Atzinums

Projekta ID
22-TA-35
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
24.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā pašvaldības jau ir pieņēmušas budžetus 2022.gadam un tajos papildu līdzekļi privāto izglītības iestāžu uzturēšanas izdevumu finansēšanai nav paredzēti, lūdzam noteikumu projektu papildināt ar jaunu punktu, nosakot, ka noteikumi stājas spēkā 2023.gada 1.janvārī.

 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu šādā redakcijā:“18. Noteikumi stājas spēkā 2023. gada 1. janvārī.”
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekts “Noteikumi par privātās izglītības iestādes mācību procesā iesaistīto izglītojamo sociālajām mērķa grupām un līguma slēgšanu par pašvaldības piedalīšanos iestādes uzturēšanas izdevumu finansēšanā” (tālāk Noteikumu projekts) sagatavots, pamatojoties uz Ministra kabinetam doto deleģējumu “Izglītības likuma” 17.panta trešā daļas 27.1 punktā. Vienlaikus joprojām ir spēkā “Izglītības likuma” 17.panta trešā daļas 5. punkts, kas paredz, ka pašvaldība uz savstarpēju līgumu pamata var piedalīties privāto izglītības iestāžu finansēšanā. Tas nozīmē, ka pašvaldība, savstarpēji vienojoties, var finansēt privātās izglītības iestādes, kas īsteno vispārējās pamatizglītības programmu, daudz plašākā mērogā nekā to paredz 17.panta trešās daļas 27.1 punkts. Lai nodrošinātu labāku izpratni par abu iepriekš minēto tiesību normu piemērošanu, lūgums papildināt Noteikumu projekta anotāciju ar skaidrojošu informāciju, ka Noteikumu projekts neierobežo pašvaldību tiesības uz savstarpēju līgumu pamata piedalīties jebkuras privātās izglītības iestādes finansēšanā. Tādējādi pašvaldības var piedalīties arī to privāto izglītības iestāžu, kas īsteno akreditētu vispārējās pamatizglītības programmu, finansēšanā, kas neatbilst Noteikumu projektā izvirzītajiem kritērijiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt Noteikumu projekta 2.1. punktu ar vārdiem “un ir tiesīga izsniegt valsts atzītu izglītības dokumentu”
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam izteikt Noteikumu projekta 2.1. punktu šādā redakcijā:
"2.1. privātā izglītības iestāde ir reģistrēta Izglītības iestāžu reģistrā un ir tiesīga izsniegt valsts atzītu izglītības dokumentu;"
 
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izteikt Noteikumu projekta 2.3. punktu šādā redakcijā:
“2.3. privātā izglītības iestāde īsteno tādu akreditētu vispārējās pamatizglītības programmu, kas netiek piedāvāta attiecīgās pašvaldības dibinātajās izglītības iestādēs, un izglītības ieguves process notiek klātienē;”

Ja vispārējās pamatizglītības programma tiek īstenota tālmācības izglītības ieguves formā, tad šīs programmas īstenošanai nav nepieciešamas telpas, komunālie pakalpojumi, siltums, elektrība, transporta pakalpojumi, iestāžu remontdarbi u.tml., līdz ar to pašvaldībām nebūtu jāsedz to uzturēšanas izdevumi.


 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam izteikt Noteikumu projekta 2.3. punktu šādā redakcijā:
“2.3. privātā izglītības iestāde īsteno tādu akreditētu vispārējās pamatizglītības programmu, kas netiek piedāvāta attiecīgās pašvaldības dibinātajās izglītības iestādēs, un izglītības ieguves process notiek klātienē;”
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
1) Noteikumu projekta 2.6. punkts ietvert konceptuālu problēmu, kā pašvaldībai pārliecināties, ka privātās izglītības iestādes sniegtā informācija par to, ka 10% no izglītojamiem ir no noteiktām sociālajām mērķa grupām: bērni no trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības; bērni ar invaliditāti; bērni no etniskās minoritātes romi; bērni, kuriem Latvijas Republikā ir piešķirts bēgļa, alternatīvais vai bezvalstnieka statuss; bērni bāreņi vai bez vecāku gādības palikušie bērni. Pašvaldībai nav iespēju pārbaudīt šāda veida datus, jo tie nav publiski pieejami.
Atbilstoši Noteikumu projekta 4. punktam pašvaldībai ir jāpārbauda privātās izglītības iestādes iesniegto dokumentu atbilstība Noteikumu projekta 2. punktā minētajiem kritērijiem.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam Izglītības un zinātnes ministrijai nodrošināt šādas informācijas pieejamību Valsts izglītības informācijas sistēmā (VIIS), VIIS sasaistot ar sociālās palīdzības administrēšanas informācijas sistēmu (SOPA), Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes informācijas sistēmām, Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas Invaliditātes informatīvo sistēmu.
Papildu jānorāda, ka atbilstoši “Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumam”, trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusu piešķir uz trim kalendāra mēnešiem, ja mājsaimniecībā ir vismaz viena persona darbspējīgā vecumā, vai uz sešiem kalendāra mēnešiem, ja mājsaimniecībā nav nevienas personas darbspējīgā vecumā vai uz personu attiecas šajā likumā noteiktie izņēmumi, līdz ar to informācija par izglītojamiem no trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības regulāri ir jāaktualizē.


2) Noteikumu projekta 2.6. punkts paredz, ka pašvaldība piešķir atbalstu privātajai izglītības iestādei, ja no privātās izglītības iestādes mācību procesā iesaistītajiem izglītojamiem ne mazāk kā 10% ir no noteiktām sociālajām mērķa grupām.
Šo punktu var uztvert atšķirīgi: 1) nav svarīgi, cik konkrētās pašvaldības izglītojamo ir no noteiktām sociālajām mērķa grupām, jāskata izglītības iestāde kopumā – vai no izglītojamiem kopumā 10% veido bērni no noteiktām sociālajām mērķa grupām; 2) katra pašvaldība vērtē, vai no izglītojamiem, kuru dzīvesvieta deklarēta konkrētajā pašvaldībā, 10% veido bērni no noteiktām sociālajām mērķa grupām.
 
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam Noteikumu projekta 2.6. punkta ievadteikumu izteikt šādā redakcijā:
“2.6. ne mazāk kā 10 procenti no privātās izglītības iestādes mācību procesā iesaistītajiem izglītojamiem, kuru dzīvesvieta deklarēta attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā, atbilstoši datiem Valsts izglītības informācijas sistēmā ir no šādām sociālajām mērķa grupām:”
 
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā iepriekš izteikto iebildumu par nepieciešamību nodrošināt datus Valsts izglītības informācijas sistēmā par Noteikumu projekta 2.6. punktā minētajām izglītojamo kategorijām, kā arī pašvaldībām paredzēt iespēju pieprasīt privātajai izglītības iestādei papildu dokumentus iesniedzēja izvērtēšanai, ja tas ir nepieciešams, ierosinām precizēt Noteikumu projekta 4. punktu.
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam Noteikumu projekta 4.punktu izteikt šādā redakcijā:
“4. Pašvaldība mēneša laikā pēc šo noteikumu 3. punktā minētā iesnieguma un tam pievienoto dokumentu saņemšanas izvērtē iesniedzēja atbilstību šo noteikumu 2.punktā minētajiem kritērijiem, izmantojot Valsts izglītības informācijas sistēmas datus. Pašvaldība ir tiesīga pieprasīt privātajai izglītības iestādei papildu dokumentus, ja tie nepieciešami iesnieguma iesniedzēja izvērtēšanai, nosakot termiņu to sniegšanai.
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Noteikumu projekta 2.7. punkts nosaka, ka privātā izglītības iestāde sedz noteikumu 2.6. apakšpunktā minēto izglītojamo (izglītojamie no noteiktām sociālajām mērķa grupām) mācību maksu, nepieciešams precizēt Noteikumu projekta 7. punktu, paredzot, ka pašvaldībai tiek iesniegta izmaksu tāme, kurā nav iekļauta 2.6. apakšpunktā minēto izglītojamo mācību maksa.



