Atzinums

Projekta ID
21-TA-665
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atbilstoši noteikumu Nr. 617 9.1. apakšpunktam lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar informāciju par visu noteikumu projektā paredzēto būtisko grozījumu noteikumos Nr. 286 nepieciešamību un mērķi. Norādām, ka šobrīd no noteikumu projekta un tā anotācijas neizriet attiecīgs pamatojums, piemēram, par noteikumu projekta 4., 7. (šobrīd anotācijā atreferēts 7. punkta saturs), 9. (ciktāl tiek precizēta norāde uz iepirkuma līgumu), 11., 13., 14. punktā u.c. ietverto regulējumu. Kā arī lūdzam visos gadījumos skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā sasaistīt ar konkrētām noteikumu projekta vienībām (tai skaitā  katrā gadījumā skaidri norādot, vai runa ir par noteikumu projekta vai noteikumu Nr. 286 vienībām).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka, ņemot vērā to, ka Ministru kabineta 2011. gada 12. aprīļa noteikumos Nr. 286 "Kārtība, kādā komersanti nodrošina un sniedz drošības rezervju pakalpojumu valsts naftas produktu drošības rezervju izveidei noteiktā apjomā" (turpmāk - noteikumi Nr. 286) tiek mainīts kopējais uzglabājamo drošības rezervju apjoms Latvijā, attiecīgi mainās arī  Būvniecības valsts kontroles biroja organizētā iepirkuma par naftas produktu drošības rezervju uzglabāšanu nosacījumi, līdz ar to 2.6 punkts ir lieks un tiek svītrots. Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta un tā anotācijas nav skaidri saprotams pamatojums noteikumu Nr. 286 2.6 punkta svītrošanai. Attiecīgi saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.1. apakšpunktu lūdzam papildināt skaidrojumu par noteikumu projekta 8. punkta nepieciešamību un mērķi, skaidrojot, kā konkrēti izmaiņas Būvniecības valsts kontroles biroja organizētā iepirkuma par naftas produktu drošības rezervju uzglabāšanu nosacījumos ietekmē 2.6 punktā ietvertā regulējuma efektivitāti, tai skaitā norādot kādēļ noteikumu Nr. 286 2.6 punkts sākotnēji tika paredzēts un kādēļ šī punkta svītrošana ir nepieciešama un ir uzskatāma par efektīvāko risinājumu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek izdarītas izmaiņas noteikumu Nr. 286 vienībās, cita starpā ar kurām pēc būtības ir pārņemtas Eiropas Padomes 2009. gada 14. septembra Direktīvas 2009/119/EK, ar ko dalībvalstīm uzliek pienākumu uzturēt jēlnaftas un/vai naftas produktu obligātās rezerves (turpmāk - direktīva Nr. 2009/119/EK), prasības (sk. jo īpaši 2.1, 2.3, 2.5 punktu), lūdzam atbilstoši aizpildīt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu ar informāciju par attiecīgo minētās direktīvas prasību pārņemšanu, ievērojot noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 2. punkta un tā anotācijas nav saprotams pamats svītrot naftas bitumenu ar kodu 2713 20 00. Proti, noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka saskaņā ar Komisijas 2019. gada 9. oktobra īstenošanas regulu (ES) 2019/1776, ar kuru groza I pielikumu Padomes Regulā (EEK) Nr. 2658/87 par tarifu un statistikas nomenklatūru un kopējo muitas tarifu (turpmāk - regula Nr. 2019/1776), ir nepieciešams precizēt naftas produktu kombinētās nomenklatūras kodus, tomēr no minētās regulas naftas bitumens ar kodu 2713 20 00 nav svītrots vai precizēts, līdz ar ko nav viennozīmīgi skaidra nepieciešama precizēt naftas produktu kombinētās nomenklatūras kodus. Attiecīgi lūdzam sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto noteikumu projekta anotācijā. Papildus lūdzam noteikumu projekta anotācijā izvērstāk skaidrot arī citas noteikumu projekta 1. un 2. punktā ietvertās izmaiņas noteikumos Nr. 286, sasaistot tās ar regulā Nr. 2019/1776 ietvertā regulējuma (tai skaitā izmaiņu nomenklatūrā) būtību.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka ar noteikumu projekta 3. punktu vairs netiek paredzēts uzglabājamais drošības rezervju apjoms, kurus uzglabā Latvijas Republikas teritorijā līdz 2023. gadam (neieskaitot) (šobrīd noteikumos Nr. 286 paredzēts, ka ne mazāk kā 25 % no kopējā uzglabājamo drošības rezervju apjoma tiek uzglabāti Latvijas Republikas teritorijā). Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu vai sniegt pamatotu skaidrojumu, kādēļ par periodu līdz 2023. gadam (neieskaitot) uzglabājamais drošības rezervju apjoms, kurus uzglabā Latvijas Republikas teritorijā, netiek paredzēts.
