Projekta ID
22-TA-1469Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
31.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši MK 22.03.2022. sēdes protokola Nr.17 34.§ “Informatīvais ziņojums “Par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm līdz 2022.gada 1.februārim (pusgada ziņojums)”” (turpmāk – protokols) 9.2.apakšpunktam tādām atvasinātām publiskām personām un kapitālsabiedrībām kā valsts un pašvaldību ārstniecības iestādes (slimnīcas), ja pievienotās vērtības nodokli (turpmāk – PVN) nevar atgūt, PVN sedz no valsts budžeta līdzekļiem, savukārt atbilstoši protokola 9.5.apakšpunktam komersanti PVN sedz no saviem privātajiem finanšu līdzekļiem vai cita piesaistīta finansējuma, kas nav Atveseļošanas fonda finansējums. Ņemot vērā minēto, precizējams noteikumu projekta pielikums, norādot katrai norādītajai iestādei to juridisko statusu, vienlaikus paredzot PVN segšanu no valsts budžeta līdzekļiem tikai tām ārstniecības iestādēm, kuras atbilst protokola 9.2.apakšpunktā noteiktajam. Vienlaikus attiecīgi precizējams MK sēdes protokollēmuma projekts un anotācija.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā papildināt projektu pavadošo dokumentāciju ar informāciju, ka, ka projekts tiks pārbaudīts atbilstoši Finanšu regulā noteiktajiem izslēgšanas nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un papildināt noteikumu projekta 12.punktu ar informāciju par kārtību, kādā līgumslēdzējs slēdz līgumu par projekta īstenošanu.
Papildus lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 12.punktā norādīto termiņu (divi mēneši) un to precizēt, ja attiecināms. Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 64.panta pirmo daļu, ja administratīvā lieta ierosināta uz iesnieguma pamata, iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja likumā nav noteikts cits termiņš vai citā normatīvajā aktā — īsāks termiņš administratīvā akta izdošanai. Vēršam uzmanību, ka likumā par budžetu un finanšu vadību nav noteikts cits termiņš kādā izvērtē projekta iesniegumus un pieņem lēmumu Attiecīgi nav pamats šāda termiņa noteikšanai. Ņemot vērā izveidojušos praksi, lūdzam anotācijā ietvert skaidrojumu, ka projektu vērtēšana un lēmuma pieņemšanas notiks vismaz divu mēnešu laikā, normatīvajos aktos noteiktā kārtībā, pagarinot termiņu, ja nepieciešams, ņemot vērā projektu izvērtēšanas ilgstošo un komplicēto procesu.
Papildus lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 12.punktā norādīto termiņu (divi mēneši) un to precizēt, ja attiecināms. Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 64.panta pirmo daļu, ja administratīvā lieta ierosināta uz iesnieguma pamata, iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja likumā nav noteikts cits termiņš vai citā normatīvajā aktā — īsāks termiņš administratīvā akta izdošanai. Vēršam uzmanību, ka likumā par budžetu un finanšu vadību nav noteikts cits termiņš kādā izvērtē projekta iesniegumus un pieņem lēmumu Attiecīgi nav pamats šāda termiņa noteikšanai. Ņemot vērā izveidojušos praksi, lūdzam anotācijā ietvert skaidrojumu, ka projektu vērtēšana un lēmuma pieņemšanas notiks vismaz divu mēnešu laikā, normatīvajos aktos noteiktā kārtībā, pagarinot termiņu, ja nepieciešams, ņemot vērā projektu izvērtēšanas ilgstošo un komplicēto procesu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 45.punktu, ka maksājumu pieprasījumu un izdevumus, un sasniegto rādītāju pamatojošo dokumentu iesniedz KP VIS divas reizes gadā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikuma projekta 46.punktu un anotāciju, norādot ka informācijas un publicitātes pasākumus nodrošina saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas Nr. 2021/241 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10.pantu, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
Piedāvātā redakcija
Finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas Nr. 2021/241 (turpmāk - Regula Nr. 2021/241) 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10.pantu, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atveseļošanas fonda regulējums neietver prasības par ilgtspējas nodrošināšanu vismaz piecus gadus pēc projekta pabeigšanas, tādēļ lūdzu izvērtēt nepieciešamību noteikumu projektā paredzēt pienākumu nodrošināt sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc projekta pabeigšanas un attiecīgi nepieciešamības gadījumā veikt precizējumus noteikumu projekta 49.5.apakšpunktā un anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Atveseļošanas fonda regulējums neietver prasību par ilgtspējas nodrošināšanu, nav saprotams pamatojums noteikumu projekta 49.6.apakšpunktā ietvertajai prasībai par 10 gadu termiņu attiecībā uz nekustamo īpašumu, kuri nepieciešami projekta īstenošanai. Lūdzu izvērtēt nepieciešamību noteikumu projektā paredzēt 49.6.apakšpunktā noteikto finansējuma saņēmēja pienākumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skaidrojam, ka, lai finansējuma saņēmējs, kas vienlaikus ir arī komercdarbības atbalsta saņēmējs, slēdzot iepirkuma līgumus vai veicot iepirkumu, izslēgtu komercdarbības atbalstu konkrētam preču vai pakalpojumu sniedzējam, tam jārīkojas kā tirgus ekonomikas dalībniekiem, proti, darījumam ir jāatbilst tirgus nosacījumiem.
