Projekta ID
24-TA-215Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
18.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Izziņas 37. punktā norādīts, ka Tieslietu ministrijas 2024. gada 2. maija iebildums par anotācijas 5. sadaļu ņemts vērā un ka "konstatēts, ka noteikumu projektam nav ietekmes uz starptautisko tiesību normu pārņemšanu (Norma pārņemta ar MK noteikumiem 312)". Tomēr, ņemot vērā turpmāk minēto, atkārtoti lūdzam aizpildīt anotācijas 5. sadaļu, tostarp 5.1. sadaļu un 5.4. sadaļas 1. tabulu par Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 25. oktobra Regulas (ES) 2017/1938 par gāzes piegādes drošības aizsardzības pasākumiem un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 994/2010 (turpmāk - Regula Nr. 2017/1938) un, iespējams, citu Eiropas Savienības tiesību aktu prasību ieviešanu projektā.
Pirmkārt, ja Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 312 “Enerģijas lietotāju apgādes un kurināmā pārdošanas kārtība izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā un valsts apdraudējuma gadījumā” (turpmāk - noteikumi Nr. 312) ir bijušas ieviestas Eiropas Savienības tiesību aktu prasības, tad ir nepieciešams skaidrojums par to, kā turpmāk, noteikumiem Nr. 312 zaudējot spēku (projekta 37. punkts), tiks nodrošināta attiecīgo prasību ieviešana. Proti, nepieciešams aizpildīt anotācijas 5. sadaļu, tostarp 5.4. sadaļas 1. tabulu, sniedzot skaidru un pēc iespējas detalizētu informāciju par projekta atbilstību Eiropas Savienības tiesiskajam regulējumam, norādot, kādas Eiropas Savienības tiesību akta vai aktu prasības (norādot konkrētu tiesību akta vienību) ieviestas projektā (norādot konkrētas projekta vienības). Ja attiecīgas Eiropas Savienības tiesību aktu prasības, kas ir bijušas ieviestas ar noteikumiem Nr. 312, netiek ieviestas ar projektu, lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu, norādot, kur tās ir ieviestas, vai arī kā un kādā termiņā to ir plānots izdarīt.
Otrkārt, vēršam uzmanību, ka izziņā ietvertais apgalvojums ir pretrunā projekta anotācijā ietvertajiem skaidrojumiem. Piemēram, anotācijā minēts: 1) "[Regulas Nr.2017/1938] mērķis ir garantēt dabasgāzes piegādes drošību Eiropas Savienībā., jo īpaši izsargājamiem lietotājiem - pamatā mājsaimniecības lietotājiem. Tādēļ minētajā Regulā noteikts pienākums dalībvalstīm nodrošināt nepārtrauktu dabasgāzes piegādi aizsargājamiem lietotājiem, attiecīgi minētā prasības izpilde ir ietverama noteikumu projektā."; 2) "Lai nodrošinātu korektu Regulas Nr.2017/1938 prasību piemērošanu, Noteikumu projektā tiek noteikti īstenojamie pasākumi dabasgāzes sistēmas stabilas darbības nodrošināšanai atbilstoši Regulā Nr.2017/1938 ietvertajiem nosacījumiem ārkārtas stāvokļa līmenī (enerģētiskās krīzes laikā)." No minētajiem (bet ne tikai) skaidrojumiem izriet, ka projektā ir paredzētas normas, kas nodrošina konkrētu Regulas Nr. 2017/1938 prasību izpildi. Attiecīgi ir aizpildāma anotācijas 5.1. sadaļa un 5.4. sadaļas 1. tabula.
Treškārt, atkārtoti aicinām izvērtēt iespēju normas efektīvākas piemērošanas nolūkā projekta 29. punktā ietvert atsauci uz konkrētu regulas vienību, kurā noteikts piegādes standarts, kā arī lūdzam 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā norādīt konkrētu regulas vienību, kura ieviesta projekta 29. punktā.
Pirmkārt, ja Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 312 “Enerģijas lietotāju apgādes un kurināmā pārdošanas kārtība izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā un valsts apdraudējuma gadījumā” (turpmāk - noteikumi Nr. 312) ir bijušas ieviestas Eiropas Savienības tiesību aktu prasības, tad ir nepieciešams skaidrojums par to, kā turpmāk, noteikumiem Nr. 312 zaudējot spēku (projekta 37. punkts), tiks nodrošināta attiecīgo prasību ieviešana. Proti, nepieciešams aizpildīt anotācijas 5. sadaļu, tostarp 5.4. sadaļas 1. tabulu, sniedzot skaidru un pēc iespējas detalizētu informāciju par projekta atbilstību Eiropas Savienības tiesiskajam regulējumam, norādot, kādas Eiropas Savienības tiesību akta vai aktu prasības (norādot konkrētu tiesību akta vienību) ieviestas projektā (norādot konkrētas projekta vienības). Ja attiecīgas Eiropas Savienības tiesību aktu prasības, kas ir bijušas ieviestas ar noteikumiem Nr. 312, netiek ieviestas ar projektu, lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu, norādot, kur tās ir ieviestas, vai arī kā un kādā termiņā to ir plānots izdarīt.
Otrkārt, vēršam uzmanību, ka izziņā ietvertais apgalvojums ir pretrunā projekta anotācijā ietvertajiem skaidrojumiem. Piemēram, anotācijā minēts: 1) "[Regulas Nr.2017/1938] mērķis ir garantēt dabasgāzes piegādes drošību Eiropas Savienībā., jo īpaši izsargājamiem lietotājiem - pamatā mājsaimniecības lietotājiem. Tādēļ minētajā Regulā noteikts pienākums dalībvalstīm nodrošināt nepārtrauktu dabasgāzes piegādi aizsargājamiem lietotājiem, attiecīgi minētā prasības izpilde ir ietverama noteikumu projektā."; 2) "Lai nodrošinātu korektu Regulas Nr.2017/1938 prasību piemērošanu, Noteikumu projektā tiek noteikti īstenojamie pasākumi dabasgāzes sistēmas stabilas darbības nodrošināšanai atbilstoši Regulā Nr.2017/1938 ietvertajiem nosacījumiem ārkārtas stāvokļa līmenī (enerģētiskās krīzes laikā)." No minētajiem (bet ne tikai) skaidrojumiem izriet, ka projektā ir paredzētas normas, kas nodrošina konkrētu Regulas Nr. 2017/1938 prasību izpildi. Attiecīgi ir aizpildāma anotācijas 5.1. sadaļa un 5.4. sadaļas 1. tabula.
Treškārt, atkārtoti aicinām izvērtēt iespēju normas efektīvākas piemērošanas nolūkā projekta 29. punktā ietvert atsauci uz konkrētu regulas vienību, kurā noteikts piegādes standarts, kā arī lūdzam 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā norādīt konkrētu regulas vienību, kura ieviesta projekta 29. punktā.
Piedāvātā redakcija
-