Atzinums

Projekta ID
21-TA-868
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Attiecībā par tekstu informatīvā ziņojuma 4. lapā "Tādējādi rodas situācijas, ka citās valsts iestādēs reģistrēto kadastra objektu faktiskās izmantošanas veidi neatbilst NĪVKIS reģistrētajam būvju, telpu grupu lietošanas veidam vai zemes lietošanas veidam, vai nekustamā īpašuma lietošanas mērķim un būvniecības un ēku ekspluatācijas normatīvie akti netiek ievēroti, tostarp Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 55. panta trešajā daļā noteiktais." Valsts zemes dienests lūdz svītrot teikuma daļu "tostarp Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 55. panta trešajā daļā noteiktais." Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma (turpmāk - Kadastra likums) 55.panta trešajā daļā noteikts, ka  Dienests pieņem lēmumu atteikt kadastra objekta vai kadastra datu reģistrāciju vai kadastra datu aktualizāciju šādos gadījumos:
1) iesniegtie vai uzrādītie dokumenti nesatur kadastra objekta vai kadastra datu reģistrācijai vai kadastra datu aktualizācijai nepieciešamās ziņas;
2) iesniegto vai uzrādīto dokumentu ziņas ir pretrunā ar Dienesta uzturēto informācijas sistēmu datiem vai Dienesta arhīva dokumentu ziņām;
3) iesniegto vai uzrādīto dokumentu ziņas ir pretrunā ar citas valsts vai pašvaldības informācijas sistēmas datiem.
Atbilstoši minētajām normām Dienests izvērtē uzrādīto dokumentu ziņas, vai tās nav pretrunā ar citas valsts vai pašvaldības informācijas sistēmas datiem tādā apjomā, kas ir nepieciešams kadastra objektu reģistrācijai vai kadastra datu aktualizācijai. 
Minētais nosacījums ir konkretizēts Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumu Nr. 263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi" 5.1. apakšpunktā - Dienesta teritoriālā struktūrvienība pirms kadastra objekta reģistrācijas vai kadastra datu aktualizācijas izvērtē, vai iesniegti dokumenti, kas satur reģistrācijai vai aktualizācijai nepieciešamās ziņas un vai tās nav pretrunīgas. Savukārt minēto noteikumu 4. punktā norādīts, kādu institūciju dati tiek vērtēti. Tādējādi atbilstoši minētajam atsauce uz Kadastra likumu nav pamatota.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Izziņas 4. punkta iebildums nav ņemts vērā, jo informatīvā ziņojuma 1.1.2. un 1.1.3. apakšpunktā nav veikti labojumi, skaidrojot, kādi Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) dati Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk – VID) nav pieejami. Līdz ar to uzturam minēto iebildumu. Tāpat nekorekts ir informatīvā ziņojuma kopsavilkuma 3. punkta papildinājums "pie nosacījuma, ka  Valsts ieņēmumu dienestam ir pieejami Kadastra informācijas sistēmas dati par telpu grupām un tajās ietilpstošo telpu platību un lietošanas veidu", jo, kā jau Valsts zemes dienests (turpmāk - Dienests) norādīja sākotnējā iebildumā, Dienests jau šobrīd VID funkciju un uzdevumu īstenošanai sniedz aktuālos Kadastra informācijas sistēmas datus, gan tos novietojot uz VID FTP servera VID noteiktajā Kadastra informācijas sistēmas datu struktūrā un veidā, gan tos izsniedzot XML formātā, izmantojot VZD tīmekļa pakalpi "Kadastra informācijas standartizētie bloki". Minētās sadarbības ietvaros VID atbilstoši  2018. gada 31. augusta starpresoru vienošanās noteiktajam saņem arī datus par būves galveno lietošanas veidu un telpu grupas lietošanas veidu. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Kadastra informācijas sistēmā netiek uzturēti dati par telpu lietošanas veidu, jo šādam objektam to nenosaka atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija noteikumiem Nr. 326 "Būvju klasifikācijas noteikumi". Savukārt datus par telpu grupas un tajā ietilpstošo telpu platību VZD var nodrošināt, veicot atbilstošus grozījumus minētajā starpresoru vienošanās atbilstoši VID pieprasījumam, ko Dienests līdz šim nav saņēmis. Līdz ar to lūdzam precizēt informatīvo ziņojumu, norādot, ka pēc VID pieprasījuma saņemšanas Dienests VID sniegs aktuālos Kadastra informācijas sistēmas teksta datus par telpu grupas un tā sastāvā esošās telpas platību. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka VID ir jāplāno turpmāka Kadastra informācijas sistēmas datus saņemšana, izmantojot valsts informācijas  sistēmu savietotāju (turpmāk – VISS), jo ar šā gada maiju Dienests plāno Kadastra informācijas sistēmas datu nodošanā izmantot VISS koplietošanas risinājumu – Datu izplatīšanas tīkls. Atbilstoši Ministru kabineta 2019. gada 2. aprīļa sēdes protokollēmuma "Informatīvais ziņojums “Par informācijas aprites un piekļuves risinājumiem valsts pārvaldē”" (protokols Nr. 17, 32. §) 4. un 7. punktam VID ne vēlāk kā divu gadu laikā no brīža, kad izveidota minētā apmaiņas iespēja, uzturēšanas budžeta ietvaros ir jāveic pielāgojumi savā informācijas sistēmā, lai saņemtu datus, izmantojot VISS. Līdz ar to turpmāk kadastra datu saņemšana standartizētā veidā būs iespējama, izmantojot VISS.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Pie izziņas 5. punkta kolonnas "Apstrādes informācija" lūdzam papildināt ar skaidrojumu, ka 1.1.3. apakšpunktā svītroti vārdi "Šobrīd NĪVKIS datu savietošana ar citām valsts informācijas sistēmām nav iespējama, jo to neparedz NĪVKIS datu struktūra, tomēr savietošana būtu nepieciešama, lai valsts reģistros netiktu reģistrēti atšķirīgi dati par viena un tā paša kadastra objekta, kurā veic saimniecisko darbību, lietošanas veidu."
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 76.punkts paredz, ka ministrijas, īpašu uzdevumu ministra sekretariāta, Ministru prezidenta biedra biroja, Valsts kancelejas vai Ministru prezidenta padotībā esošas iestādes  izstrādāto projektu izskatīšanai Ministru kabineta komitejas sēdē vai Ministru kabineta sēdē ir tiesīgs iesniegt Ministru kabineta loceklis. Lūdzam atbilstoši iepriekš minētajam precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 2. punktu.
Piedāvātā redakcija
-