plānotie URVN ieņēmumi tika izlietoti ne tikai darbinieku prasījumu segšanai un maksātnespējas procesa administratora atlīdzības par darbinieku prasījumu iesniegšanu segšanai (6,40 euro par katru darbinieku), bet arī MKD funkciju nodrošināšanai (ar 2018. gadu MKD tiek finansēts no vispārējā kārtībā sadalāmās dotācijas ieņēmumiem, URVN daļu ieskaitot vispārējos valsts budžeta ieņēmumos).
Tāpat svarīgi, ka neskatoties uz Tieslietu ministrijas sniegto informāciju par DPGF uzkrājumu , ZIŅOJUMĀ netiek analizēta esošā situācija tirgū saistībā ar kara darbībām Ukrainā, kas būtiski sadārdzināja un turpina sadārdzināt vairāku maksājumu, piemēram, elektroenerģijas, gāzes utml., izdevumu pozīcijas. Nav noslēpums, ka minētā situācija būtiski ietekmē uzņēmējdarbības vidi, tādējādi, pat neskatoties uz normatīvā regulējuma riska valsts nodevas izmantošanai ignorēšanu, ir aplami vieglprātīgi riska valsts nodevas daļu novirzīt valsts iestādes darbinieku algām.
Turklāt, ja DPGF uzkrājums ir izveidojies pietiekami liels, proti, 2022. gada 1. janvārī bija 14 471 283 euro apmērā (1.atsauce), tad Administratoru asociācijas redzējumā būtu lietderīgāk pārskatīt maksātnespējīgo uzņēmumu darbiniekiem izmaksājamo prasījumu summu apmērus, jo kā zināms, tad no DPGF izmaksājamās summas aprēķinos tiek balstītas uz valstī esošās minimālās algas apmēru, kā rezultātā no DPGF segtie darbinieku prasījumi ir būtiski mazāki, nekā darbinieku pieteiktie kreditora prasījumi par nesaņemto algu.
Vērtējot MKD cilvēkresursus un jau esošo kapacitāti, jānorāda, ka pēdējo gadu laikā ir būtiski samazinājies maksātnespējas procesa administratoru skaits. Piemēram, 2018.gada janvārī kopumā bija 255 maksātnespējas procesa administratori, savukārt 2018.gada decembrī 212 maksātnespējas procesa administratori. 2021.gada decembrī kopumā bija 165 maksātnespējas procesa administratori.
2022.gada februārī bija 159 (no kuriem 27 bija izstājušies no rindas, tādējādi, neīstenojot aktīvu maksātnespējas procesa administratora praksi), Savukārt, piemēram, 2022.gada 26.oktobrī atbilstoši Maksātnespējas reģistrā pieejamai informācijai ir 154 administratori, no kuriem 7 maksātnespējas procesa administratoriem darbība ir apturēta saskaņā ar Maksātnespējas likuma noteikumiem, piemēram, saistībā ar bērna kopšanas atvaļinājumu utml. Tātad, amata apliecība uz 22.11.2022. ir un nav apturēta 147 maksātnespējas procesa administratoriem.
Vērtējot maksātnespējas procesa administratoru skaitu kopumā, būtu jāņem vērā, ka daudzi neatrodas tā saucamajā “pretendentu rindā”, piemēram, administratoru amata pretendentu rindu fizisko personu maksātnespējas procesos periodā 15.09.2022-24.10.2022. atradās 121 maksātnespējas procesa administrators, bet administratoru amata pretendentu rindu juridisko personu maksātnespējas procesos periodā 22.06.2021-27.09.2022. atradās tikai 115 maksātnespējas procesa administratori. Tātad, vērtējot pēdējos pieejamos datus uz 22.11.2022., vidēji “pretendentu rindā” ir 118 aktīvie maksātnespējas procesa administratori.
Kādēļ Administratoru asociācija vērš tik lielu uzmanību maksātnespējas procesa administratoru skaitam? Tas ir svarīgi kopsakarā ar MKD darbinieku skaitu, kuri īsteno uzraudzības funkcijas maksātnespējas jomā.
