Atzinums

Projekta ID
22-TA-3427
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pievienojamies FM I.Cirses izteiktajiem iebildumiem un priekšlikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pirmkārt, lūdzam normu papildināt ar atsauci arī uz būvdarbu iepirkumu, jo šobrīd norma aptver tikai preču un pakalpojumu iepirkumus.
Otrkārt, lai būtu skaidrs normas tvērums un piemērošana, lūdzam normu sadalīt divos atsevišķos teikumos, pirmajā nosakot, ka publiskos iepirkumus projekta ietvaros veic saskaņā ar publisko iepirkumu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Savukārt otrajā teikumā var iekļaut prasības attiecībā uz zaļā publiskā iepirkuma un sociāli atbildīga publiskā iepirkuma piemērošanu. Papildus lūdzam skaidri nodalīt, ka normā minētais par "vides un informācijas pieejamību" attiecas uz sociāli atbildīgu publisko iepirkumu, jo no pašreizējās redakcijas tas nav nepārprotami skaidrs.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu projekta 34.punktu projekta ietvaros atbalsta darbības, kas minētas šo noteikumu 33.punktā, ietverot investīcijas publiskajā infrastruktūrā, kas ir finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera (ja attiecināms) īpašumā vai valdījumā.
Ņemot vērā minēto lūdzam attiecīgi precizēt arī noteikumu projekta 50.3.apakšpunktu, vārdus "turējuma tiesības" aizstājot ar vārdiem "valdījuma tiesības".
Papildus lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 50.1.un 50.2 apakšpunktus, izsakot tos sekojošā redakcijā:
"50. Pasākuma ietvaros ieguldījumus infrastruktūrā var veikt: 
50.1. finansējuma saņēmēja īpašumā vai valdījumā esošajā objektā; 
50.2. šo noteikumu 27. punktā minētā sadarbības partnera īpašumā vai valdījumā esošajā objektā;"
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.apakšsadaļu ar skaidrojumu par avansa maksājuma noteikšanu 50% apmērā, ņemot vērā, ka saskaņā ar ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda pieredzi, vidēji apstiprinātā avansu summa sasniedza 33,7 % no finansējuma projektiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 2.1.apakšpunktā norādīto finansējumu, lai tas atbilstu 6.punktā norādītajai informācijai, ņemot vērā, ka izdevumi projekta īstenošanai paredzēti tikai ERAF finansējuma un pašvaldības finansējuma ietvaros, attiecīgi finansiālajai ietekmei (3. un 5.punkts) jāuzrādās tikai attiecībā uz pašvaldību budžetu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti ierosinām vārdu "rezultātus" precizēt uz "rādītājus", ņemot vērā, ka turpmāk MKN tekstā tie tiek saukti par rādītājiem. Izziņā Priekšlikums Nr.52 norādīts, ka ņemts vērā, bet MK noteikumos nav precizēts.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt konkrētu nacionālā finansējuma veidu - valsts budžeta, pašvaldību vai privātais finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam svītrot noteikumu projekta 22.punktā vārdu "iesnieguma", jo attiecināmo izmaksu apmērs tiek noteikts projektam, ņemot vērā, ka izziņā šis komentārs tika atzīmēts kā "ņemts vērā", bet faktiski tas netika izdarīts.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 53. panta 2. punktam, darbības vai projekti, kas ir daļa no darbības, kuri saņem atbalstu no KF, ERAF vai ESF+ un kuru kopējās izmaksas nepārsniedz EUR 200 000 (ieskaitot) visas izmaksas tiek segtas ar vienu vienību, fiksētās summas maksājumu vai vienoto likmju veidā, izņemot darbības, kurām atbalsts kvalificējams kā komercdarbības (izņemot de minimis) atbalsts. Līdz ar to rosinām MK noteikumu projektā veikt redakcionālus precizējumus, piemēram, norādot, "nav mazāks par 200 000 euro ieskaitot". Lūdzam veikt redakcionālus precizējumus arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Šobrīd noteikumu projekta 29.punktā faktiski ir paredzēts, ka projekta ietvaros ir jāveic inovatīvu risinājumu iepirkums, tātad faktiski (inovatīva risinājuma) iepirkuma veikšana tiek izvirzīta kā pašmērķis. Finanšu ministrijas ieskatā, pašmērķim projekta ietvaros būtu jābūt inovatīva risinājuma attīstīšanai kā tādai, savukārt atbilstoša iepirkuma veikšana ir kā līdzeklis šī mērķa sasniegšanai. Proti, mērķis ir inovatīvs risinājums, kura attīstīšanai pēc nepieciešamības tiek izvēlēta atbilstoša iepirkuma procedūra (veids).
