Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
Projekta ID
21-TA-1511
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
10.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Satiksmes ministrija, izskatot Valsts kancelejas sagatavoto informatīvo ziņojumu, atbalsta apsvērumus par standartizētiem personāla vadības un grāmatvedības procesiem, ar mērķi, lai visās valsts pārvaldes iestādes dati būtu vienādi kvalitatīvi un pieejami valsts pārvaldei analīzei par stratēģiskiem finanšu, cilvēkresursu vadības vai grāmatvedības procesiem. Tāpat atbalstāma vienotas IT sistēmas, vai dažādu citu tehnisko risinājumu ieviešana un pilnveidošana valsts pārvaldē. 
Satiksmes ministrija uztur iepriekš izteikto iebildumu attiecībā uz obligātu pāreju uz personāla lietvedības un grāmatvedības centralizāciju šādu aspektu dēļ. 
Informatīvajā ziņojumā joprojām nav skaidra redzējuma, no kāda finansējuma pilnībā paredzēts ieviest reformu (jaunas programmatūras izstrāde, datu integrēšana jaunajā sistēmā, licenču iegāde, konsultācijas par jaunās sistēmas ieviešanu, sistēmas uzturēšanas izmaksas). Minētas ieviešanas izmaksas ~ 44 milj. euro, ko daļēji plānots piešķirt no ES Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna paredzētajām investīcijām (15,12 miljoni euro). Raugoties uz nākotni, ja mērķis ir Vienoto pakalpojumu centra (turpmāk -VPC) izveide un visu valsts pārvaldes iestāžu dalība tajā, nav konkrēta aprēķina, no kādām izmaksām nākotnē tiks segta pakalpojumu sniegšana un centra darbības uzturēšana pēc centralizācijas.
Tāpat nav atrodama informācija par finanšu ieguvumiem, kas radušies, pamatojoties uz līdz šim veikto grāmatvedības funkcijas centralizāciju, kas notikusi Finanšu ministrijas resorā vai daļēju grāmatvedības funkciju centralizāciju citos resoros (cik ir ietaupīts uz procesu un sistēmu standartizāciju un centralizācija, cik ir samazinātas reālas amatu slodzes un attiecīgi arī atlīdzība).
Informatīvā ziņojumā ir aplūkota tikai Somijas un Zviedrijas pieredze VPC izveidē, kas arī nav viennozīmīgi vērtējama kā pozitīvaInformatīvajā ziņojumā un turpmākajos dokumentus nepieciešams vienots formulējums saskaņā ar funkciju tvērumu, jo šobrīd tiek lietota dažāda terminoloģija, piemēram, personāla lietvedība, cilvēkresursu pārvaldība, cilvēkresursu vadība, personāla vadība, kā rezultātā nav vienotas izpratnes par to, uz kādām personālvadības funkcijām attiecas centralizācija, uz kādām pāreja uz VPC, un kādas funkcijas arī turpmāk tiks saglabātas katrā iestādē. Papildus uzsveram, ka iestādes lēmumam par pievienošanos VPC ir jābūt brīvprātīgam, nevis obligātam, kā to paredz Informatīvais ziņojums. Pirms nav veikta iestāžu grāmatvedības un personāla lietvedības procesu standartizācija, uzsākts centralizācijas process, veikta tā ieguvumu analīze un nav skaidrs konkrēts VPC izveides modelis, prasības par obligātu pievienošanos VPC iekļaušana Informatīvajā ziņojumā nav pamatota.
Informatīvajā ziņojumā ir uzsvērts, ka centralizētajā modelī netiks pārņemta to iestāžu grāmatvedība un personāla lietvedība, kurām būs pamatoti ierobežojumi (piemēram, aizsardzības struktūrās), kā arī minēts, ka ņems vērā resoru specifikās funkcijas un informācijas drošību no valsts noslēpuma aizsardzības viedokļa, bet nav atspoguļots, vai tiks ņemtas vērā iestāžu neatkarības prasības, kādas ir ministrijas resorā un kuru darbību regulē ES tiesību akti, līdz ar to grāmatvedības un personāla lietvedības centralizācija ietekmētu šo iestāžu darbības atbilstību ES tiesību aktu prasībām.
Piedāvātā redakcija
-