ZIŅOJUMA 11.lappusē ir norādīts, ka MKD uz 2022. gada 1. janvāri ir 66 amata vietas, no kurām 62 amata vietas tiek finansētas no vispārējā kārtā piešķiramās dotācijas, bet 4 nefinansētas amata vietas 2021.gadā tika pārdalītas no Valsts zemes dienesta. Pārdalītajām 4 amata vietām finansējums vēl nav piešķirts, bet norādāms, ka attiecībā uz šīm 4 amata vietām informācija iekļauta informatīvajā ziņojumā "Par Elektroniskās maksātnespējas uzskaites sistēmas turpmāko attīstību", kuru MKD virza izskatīšanai Ministru kabinetā (uz šī informatīvā ziņojuma sagatavošanas brīdi tas ir nodots atkārtotai saskaņošanai iesaistītajām institūcijām). Tāpat informatīvajā ziņojumā "Par Elektroniskās maksātnespējas uzskaites sistēmas turpmāko attīstību" apkopotā informācija ir iekļauta prioritāro pasākumu 2023. – 2025. gada Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas kopējā sarakstā, kas tiks skatīts nākamā gada budžeta projekta ietvaros.
Administratoru asociācija MKD darbinieku skaitam vairākkārt pievērsusi uzmanību un informēja Tieslietu ministriju, ka šāds milzīgs MKD darbinieku skaits nav samērīgs ar uzraugāmo maksātnespējas procesa administratoru skaitu, kas papildus rada pamatotas šaubas par valsts budžeta līdzekļu pamatotu izlietojumu.
Administratoru asociācija, analizējot MKD faktisko darbinieku skaitu, iepazinās ar MKD mājas lapā esošo informāciju par darbinieku kontaktiem .
Uz 01.02.2022. MKD mājas lapā bija pieejami 50 darbinieku kontakti, savukārt uz 2022.gada 22.novembrī ir pieejami 53 darbinieku kontakti. Kā tika minēts, tad MKD darbinieku skaits ir svarīgs, lai noteiktu cilvēkresursu apjomu, kas tiek paredzēts un iztērēts maksātnespējas procesa administratoru uzraudzībai. Matemātiski ir vienkārši šo rezultātu noteikt, jo, sadalot maksātnespējas procesa administratoru skaitu uz MKD darbinieku skaitu, sanāk, ka uz katru MKD darbinieku tiek “piešķirti” 2,2 “rindā” esošie maksātnespējas procesa administratori. Savukārt, ņemot vērā ZIŅOJUMĀ esošo informāciju, ka MKD vispār uz 2022. gada 1. janvāri bija 66 amata vietas, sanāk, ka uz katru MKD darbinieku tiek “piešķirti” 1,79 “rindā” esošie maksātnespējas procesa administratori.
Būtiski, ka ap 55 MKD darbinieku bija arī tad, kad maksātnespējas procesa administratoru skaits bija virs 320. Minētais fakts rada maksātnespējas procesa administratoru un arī sabiedrības neizpratni, jo rodas pamatotas bažas par MKD darbības efektivitāti un valsts budžeta līdzekļu pamatotu izlietojumu.
Papildus ir vērts aplūkot arī MKD darbiniekiem piešķiramo piemaksu un prēmiju apmērus, piemēram, 2022.gadam. Piemēram, MKD ziņojumā par 2021.gadu nevar identificēt detalizētas atlīdzības pozīcijas, tomēr, iepazīstoties ar plānoto budžetu 2022.gadam, attiecībā uz darbinieku atlīdzību tika noteiktas šādas papildus pozīcijas - piemaksas, prēmijas, naudas balvas, kurām tika plānots virzīt summu ap EUR 245 204,00 apmērā . Savukārt, zinot, ka 2022.gada sākumā MKD faktiski bija ap 50 darbinieku, izdalot šo summu uz darbinieku skaitu, sanāk, ka vidēji katram MKD darbiniekam papildus darba algai aprēķināmas piemaksas, prēmijas un/vai naudas balvas aptuveni EUR 4 900,00 apmērā gadā.
