Atzinums

Projekta ID
23-TA-407
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
27.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā virzītos LM iebildumu attiecībā uz protokollēmuma 2.8.apakšpunktu, atbilstošus precizējumus lūdzam veikt MK informatīvā ziņojuma 7.sadaļā "Priekšlikumi", precizējot veicamās rīcības administratīvā sloga mazināšanai saistībā ar personāla izmaksu likmes apmēra noteikšanas metodiku.
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam protokollēmuma 2.8.apakšpunktu izteikt šādā redakcijā: “2.8. lai mazinātu administratīvo slogu visām iesaistītajām pusēm, paātrinātu projektu iesniegumu atlases uzsākšanu, ievērotu Regulas prasības gadījumos, kad atbildīgās iestādes plāno izmantot Regulas 55. panta 1. punktā noteikto vienkāršoto izmaksu vienoto likmju veidu (tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām par darbību līdz 20 % no pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām), Finanšu ministrijai izstrādāt vienotu, visām ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda investīcijām piemērojamu personāla izmaksu likmes apmēra noteikšanas metodiku”.
Uzskatām, ka reāla administratīvā sloga mazināšanas nolūkā būtu izstrādājama viena, vienota personāla izmaksu likme (vai vairākas atkarībā no dažādiem projektu parametriem), ko varētu izmantot visas atbildīgās iestādes tās pārziņā esošo ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu MK noteikumu izstādē (līdzīgi kā 2007.–2013. gada plānošanas periodā vadošā iestāde izstrādāja vienotu netiešo izmaksu nemainīgo likmi, kas noteikta ar MK 26.06.2007. noteikumiem Nr.419 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu”). Attiecīgi ierosinām Finanšu ministriju – vadošo iestādi organizēt šādas metodikas izstrādi, piesaistot gan sadarbības iestādi, gan atbildīgās iestādes.
Papildus informējam, ka līdzšinēji likmes aprēķina pamatojums tika izstrādāts Excel formātā un atsevišķi skaņots ar FM. Tajā ir norādīti gan projektā plānotie personāla amati, skaits, kā arī plānotā atlīdzība. Uzskatām, ka šāda informācija nav iekļaujama MK noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu sākotnējās ietekmes ziņojumā (anotācijā), jo tā ir darba līmeņa informācija un šādā apmērā nav publiskojama.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām papildināt MK informatīvā ziņojuma 11.pielikuma piezīmju šūnu ar [6] piezīmi, skaidrojot, ka n+3 mērķa aprēķinā, atbilstoši Regulas (ES) Nr. 2021/1060 90. panta 2. un 5. punktā noteiktajam, ietverta priekšfinansējuma dzēšanas pozitīvā ietekme.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
1. Aicinām redakcionāli precizēt MK informatīvā ziņojuma 4.pielikuma 48. un 51.rindā ietverto informāciju par ziņu MK pusgada ziņojumam, norādot, ka ar grozījumiem AF plānā, lai veicinātu 3.1.2.4.i. un 3.1.2.3.i. investīcijas 2.kārtas sākotnēji plānoto atskaites punktu vērtību sasniegšanu, kā risinājums ir rosināta papildu finansējuma piesaiste būvniecības cenu sadārdzinājuma segšanai – izmantojot daļu no 28.12.2022. Ministru komitejas ES fondu jautājumos atbalstītā papildu 8 501 144 euro finansējuma (šobrīd norādīts, ka papildu novirzāmais finansējums varētu veidot 8 000 000 euro, tomēr minētais finansējuma apmērs ir pārskatīts, ņemot vērā aktuālāko aplēsi par LV kā dalībvalstij pieejamo mainīgo finansējuma daļu). Vienlaikus 48.rindā lūdzam precizēt 3.1.2.3.i. investīcijas kārtas nr. (minēto investīciju plānots īstenot  divās kārtās, šobrīd norādīts, ka ir plānota arī 3.kārta).
2. Aicinām precizēt MK informatīvā ziņojuma 5.pielikuma 17.rindu, norādot, ka 111.1.uzraudzības rādītāja izpildei izstrādātie likumprojekti, kas stāsies spēkā 01.07.2023., ir atbalstīti 08.03.2023. Saeimas sēdē.
3. Aicinām pārskatīt MK informatīvā ziņojuma 6. un 7.pielikumā ietverto FM viedokli un attiecībā uz atskaites punktiem, par kuriem iestādes ir sniegušas priekšlikumus grozījumiem AF plānā (attiecībā uz LM tie būtu – 113., 115., 116., 119. un 122.atskaites punkts), papildināt ar informāciju, ka EK pozitīva lēmuma gadījumā papildu MK informatīvie ziņojumi ar situācijas izklāstu, konstatētajiem riskiem, plānoto rīcību un nepieciešamajiem pasākumiem, lai iekļautos AF plāna paredzētajā termiņā un nodrošinātu rādītāju izpildi, iestādēm nav jāvirza.
Tāpat attiecībā uz LM pārziņas 111.atskaites punktu aicinām neparedzēt LM pienākumu virzīt papildu MK informatīvo ziņojumu, ņemot vērā, ka jau šobrīd izstrādātie likumprojekti ir atbalstīti 08.03.2023. Saeimas sēdē un noteikts, ka tie stāsies spēkā 01.07.2023. (attiecīgi nav bažu, ka šis atskaites punkts netiks izpildīts un papildu novirzes tā izpildē nav iespējamas). Vienlaikus informējam, ka attiecībā uz šo atskaites punktu LM jau ir sagatavojusi un iesniegusi FM Cover Note par tā izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
1. Aicinām papildināt MK informatīvā ziņojuma 2.attēlu ar informāciju, ka 2023. gadā projektu iesniegumu atlases plānots uzsākt t.sk. arī nodarbinātības un sociālās iekļaušanas jomā.
2. Aicinām pārskatīt un, ja nepieciešams, precizēt MK informatīvā ziņojuma 24.zemsvītras atsaucē norādīto iznākuma rādītāja i.14.1.2.a (CV31) izpildi – atbilstoši datiem no KPVIS izpilde ir 3 930.
3. Aicinām precizēt MK informatīvā ziņojuma 4.sadaļā “Atveseļošanas fonda plāna ieviešana” ietverto informāciju:
a) norādot, ka LM 115. atskaites punkts (ir pieņemts saraksts ar izvēlām 259 personām ar smagu invaliditāti un ar ierobežotām pārvietošanās spējām, kuras saņem atbalstu no attiecīgajām publiskajām iestādēm, lai pielāgotu viņu mājokli (1 izvēlēta persona uz vienu mājokli)) – atbilstoši aktuālajiem iesniegtajiem priekšlikumiem AF plānā LM izpildi plāno līdz 31.03.2024. (šobrīd norādīts 31.12.2023., ko LM, ņemot vērā pēdējās sarunas ar pašvaldībām, kas būs minētās investīcijas ietvaros finansējuma saņēmēji, un to ierobežoto kapacitāti, ir pārskatījusi);
b) 30.lpp pēdējo rindkopu izsakot šādā redakcijā: “Savukārt, lai nodrošinātu savlaicīgu papildu nepieciešamā finansējuma pieejamību LM pārziņā esošo 3.1.2.1.i., 3.1.2.3.i. un 3.1.2.4.i. investīciju īstenošanai, LM aicina ar MK lēmumu paredzēt iespēju palielināt finansējumu nevienlīdzības jomā īstenojamajām 3.1.2.1.i., 3.1.2.3.i. un 3.1.2.4.i. investīcijām pirms EK lēmuma par AF plāna grozījumiem pieņemšanas, izdevumus priekšfinansējot no 80.00.00. budžeta programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai". Savukārt, lai mazinātu iespējamo negatīvo ietekmi uz valsts budžetu, šis priekšlikums ir atbalstāms ar nosacījumu, ka par to ir saņemts sākotnējais EK saskaņojums.”
Minētie redakcionālie precizējumi nepieciešami, lai izvairītos no pārpratumiem, ka savlaicīga papildu finansējuma nepieejamība traucē nodrošināt tikai LM pārziņā esošā 113.atskaites punkta un  114. atskaites punkta sasniegšanu (ko LM iepriekš minēja kā piemēru, kur papildu finansējuma pieejamība ir svarīgi jo īpaši, ņemot vērā, ka šobrīd norit projektu ietvaros līgumsaistību uzņemšanās), tomēr minētais ir kritiski nepieciešams 3.1.2.1.i., 3.1.2.3.i. un 3.1.2.4.i. investīciju īstenošanai kopumā.
Piedāvātā redakcija
-