Projekta ID
25-TA-787Atzinuma sniedzējs
Rektoru padome
Atzinums iesniegts
09.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojumā runāts par 3. valstīm, nešķirojot tās. Ir saprotama autoru vēlme ierobežot trešo valstu valstspiederīgo, t.sk. studentu, ieceļošanu un uzturēšanos Latvijā. Tomēr nebūtu tālredzīgi visu 3. valstu pilsoņus apvienot vienā grupā. Starp 3. valstīm ir arī valstis, ar kurām Latvijai ir bezvīzu režīms (Lielbritānija, Kanāda u.c.). Šāda pieeja ir fundamentāli nepareiza un sasaistās ar daudziem citiem izteiktajiem iebildumiem. Piemēram, risinājumi, kas būtu pieņemami, ierobežojot t.s. ‘papildus pārbaudāmo valstu’ pilsoņus, nav piemērojami Latvijai draudzīgām, attīstītām OECD valstīm.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
‘Plānotie pasākumi’ 1.3. punkts. Ir saprotams mērķis identificēt studentus, tomēr personas kodu ievadīšana VIIS pati par sevi nerisinās pastāvošās problēmas. Valsts pārvaldes iestādēm nepieciešams salāgot informatīvās sistēmas, lai minētā informācijai VIIS augstskolām nebūtu jāievada un to varētu iegūt no citām sistēmām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
'Plānotie pasākumi’ 1.5. punkts. Punktā paredzēts studentu piesaisti vērtēt augstskolu institucionālajā akreditācijā un zinātnisko institūciju starptautiskajā novērtēšanā (!). Vēršam uzmanību, ka šīm procedūrām ir noteikti kvalitātes novērtēšanas mērķi, un tās veic starptautiski eksperti saskaņā ar starptautiski vispārpieņemtām vadlīnijām. Trešo valstu studentu piesaistes prakses kontrole kvalitātes novērtēšanā būtu jaunievedums Eiropas līmenī, un tam nebūtu piemērotu ekspertu. Kā IeM jau norāda, Augstskolu likuma 9. pants paredz, ka ministrs var ierosināt ārkārtas akreditāciju – šāds ārkārtas risinājums jau ir pieejams, un IZM to ir pielietojusi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
‘Plānotie pasākumi’ 1.6. punkts. Nevaram atbalstīt IeM mērķi sasaistīt institucionālo finansējumu ar ārvalstu studentu piesaisti. Institucionālā finansējuma pilotprojekta mērķi ir citi; līgumi ar ministriju noslēgti; nav pamata mainīt projekta noteikumus to īstenošanas laikā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Sadaļa ‘Plānotie pasākumi’ 1.7. punkts, 1.apakšpunkts. Aģentu izmantošana ir vispārpieņemta pasaules prakse, uzrunājot studentus, tādēļ aizliegums nostādītu Latvijas augstskolas daudz nelabvēlīgākā situācijā, nekā citu Eiropas valstu augstskolas, kas arī cenšas piesaistīt starptautiskos studentus.
Aģentu galvenais uzdevums ir informācijas izplatīšana, uzņemšanu veic augstskolas saskaņā ar Uzņemšanas noteikumos noteiktiem konkursa atlases kritērijiem atbilstoši Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumu Nr. 846 "Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās" prasībām.
Aģentu galvenais uzdevums ir informācijas izplatīšana, uzņemšanu veic augstskolas saskaņā ar Uzņemšanas noteikumos noteiktiem konkursa atlases kritērijiem atbilstoši Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumu Nr. 846 "Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās" prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Sadaļa ‘Plānotie pasākumi’ 1.7. punkts, 2.apakšpunkts. Depozīta maksa 1. kursa studentiem no VISĀM trešajām valstīm nav adekvāts pasākums. Minētais risinājums jāsaglabā kā brīvprātīga prasība. Kā liecina augstskolu pieredze – būtiski ir depozīta izmantošanas un atmaksāšanas nosacījumi, nevis tikai tā iepriekšēja pieprasīšana.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Sadaļa ‘Plānotie pasākumi’ 1.7. punkts, 4.apakšpunkts. Nevaram piekrist, ka tiek atbalstīta iespēja noteikt liegumu augstskolām piesaistīt trešo valstu studentus bez detalizēta apraksta – kā šis pasākums tiks īstenots, uz kādu termiņu, vai augstskolai būs iespēja lēmumu apstrīdēt utml.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Sadaļa ‘Plānotie pasākumi’ 1.7. punkts, 5., 6. apakšpunkts. Minētajos apakšpunktos ziņojuma autori faktiski iejaucas jau augstskolu autonomijas akadēmiskajā komponentē (klātienes nodarbību apjoms, lekciju apmeklējuma biežums). Aicinām šos jautājumus saglabāt augstskolu kompetencē.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Sadaļa ‘Plānotie pasākumi’ 1.7. punkts, 7.apakšpunkts. Studiju maksa par visu studiju periodu nav pieņemams risinājums. Risinājums ir nesamērīgs, un nostādīs Latvijas augstskolas daudz nelabvēlīgākā situācijā, nekā citu Eiropas valstu augstskolas, kas arī cenšas piesaistīt starptautiskos studentus.
Piedāvātā redakcija
-