Līdz ar to, lai izslēgtu ekonomiskās priekšrocības preču vai pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi novēršot tiem komercdarbības atbalsta piešķiršanu tiem, tie būtu jāizraugās atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā. Procedūrai ir jābūt konkurenci nodrošinošai, lai procesā varētu piedalīties visi ieinteresētie un nosacījumiem atbilstīgie preču/pakalpojuma sniedzēji, kā arī procedūrai ir jābūt pārredzamai, lai nodrošinātu, ka visi ieinteresētie preču/pakalpojuma sniedzēji katrā konkursa procedūras posmā ir vienādi un pienācīgi informēti. Iepirkuma procedūrai jābūt pietiekami plaši publiskotai, lai par to varētu uzzināt potenciālie piedāvājumu iesniedzēji. Nepieciešamie priekšnosacījumi ir nediskriminējoša attieksme pret visiem piedāvājumu iesniedzējiem visos procedūras posmos un objektīvu atlases un līgumslēgšanas kritēriju noteikšana pirms procedūras. Lai garantētu vienlīdzīgu attieksmi, līgumslēgšanas kritērijiem būtu jābūt tādiem, kas dod iespēju objektīvi salīdzināt un novērtēt piedāvājumus. Skaidrojam, ka preču/pakalpojumu iegāde no komersantiem, neievērojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, var kvalificēties kā komercdarbības atbalsts tiem un tad tas var tikt piešķirts, tikai ievērojot attiecīgo komercdarbības atbalsta regulējumu.
Lai nodrošinātu, ka preču/pakalpojumu sniedzēju līmenī netiek sniegts komercdarbības atbalsts, lūdzam papildināt noteikumu projekta normu ar nosacījumu, ka īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs izvēlas preču/pakalpojuma sniedzējus īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Līdz ar to, lai izslēgtu ekonomiskās priekšrocības preču vai pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi novēršot tiem komercdarbības atbalsta piešķiršanu tiem, tie būtu jāizraugās atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā. Procedūrai ir jābūt konkurenci nodrošinošai, lai procesā varētu piedalīties visi ieinteresētie un nosacījumiem atbilstīgie preču/pakalpojuma sniedzēji, kā arī procedūrai ir jābūt pārredzamai, lai nodrošinātu, ka visi ieinteresētie preču/pakalpojuma sniedzēji katrā konkursa procedūras posmā ir vienādi un pienācīgi informēti. Iepirkuma procedūrai jābūt pietiekami plaši publiskotai, lai par to varētu uzzināt potenciālie piedāvājumu iesniedzēji. Nepieciešamie priekšnosacījumi ir nediskriminējoša attieksme pret visiem piedāvājumu iesniedzējiem visos procedūras posmos un objektīvu atlases un līgumslēgšanas kritēriju noteikšana pirms procedūras. Lai garantētu vienlīdzīgu attieksmi, līgumslēgšanas kritērijiem būtu jābūt tādiem, kas dod iespēju objektīvi salīdzināt un novērtēt piedāvājumus. Skaidrojam, ka preču/pakalpojumu iegāde no komersantiem, neievērojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, var kvalificēties kā komercdarbības atbalsts tiem un tad tas var tikt piešķirts, tikai ievērojot attiecīgo komercdarbības atbalsta regulējumu.
