Projekta ID
24-TA-1997Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
13.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk – LDDK) ir izskatījusi Aizsardzības ministrijas saskaņošanai nodoto Ministru kabineta rīkojuma projektu “Par vienošanās projektu par grozījumiem 2018. gada 10. decembra deleģēšanas līgumā starp Latvijas Republikas Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem un valsts akciju sabiedrību "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"” (24-TA-1997) (turpmāk – Rīkojuma projekts) un izsaka šādus iebildumus.
Rīkojumu projekts balstās Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 7. panta (11) daļā paredzētajām Nacionālo bruņoto spēku Krasta apsardzes dienesta tiesībām deleģēt GMDSS (globālās jūras negadījumu un drošības sistēmas) un AIS (automātiskās identifikācijas sistēmas) sakaru tīklu, raidītāju, uztvērēju un infrastruktūras tīklu, datu centru, skaitļošanas sistēmas un koordinācijas centra izveidošanu un uzturēšanu Latvijas Valsts radio un televīzijas centram (LVRTC).
LDDK iebilst pret Rīkojuma projektu kopumā pamatojoties uz to, ka ne Rīkojuma projektā, ne arī Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 7. panta (11) daļā LVRTC paredzētais tiesību deleģējums nav jebkādā veidā ticis vērtēts un pamatots vadoties no šādiem apsvērumiem:
1) Deleģēšanas līgumā un Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 7. panta (11) daļā ietvertais uzdevuma apraksts liek izdarīt secinājumu, ka LVRTC funkcijas šajā jomā tiek īstenotas deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma ietvaros. Šajā jomā veiktie uzdevumi ļauj valstij īstenot savas funkcijas un tādēļ novērtējami kā sabiedriski un tautsaimnieciski nozīmīgi jeb par valsts tautsaimniecībai nozīmīgiem pakalpojumiem (VTNP). Attiecīgi šajā jomā VTNP regulējuma izpratnē LVRTC ir piešķirtas īpašas tiesības sniegt pakalpojumus ar vispārēju ekonomisku un sabiedrisku nozīmi un tādēļ valsts atbalsta regulējums uz tiem neattiecas vienīgi tad, ja tie izpilda ES Tiesas “Altmark” judikatūrā noteiktos kritērijus (2003. gada 24. jūlija spriedums lietā Altmark Trans un Regierungspräsidium Magdeburg, C–280/00, EU:C:2003:415, ¶ 87— 95):
a) deleģējošajā aktā (‘act of entrustment’) VTNP saturam, tvērumam un vispārīgajiem darbības nosacījumiem jātiek definētiem pietiekami precīzi;
b) jāpastāv objektīvam, caurskatāmam un ex–ante noteiktam kompensācijas aprēķina algoritmam;
c) kompensācija nedrīkst pārsniegt izmaksas un saprātīgu peļņu, aprēķinā turklāt ņemot vērā ar VTNP ģenerētos ienākumus; un
d) ja VTNP sniedzējs nav izvēlēts konkursā, tad kompensācijas aprēķins jābalsta uz pieņēmumu par tipiska, labi pārvaldīta uzņēmuma izmaksām.
2) Ja ES Tiesas “Altmark” judikatūrā noteiktie kritēriji (priekšnoteikumi) netiek ievēroti, tad finansējums, kas LVRTC tiek piešķirts VTNP sniegšanai, ir uzskatāms par valsts atbalstu, uz kuru attiecas Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pants. Tas nozīmē, ka par šādu atbalstu, pirms tas tiek sniegts, ir jāpaziņo Eiropas Komisijai un jāsaņem tās saskaņojums.
3) No pieejamiem dokumentiem konstatējams ka:
a) LVRTC uzdevumi Rīkojuma projektā paredzēto NBS tīklu uzturēšanas jomā nav definēti pietiekami precīzi;
b) VTNP finansējumam nav objektīva, caurskatāma, ex–ante aprēķina,
un tādejādi nav iespējams novērtēt, vai valsts līdzekļu piešķīrums VTNP sniegšanai pārsniedz pakalpojumu neto izmaksas un vai tiek novērsts šķērssubsidēšanas risks.
4) Vienlaicīgi konstatējams, ka Rīkojuma projektā paredzētā LVRTC deleģējuma sniegšana ne sākotnēji (2018.gadā paredzot konkrēto deleģējumu Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 7. panta (11) daļā), ne Rīkojuma projekta anotācijā nav pietiekoši pamatota kontekstā ar piemēroto konkurences ierobežojumu, t.i. faktiski ir LVRTC izvēlē ir piemērots “in-house” princips bez jebkāda detalizēta vērtējuma vai konkrēto uzdevumu nav iespējams nodrošināt no privātā tirgus dalībnieki, kuri atbilst noteiktām prasībām (t.sk. drošības un pieredzes).
Aicinām pirms Rīkojuma projekta apstiprināšanas veikt normatīvajiem aktiem atbilstošu izvērtējumu pamatojot to vai arī definēt NBS nepieciešamā pakalpojuma kritērijus un prasības, vienlaikus nodrošinot iespēju izvērtēt vai konkrēto uzdevumu iespējams nodrošināt arī citiem privātā tirgus dalībniekiem, kuri atbilst noteiktām prasībām (t.sk. drošības un pieredzes).
Rīkojumu projekts balstās Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 7. panta (11) daļā paredzētajām Nacionālo bruņoto spēku Krasta apsardzes dienesta tiesībām deleģēt GMDSS (globālās jūras negadījumu un drošības sistēmas) un AIS (automātiskās identifikācijas sistēmas) sakaru tīklu, raidītāju, uztvērēju un infrastruktūras tīklu, datu centru, skaitļošanas sistēmas un koordinācijas centra izveidošanu un uzturēšanu Latvijas Valsts radio un televīzijas centram (LVRTC).
LDDK iebilst pret Rīkojuma projektu kopumā pamatojoties uz to, ka ne Rīkojuma projektā, ne arī Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 7. panta (11) daļā LVRTC paredzētais tiesību deleģējums nav jebkādā veidā ticis vērtēts un pamatots vadoties no šādiem apsvērumiem:
1) Deleģēšanas līgumā un Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 7. panta (11) daļā ietvertais uzdevuma apraksts liek izdarīt secinājumu, ka LVRTC funkcijas šajā jomā tiek īstenotas deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma ietvaros. Šajā jomā veiktie uzdevumi ļauj valstij īstenot savas funkcijas un tādēļ novērtējami kā sabiedriski un tautsaimnieciski nozīmīgi jeb par valsts tautsaimniecībai nozīmīgiem pakalpojumiem (VTNP). Attiecīgi šajā jomā VTNP regulējuma izpratnē LVRTC ir piešķirtas īpašas tiesības sniegt pakalpojumus ar vispārēju ekonomisku un sabiedrisku nozīmi un tādēļ valsts atbalsta regulējums uz tiem neattiecas vienīgi tad, ja tie izpilda ES Tiesas “Altmark” judikatūrā noteiktos kritērijus (2003. gada 24. jūlija spriedums lietā Altmark Trans un Regierungspräsidium Magdeburg, C–280/00, EU:C:2003:415, ¶ 87— 95):
a) deleģējošajā aktā (‘act of entrustment’) VTNP saturam, tvērumam un vispārīgajiem darbības nosacījumiem jātiek definētiem pietiekami precīzi;
b) jāpastāv objektīvam, caurskatāmam un ex–ante noteiktam kompensācijas aprēķina algoritmam;
c) kompensācija nedrīkst pārsniegt izmaksas un saprātīgu peļņu, aprēķinā turklāt ņemot vērā ar VTNP ģenerētos ienākumus; un
d) ja VTNP sniedzējs nav izvēlēts konkursā, tad kompensācijas aprēķins jābalsta uz pieņēmumu par tipiska, labi pārvaldīta uzņēmuma izmaksām.
2) Ja ES Tiesas “Altmark” judikatūrā noteiktie kritēriji (priekšnoteikumi) netiek ievēroti, tad finansējums, kas LVRTC tiek piešķirts VTNP sniegšanai, ir uzskatāms par valsts atbalstu, uz kuru attiecas Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pants. Tas nozīmē, ka par šādu atbalstu, pirms tas tiek sniegts, ir jāpaziņo Eiropas Komisijai un jāsaņem tās saskaņojums.
3) No pieejamiem dokumentiem konstatējams ka:
a) LVRTC uzdevumi Rīkojuma projektā paredzēto NBS tīklu uzturēšanas jomā nav definēti pietiekami precīzi;
b) VTNP finansējumam nav objektīva, caurskatāma, ex–ante aprēķina,
un tādejādi nav iespējams novērtēt, vai valsts līdzekļu piešķīrums VTNP sniegšanai pārsniedz pakalpojumu neto izmaksas un vai tiek novērsts šķērssubsidēšanas risks.
4) Vienlaicīgi konstatējams, ka Rīkojuma projektā paredzētā LVRTC deleģējuma sniegšana ne sākotnēji (2018.gadā paredzot konkrēto deleģējumu Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 7. panta (11) daļā), ne Rīkojuma projekta anotācijā nav pietiekoši pamatota kontekstā ar piemēroto konkurences ierobežojumu, t.i. faktiski ir LVRTC izvēlē ir piemērots “in-house” princips bez jebkāda detalizēta vērtējuma vai konkrēto uzdevumu nav iespējams nodrošināt no privātā tirgus dalībnieki, kuri atbilst noteiktām prasībām (t.sk. drošības un pieredzes).
Aicinām pirms Rīkojuma projekta apstiprināšanas veikt normatīvajiem aktiem atbilstošu izvērtējumu pamatojot to vai arī definēt NBS nepieciešamā pakalpojuma kritērijus un prasības, vienlaikus nodrošinot iespēju izvērtēt vai konkrēto uzdevumu iespējams nodrošināt arī citiem privātā tirgus dalībniekiem, kuri atbilst noteiktām prasībām (t.sk. drošības un pieredzes).
Piedāvātā redakcija
-
