Projekta ID
22-TA-225Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
25.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iebildumu par noteikumu projekta 9. punktu. Redakcijā ir jābūt atsaucei ne tikai uz ugunsdzēsību, bet arī uz ugunsdrošību, t.i.., “Šajos noteikumos noteiktie aprobežojumi neattiecas uz ugunsdrošības un ugunsdzēsības pasākumiem.”
No Ministru kabineta 2016.gada 19.aprīļa noteikumu Nr.238 “Ugunsdrošības noteikumi” 2.7.1 p., 417.3. p. un 417.4. p. izriet, ka dabiskā brauktuve ir meža ugunsdrošības meža infrastruktūras objekts, kura uzturēšana ir būtiska ugunsdrošības pasākumu īstenošanai. Dabas parka “Bernāti” teritorijā šauro dabisko brauktuvju dēļ tas nebūtu iespējams, kas rezultātā var novest pie plašiem un nekontrolējamiem meža ugunsgrēkiem. Dabas parka “Bernāti” teritorijā ir plašs dabisko brauktuvju tīkls, kas nav piemērots lai par tiem pārvietotos VMD un VUGD ugunsdzēsības autocisternas. Lai operatīvi nokļūtu meža ugunsgrēka vietā šo brauktuvju platumam jābūt vismaz tik platiem kā noteikts normatīvajos aktos ( Meža likuma 1. panta 9. punkts). Lai nodrošinātu ugunsdzēsības autocisternām pārvietošanos, ir nepieciešams atseviškos gadījumos veikt dabisko brauktuvju malās traucējošo koku izzāģēšanu. Ik reizi prasīt DAP saskaņojumu (izņemot neitrālo zonu) ir lieks birokrātisks slogs. Ja skatāmies noteikumus kopumā, tad, ja veic precizējumu 9. punktā, svītrojams būtu 11.14.3.punkts, 19.5.1.punkts.
No Ministru kabineta 2016.gada 19.aprīļa noteikumu Nr.238 “Ugunsdrošības noteikumi” 2.7.1 p., 417.3. p. un 417.4. p. izriet, ka dabiskā brauktuve ir meža ugunsdrošības meža infrastruktūras objekts, kura uzturēšana ir būtiska ugunsdrošības pasākumu īstenošanai. Dabas parka “Bernāti” teritorijā šauro dabisko brauktuvju dēļ tas nebūtu iespējams, kas rezultātā var novest pie plašiem un nekontrolējamiem meža ugunsgrēkiem. Dabas parka “Bernāti” teritorijā ir plašs dabisko brauktuvju tīkls, kas nav piemērots lai par tiem pārvietotos VMD un VUGD ugunsdzēsības autocisternas. Lai operatīvi nokļūtu meža ugunsgrēka vietā šo brauktuvju platumam jābūt vismaz tik platiem kā noteikts normatīvajos aktos ( Meža likuma 1. panta 9. punkts). Lai nodrošinātu ugunsdzēsības autocisternām pārvietošanos, ir nepieciešams atseviškos gadījumos veikt dabisko brauktuvju malās traucējošo koku izzāģēšanu. Ik reizi prasīt DAP saskaņojumu (izņemot neitrālo zonu) ir lieks birokrātisks slogs. Ja skatāmies noteikumus kopumā, tad, ja veic precizējumu 9. punktā, svītrojams būtu 11.14.3.punkts, 19.5.1.punkts.
Piedāvātā redakcija
9.Šajos noteikumos noteiktie aprobežojumi neattiecas uz ugunsdrošības un ugunsdzēsības pasākumiem.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka dabas datu pārvaldības sistēmā "Ozols" īpaši aizsargājamo biotopu reģistrēšana var notiek bez zemes īpašnieku informēšanas, tad zemes īpašnieki var nepamanīt to brīdi, kad viņam ir iestājies jauns aprobežojums.
Lūdzam precizēt noteikumu 11.15.apakšpunktu, paredzot zemes īpašnieku informēšanu.
Līdzīgi šī norma ir izteikta arī jaunākajos īpaši aizsargājamo dabas teritoriju individuālajos aizsardzības un izmantošanas noteikumos, piemēram, Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr.358 "Dabas lieguma "Garkalnes meži" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi"
Lūdzam precizēt noteikumu 11.15.apakšpunktu, paredzot zemes īpašnieku informēšanu.
Līdzīgi šī norma ir izteikta arī jaunākajos īpaši aizsargājamo dabas teritoriju individuālajos aizsardzības un izmantošanas noteikumos, piemēram, Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr.358 "Dabas lieguma "Garkalnes meži" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi"
Piedāvātā redakcija
11.15. bojāt vai iznīcināt (arī uzarot, kultivējot vai ieaudzējot mežu) īpaši aizsargājamos zālāju biotopus, kas reģistrēti dabas datu pārvaldības sistēmā un par kuriem informēts zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs, meža pļavas un lauces, izņemot gadījumu, ja tas nepieciešams īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzībai, saglabāšanai vai atjaunošanai;
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka dabas datu pārvaldības sistēmā "Ozols" īpaši aizsargājamo biotopu reģistrēšana var notiek bez zemes īpašnieku informēšanas, tad zemes īpašnieki var nepamanīt to brīdi, kad viņam ir iestājies jauns aprobežojums.
Lūdzam precizēt noteikumu 14.5.apakšpunktu, paredzot zemes īpašnieku informēšanu.
Lūdzam precizēt noteikumu 14.5.apakšpunktu, paredzot zemes īpašnieku informēšanu.
Piedāvātā redakcija
14.5. veikt mežsaimniecisko darbību un izvākt kritušos kokus Eiropas Savienības nozīmes biotopos - veci vai dabiski boreālie meži (9010*), staignāju meži (9080*) vai purvaini meži (91D0*), kas reģistrēti dabas datu pārvaldības sistēmā un par kuriem informēts zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs, izņemot:
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka dabas datu pārvaldības sistēmā "Ozols" īpaši aizsargājamo biotopu reģistrēšana var notiek bez zemes īpašnieku informēšanas, tad zemes īpašnieki var nepamanīt to brīdi, kad viņam ir iestājies jauns aprobežojums.
Lūdzam precizēt noteikumu 19.5.apakšpunktu, paredzot zemes īpašnieku informēšanu.
Lūdzam precizēt noteikumu 19.5.apakšpunktu, paredzot zemes īpašnieku informēšanu.
Piedāvātā redakcija
19.5. veikt mežsaimniecisko darbību Eiropas Savienības nozīmes biotopos – veci vai dabiski boreālie meži (9010*), staignāju meži (9080*), melnalkšņu staignāji vai purvaini meži (91D0*), kas reģistrēti dabas datu pārvaldības sistēmā un par kuriem informēts zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs, izņemot:
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu 19.6.apakšpunkta redakciju, jo koku ciršanas atļaujas izsniegšana nav Dabas aizsardzības pārvaldes kompetencē. Meža likumā ir noteikts, ka koku ciršanai mežā ir jāsaņem apliecinājums. Tas ir Valsts meža dienesta izsniegts dokuments, kas apliecina konkrētas plānotās darbības likumību un ir uzskatāms par šīs darbības atļauju. Nevar būt divas atāluajas vienai un tai pašai darbībai.
Dabas aizsardzības pārvalde varētu sniegt atzinumu par koku ciršanas iespējamo ietekmi uz īpaši aizsargājamiem bezmugurkauliniekiem vai cita veida atļauju, kas būtu jāņem vērā Valsts meža dienestam, izsniedzot apliecinājumu koku ciršanai galvenajā citrē.
Dabas aizsardzības pārvalde varētu sniegt atzinumu par koku ciršanas iespējamo ietekmi uz īpaši aizsargājamiem bezmugurkauliniekiem vai cita veida atļauju, kas būtu jāņem vērā Valsts meža dienestam, izsniedzot apliecinājumu koku ciršanai galvenajā citrē.
Piedāvātā redakcija
19.6. veikt koku ciršanu galvenajā cirtē bez Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiskas atzinuma saņemšanas: