Atzinums

Projekta ID
23-TA-2343
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
17.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūgums veikt precizējumus saskaņā ar Ekonomikas ministrijas 06.10.2023. nosūtītajiem precizējumiem  informatīvā ziņojuma 11.3.2. sadaļā:
- attiecībā uz 4. pasākuma aprakstu, redakciju izsakot šādi “4. pasākums ANM 2.2.1.4.i. investīcija “Finanšu instrumenti komersantu digitālās transformācijas veicināšanai” (Skat. aprakstu pie 4. pasākuma 8.3.2. apakšpunktā) un ERAF SAM 1.2.1.2. “Produktivitātes aizdevumi inovatīviem uzņēmumiem”, jo SAM 1.2.1.2. ir attiecināms tikai 11. sadaļā, vienlaikus iekļaujot arī SAM 1.2.1.2. aprakstu, kas tika nosūtīts e-pastā 06.10.2023.

- Lūdzam iekļaut aprakstu arī Pasākumam Nr.5 - ANM 2.3.1.2.i. "Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība", ERAF SAM 1.1.2.2. “Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība”.

- Lūdzam iekļaut e-pastā nosūtīto informāciju par izaicinājumiem attiecībā uz 12. nodaļu “Vienradži”. Vienlaikus lūdzam precizēt 12.3.2. sadaļas 1. pasākuma īso pasākuma aprakstu, tā sākumu izsakot “Pamatojoties uz Ministru kabineta 2016.gada 29.septembra rīkojumā Nr.566 konceptuālā ziņojuma “Par komercdarbības uzsākšanas un mazās komercdarbības ekosistēmu un turpmāk nepieciešamajiem atbalsta stimuliem”..”, 2. pasākuma īsā pasākuma apraksta sadaļas otrās rindkopas sākumu izteikt šādi “2021. – 2027. gada plānošanas periodā ir izstrādāta programma ir 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai", kuras mērķis..” un rindkopas pēdējo teikumu izsakot šādi “LIAA Biznesa inkubatorus finansē Eiropas Savienības fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.1.1.6.pasākuma Reģionālie biznesa inkubatori un Radošo industriju inkubators ietvaros.”, kā arī precizēt pasākumam piešķirto ERAF finansējuma summu no 390 milj euro  uz 3,6 milj. euro. Pie 3. pasākumas sadaļu “Īss pasākuma apraksts” izteikt šādi “2014. – 2020. gada Eiropas SNavienības finanšu plānošanas periodā Altum piedāvā akcelerācijas fondu programmas inovatīvu jaunuzņēmumu izveidei un attīstībai. Programmas ietvaros tiek piešķirts atbalsts biznesa idejas, uzņēmuma un produkta izveidei un attīstībai, nodrošinot programmas dalībniekus ar mentoringu, atbalstu nozares ekspertu, pircēju, piegādāju, partneru un nākamo investoru piesaisti.