 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam Noteikumu projekta 7. punktu izteikt šādā redakcijā:
“7. Pašvaldības atbalsta izlietojuma pamatojumam un finansējuma izlietojuma mērķa pārbaudei privātā izglītības iestāde vai tās dibinātājs, slēdzot līgumu ar pašvaldību, pievieno izmaksu tāmi atbilstoši privātās izglītības iestādes vai tās dibinātāja apstiprinātiem iepriekšējā gada pēc naudas plūsmas uzskaitītiem izdevumiem. Ja tiek dibināta jauna privātā izglītības iestāde, līgumam pievieno apstiprinātu plānoto izdevumu tāmi. Tāmē atsevišķi norāda valsts dotāciju, ko privātā izglītības iestāde saņem, un tā netiek iekļauta attiecīgajās izmaksu pozīcijās, kā arī šo noteikumu 2.6. apakšpunktā minēto izglītojamo mācību maksas kopsummu, par ko samazina tāmes izdevumu kopsummu.
 
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam Noteikumu projekta 9. punktu izteikt šādā redakcijā:
“9. Atbalstu par vienu bērnu nosaka tādā apmērā, kas atbilst bērna deklarētās dzīvesvietas pašvaldībā noteiktajām vienam izglītojamam nepieciešamajām vidējām izmaksām iepriekšējā budžeta gadā pašvaldības vispārējās izglītības iestādēs vispārējās pamatizglītības programmas īstenošanai.”
Piedāvātā redakcija
Lūdzam Noteikumu projekta 9. punktu izteikt šādā redakcijā:
“9. Atbalstu par vienu bērnu nosaka tādā apmērā, kas atbilst bērna deklarētās dzīvesvietas pašvaldībā noteiktajām vienam izglītojamam nepieciešamajām vidējām izmaksām iepriekšējā budžeta gadā pašvaldības vispārējās izglītības iestādēs vispārējās pamatizglītības programmas īstenošanai.”
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projektā izmaksu aprēķinam par vienu izglītojamo par paraugu ņemts attiecīgo izmaksu aprēķins Ministru kabineta 08.12.2015. noteikumos Nr. 709 „Noteikumi par izmaksu noteikšanas metodiku un kārtību, kādā pašvaldība atbilstoši tās noteiktajām vidējām izmaksām sedz pirmsskolas izglītības programmas izmaksas privātai izglītības iestādei”, taču attiecībā uz pamatizglītības posmu korektāk kā piemēru izmaksu aprēķinam par vienu izglītojamo būtu izmantot Ministru kabineta 28.06.2016. noteikumos Nr. 418 “Kārtība, kādā veicami pašvaldību savstarpējie norēķini par izglītības iestāžu sniegtajiem pakalpojumiem” ietverto formulu. Pretējā gadījumā pašvaldībām viena izglītojamā vidējo izmaksu aprēķini būs jāveic pēc trīs dažādiem nosacījumiem: pēc Ministru kabineta 08.12.2015. noteikumiem Nr. 709 (pirmskolas izglītība), pēc Ministru kabineta 28.06.2016. noteikumiem Nr. 418 (pamatizglītība) un Noteikumu projekta (pamatizglītība). Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam precizēt Noteikumu projekta 10. punktu.
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam izteikt Noteikumu projekta 10. punktu šādā redakcijā:
“10. Pašvaldības atbalstu aprēķina, ņemot vērā pašvaldības vispārējās izglītības iestādes izmaksas iepriekšējā budžeta gadā attiecībā uz vispārējās pamatizglītības programmu īstenošanu. Izmaksu aprēķinā atbilstoši ekonomiskās klasifikācijas kodiem iekļauj šādus pašvaldības vispārējās izglītības iestāžu iepriekšējā gadā pēc naudas plūsmas uzskaitītos izdevumus (izņemot valsts budžeta finansējumu un Eiropas Savienības un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības finansējumu):”
 
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izteikt Noteikumu projekta 10.1. punktu šādā redakcijā:
"10.1. atalgojumi (EKK 1100) (izņemot prēmijas un naudas balvas (EKK 1148) un darba devēja piešķirtos labumus un maksājumus (EKK 1170));"
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam izteikt Noteikumu projekta 10.1. punktu šādā redakcijā:
"10.1. atalgojumi (EKK 1100) (izņemot prēmijas un naudas balvas (EKK 1148) un darba devēja piešķirtos labumus un maksājumus (EKK 1170));"
 
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izteikt Noteikumu projekta 10.2. punktu šādā redakcijā:
"10.2. darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, pabalsti un kompensācijas (EKK 1200) (izņemot valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no prēmijām un naudas balvām (EKK 1148) un darba devēja piešķirtajiem labumiem un maksājumiem (EKK 1170));"
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam izteikt Noteikumu projekta 10.2. punktu šādā redakcijā:
"10.2. darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, pabalsti un kompensācijas (EKK 1200) (izņemot valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no prēmijām un naudas balvām (EKK 1148) un darba devēja piešķirtajiem labumiem un maksājumiem (EKK 1170));"
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam Noteikumu projekta 10.3. punktu izteikt šādā redakcijā:
"10.3. mācību, darba un dienesta komandējumi, dienesta, darba braucieni (EKK 2100) (izņemot ārvalstu mācību, darba un dienesta komandējumus, darba braucienus (EKK 2120));"
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam Noteikumu projekta 10.3. punktu izteikt šādā redakcijā:
"10.3. mācību, darba un dienesta komandējumi, dienesta, darba braucieni (EKK 2100) (izņemot ārvalstu mācību, darba un dienesta komandējumus, darba braucienus (EKK 2120));"
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam Noteikumu projektu 10.4.3. punktu izteikt šādā redakcijā:
"10.4.3. dažādi pakalpojumi (EKK 2230) (izņemot izdevumus par transporta pakalpojumiem (EKK 2233));"
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam Noteikumu projektu 10.4.3. punktu izteikt šādā redakcijā:
"10.4.3. dažādi pakalpojumi (EKK 2230) (izņemot izdevumus par transporta pakalpojumiem (EKK 2233));"
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam Noteikumu projekta 10.5.6. punktu izteikt šādā redakcijā:
"10.5.6. mācību līdzekļi un materiāli (EKK 2370);"
Piedāvātā redakcija
Lūdzam Noteikumu projekta 10.5.6. punktu izteikt šādā redakcijā:
"10.5.6. mācību līdzekļi un materiāli (EKK 2370);"
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka pašvaldībām nav iespēju pārbaudīt, vai privātā izglītības iestāde rīkojas godprātīgi un gadījumos, kad tajā izmaksas par vispārējās pamatizglītības pakalpojumu ir mazākas nekā pašvaldības atbalsts par vienu bērna, atbalsts no pašvaldības tiek pieprasīts atbilstoši faktiskajām izmaksām.
Pašvaldības norāda uz gadījumiem, kad par privāto izglītības iestāžu nepatiesi sniegtajiem datiem uzzina no Valsts ieņēmumu dienesta. Lūdzam IZM rast pašvaldībām kontroles iespējas, lai pārliecinātos, ka privātajai izglītības iestādei par tās sniegto pakalpojumu netiek pārmaksāts.
Noteikumu projekta 11.punktā nav norādīts periods, par kādu tiek salīdzinātas privātās izglītības iestādes izmaksas uz vienu bērnu un pašvaldības sniegtais atbalsts par vienu bērnu, tādēļ lūdzam precizēt Noteikumu projekta 11. punktu.
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam izteikt Noteikumu projekta 11. punktu šādā redakcijā:
“11. Ja izmaksas budžeta gadā par vispārējās pamatizglītības pakalpojumu privātā izglītības iestādē ir mazākas nekā pašvaldības atbalsts par bērna deklarētās dzīvesvietas pašvaldībā noteiktajām vienam izglītojamam nepieciešamajām vidējām izmaksām izglītības iestādēs vispārējās pamatizglītības programmas īstenošanai, atbalstu nodrošina tādā apmērā, kādas ir izmaksas par vispārējās pamatizglītības pakalpojumu par vienu bērnu privātajā izglītības iestādē.”
 
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Kā jau iepriekš minējām, pašvaldībām praktiski nav iespēju pārbaudīt, vai privātā izglītības iestāde rīkojas godprātīgi, ne tikai attiecībā uz finansēm, bet arī uz noteikumos ietverto prasību izpildi. Kā raksta pašvaldības, “praksē iegūt dokumentus no izglītības iestādēm ir neiespējamā misija”, tādēļ lūgums 15. punkta redakciju definēt tā, lai pašvaldībām situācijā, kad privātā izglītības iestāde pieprasīto informāciju nesniedz, būtu tiesības pārtraukt līgumu ar konkrēto izglītības iestādi.

 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekts “Noteikumi par privātās izglītības iestādes mācību procesā iesaistīto izglītojamo sociālajām mērķa grupām un līguma slēgšanu par pašvaldības piedalīšanos iestādes uzturēšanas izdevumu finansēšanā” (tālāk Noteikumu projekts) sagatavots, pamatojoties uz Ministra kabinetam doto deleģējumu “Izglītības likuma” 17.panta trešā daļas 27.1 punktā. Vienlaikus joprojām ir spēkā “Izglītības likuma” 17.panta trešā daļas 5. punkts, kas paredz, ka pašvaldība uz savstarpēju līgumu pamata var piedalīties privāto izglītības iestāžu finansēšanā. Tas nozīmē, ka pašvaldība, savstarpēji vienojoties, var finansēt privātās izglītības iestādes, kas īsteno vispārējās pamatizglītības programmu, daudz plašākā mērogā nekā to paredz 17.panta trešās daļas 27.1 punkts. Lai nodrošinātu labāku izpratni par abu iepriekš minēto tiesību normu piemērošanu, lūgums papildināt Noteikumu projekta anotāciju ar skaidrojošu informāciju, ka Noteikumu projekts neierobežo pašvaldību tiesības uz savstarpēju līgumu pamata piedalīties jebkuras privātās izglītības iestādes finansēšanā. Tādējādi pašvaldības var piedalīties arī to privāto izglītības iestāžu, kas īsteno akreditētu vispārējās pamatizglītības programmu, finansēšanā, kas neatbilst Noteikumu projektā izvirzītajiem kritērijiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka normatīvajam aktam nav ietekmes uz pašvaldību budžetiem. Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz pienākumu pašvaldībām piedalīties noteiktu privāto izglītības iestāžu uzturēšanas izdevumu finansēšanā, apgalvojums, ka tam nebūs ietekmes uz pašvaldību budžetiem, ir acīmredzami aplams. Lūgums aizpildīt anotācijas sadaļu par tiesību akta projekta ietekmi uz pašvaldību budžetiem. Ja pašvaldību izdevumus privātajām izglītības iestādēm nav iespējams aprēķināt precīzi, lūgums tos aprēķināt indikatīvi.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā nesen publiski izskanējušo informāciju par iespējamajiem bērnu tiesību pārkāpumiem un iespējamu vardarbību pret bērniem privātā vispārējā izglītības iestādē “Mīlestības Māja”, kā arī pieaugošo sūdzību skaitu Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijai, izsakām priekšlikumu 2. punktu papildināt ar jaunu apakšpunktu, paredzot, ka pašvaldības atbalsts pieejams tikai tām izglītības iestādēm, kuras ievēro Bērnu tiesību aizsardzības likuma un citu bērnu tiesību aizsardzību regulējošo normatīvos aktus (respektīvi, izglītības iestādē nav konstatēti bērnu tiesību pārkāpumi).
Piedāvātā redakcija
Priekšlikums noteikuma projekta 2.punktu papildināt ar jaunu apakšpunktu šādā redakcija:
“2.9. privātā izglītības iestāde ievēro Bērnu tiesību aizsardzības likuma un citu bērnu tiesību aizsardzību regulējošo normatīvos aktus.”