Ņemot vērā minēto, aicinām vērtēt, vai noteikumu projektā kā pašmērķi ir nepieciešams izvirzīt tieši inovatīvu risinājumu iepirkumu veikšanu un vai noteikumu projekta 29.punkta redakcija nebūtu precizējama attiecīgi paredzot, piemēram, ka finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) projekta ietvaros attīsta inovatīvu risinājumu un pēc nepieciešamības veic inovatīvu risinājumu iepirkumu normatīvajos aktos publisko iepirkumu jomā noteiktajā kārtībā vai tml.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt 36.6.3.apakšpunka redakciju, norādot detalizētu informāciju par uzturēšanas izmaksām.
Piemēram, papildinot ar tekstu - ka tās ir uzturēšanas atbalsta atjauninājumu izmaksas licenču vai programmatūras darbības periodā.

Kā arī lūdzam izvērtēt, vai nav nepieciešams norādīt perioda ilgumu, par kuru uzturēšanas izmaksas ir attiecināmas.
Piedāvātā redakcija
36.6.3. sērijveida programmatūras un informācijas sistēmas iegādes, izstrādes, uzstādīšanas, konfigurācijas un uzturēšanas atbalsta atjauninājumu izmaksas licenču vai programmatūras darbības periodā, kas nepārsniedz piecus gadus;
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izteikt noteikumu projekta 43.punktu sekojošā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
43. Sadarbības iestāde, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, izvērtējot plānotā avansa apmēru, tā pamatojumu, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu pēc civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde apstiprina, ņemot vērā, ka plānota avansa apmērs, tā pamatojums atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros (finansējuma saņēmējam ir pabeigts  iepirkums). Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 50 procentiem no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma.
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām precizēt redakciju, ka finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par šo noteikumu 13.punktā minēto rādītāju sasniegtajām vērtībām, nevis par projekta ietekmi uz šiem rādītājiem.
Piedāvātā redakcija
45.2. uzkrāj datus par šo noteikumu 13. punktā minēto rādītāju sasniegtajām vērtībām, tai skaitā ieviesto viedo risinājumu skaitu un izmaksu uz vienu klientu, enerģijas patēriņa vai laika patēriņa projekta īstenošanas jomā samazinājumu;  
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 45.3. un 45.4.apakšpunktā noteiktās prasības horizontālo principu ievērošanai un datu uzkrāšanai atbilstoši ierosinātajiem priekšlikumiem Finanšu ministrijas 2023.gada 6.aprīļa atzinumā par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izstrādāto Ministru kabineta noteikumu projektu 5.1.1.3.pasākuma “Publiskās ārtelpas attīstība” īstenošanai, tādejādi nodrošinot vienotu pieeju. Lūdzam atbilstošus precizējumus veikt arī anotācijā. 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam lietot terminu "iepirkuma līgums", nevis "iepirkumu līgums".
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam dzēst 52.punktu, tā redakcija dublējas ar 51.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.apakšsadaļā "Pašreizējā situācija" norādīts, ka noteikumu projekts nosaka, ka projekta iesniedzējs ir pašvaldība, tās izveidota iestāde, pašvaldības kapitālsabiedrība, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi. (pirmais teikums sadaļā "Prasības projekta iesniedzējiem").
Vienlaikus saskaņā ar noteikumu projekta precizēto 26.punktu projekta iesniedzējs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas un civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas ir finansējuma saņēmējs, pasākuma ietvaros ir pašvaldība, pašvaldības izveidota iestāde vai pašvaldības kapitālsabiedrība (no noteikumu projekta ir svītrots nosacījums, ka pašvaldības kapitālsabiedrībai ir jāveic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, lai tā varētu būt projekta iesniedzējs).