Lai nodrošinātu, ka preču/pakalpojumu sniedzēju līmenī netiek sniegts komercdarbības atbalsts, lūdzam papildināt noteikumu projekta normu ar nosacījumu, ka īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs izvēlas preču/pakalpojuma sniedzējus īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu, kurš noteiktu, ka līgumslēdzējs pēc finansējuma saņēmēja maksājumu pieprasījumu saņemšanas pārbauda, vai tam pievienots apliecinājums, ka finansējuma saņēmējs nav atguvis pievienotās vērtības nodokli no valsts budžeta priekšnodokļa veidā. Attiecīgi lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļu "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam lietot noteikuma projekta 1.punktā un anotācijā pilnu nosaukumu un atbilstošus saīsinājumus: “Eiropas Savienības Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna 4.Komponentes “Veselība” reformu un investīciju virziena 4.1. “Kvalitatīvu un izmaksu efektīvu integrētu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība un veselības aprūpes sistēmas gatavība pakalpojumu nodrošināšanai epidemioloģiskajās krīzēs” reformas 4.1.1.r. “Uz cilvēku centrētas, visaptverošas, integrētas veselības aprūpes sistēmas ilgtspēja un noturība” investīcijas 4.1.1.3.i. "Atbalsts sekundāro ambulatoro pakalpojumu sniedzēju veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu ilgtspējīgu integrētu veselības pakalpojumu, mazinātu infekciju slimību izplatību, epidemioloģisko prasību nodrošināšanā"”
Piedāvātā redakcija
1. Noteikumi nosaka Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) plāna 4.Komponentes “Veselība” reformu un investīciju virziena 4.1. “Kvalitatīvu un izmaksu efektīvu integrētu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība un veselības aprūpes sistēmas gatavība pakalpojumu nodrošināšanai epidemioloģiskajās krīzēs” reformas 4.1.1.r. “Uz cilvēku centrētas, visaptverošas, integrētas veselības aprūpes sistēmas ilgtspēja un noturība” investīcijas 4.1.1.3.i. "Atbalsts sekundāro ambulatoro pakalpojumu sniedzēju veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu ilgtspējīgu integrētu veselības pakalpojumu, mazinātu infekciju slimību izplatību, epidemioloģisko prasību nodrošināšanā" (turpmāk – investīcija) īstenošanas un uzraudzības kārtību, tostarp:
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 10.punktu, ka projekts tiks parakstīts ar drošu elektronisko parakstu, kas satur laika zīmogu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt anotācijā atsauci uz noteikumu projekta 11.3.punktā minēto dokumentu, kur noteikts integrētās aprūpes rekomendāciju kopums un rekomendāciju kopums epidemioloģisko prasību nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 13.punktā vārdus “Vērtējumu atkārtoti sniedz ne vairāk kā divas reizes” ar vārdiem “Ja finansējuma saņēmējs neizpilda vērtējumā ietvertos nosacījumus, ministrija atkārtoti pieņem vērtējumu “novēršami trūkumi”.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu papildināt noteikumu projekta 20.punktu ar vārdu “šo” pirms vārda “noteikumu”.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai būtu skaidrs, par kādiem sabiedriskajiem pakalpojumiem ir noslēdzams līgums ar Nacionālo veselības dienestu, aicinām precizēt noteikumu projekta 26.punktu, norādot, ka līgums ir noslēgts par valsts apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Šobrīd MKN 36.punkts paredz, ka MKN 8.2.apakšpunktā noteiktā rādītāja sasniegšanu izvērtē neatkarīgs revidents. Ņemot vērā nozares specifiku vai ir apzināti, kas vai kuras iestādes varētu šo neatkarīgo atzinumu dot. Iespēju robežās papildināt anotāciju.
Papildus lūdzam izvērtēt vai nav lietderīgāk neveikt 36.punktā minēto revīziju, bet piesaistot veselības inspekciju vai Veselības ministriju, t.sk. 35.2.apakšpunkta ietvaros arī, piemēram, Apeironu, veikt 31.punktā minēto darbību atbilstības pārbaudi 35.punktā noteiktajiem prioritārajiem virzieniem.
Papildus lūdzam izvērtēt vai nav lietderīgāk neveikt 36.punktā minēto revīziju, bet piesaistot veselības inspekciju vai Veselības ministriju, t.sk. 35.2.apakšpunkta ietvaros arī, piemēram, Apeironu, veikt 31.punktā minēto darbību atbilstības pārbaudi 35.punktā noteiktajiem prioritārajiem virzieniem.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērstāk skaidrot anotācijā, ko ietvers noteikumu projekta 35.3.punktā norādītā integrētu pakalpojumu pieejamības nodrošināšana.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un izdalīt kā atsevišķus noteikumu projekta punktus 44.4.1.- 44.4.2. Skaidrojam, ka noteikuma projekta pašreizējā redakcijā noteikumu projekta 44.punktā ir iekļauts arī, kā piemēram, 44.4.1.2. apakšpunkts (projektu saraksts un nolīgtās summas), ko līgumā par projekta īstenošanu parasti neparedz.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā papildināt noteikumu projekta 48.punktu ar informāciju, ka nodrošina dokumentu pieejamību arī Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīgumā minētajām Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas iestādēm.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt vai svītrot noteikumu projekta 49.6. punktā atsauci uz “valsts un pašvaldības īpašumā” (t.sk. anotācijā), ņemot vērā, ka šajā gadījumā finansējuma saņēmējam tāpat ir jāslēdz patapinājuma, nomas vai cits līgums.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam ņemt vērā, ka projektu izdevumu veikšanas termiņš un investīciju ieviešanas termiņš ir līdz 2026.gada 31.augustam. Attiecīgi nepieciešams plānot pārbaužu un uzraudzības pasākumus tā, lai līdz minētajam termiņam būtu iespējams gūt pārliecību par atskaites punktu un mērķu sasniegšanu, to pamatojošās dokumentācijas pietiekamību.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam lietot noteikumu projektā un anotācijā vienotu Atveseļošanas un noturības mehānisma saīsinājumu – anotācijas sākumā ir lietots saīsinājums “Atveseļošanas fonds”. Tāpat lūdzam atšifrēt anotācijā saīsinājumu "SAVA".
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā Atveseļošanas fonda plāna ietvaros pieejamo finansējumu [..].
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļā “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” ar vārdu “sistēmas” aiz vārda “kontroles”.
Piedāvātā redakcija
Nozares ministrija projekta vērtēšanu iekļaus iekšējās kontroles sistēmas procedūrā.