Atzinums

Projekta ID
23-TA-1835
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija"
Atzinums iesniegts
11.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekta “Kārtība, kādā noteicamas izmaksas, kas veicamas, lai veidotu uzkrājumu dabas resursu nodokļa segšanai” (23-TA-1835), turpmāk – Projekts, anotācijas 3.punktā cita starpā ir paskaidrots, ka Projekts neattiecas uz bioreaktora šūnām, kas ir izbeigušas darbību. Savukārt Projekta tekstā nekas šāds nav minēts.
Tā kā noteikumi ir juridiski saistoši un tam ir likuma spēks, bet attiecīgo noteikumu anotācijai tāda nav, biedrības “LATVIJAS ATKRITUMU SAIMNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA”, reģistrācijas Nr.40008013925, turpmāk – LASUA, ieskatā tiesiskās noteiktības un skaidrības dēļ ir nepieciešams papildināt Projektu ar anotācijas 3.punktā pausto par to, ka Projekta noteikumi neattiecas uz aizvērtajām biošūnām. Šādā veidā šim nosacījumam tiek nodrošināts likuma spēks.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 5.4. punktā noteikts, ka viens no uzkrājuma dabas resursu nodokļa segšanai aprēķinā izmantojamiem parametriem ir nākotnes saistību tagadnes vērtības noteikšanai lieto diskonta likmi, kas pieejama Valsts Kases tīmekļvietnē. Projekta anotācijā norādīts, ka nākotnes saistību tagadnes vērtību noteikšanai lieto diskonta likmi, kas paredzēta uzkrājumu un iespējamo saistību vērtības aprēķināšanai. Likmes ir pieejamas Valsts Kases tīmekļvietnē https://www.kase.gov.lv/metodika/diskonta-likmes.
Lai arī no anotācijas teksta pēc būtības izriet diskonta likmes darījuma veids, kas ņemams vērā, aprēķinot uzkrājuma apmēru, proti, “uzkrājumi un iespējamās saistības”, tomēr konkrētajā gadījumā, ņemot vērā, ka Valsts kases tīmekļvietnē ir norādīti vairāki diskonta likmes veidi, turklāt diskonta likme un tās veids ir viens no parametriem, kas ņemams vērā, aprēķinot uzkrājuma apmēru, Projekta 5.4. punktā ir konkrēti un nepārprotami jānorāda attiecīgais diskonta likmes veids, nevis tas vispārīgi jānorāda tikai Projekta anotācijā. Ir jāņem vērā, ka, izstrādājot normatīvo aktu projektus, to normas ir jāveido un jāatspoguļo tā, lai subjektiem, uz kuriem attiecās attiecīgā normatīvā akta prasības, nebūtu problēmas tās pielietot reālā situācijā. Ievērojot iepriekš minēto, LASUA uzskata, ka Projekta 5.4. punktā (ne tikai Projekta anotācijā) ir jāparedz atsauce uz attiecīgo diskonta likmes darījuma veidu, kas jāpielieto, aprēķinot uzkrājumu dabas resursu nodokļa segšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 7. punktā noteikts, ka, veicot ikgadējo uzkrājuma aprēķinu, iepriekšējā kalendārajā gadā aprēķināto uzkrājumu koriģē atbilstoši faktiskajiem attiecīgā kalendārā gada 5. punktā noteiktajiem parametriem.
LASUA ieskatā Projekta 7. punkta redakciju ir nepieciešams precizēt, jo jāņem vērā, ka iepriekšējo gadu pārskatus, kuros citastarp tiek atspoguļoti dati par uzkrājumu, nav iespējams koriģēt, ir iespējams koriģēt tikai esošā/kārtējā gada uzkrājuma aprēķina apmēru. Līdz ar to gadījumā, ja, veicot uzkrājuma aprēķinu pēc Projekta 5. punktā noteiktajiem parametriem par iepriekšējo gadu, tiek konstatēts, ka nepieciešami koriģējumi, tad attiecīgi tos ietver kārtējā gada pārskatā (nevis veic izmaiņas iepriekšējā gada pārskatā).
Ievērojot iepriekš minēto, LASUA ieskatā Projekta 7. punktā ir jāparedz, ka, veicot ikgadējo uzkrājuma aprēķinu, tajā tiek ņemts vērā iepriekšējā kalendārā gada uzkrājuma koriģējums, kas tiek aprēķināts atbilstoši faktiskajiem konkrētā kalendārā gada 5. punktā noteiktajiem parametriem, attiecīgi palielinot vai samazinot ikgadējā uzkrājuma apmēru.
 
Piedāvātā redakcija
-