Lūdzam salāgot noteikumu projektā un anotācījā norādīto.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt anotācijas 1.3.apakšsadaļas "Prasības projekta iesniedzējiem" priekšpēdējā teikuma pēdējo daļu, izsakot to sekojošā redakcijā: "[..], ņemot vērā nākotnes vajadzības pēc projekta ietvaros attīstītā inovatīvā risinājuma pielāgošanas, mainīšanas vai tā ekspluatācijas uzticēšanas citam pasūtītājam, ievērojot Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā, Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktās prasības rīcībai ar publiskas personas mantu".
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā precizēt “Izmaksas ir attiecināmas no projekta iesnieguma iesniegšanas brīža, izņemot projekta pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, kas ir attiecināmas, ja, tās veiktas pēc 2021. gada 1.janvāra.” atbilstoši MK noteikumu 42. punktam.
Piedāvātā redakcija
Izmaksas ir attiecināmas no 2023. gada 1.janvāra, izņemot projekta pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, kas ir attiecināmas, ja tās veiktas pēc 2021. gada 1.janvāra.
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar norādi, ka attiecībā uz pievienotās vērtības nodokļa izmaksām tiks nodrošināts dubultā finansējuma novēršanas risks.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3. sadaļā "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" precizēt  aprakstu par personāla atlīdzības likmes pamatojumu, norādot aktuālo indikatīvo personāla noslodzi projektā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Aicinām manuāli aizpildīt anotācijas 5.3. apakšpunktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
23.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā papildināto noteikumu projektu un anotāciju attiecībā uz informācijas nodošanu par uzaicināmajiem iesniegt projektu iesniegumus, lūdzam papildināt protokollēmuma projektu ar uzdevumu VARAM pēc priekšatlases veikšanas uzdot Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai veikt atlasi.
Vēršam uzmanību, ka standarta pasākumos projektu iesniegumu atlase tiek sagatavota un izsludināta uzreiz pēc MK noteikumu spēkā stāšanās un kritēriju apstiprināšanas, taču konkrētajā pasākumā VARAM un plānošanas reģioniem vēl ir veicama priekšatlase, lai konstatētu uzaicināmos projektu iesniedzējus, tāpēc izsludināt atlasi uzreiz pēc MK noteikumu apstiprināšanas būtu nelietderīgi, jo projektu iesniegumu atlases nolikumā potenciāli būtu veicami grozījumi, kas priekšatlases laikā radušies dažādos horizontālajos normatīvos, vadlīnijās u.c.
Tā kā aģentūrai noteikts pienākums savlaicīgi izsludināt projektu iesniegumu atlases (Informatīvā ziņojuma "Informatīvais ziņojums par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2023. gada 1. martam (pusgada ziņojums)" protokollēmuma projekta 2.2. apakšpunkts) un konkrētajā gadījumā ar “savlaicīgi” tomēr nav saprotams MK noteikumu apstiprināšanas brīdis, lūdzam nostiprināt, ka atlases sagatavošana un izsludināšana tiks uzdota kā atsevišķs uzdevums, izvērtējot brīdi, kad priekšatlase tuvojas beigām, vai precizēt MK noteikumu 5.punktu, nosakot, ka atlasi izsludina pēc VARAM atzinuma saņemšanas, piemēram, šādā redakcijā: “5. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija kā par reģionālās attīstības politiku atbildīgā nozares ministrija sniedz sadarbības iestādei informāciju par plānošanas reģionu attīstības programmās iekļautajiem projektu ideju konceptiem, kas ir saņēmuši pozitīvu  Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas atzinumu. Sadarbības iestāde saskaņā ar saņemto pozitīvo atzinumu sarakstu izsludina ierobežotu projektu iesniegumu atlasi un nosūta uzaicinājumu projektu iesniedzējiem iesniegt projektu iesniegumus.”
Piedāvātā redakcija
-