Projekta ID
25-TA-1010Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
24.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 2. punktā norādīts, ka tiks veikti Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumu Nr. 114 “Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 114) grozījumi, paredzot noteikt jaunu valsts atbalsta darbības termiņu. Taču anotācijā skaidrots, ka tiek izstrādāti jauni noteikumi "Īpaši aizsargājamo sugu dzīvnieku nodarīto būtisko postījumu radīto zaudējumu noteikšanas kārtība", kuri paredz zaudējumu noteikšanas kārtību, pirmšķietami iekļaujot arī jauno valsts atbalsta darbības termiņu.
Ievērojot minēto, lūdzam anotācijā skaidrot, vai attiecīgais valsts atbalsta pagarinājums līdz 2026. gada 31. decembrim attiecas tikai uz īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem vai arī uz īpaši aizsargājamo sugu dzīvnieku nodarīto būtisko postījumiem.
Papildus lūdzam izvērtēt nepieciešamību svītrot atsauces uz jauno noteikumu projektu (24-TA-2909), tā kā šī noteikumu projekta (25-TA-1010) mērķis ir saglabāt spēkā MK noteikumus Nr. 114, nodrošinot valsts atbalsta nepārtrauktību.
Ievērojot minēto, lūdzam anotācijā skaidrot, vai attiecīgais valsts atbalsta pagarinājums līdz 2026. gada 31. decembrim attiecas tikai uz īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem vai arī uz īpaši aizsargājamo sugu dzīvnieku nodarīto būtisko postījumiem.
Papildus lūdzam izvērtēt nepieciešamību svītrot atsauces uz jauno noteikumu projektu (24-TA-2909), tā kā šī noteikumu projekta (25-TA-1010) mērķis ir saglabāt spēkā MK noteikumus Nr. 114, nodrošinot valsts atbalsta nepārtrauktību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 2. lpp. norādīts, ka valsts atbalsts tiek saskaņots ar Eiropas Komisiju, balstoties uz Pamatnostādnēm par valsts atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos 2014. – 2020. gadam (turpmāk – Pamatnostādnes 2014). Vēršam uzmanību, ka Pamatnostādnes 2014 tika piemērotas līdz 2022. gada 31. decembrim. No 2023. gada 1. janvāra tās tika aizstātas ar Pamatnostādnēm par valsts atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos (2022/C 485/01) (turpmāk - Pamatnostādnes 2022), kuru 657. punktā noteikts, ka: ”Tomēr attiecībā uz ELFLA līdzfinansētām lauku atbalsta intervencēm, ja Savienības tiesību akti to atļauj, un saskaņā ar lauku attīstības noteikumos paredzētajiem nosacījumiem dalībvalstis drīkst turpināt uzņemties jaunas saistības saskaņā ar 2014. gada Pamatnostādnēm par valsts atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos saskaņā ar to 719. punktu.” Proti, izņēmumu gadījumos var tikt piemērotas Pamatnostādnes 2014. Attiecīgi Pamatnostādņu 2014 719. punkts balstās uz Regulu (ES) Nr. 1305/2013 un tās īstenošanas regulu. Lūdzam attiecīgi vērtēt nepieciešamību izvērst anotācijā ievietoto atsauci uz valsts atbalsta saskaņošanas pamatu, attiecīgi aizpildot anotācijas 5. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 2. punktu, paredzot, ka Dabas aizsardzības pārvalde pieņem lēmumus par termiņa pagarināšanu par visiem pieteikumiem, kas nav izskatīti līdz 2025. gada 30. aprīlim. Administratīvā procesa likuma 64. panta otrā daļa paredz, ka, ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams ievērot administratīvā akta izdošanas viena mēneša termiņu, iestāde to var pagarināt uz laiku, ne ilgāku par četriem mēnešiem no iesnieguma saņemšanas dienas, par to paziņojot iesniedzējam. Nepieciešamība saņemt Eiropas Komisijas saskaņojumu par spēkā esošās valsts atbalsta shēmas termiņa pagarināšanu var tikt uzskatīts par objektīvu iemeslu lēmuma pieņemšanas termiņa pagarināšanai. Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka Dabas aizsardzības pārvaldei noteikts pienākums nepieņemt normatīvajos aktos paredzēto lēmumu, nozīmē, ka iestāde administratīvā procesa ietvaros neveiks nepieciešamās darbības un noteiktajā termiņā neizdos administratīvo aktu. Šādā situācijā personai būs tiesības vērsties augstākā iestādē un tiesā, lūdzot izdot labvēlīgu administratīvo aktu. Tādējādi aicinām neparedzēt, ka Dabas aizsardzības pārvalde noteiktu brīdi nepieņem normatīvajos aktos paredzēto lēmumu.
Piedāvātā redakcija
-