Papildus jānorāda, ka pirms dažiem gadiem Tieslietu ministrija vērtēja Administratoru asociācijas ierosinājumu segt no DPGF juridiskās personas maksātnespējas procesa depozītu, lai mazinātu kreditoriem finansiālo slogu. Tomēr, toreiz Tieslietu ministrija noraidīja šādu priekšlikumu, pamatojot to tieši ar to, ka riska valsts nodevu līdzekļus drīkst novirzīt tikai maksātnespējīgo darba devēju darbinieku prasījumu apmierināšanas vajadzībām. Administratoru asociācija joprojām uztur šo priekšlikumu, jo praksē ir vairāki gadījumi, kad maksātnespējas procesa administrators vispār paliek bez depozīta juridiskās personas maksātnespējas procesā, kam iepriekš bija uzsākts tiesiskās aizsardzības process, vai gadījumos, kad maksātnespējas procesa administrators pārņem maksātnespējas procesu un ir, piemēram, piektais maksātnespējas procesa administrators. Šādos gadījumos būtu pareizi izmantot DPGF naudas līdzekļus, lai ļautu maksātnespējas procesa administratoriem saņemt vismaz depozītu, lai segtu izdevumus un nodrošināt efektīvu maksātnespējas procesa gaitu.
Ņemot vērā augstāk minētos apsvērumus, Administratoru asociācija kategoriski iebilst pret to, ka DPGF, tai skaitā riska valsts nodevas, naudas līdzekļi EUR 415 316,00 apmērā katru gadu tiktu virzīti MKD darbinieku algām un sociālo garantiju nodrošināšanai.
Saskaņā ar likuma “Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā” 6.panta otro daļu uzņēmējdarbības riska valsts nodevu par nodrošinājumu darbinieku prasījumu apmierināšanai no darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem, kā arī par maksātnespējas jomu regulējošā likumā noteiktiem mērķiem katru gadu maksā ikviens darba devējs, kuram var pasludināt juridiskās personas maksātnespējas procesu vai pasludināt kredītiestādes maksātnespēju.
Savukārt, likuma “Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā” 7.panta pirmajā daļā ir skaidri noteikts, kādiem mērķiem var tikt izlietoti DPGF naudas līdzekļi, proti, minētajā tiesību normā ir noteikts, ka DPGF līdzekļi tiek izlietoti:
1) darbinieku prasījumu apmierināšanai darba devēja maksātnespējas gadījumā;
2) administratora atlīdzības samaksai par darbinieku prasījumu iesniegšanu;
3) juridiskās personas maksātnespējas procesa depozīta segšanai, ja tiesa pilnīgi vai daļēji atbrīvo darbinieku no maksātnespējas procesa depozīta samaksas Maksātnespējas likumā noteiktajos gadījumos.
Administratoru asociācija skaidro, ka no augstāk minētajām tiesību normām ir skaidri redzams likumdevēja redzējums par šādas riska valsts nodevas ieviešanu un tās izmantošanu, no kura ir nepārprotami skaidrs, ka likumdevējs nekad nav paredzējis un/vai pieļāvis, ka uzņēmumu (darba devēju) riska valsts nodevas veiktie naudas līdzekļi tiktu virzīti MKD darbinieku algām.
Tādējādi daudz jautājumu rada ZIŅOJUMA 3.lappusē iekļautā informācija, ka laika posmā no 2019. gada līdz 2021. gadam (…) plānotie URVN ieņēmumi tika izlietoti ne tikai darbinieku prasījumu segšanai un maksātnespējas procesa administratora atlīdzības par darbinieku prasījumu iesniegšanu segšanai (6,40 euro par katru darbinieku), bet arī MKD funkciju nodrošināšanai (ar 2018. gadu MKD tiek finansēts no vispārējā kārtībā sadalāmās dotācijas ieņēmumiem, URVN daļu ieskaitot vispārējos valsts budžeta ieņēmumos).
Tāpat svarīgi, ka neskatoties uz Tieslietu ministrijas sniegto informāciju par DPGF uzkrājumu , ZIŅOJUMĀ netiek analizēta esošā situācija tirgū saistībā ar kara darbībām Ukrainā, kas būtiski sadārdzināja un turpina sadārdzināt vairāku maksājumu, piemēram, elektroenerģijas, gāzes utml., izdevumu pozīcijas. Nav noslēpums, ka minētā situācija būtiski ietekmē uzņēmējdarbības vidi, tādējādi, pat neskatoties uz normatīvā regulējuma riska valsts nodevas izmantošanai ignorēšanu, ir aplami vieglprātīgi riska valsts nodevas daļu novirzīt valsts iestādes darbinieku algām.
Turklāt, ja DPGF uzkrājums ir izveidojies pietiekami liels, proti, 2022. gada 1. janvārī bija 14 471 283 euro apmērā (1.atsauce), tad Administratoru asociācijas redzējumā būtu lietderīgāk pārskatīt maksātnespējīgo uzņēmumu darbiniekiem izmaksājamo prasījumu summu apmērus, jo kā zināms, tad no DPGF izmaksājamās summas aprēķinos tiek balstītas uz valstī esošās minimālās algas apmēru, kā rezultātā no DPGF segtie darbinieku prasījumi ir būtiski mazāki, nekā darbinieku pieteiktie kreditora prasījumi par nesaņemto algu.
Vērtējot MKD cilvēkresursus un jau esošo kapacitāti, jānorāda, ka pēdējo gadu laikā ir būtiski samazinājies maksātnespējas procesa administratoru skaits. Piemēram, 2018.gada janvārī kopumā bija 255 maksātnespējas procesa administratori, savukārt 2018.gada decembrī 212 maksātnespējas procesa administratori. 2021.gada decembrī kopumā bija 165 maksātnespējas procesa administratori.
2022.gada februārī bija 159 (no kuriem 27 bija izstājušies no rindas, tādējādi, neīstenojot aktīvu maksātnespējas procesa administratora praksi), Savukārt, piemēram, 2022.gada 26.oktobrī atbilstoši Maksātnespējas reģistrā pieejamai informācijai ir 154 administratori, no kuriem 7 maksātnespējas procesa administratoriem darbība ir apturēta saskaņā ar Maksātnespējas likuma noteikumiem, piemēram, saistībā ar bērna kopšanas atvaļinājumu utml. Tātad, amata apliecība uz 22.11.2022. ir un nav apturēta 147 maksātnespējas procesa administratoriem.
Vērtējot maksātnespējas procesa administratoru skaitu kopumā, būtu jāņem vērā, ka daudzi neatrodas tā saucamajā “pretendentu rindā”, piemēram, administratoru amata pretendentu rindu fizisko personu maksātnespējas procesos periodā 15.09.2022-24.10.2022. atradās 121 maksātnespējas procesa administrators, bet administratoru amata pretendentu rindu juridisko personu maksātnespējas procesos periodā 22.06.2021-27.09.2022. atradās tikai 115 maksātnespējas procesa administratori. Tātad, vērtējot pēdējos pieejamos datus uz 22.11.2022., vidēji “pretendentu rindā” ir 118 aktīvie maksātnespējas procesa administratori.
Kādēļ Administratoru asociācija vērš tik lielu uzmanību maksātnespējas procesa administratoru skaitam? Tas ir svarīgi kopsakarā ar MKD darbinieku skaitu, kuri īsteno uzraudzības funkcijas maksātnespējas jomā.
ZIŅOJUMA 11.lappusē ir norādīts, ka MKD uz 2022. gada 1. janvāri ir 66 amata vietas, no kurām 62 amata vietas tiek finansētas no vispārējā kārtā piešķiramās dotācijas, bet 4 nefinansētas amata vietas 2021.gadā tika pārdalītas no Valsts zemes dienesta. Pārdalītajām 4 amata vietām finansējums vēl nav piešķirts, bet norādāms, ka attiecībā uz šīm 4 amata vietām informācija iekļauta informatīvajā ziņojumā "Par Elektroniskās maksātnespējas uzskaites sistēmas turpmāko attīstību", kuru MKD virza izskatīšanai Ministru kabinetā (uz šī informatīvā ziņojuma sagatavošanas brīdi tas ir nodots atkārtotai saskaņošanai iesaistītajām institūcijām). Tāpat informatīvajā ziņojumā "Par Elektroniskās maksātnespējas uzskaites sistēmas turpmāko attīstību" apkopotā informācija ir iekļauta prioritāro pasākumu 2023. – 2025. gada Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas kopējā sarakstā, kas tiks skatīts nākamā gada budžeta projekta ietvaros.
Administratoru asociācija MKD darbinieku skaitam vairākkārt pievērsusi uzmanību un informēja Tieslietu ministriju, ka šāds milzīgs MKD darbinieku skaits nav samērīgs ar uzraugāmo maksātnespējas procesa administratoru skaitu, kas papildus rada pamatotas šaubas par valsts budžeta līdzekļu pamatotu izlietojumu.
