Projekta ID
25-TA-1468Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019. - 2029. gada perioda programmas “Spēcīgākas darba vidē balstītas mācības profesionālās izglītības un mācību pilnveidošanai Latvijā" (turpmāk - programma) īstenošanas nosacījumus, programmas mērķi, pieejamo finansējumu, sasniedzamos rezultātus, programmas apsaimniekotāju, prasības projekta iesniedzējam un iepriekš noteiktā projekta (turpmāk – iepriekš noteiktais projekts) potenciālo īstenotāju, prasības partneriem, atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības nosacījumus, projekta līguma vienpusēja uzteikuma nosacījumus, komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumus, kā arī atklāta projektu iesniegumu konkursa (turpmāk - atklāts projektu konkurss) nosacījumus.
Iebildums
Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 100. punkts noteic, ka noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta 1. punktu, precīzi pārrakstot Ministru kabinetam Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.—2029. gada perioda vadības likuma (turpmāk - likums) 15. panta 12. punktā doto pilnvarojumu. Vēršam uzmanību, ka pilnvarojums neparedz noteikt atklāta projektu iesniegumu konkursa nosacījumus. Papildus norādām, ka izveidotais saīsinājums "iepriekš noteiktais projekts" ir tāds pats kā saīsināmā vārdkopa, attiecīgi aicinām saīsinājumu svītrot.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
5. Programma ietver šādas aktivitātes:
Iebildums
Lūdzam izvērstāk skaidrot noteikumu projekta 5. punktā paredzēto. Proti, iepriekš noteiktais projekts un programmas vadības aktivitātes, tostarp atklāts projektu konkurss, ir izdalītas kā programmas ietvaros veicamās aktivitātes, savukārt projekts, kurš tiks īstenots atklāta projektu konkursa rezultātā, nav izdalīts kā programmas aktivitāte. Aicinām izvērtēt un vai nu precizēt punktu, vai arī sniegt atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
13.1.1. personāla atlīdzības izmaksas, kas noteiktas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību, kā arī iepriekš noteiktā projekta īstenotāja iekšējiem normatīvajiem aktiem par darba pienākumu veikšanu;
Iebildums
Atbilstoši noteikumu Nr. 108 131. punktam noteikumu projekta tekstā, ja nepieciešams, raksta atsauces uz citām noteikumu projekta vienībām (iekšējās atsauces) un atsauces uz citiem tāda paša vai augstāka juridiska spēka normatīvajiem aktiem. Attiecīgi lūdzam svītrot noteikumu 13.1.1. apakšpunktā u.c. vienībās atsauci uz iekšējiem normatīvajiem aktiem (vai politiku 32.1. apakšpunktā). Papildus norādām, ka noteikumu projekta 13. punkts regulē programmas vadības aktivitāšu ietvaros paredzēto izmaksu attiecināmību, nevis iepriekš noteiktā projekta ietvaros paredzēto izmaksu attiecināmību.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
19. Iepriekš noteiktā projekta Latvijas sadarbības partneri ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētas biedrības vai nodibinājumi, kas apvieno Latvijas Republikā reģistrētus nozares komersantus, kā arī profesionālās izglītības iestādes, kuru darbības joma atbilst iepriekš noteiktā projekta ietvaros atbalstāmajām nozarēm un ir noslēgušas partnerības līgumu ar iepriekš noteiktā projekta īstenotāju.
Iebildums
To, ka attiecīgais subjekts ir iepriekš noteiktā projekta vai projekta partneris tad, ja tas ir noslēdzis partnerības līgumu ar projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenotāju, jau paredz likuma 1. panta 6. punkts, tādēļ lūdzam nedublēt likumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
25. Atklāta projektu konkursa mērķis ir izvēlēties augstākās izglītības iestādi nozarē balstītas profesionālās tālākizglītības programmas izstrādei un īstenošanai profesionālās izglītības skolotāja kvalifikācijas iegūšanai un profesionālās izglītības pedagogu kompetenču attīstībai šo noteikumu pielikumā minēto mērķu sasniegšanai.
