Atzinums

Projekta ID
24-TA-1210
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
07.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ceļu satiksmes likuma 14.1 panta astotajā daļā Ministru kabinetam dots deleģējums pieņemt noteikumus par transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā [..] iekļaujamo informāciju, tās glabāšanas termiņus un dzēšanas kārtību, [..]. Iepazīstoties ar Noteikuma projekta un Anotācijas saturu, Inspekcija secina, ka tajā nav ietverta pietiekama informācija ne par personas datu apstrādes nolūkiem, ne personas datu apstrādes nepieciešamību, lai spētu izvērtēt Noteikuma projekta atbilstību Vispārīgajai datu aizsardzības regulai un tajā ietvertajiem datu apstrādes pamatprincipiem, jo īpaši datu minimizācijas principam. Arī no Ceļu satiksmes likuma šie nolūki nav tiešā veidā izsecināmi.
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt anotāciju atbilstoši vadlīniju par anotācijas aizpildīšanu 54.-55.lpp norādītajam. Vadlīnijas pieejamas šeit: https://www.mk.gov.lv/sites/mk/files/media_file/tap_anotacija_vadlinijas.pdf
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka, ņemot vērā to, ka nav ievērota Ministru kabineta kārtības rullī noteiktā prasība jau sākotnēji saskaņot noteikumu projektu ar Datu valsts inspekciju, Datu valsts inspekcija trešajā saskaņošanas reizē 5 dienu termiņā, nevar padziļināti izvērtēt normatīvo aktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesību akta projekta "Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra noteikumi" (turpmāk – Noteikumu projekts) 3. punkts pēc būtības raksturo un identificē konkrētu transportlīdzekli un kuģošanas līdzekli. Proti, tā nolūks ir sniegt informāciju par transportlīdzekli. Šā punkta 3.1. apakšpunktā uzskaitītas datu kategorijas, kas saglabājamas Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā (turpmāk – Reģistrs) par transportlīdzekļa un kuģošanas līdzekļa īpašnieku, valdītāju vai turētāju.

Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (turpmāk - Datu regula) 5. panta 1. punkta c) apakšpunktā noteiktais minimizācijas princips paredz, ka personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos, proti, pārzinim, apstrādājot personas datus, jāapstrādā personas dati tikai tādā apjomā, lai ar minimālu datu apjomu sasniegtu nolūku.

Inspekcija norāda, ka Noteikumu projekta 3.1.1.3.-3.1.1.8. apakšpunktos norādītie personas dati pārsniedz minimālo personas datu apjomu, kas nepieciešami, lai identificētu transportlīdzekļa un kuģošanas līdzekļa īpašnieku, valdītāju vai turētāju. Ņemot vērā, ka Noteikumu projekta 3. punkts ir par transportlīdzekļu un kuģošanas līdzekļu datiem reģistrā, nav nepieciešamības šā punkta apakšpunktos iekļaut nesamērīgi daudz informācijas par to īpašniekiem, valdītājiem vai turētājiem.

Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot 3.1.1.2.-3.1.1.8.punktus, vai tos pārnest un Noteikumu projekta punktu par transportlīdzekļa vadītāju, vai norādīt konkrētu nolūku, kura sasniegšanai ir nepieciešama īpašnieka personas datu apstrāde 3.1.apakšpnktā paredzētajā apjomā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 5.4. un 5.5. punktos paredzēts Reģistrā glabāt īpašās kategorijas personas datus, proti, datus par invaliditātes grupu un funkcionālo traucējumu veidu.
Saskaņā ar Datu regulas 9. pantu, ziņas par veselību ir uzskatāmas par īpašās kategorijas datiem, kurus aizliegts apstrādāt, ja vien datu apstrāde neatbilst kādam no šajā pantā noteiktajiem izņēmumiem. Ministra kabineta 2019. gada 30. aprīļa noteikumos Nr. 185 “Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra noteikumi”, kas ir spēkā līdz stāsies spēkā Noteikumu projekts, neparedz Reģistrā glabāt īpašās kategorijas datus (invaliditātes grupu un funkcionālo traucējumu veidu). No Noteikumu projekta un Tiesību akta projekta "Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (turpmāk - Anotācija) satura nav skaidrs tiesiskais pamats īpašu kategoriju personu datu apstrādei.
Inspekcija vērš uzmanību, ka Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumu Nr. 279 “Ceļu satiksmes noteikumi” 246.1 punkts paredz, ka invalīdu stāvvietu izmantošanas kartes piešķir CSDD pamatojoties uz Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas elektroniski sniegto informāciju par personas tiesībām saņemt invalīdu stāvvietu izmantošanas karti, ja saņemts kartes saņēmēja vai tā pārstāvja iesniegums. Ne Ceļu satiksmes noteikumi, ne Ceļu satiksmes likums neparedz glabāt Reģistrā datus par fiziskas personas invaliditāti tādā apjomā, kas iekļautu invaliditātes grupu un konkrētu funkcionālo traucējumu veidu.
Ņemot vērā minēto, Inspekcija aicina svītrot Noteikumu projekta 5.4. un 5.5. punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta V nodaļā ietvertās tiesību normas ir grūti uztveramas un, iespējams, savstarpēji pretrunīgas.
Proti, saskaņā ar noteikumu projekta 34. un 35. punktu vēsturiskā informācija tiek saglabāta reģistrā pastāvīgi, savukārt noteikumu projekta 36. punkts noteic, ka informāciju var dzēst, ja zudis tās glabāšanas tiesiskais pamats vai tā ir iekļauta reģistrā nepamatoti. Vērtējot šīs tiesību normas to kopsakarā, nav saprotams, vai gadījumā, ja zudis tiesiskais pamats personas datu apstrādei - piemēram, mainījušies dati par īpašnieku vai persona ir zaudējusi invaliditātes statusu - šie dati no reģistra tiks dzēsti, jo zudis glabāšanas tiesiskais pamats vai tomēr tiks glabāti reģistrā pastāvīgi.

Ievērojot minēto, noteikumu projekta V nodaļa precizējama, lai no tās būtu nepārprotami skaidrs, cik ilgi dati tiks reģistrā glabāti un kādas darbības tiks veiktas pēc tam, kad būs zudis tiesiskais pamats to glabāšanai.

Papildus vēršam uzmanību, ka personas datu glabāšana pēc tam, kad zudis tiesiskais pamats, nav pieļaujama. Savukārt, ja dati tiek pārvietoti uz arhīvu, tādējādi mainot datu apstrādes nolūku, nepieciešams noteikt kādam mērķim un kādas institūcijas datiem var piekļūt, jo nav pieļaujams, ka tos tiek turpināts lietot, pamatojoties uz sākotnējo datu apstrādes nolūku un regulējumu, kas paredz aktuālo datu apstrādi.

Ievērojot minēto, noteikumu projekts papildināms ar atbilstoša satura regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Inspekcija norāda, ka pēc pašreizējās Anotācijas 8.1.13. sadaļas redakcijas Inspekcija nevar izvērtēt Noteikumu projekta V. nodaļas atbilstību Datu regulas prasībām.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” 22. punktu, izstrādājot Anotāciju ir jāņem vērā sagatavotās vadlīnijas un tajā ietvertās rekomendācijas.
Inspekcija aicina pārstrādāt Anotācijas 8.1.13. sadaļu atbilstoši Valsts kancelejas izstrādātajām vadlīnijām “Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā”   (https://www.mk.gov.lv/sites/mk/files/media_file/tap_anotacija_vadlinijas.pdf).
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 23.2. apakšpunktā paredzēts, ka CSDD, sniedzot informāciju par identificētai personai reģistrētu transportlīdzekli, norāda reģistrēto transportlīdzekļu skaitu un reģistrācijas veidu  – īpašumā, turējumā vai valdījumā.
Inspekcija vērš uzmanību, ka Noteikumu projekta pašreizējā redakcija neparedz uzkrāt informāciju par fiziskai personai īpašumā, valdījumā vai turēšanā esošajiem transportlīdzekļiem.
Ievērojot minēto, 23.2. apakšpunkts svītrojams vai noteikumu projekts papildināms ar atbilstošu tiesību normu.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk