Projekta ID
25-TA-799Atzinuma sniedzējs
Latvijas Universitāte
Atzinums iesniegts
25.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot to, ka nav tāda normatīvā akta, kurš noteiktu, ka personas ar īpašām vajadzībām ir atbrīvotas no centralizēto eksāmenu (turpmāk – CE) kārtošanas, šīs personas kārto centralizētos eksāmenus vai arī atsevišķos gadījumos tiek atbrīvotas no to kārtošanas tādā pašā kārtībā kā visas pārējās personas. Līdz ar to nav tiesiskās skaidrības, kāds ir pamats noteikt šīm personām izņēmumu attiecībā uz CE piemērošanu uzņemšanā - vai augstskola konkursā, kurā ņem vērā centralizēto eksāmenu rezultātus, vispār drīkst uzņemt personas ar īpašām vajadzībām, kuras ir kārtojušas CE, neizmantojot CE rezultātus?
Vienlaicīgi norādām, ka personas, kuras vidējo izglītību ieguvušas pirms 2004. gada un personas, kuras vidējo izglītību ieguvušas ārvalstīs var nekārtot CE, tomēr tām ir atļauts kārtot CE pēc vidējās izglītības iegūšanas. Kāpēc šie rezultāti nevar tikt ņemti vērā uzņemšanas konkursā?
Līdz ar to, lai nodrošinātu vienādas attieksmes principa īstenošanu uzņemšanā pilna un nepilna laika augstākās izglītības programmās, Projekta 9.punkta redakcija ir papildināma ar augstākminēto gadījumu regulējumu.
Vienlaicīgi norādām, ka personas, kuras vidējo izglītību ieguvušas pirms 2004. gada un personas, kuras vidējo izglītību ieguvušas ārvalstīs var nekārtot CE, tomēr tām ir atļauts kārtot CE pēc vidējās izglītības iegūšanas. Kāpēc šie rezultāti nevar tikt ņemti vērā uzņemšanas konkursā?
Līdz ar to, lai nodrošinātu vienādas attieksmes principa īstenošanu uzņemšanā pilna un nepilna laika augstākās izglītības programmās, Projekta 9.punkta redakcija ir papildināma ar augstākminēto gadījumu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
“9. Konkursā par uzņemšanu pilna un nepilna laika augstākās izglītības programmās, kurās uzņemšanas prasība ir iepriekš iegūta vidējā izglītība, var tikt ņemti vērā centralizēto eksāmenu rezultāti, izņemot personas, kuras ieguvušas vidējo izglītību līdz 2004. gadam vai personas, kuras ieguvušas vidējo izglītību ārvalstīs un nav kārtojušas centralizētos eksāmenus, kā arī personas ar īpašām vajadzībām, ja vien šīs personas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā bijušas atbrīvotas no centralizēto eksāmenu kārtošanas.”
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Situācijā, kad augstskolas var izvēlēties organizēt uzņemšanu uz iestājpārbaudījumu pamata, nav pamata konkursā, kurā ņem vērā centralizēto eksāmenu rezultātus, izvirzīt kā obligātu nosacījumu, lai tiktu ņemti vērā visi centralizētie eksāmeni. Iestājpārbaudījums var tikt veidots kā zināšanu un prasmju pārbaude vienā mācību priekšmetā, līdz ar to nebūs samērīgi citās studiju programmās, vai arī tajā pašā studiju programmā, konkursā, kurā ņem vērā centralizēto eksāmenu rezultātus, kā atlases kritērijus prasīt visus nokārtotos centralizētos eksāmenus.
Piedāvātā redakcija
10. Konkursā, kurā ņem vērā centralizēto eksāmenu rezultātus, atlases kritērijs ir augstskolas noteiktie centralizētie eksāmeni vienā no mācību satura apguves līmeņiem (vispārīgais, optimālais vai augstākais) pēc personas izvēles. Dažādu mācību satura apguves līmeņu centralizēto eksāmenu rezultātu salīdzināšanai nosaka koeficientu. Vispārējās vidējās izglītības ieguves centralizēto eksāmenu rezultātu savstarpējas salīdzināmības nodrošināšanai piemēro šādus koeficientus:
10.1. optimālā mācību satura apguves līmeņa centralizētajiem eksāmeniem piemēro koeficientu 0,75, pielīdzinot augstākā mācību satura apguves līmeņa centralizētajiem eksāmeniem;
10.2. vispārīgā mācību satura apguves līmeņa centralizētajiem eksāmeniem piemēro koeficientu 0,50, pielīdzinot augstākā mācību satura apguves līmeņa centralizētajiem eksāmeniem.
10.1. optimālā mācību satura apguves līmeņa centralizētajiem eksāmeniem piemēro koeficientu 0,75, pielīdzinot augstākā mācību satura apguves līmeņa centralizētajiem eksāmeniem;
10.2. vispārīgā mācību satura apguves līmeņa centralizētajiem eksāmeniem piemēro koeficientu 0,50, pielīdzinot augstākā mācību satura apguves līmeņa centralizētajiem eksāmeniem.