Iebildums
Likuma 15. panta 12. punktā paredzētais pilnvarojums citastarp paredz, ka Ministru kabinets nosaka prasības projekta iesniedzējam un prasības partneriem, ja tos pieaicina. Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attiecībā uz prasībām projekta iesniedzējam ir pilnīgs un pietiekams, un to papildināt vai sniegt skaidrojumu, kāpēc tas nav nepieciešams.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta IV nodaļā nav ietvertas specifiskas prasības partneriem, tādēļ lūdzam izvērtēt un tās paredzēt, vai arī sniegt skaidrojumu, kāpēc tas nav nepieciešams.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta IV nodaļā nav ietvertas specifiskas prasības partneriem, tādēļ lūdzam izvērtēt un tās paredzēt, vai arī sniegt skaidrojumu, kāpēc tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
30. Ievērojot normatīvajos aktos par Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.-2029.gada perioda vadību noteiktās prasības, programmas apsaimniekotājs izstrādā konkursa nolikumu, tai skaitā atklāta projektu konkursa projektu iesniegumu vērtēšanas kvalitātes kritērijus, un izsludina atklātu projektu konkursu oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 30. punktā nedublēt noteikumu projektā "Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.–2029. gada perioda vadības noteikumi" (24-TA-675, atzinuma sagatavošanas dienā noteikumu projekts iesniegts Valsts kancelejā) paredzēto tiesisko regulējumu, un svītrot punktu vai to atbilstoši precizēt, nedublējot tiesisko regulējumu (sk., piemēram, minētā noteikumu projekta 9., 10. un 15. punktu). Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 30. punkts daļēji arī dublē likumu (sk., piemēram, likuma 17. pantu).
Citastarp norādām, ka likuma 15. panta 2. punktā paredzēto pilnvarojumu, kas tostarp noteic, ka Ministru kabinets nosaka projektu iesniegumu atlases kārtību, projektu iesniegumu atlases nolikuma saturu un projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus, paredzēts izpildīt ar iepriekš minēto Ministru kabineta noteikumu projektu. Attiecīgi, ja minēto pilnvarojumu paredzēts izpildīt arī šajā noteikumu projektā, būtu nepieciešams papildināt noteikumu projekta tiesiskā pamatojuma norādi ar atsauci uz likuma 15. panta 2. punktu, anotācijā sniedzot izvērstu skaidrojumu par šādu pilnvarojuma izpildi un tās atbilstību likumā paredzētā pilnvarojuma mērķim. Alternatīvi, ja tiesiskā pamatojuma norāde netiek papildināta un noteikumu projektā kaut daļēji tiek saglabāts tiesiskais regulējums, kas attiecas uz minētajiem pilnvarojuma aspektiem, anotācijā nepieciešams sniegt pamatojumu regulējuma atbilstībai likuma 15. panta 12. punktā paredzētajam pilnvarojumam.
Citastarp norādām, ka likuma 15. panta 2. punktā paredzēto pilnvarojumu, kas tostarp noteic, ka Ministru kabinets nosaka projektu iesniegumu atlases kārtību, projektu iesniegumu atlases nolikuma saturu un projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus, paredzēts izpildīt ar iepriekš minēto Ministru kabineta noteikumu projektu. Attiecīgi, ja minēto pilnvarojumu paredzēts izpildīt arī šajā noteikumu projektā, būtu nepieciešams papildināt noteikumu projekta tiesiskā pamatojuma norādi ar atsauci uz likuma 15. panta 2. punktu, anotācijā sniedzot izvērstu skaidrojumu par šādu pilnvarojuma izpildi un tās atbilstību likumā paredzētā pilnvarojuma mērķim. Alternatīvi, ja tiesiskā pamatojuma norāde netiek papildināta un noteikumu projektā kaut daļēji tiek saglabāts tiesiskais regulējums, kas attiecas uz minētajiem pilnvarojuma aspektiem, anotācijā nepieciešams sniegt pamatojumu regulējuma atbilstībai likuma 15. panta 12. punktā paredzētajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
33. Konkursā izvēlētā projekta izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām, ir radušās pēc konkursa projekta apstiprināšanas, ir iekļautas konkursa projekta iesniegumā, ir pamatotas ar izdevumus pamatojošiem dokumentiem un atbilst šādiem nosacījumiem:
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar likuma 29. panta otro daļu projekta ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas, ja tās radušās pēc projekta līguma noslēgšanas un apmaksātas ne vēlāk kā 2029. gada 3. decembrī. Ministru kabinets var noteikt citus izmaksu attiecināmības nosacījumus, nepārsniedzot šīs daļas pirmajā teikumā noteikto izmaksu attiecināmības termiņa sākuma un gala datumu. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 33. punktu atbilstoši likumam. Aicinām arī izvērtēt, vai, ņemot vērā noteikumu projekta 30. punktā paredzēto maksimālo projekta īstenošanas termiņa gala datumu, nav nepieciešams attiecīgo termiņu noteikt kā projekta ietvaros radušos izmaksu attiecināmības termiņa gala datumu. Papildus lūdzam svītrot noteikumu projekta 36. punktu, jo tas ir projekta 33. punktu dublējošs.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam aizpildīt noteikumu projekta anotācijas 5.5. sadaļu, sniedzot skaidrojumu par 2023. gada 19. jūnijā parakstītā Latvijas Republikas valdības un Šveices federālās valdības ietvarlīgumā par Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām ES dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirtību mazināšanai ES paredzēto saistību izpildi ar noteikumu projektu, kā arī nepieciešamības gadījumā, ja attiecīgās prasības tiek pārņemtas noteikumu projektā, lūdzam skaidrot arī donorvalsts noteikumos iekļauto prasību pārņemšanu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
3. Kopējais programmas finansējums ir 11 764 706 Šveices franki, tai skaitā Šveices finansiālais atbalsts 85 procentu apmērā jeb 10 000 000 Šveices franku un Latvijas valsts budžeta līdzfinansējums 15 procentu apmērā jeb 1 764 705 Šveices franki, tai skaitā:
Priekšlikums
Lūdzam atbilstoši likumā ietvertajam pilnvarojumam noteikumu projektā norādīt programmas pieejamo, nevis kopējo finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
8. Programmas apsaimniekotājs izveido programmas vadības komiteju, kura darbojas atbilstoši programmas apsaimniekotāja izstrādātam vadības komitejas reglamentam. Programmas vadības komitejas sastāvā kā locekļus ar balsstiesībām iekļauj vienu programmas apsaimniekotāja pārstāvi, vienu Finanšu ministrijas kā vadošās iestādes pārstāvi un vienu nozares asociāciju un organizāciju deleģētu pārstāvi. Vadības komitejas sastāvā kā locekli bez balsstiesībām iekļauj Latvijas un Šveices sadarbības programmas pārstāvniecības pārstāvi, kuram ir veto tiesības programmas vadības komitejas pieņemtajiem lēmumiem. Vadības komitejas sastāvā kā uzaicinātās personas iekļauj Latvijas Darba devēju konfederācijas pārstāvi, vienu pārstāvi no katras programmā noteiktās nozares, iepriekš noteiktā projekta īstenotāja pārstāvi un atklāta projekta konkursa ietvaros izvēlētā projekta īstenotāja pārstāvi. Vadības komitejas priekšsēdētājs ir programmas apsaimniekotāja pārstāvis.
Priekšlikums
Vairākās vietās noteikumu projektā ir ietverta norāde uz "programmā noteikto nozari" v.tml. (sk., piemēram, noteikumu projekta 19. punktu). Attiecīgi lūdzam tiesiskās noteiktības labad vai nu precizēt noteikumu projektu, konkretizējot nozares, vai arī ietvert atbilstošu skaidrojumu anotācijā attiecībā uz to, kur tieši nozares ir noteiktas.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
10.7. citas darbības, kuras ir noteiktas programmas līgumā.
Priekšlikums
Aicinām precizēt vai anotācijā skaidrot (ja nepieciešams, piemērveidā), kādas citas darbības vēl ir atbalstāmas programmas vadības aktivitāšu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
11.11. darbības, kas tieši saistītas ar projekta līgumā noteikto prasību izpildi un citas darbības, kas vērstas uz programmas vai projekta mērķa sasniegšanu un ko ir saskaņojušas Šveices institūcijas;
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju precizēt noteikumu projekta 11.11. apakšpunktā vārdus "darbības, kas tieši saistītas ar projekta līgumā noteikto prasību izpildi", jo no tiem izriet, ka noteikumu 11.1-11.10. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības nav tieši saistītas ar projekta līgumā noteikto prasību izpildi. Aicinām izvērtēt iespēju ievietot vārdu "citas" 11.11. apakšpunkta sākumā. Alternatīvi lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu par minēto. Lūdzam arī skaidrot anotācijā, ja nepieciešams, piemērveidā, par kādām citām darbībām ir runa. Papildus norādām, ka 11. punktā ir noteiktas iepriekš noteiktā projekta, nevis programmas ietvaros atbalstāmās darbības, attiecīgi aicinām svītrot vārdus "programmas vai".
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
13.2. netiešās attiecināmās izmaksas (tai skaitā izmaksas, kas saistītas ar telpu nomu, komunālo pakalpojumu izmaksām, kancelejas preču, aprīkojuma un programmatūras iegādes izmaksām, un citas izmaksas, kas netieši saistītas ar programmas īstenošanas administrēšanu), kuras aprēķina kā vienotu likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 13.1.1. apakšpunktā minētajām personāla atlīdzības izmaksām.