Administratoru asociācija, analizējot MKD faktisko darbinieku skaitu, iepazinās ar MKD mājas lapā esošo informāciju par darbinieku kontaktiem .
Uz 01.02.2022. MKD mājas lapā bija pieejami 50 darbinieku kontakti, savukārt uz 2022.gada 22.novembrī ir pieejami 53 darbinieku kontakti. Kā tika minēts, tad MKD darbinieku skaits ir svarīgs, lai noteiktu cilvēkresursu apjomu, kas tiek paredzēts un iztērēts maksātnespējas procesa administratoru uzraudzībai. Matemātiski ir vienkārši šo rezultātu noteikt, jo, sadalot maksātnespējas procesa administratoru skaitu uz MKD darbinieku skaitu, sanāk, ka uz katru MKD darbinieku tiek “piešķirti” 2,2 “rindā” esošie maksātnespējas procesa administratori. Savukārt, ņemot vērā ZIŅOJUMĀ esošo informāciju, ka MKD vispār uz 2022. gada 1. janvāri bija 66 amata vietas, sanāk, ka uz katru MKD darbinieku tiek “piešķirti” 1,79 “rindā” esošie maksātnespējas procesa administratori.
Būtiski, ka ap 55 MKD darbinieku bija arī tad, kad maksātnespējas procesa administratoru skaits bija virs 320. Minētais fakts rada maksātnespējas procesa administratoru un arī sabiedrības neizpratni, jo rodas pamatotas bažas par MKD darbības efektivitāti un valsts budžeta līdzekļu pamatotu izlietojumu.
Papildus ir vērts aplūkot arī MKD darbiniekiem piešķiramo piemaksu un prēmiju apmērus, piemēram, 2022.gadam. Piemēram, MKD ziņojumā par 2021.gadu nevar identificēt detalizētas atlīdzības pozīcijas, tomēr, iepazīstoties ar plānoto budžetu 2022.gadam, attiecībā uz darbinieku atlīdzību tika noteiktas šādas papildus pozīcijas - piemaksas, prēmijas, naudas balvas, kurām tika plānots virzīt summu ap EUR 245 204,00 apmērā . Savukārt, zinot, ka 2022.gada sākumā MKD faktiski bija ap 50 darbinieku, izdalot šo summu uz darbinieku skaitu, sanāk, ka vidēji katram MKD darbiniekam papildus darba algai aprēķināmas piemaksas, prēmijas un/vai naudas balvas aptuveni EUR 4 900,00 apmērā gadā.
Papildus jānorāda, ka pirms dažiem gadiem Tieslietu ministrija vērtēja Administratoru asociācijas ierosinājumu segt no DPGF juridiskās personas maksātnespējas procesa depozītu, lai mazinātu kreditoriem finansiālo slogu. Tomēr, toreiz Tieslietu ministrija noraidīja šādu priekšlikumu, pamatojot to tieši ar to, ka riska valsts nodevu līdzekļus drīkst novirzīt tikai maksātnespējīgo darba devēju darbinieku prasījumu apmierināšanas vajadzībām. Administratoru asociācija joprojām uztur šo priekšlikumu, jo praksē ir vairāki gadījumi, kad maksātnespējas procesa administrators vispār paliek bez depozīta juridiskās personas maksātnespējas procesā, kam iepriekš bija uzsākts tiesiskās aizsardzības process, vai gadījumos, kad maksātnespējas procesa administrators pārņem maksātnespējas procesu un ir, piemēram, piektais maksātnespējas procesa administrators. Šādos gadījumos būtu pareizi izmantot DPGF naudas līdzekļus, lai ļautu maksātnespējas procesa administratoriem saņemt vismaz depozītu, lai segtu izdevumus un nodrošināt efektīvu maksātnespējas procesa gaitu.
Ņemot vērā augstāk minētos apsvērumus, Administratoru asociācija kategoriski iebilst pret to, ka DPGF, tai skaitā riska valsts nodevas, naudas līdzekļi EUR 415 316,00 apmērā katru gadu tiktu virzīti MKD darbinieku algām un sociālo garantiju nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-