- 2021. – 2027. gada Eiropas Savienības finanšu plānošanas periodā ir izstrādāta un apstiprināti programmas "Iespējkapitāla ieguldījumi" īstenošanas noteikumi (Ministru kabineta 2023.gada 15.augusta noteikumi Nr. 463 “Programmas "Iespējkapitāla ieguldījumi" īstenošanas noteikumi”). Programmas īstenošanai kopumā maksimālais pieejams publiskais finansējums 93 000 000 euro.” Un sadaļas “Sagaidāmā ietekme un laika ietvars” rindkopu precizēt šādi “2014. – 2020. gada Eiropas Savienības finanšu plānošanas periods akcelerācijas fondi - veikuši ieguldījumus 24 uzņēmumos kopsummā par 1,6 milj. euro”.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ekonomikas ministrija, atbildot uz VARAM komentāru 5., 8., 9., 10., 11., 12. nodaļā noteiktajiem rādītājiem sadaļā par vispārējo ietekmi un secinājumiem (5.7., 8.7., 9.7., 10.7., 11.7., 12.7.), skaidro, ka sadaļā ietvertie pasākumi sniedz ieguldījumu mērķrādītāja sasniegšanā. Informācija sniegta, balstoties uz ministrijas pārziņā īstenotajiem un šobrīd plānotajiem pasākumiem. Kā jau minēts pie izaicinājumiem, lai sasniegtu ES noteikto izaugsmes tempu līdz 2030. gadam, nepieciešams plānot jaunus pasākumus, kā arī nepieciešams papildu finansējums.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ekonomikas ministrija norāda, ka attiecībā uz 8., 9., 10., 11., 12. nodaļā noteiktajiem rādītājiem sadaļā par valsts prognozēto trajektoriju un mērķrādītāju (8.2., 9.2., 10.2., 11.2., 12.2.) šobrīd ir norādījusi prognozējamo iespējamo apmēru, balstoties uz ministrijas pārziņā īstenotajiem pasākumiem. Kā jau minēts pie izaicinājumiem, lai sasniegtu ES noteikto izaugsmes tempu līdz 2030. gadam, nepieciešams plānot jaunus pasākumus, kā arī nepieciešams papildu finansējums.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lai arī Ekonomikas ministrija ceļveža ietvaros neatrod norādīto precizēto redakciju "ceļveža 12. rindkopā", kas tika pārcelts no 6. rindkopas (redakcija - Atbilstoši Dekādes programmā noteiktajai īstenošanas uzraudzības kārtībai VARAM sadarbībā ar EM, IZM, SM un VM kā atbildīgajām ministrijām par Dekādes programmā ietverto mērķrādītāju politikas jomām, tai skaitā, EM par ceļveža  Latvijai 3. nodaļu “IKT speciālisti”, 5. nodaļu “Pusvadītāji”, 8. nodaļu  “Mākoņskaitļošana”, 9. nodaļu “Lielie dati”, 10. nodaļu “Mākslīgais intelekts”, 11. nodaļu “Mazie un vidējie uzņēmumi ar vismaz pamata digitālās intensitātes līmeni” un 12.nodaļu “Vienradži”; IZM par ceļveža  Latvijai 2. nodaļu “Vismaz pamata digitālās prasmes”, 3. nodaļu  “IKT speciālisti” un 7. nodaļu “Kvantiska datošana”; SM par ceļveža  Latvijai 4. nodaļu “Gigabitu savienojamība” un 6.nodaļu “Perifērijas mezgli”; VM par par ceļveža  Latvijai  15. nodaļu “Piekļuve pacienta e-veselības kartei”; VARAM par ceļveža  Latvijai 13. nodaļu “Galvenie sabiedriskie pakalpojumi iedzīvotājiem”, 14. nodaļu “Galvenie sabiedriskie pakalpojumi uzņēmumiem” un 16. nodaļu “Droši elektroniskās identifikācijas līdzekļi” līdz 2025. gada 9. jūnijam iesniegs aktualizēto “Digitālās desmitgades stratēģisko ceļvedi Latvijai līdz 2030. gadam”), gadījumā, ja šī redakcija tiktu iekļauta ceļvedī, Ekonomikas ministrija uztur iebildumu būt noteiktai kā vienīgai atbildīgajai par 5., 8., 9., 10., 11., 12. nodaļā noteiktajiem rādītājiem, kā arī iebilst pret atbildības nodošanu arī par IKT speciālistu sadaļu, uzskatot, ka minētais rādītājs ir IZM kompetence, t.sk. ņemot vērā, ka IZM 3.3. sadaļā ir norādījis savas programmas. Ekonomikas ministrijas atbalsta programmās nav paredzēts īpašs atbalsts IKT speciālistu skaita veicināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Nav precizēta informatīvā ziņojuma 60. lpp. 4. pasākuma sadaļas “Sagaidāmā ietekme un laika ietvars” redakcija. Lūgums atkārtoti precizēt šādā redakcijā:
"Kredītu līdz 2024. gada 30. jūnijam saņems 51 komersanti" ar "Līdz 2024. gada 30. jūnijam tiks izsniegts 51 aizdevums;", kā arī aizstāt "Kredītu līdz 2024. gada 30. jūnijam saņems 133 komersanti." ar "Līdz 2026. gada 30. jūnijam tiks izsniegti 133 aizdevumi."
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ekonomikas ministrija uztur iebildumu sakarā ar Ekonomikas ministrijas noteikšanu par atbildīgo par 7 no 17 mērķrādītājiem, jo, kā jau tika norādīts, Ekonomikas ministrija Atveseļošanas un noturības mehānisma, kā arī 2021.-2027. plānošanas perioda ietvaros nav paredzējusi programmas, kas orientētos tikai uz ceļvedī noteikto mērķrādītāju sasniegšanu. Lai nodrošinātu ES līmeņa sasniegšanu līdz 2030. gadam, ceļvedī ir norādīti izaicinājumi pie katra no mērķrādītājiem, ko Ekonomikas ministrija bez citu iestāžu iesaistes neredz iespējas sasniegt. Aicinām atkārtoti izvērtēt iespējas dalīt atbildību mērķrādītāju sasniegšanā, vienlaikus meklējot risinājumus nepieciešamā finansējuma piesaistē.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ekonomikas ministrija uztur iebildumu sakarā ar Ekonomikas ministrijas noteikšanu par atbildīgo par 7 no 17 mērķrādītājiem, jo, kā jau tika iepriekš norādīts, Ekonomikas ministrija Atveseļošanas un noturības mehānisma, kā arī 2021.-2027. plānošanas perioda ietvaros nav paredzējusi programmas, kas orientētos tikai uz ceļvedī noteikto mērķrādītāju sasniegšanu. Atkārtoti aicinām noteikt arī citas ministrijas par līdzatbildīgām par Ekonomikas ministrijas pārraudzībā deliģētajiem rādītājiem, kā tika pārrunāts starpinstitūciju sanāksmē 05.10.2023.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma "Digitālās desmitgades stratēģiskais ceļvedis Latvijai līdz 2030.gadam" (turpmāk - ziņojums) sadaļas “Mākoņdatošana” 8.2. apakšsadaļā, sadaļas “Lielie dati” 9.2. apakšsadaļā, sadaļas “Mākslīgais intelekts” 10.2. apakšsadaļā,  sadaļas “Mazie un vidējie uzņēmumi ar vismaz pamata digitālās intensitātes līmeni” 11.2. apakšsadaļā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) lūdz “[…] precizēt nacionālo bāzes vērtību, mērķa vērtību 2030.gadam un trajektoriju, balstoties uz ES izvirzīto izaugsmes tempu šajā KPI!”. Vēršam uzmanību, ka Ekonomikas ministrijas piedāvātā konservatīvā mērķa vērtība 2030. gadam un trajektorija katrā no šīm sadaļām balstīta uz to pasākumu un finansējuma apjomu, kas paredzēts EM esošajā atbalsta pasākumu portfelī. Jau šobrīd ziņojuma 8.1., 9.1., 10.1., 11.1. sadaļā iekļauts paragrāfs “Izaicinājums Nr. 1”, kurā aprakstīts mērķa vērtības izvēles pamatojums un norādīts finansējuma apjoms, kas nepieciešams, lai sasniegtu mērķa vērtību 2030.gadam un trajektoriju, atbilstoši ES izvirzīto izaugsmes tempu konkrētajā galvanajā veiktspējas rādītājā (KPI). Ja VARAM rīcībā ir informācija par papildu pasākumiem vai finansējuma avotiem, kas palīdzētu paaugstināt augstākminētajās ziņojuma sadaļās iekļautās nacionālās bāzes vērtības, t.sk. mērķa vērtības 2030.gadam un trajektoriju, lai sasniegtu ES izvirzīto izaugsmes tempu katrā no šiem rādītājiem, lūdzam papildināt ziņojumu ar informāciju un palielināt mērķa vērtības.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam atkārtoti pārskatīt MK sēdes protokollēmuma projekta 4.1. un 4.2. apakšpunktu, jo joprojām Ekonomikas ministrija ir noteikta kā vienīgā atbildīgā par digitālās desmitgades  mērķrādītājiem “Pusvadītāji”, “Mākoņdatošana”, “Lielie dati”, “Mākslīgais intelekts”,   “Mazie un vidējie uzņēmumi ar vismaz pamata digitālās intensitātes līmeni” un “Vienradži”. Vienlaikus iebilstam par Ekonomikas ministrijas norādīšanu kā atbildīgo par digitālās desmitgades  mērķrādītāju “IKT speciālisti”, kas, mūsuprāt, ir IZM kompetence.
Kā jau iepriekš norādījām, Ekonomikas ministrija iebilst pret to, ka tā ir noteikta par atbildīgu par 7 mērķrādītājiem, jo, kā jau tika norādīts, Ekonomikas ministrija Atveseļošanas un noturības mehānisma, kā arī 2021.-2027. plānošanas perioda ietvaros nav paredzējusi programmas, kas orientētos tikai uz ceļvedī noteikto mērķrādītāju sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma 43. lpp. pie 2. pasākuma svītrot piezīmi iekavās, pasākuma nosaukumu nosakot šādi - "Pasākums Nr.2 – Aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai (Investīciju fonds)".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 57. lpp. 1. pasākuma sadaļu “Sagaidāmā ietekme un laika ietvars” programmas ar ANM atbalstu informāciju.
Piedāvātā redakcija
"Programma ar ANM atbalstu 02.2023.- 06.2026."
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam veikt precizējumus informatīvā ziņojuma 22. lpp. pie 4. pasākuma par Cilvēkkapitāla attīstības stratēģiju, izsakot to šādā redakcijā - "3. Kvalificētu darbinieku piesaiste(..); 6. (..)analītikas kapacitāti datos un pierādījumos balstītu lēmumu pieņemšanai(..)". Vienlaikus aicinām visur dokumentā lietot Cilvēkkapitāla attīstības stratēģijas laika ietvaru: 2024.-2027. gads.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Atbilstoši Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas informatīvā ziņojuma "Digitālās desmitgades stratēģiskais ceļvedis Latvijai līdz 2030.gadam" (turpmāk - ziņojums) ietvertajam lūgumam ziņojuma sadaļā “Pusvadītāji” 5.2. apakšsadaļu papildināt ar papildināt ar nacionālo bāzes vērtību un mērķa vērtību 2030.gadam, piedāvājam ziņojuma sekojošus galvenos veiktspējas rādītājus (KPI) pusvadītāju jomā: 2023. gads – noslēgts saprašanās memorands starp industrijas, pētniecības un valsts sektora pārstāvjiem par Latvijas spēju attīstīšanu pusvadītāju jomā (Piebilde: šis rādītājs ir sasniegts 2022. gada nogalē un aprakstīts Ziņojumā); 2030. gads – (1) izveidota vismaz viena maģistratūras un vismaz viena doktorantūras studiju programma vai specializācija pusvadītāju jomā; (2) izveidota vienas pieturas aģentūra pusvadītāju industrijas monitorēšanai un ziņošanai; (3) izveidota vismaz viena pusvadītāju testēšanas un dizaina laboratorija vai pilotlīnija.
KPI priekšlikums saskaņots ar ieinteresēto pusi: Rīgas Tehnisko universitāti (Gundars Kokins, RTU Inovāciju ekosistēmu attīstības nodaļas speciālists)
Piedāvātā redakcija
Nacionālā bāzes vērtība (2023): noslēgts saprašanās memorands starp industrijas, pētniecības un valsts sektora pārstāvjiem par Latvijas spēju attīstīšanu pusvadītāju jomā;
ES bāzes vērtība (2023): ~10 % pasaules ražošanas apjoma;
Nacionālais mērķrādītājs (2030): (1) izveidota vismaz viena maģistratūras un vismaz viena doktorantūras studiju programma vai specializācija pusvadītāju jomā; (2) izveidota vienas pieturas aģentūra pusvadītāju industrijas monitorēšanai un ziņošanai; (3) izveidota vismaz viena pusvadītāju testēšanas un dizaina laboratorija vai pilotlīnija;
ES mērķrādītājs (2030): vismaz 20 % pasaules ražošanas apjoma