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 13.2. apakšpunktā vai anotācijā (ja nepieciešams, piemērveidā) skaidrot, kādas vēl citas izmaksas, kas netieši saistītas ar programmas īstenošanas administrēšanu, varētu būt attiecināmas. Līdzīgi lūdzam precizēt vai skaidrot noteikumu projekta 14.12., 14.13. un 32.9. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
14.2. Latvijas sadarbības partneru personāla izmaksas saskaņā ar iepriekš noteiktā projekta Latvijas sadarbības partneru iekšējiem normatīvajiem aktiem par darba pienākumu veikšanu;
Priekšlikums
Likumā tiek lietots termins "partneris" (sk. likuma 1. panta 6. punktu), attiecīgi lūdzam salāgot ar likumā izmantoto terminoloģiju.
Papildus lūdzam nodrošināt noteikumu projekta ietvaros konsekventu terminoloģiju, jo šobrīd norādīts uz projekta īstenošanas līgumu, projekta līgumu un līgumu par konkursā izvēlētā projekta īstenošanu, par ko nav gūstama pārliecība, vai ar minētajiem līgumiem saprotams viens un tas pats.
Papildus lūdzam nodrošināt noteikumu projekta ietvaros konsekventu terminoloģiju, jo šobrīd norādīts uz projekta īstenošanas līgumu, projekta līgumu un līgumu par konkursā izvēlētā projekta īstenošanu, par ko nav gūstama pārliecība, vai ar minētajiem līgumiem saprotams viens un tas pats.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
16. Programmas apsaimniekotājs var ierosināt programmas vadības komitejā lemt par iepriekš noteiktā projekta vai atklāta projektu konkursa ietvaros izvēlētā projekta izmaksu attiecināmības termiņa pagarinājumu, nepārsniedzot šo noteikumu 15. punktā noteikto izmaksu attiecināmības termiņu.
Priekšlikums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam izvērtēt un noteikumu projektā skaidrot, kādos gadījumos projekta izmaksu attiecināmības termiņš varētu tikt pagarināts.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
IV. Atklāta projektu konkursa īstenošana
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju precizēt nodaļas nosaukumu, ņemot vērā, ka tajā ietvertas prasības ne tikai attiecībā uz atklāta projektu konkursa īstenošanu, bet arī uz izvēlētā projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
29. Projektu īsteno saskaņā ar līgumu par konkursā izvēlētā projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 30.oktobrim.
Priekšlikums
Aicinām izmantot vienveidīgu terminoloģiju, tostarp izmantot noteikumu projektā paredzētos saīsinājumus (proti, "konkursā izvēlētais projekts", nevis "projekts").
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
32.5. preču un pakalpojumu līguma (kas noslēgts gan ar fiziskām, gan juridiskām personām) izmaksas šo noteikumu 31. minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, t.sk. Latvijas un ārvalstu ekspertu izmaksas;
Priekšlikums
Aicinām svītrot iekavās ietvertos vārdus "kas noslēgts gan ar fiziskām, gan juridiskām personām" kā liekus.
Papildus aicinām tehniski precizēt noteikumu projekta 38. punktu ("Pēc konkursā izvēlētā projekta īstenošanas līguma noslēgšanas"), jo konkursā tiek izvēlēts projekta īstenotājs, nevis projekta īstenošanas līgums.
Papildus aicinām tehniski precizēt noteikumu projekta 38. punktu ("Pēc konkursā izvēlētā projekta īstenošanas līguma noslēgšanas"), jo konkursā tiek izvēlēts projekta īstenotājs, nevis projekta īstenošanas līgums.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
39. Šo noteikumu ietvaros programmas apsaimniekotāja, iepriekš noteikta projekta īstenotāja un iepriekš noteikta projekta sadarbības partneru aktivitātēm, konkursā izvēlētā projekta īstenošanai konkursa projekta īstenotājam un konkursa projekta sadarbības partnerim netiek sniegts atbalsts, kas kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
Priekšlikums
Aicinām svītrot vai precizēt noteikumu projekta 39. punktu, jo konkrētā norma ir deklaratīva un tai nav juridiskas slodzes, turklāt norādām, ka noteikumu projekta 40.-42. punktā jau ir izvirzītas konkrētas prasības, kuras nodrošina, ka sniegtais atbalsts nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
