Atzinums

Projekta ID
23-TA-1199
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
13.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
5. Sabiedrības līdzdalības kārtību nepiemēro institūcijas vadības dokumentu plānošanas procesā. 
Iebildums
Satiksmes ministrijas ieskatā sabiedrības līdzdalība nebūtu piemērojama arī iekšējo kārtību veidošanas procesā, līdz ar to lūdzam noteikumu projekta 5.punktu izteikt šādā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
5. Sabiedrības līdzdalības kārtību nepiemēro institūcijas iekšējo dokumentu plānošanas procesā. 
2.
Noteikumu projekts
12.1. piedaloties darba grupās, konsultatīvajās padomēs, uzraudzības padomēs un domnīcās;
Iebildums
Atbilstoši Satiksmes ministrijas iebildumam par noteikumu projekta 14.punktu un ņemot vērā, ka domnīcas formāts ir paredzēts ideju ģenerēšanai, kas nebūtu pakļaujams administratīvi striktai procedūrai, tādējādi ierobežojot jaunu ideju ģenerēšanu un tālāku apstrādi,  lūdzam svītrot noteikumu projekta 12.1. apakšpunktā vārdus "un domnīcās". 
Piedāvātā redakcija
12.1. piedaloties darba grupās, konsultatīvajās padomēs un uzraudzības padomēs;
3.
Noteikumu projekts
14. Institūcija, iesaistot sabiedrības pārstāvjus starpinstitūciju darba grupās, konsultatīvajās padomēs, uzraudzības padomēs vai domnīcās:
Iebildums
Satiksmes ministrija vērš uzmanību, ka jautājumos par ceļu satiksmes drošību lielākoties domnīcas tiek izmantotas kā ekspertu diskusijas formāts. Minēto domnīcu mērķis ir pulcēt attiecīgā jautājumā kompetentus ekspertus, kas ar savu profesionālo darbību un pieredzi dotu pienesumu konkrētā jautājuma risināšanai un analīzei. Domnīcās piedalās eksperti atbilstoši tajā reizē apspriežamajai tēmai, kā arī Satiksmes ministrija pievērš pastiprinātu uzmanību, lai domnīcās piedalītos arī nevalstisko organizāciju vai sabiedrības pārstāvji, kurus konkrētais jautājums skar vai var skart.
Ļoti bieži domnīcas organizēšanas pamatā ir aktuālu jautājumu vai situāciju izvērtēšana, piemēram, smags ceļu satiksmes negadījums vai atsevišķu statistikas rādītāju pieaugums, kas prasa tūlītēju risinājumu. Paskaidrojam, ka noteikumu projektā iekļautās prasības attiecībā uz domnīcas organizēšanu ne tikai kavēs jautājumu izskatīšanu un līdz ar to arī iespējamā risinājuma ieviešanu, bet arī radīs nelietderīgu administratīvo un cilvēkresursu slogu. 
Satiksmes ministrija saistībā ar ceļu satiksmes drošību šogad ir organizējusi vismaz 8 domnīcas. Tā piemēram, izpildot Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas uzdevumu divu nedēļu laikā tika organizētas 4 domnīcas, kurās ekspertu lokā tika vērtēti atsevišķi priekšlikumi likumprojektam "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" uz otro lasījumu. Organizējot domnīcas atbilstoši noteikumu projektā piedāvātai kārtība, ne tikai nopietni tiks apdraudēta jautājumu risināšana, kas skar ceļu satiksmes drošību, bet arī tiks kavēta Satiksmes ministrijas, citu ministriju un Saeimas komisiju darbība. 
Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot noteikumu projekta 14.punktā, 14.1., 14.1.1., 14.2. un 14.3. apakšpunktā vārdu "domnīca".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
15.2. nodrošina, ka ne mazāk kā 14 dienas pirms apspriedes visa ar sanāksmi saistītā informācija ir pieejama TAP portālā vai institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība". Vienlaikus informāciju par apspriedes norisi izplata arī citos sabiedrībai pieejamos veidos atkarībā no tā, kāda institūcija organizē apspriedi un kā pieteikšanās dalībai notiek:
Iebildums
Noteikumu projekts nosaka sabiedrības līdzdalības kārtību valsts un pašvaldību institūcijas virzītajiem tiesību aktu projektiem izstrādes procesā. Noteikumu projekta 9.punktā uzskaitīti visi virzības posmi, kas ietver arī likumprojektu izskatīšanu Saeimā. Satiksmes ministrija vērš uzmanību, ka patlaban Saeimā izskatīšanā esošā likumprojekta "Grozījumi Autopārvadājumu likumā" turpmākai virzībai Saeimas atbildīgā komisija uzdeva Satiksmes ministrijai mēneša laikā iesniegt ar nozari un iesaistītajām institūcijām izdiskutētus priekšlikumus jomas sakārtošanai. Lai kvalitatīvi izpildītu Saeimas doto uzdevumu, iesaistīto pušu informēšanai par sanāksmes organizēšanu, nav atvēlams tik ilgs laiks kā tas noteikts noteikumu projektā. 
Ņemot vērā minēto, lūdzam noteikto termiņu attiecināt tikai uz pastāvīgajām darba grupām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 16.punktu administratīvo izmaksu novērtējumu valsts un pašvaldību institūcijai aprēķina, sākot no 1 euro. Vēršam uzmanību, ka organizējot domnīcas saskaņā ar noteikumu projektā noteikto kārtību, tiks patērēts ievērojams Satiksmes ministrijas administratīvais un cilvēkresurss, ņemot vērā domnīcu, kas tiek organizētas gadā, skaitu. Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz sagatavot paziņojumu, publicēt, apkopot viedokļus, protokolēt un citas darbības, kas, lai arī veicamas esošo cilvēkresursu ietvaros, veido administratīvās un cilvēkresursu izmaksas, lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projekta anotāciju un atspoguļot arī administratīvo izmaksu novērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
3. Sabiedrības līdzdalību īsteno formālās (piemēram, biedrības, nodibinājumi, arodbiedrības un to apvienības) un neformālās (piemēram, nereģistrētas iniciatīvu vai iedzīvotāju grupas, interešu apvienības, kopienas) sabiedrības grupas, kā arī atsevišķas fiziskas personas (turpmāk – sabiedrības pārstāvji). Īstenojot sabiedrības līdzdalību, atbilstoši iespējām ņem vērā sabiedrības pārstāvju specifiskās vajadzības, viedokļus un intereses.
Priekšlikums
Satiksmes ministrijas ieskatā nevar pielīdzināt atsevišķu fizisku personu sabiedrības pārstāvjiem. Atsevišķai fiziskai personai ir tiesība pārstāvēt tikai sevi, nevis piedalīties kā formālu vai neformālu sabiedrības grupas pārstāvim, jo fiziska persona var līdzdarboties, bet nevar saukties par sabiedrības pārstāvi. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 3.punktu. 
Piedāvātā redakcija
3. Sabiedrības līdzdalību īsteno formāla (piemēram, biedrības, nodibinājumi, arodbiedrības un to apvienības) vai neformāla (piemēram, nereģistrētas iniciatīvu vai iedzīvotāju grupas, interešu apvienības, kopienas) sabiedrības grupa vai grupas (turpmāk – sabiedrības pārstāvji), kā arī atsevišķa fiziska persona vai personas.  Īstenojot sabiedrības līdzdalību, atbilstoši iespējām ņem vērā sabiedrības pārstāvju specifiskās vajadzības, viedokļus un intereses.
7.
Noteikumu projekts
8. Lai informācija par sabiedrības līdzdalības iespējām sasniegtu sabiedrības pārstāvjus, kurus skar vai interesē projekts, institūcija mērķtiecīgi izplata minēto informāciju, izmantojot dažādus informācijas kanālus un saziņas veidus.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 8.punktu atbilstoši piedāvātajai redakcijai.
Piedāvātā redakcija
8. Lai informācija par sabiedrības līdzdalības iespējām sasniegtu sabiedrības pārstāvjus, kurus skar vai interesē projekts, institūcija mērķtiecīgi izplata minēto informāciju, izmantojot dažādus informācijas kanālus vai saziņas veidus.