Papildus lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt izvērstu skaidrojumu par noteikumu projekta ietekmi uz Būvniecības valsts kontroles biroja izsludinātiem iepirkumiem par drošības rezervju uzglabāšanu Latvijas Republikas teritorijā, kā arī cita starpā komersantiem, kas iesnieguši piedāvājumus attiecīgo izsludināto iepirkumu ietvaros, skaidrojot noteikumu projekta atbilstību tiesiskās paļāvības principa prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 7. punktu salāgot ar noteikumu projekta anotāciju, kas cita starpā paredz, ka noteiktos apstākļos Būvniecības valsts kontroles birojs var lemt par nepieciešamā naftas produktu drošības rezervju apjoma nodrošināšanu, izvēloties to komersantu piedāvājumus, kuri nodrošina rezervju uzglabāšanu kādā citā Eiropas Savienības dalībvalstī,  bet pretēji noteikumu projekta 7. punktam neparedz izvēlēties ārzemēs  reģistrētu komersantu piedāvājumus, kuri nodrošina rezervju uzglabāšanu Latvijā. Vēršam uzmanību, noteikumu projekta anotācijā nav dots juridisks izvērtējums noteikumu projekta 7. punktā (arī 4. punktā) paredzēt atšķirīgus nosacījumus attiecībā uz ārzemēs reģistrētiem komersantiem, kuri piedāvā nodrošināt rezervju uzglabāšanu Latvijā, iepretim Latvijā reģistrētiem komersantiem, kuri piedāvā līdzīgu pakalpojumu. Attiecīgi lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu par minēto atšķirīgo attieksmi, tai skaitā norādot juridiskus argumentus, kādēļ konkrētajā gadījumā tas ir pieļaujams un netiek pārkāptas diskriminācijas aizlieguma principa prasības. Ja attiecīgu skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam noteikumu projektā neietvert normas, kas ir pretrunā ar diskriminācijas aizlieguma principa prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 9. punktā vai noteikumu projekta anotācijā (ievērojot, ka terminu lietojumam noteikumu Nr. 286 ietvaros jābūt konsekventam) skaidrot, par kādu līgumu minētajā punktā ir runa, tai skaitā, vai ar līgumu saprotams līgums par drošības rezervju pakalpojuma sniegšanu valsts (Latvijas Republikas) naftas produktu rezervju izveidei.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 10. punktā, līdzīgi kā 9. punktā, norādīt uz naftas produktu piegādi bez pievienotas biodegvielas, vai lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatotu skaidrojumu, kādēļ tas nav nepieciešams.
Kā arī, ņemot vērā, ka biodegvielas vai piedevu pievienošanai vai nepievienošanai atbilstoši direktīvas Nr. 2009/119/EK 16. pantam ir nozīme, aprēķinot krājumu uzturēšanas pienākumu apjomu saskaņā ar minētās direktīvas 3. un 9. pantu, lūdzam izvērtēt un papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu ar atbilstošu informāciju par minētās direktīvas prasību pārņemšanu, ievērojot noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunkta prasības.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka kombinētās nomenklatūras kodi 2710 20 11 un 2710 20 16 ir secīgi norādīti regulā Nr. 2019/1776, lūdzam noteikumu projekta 1. punktā starp minētajiem kodiem saikļa "līdz" vietā norādīt saikli "un".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā korekti atsaukties uz citām noteikumu projekta vienībām, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 132. punktu, kā arī attiecīgā gadījumā korekti atsaucoties uz šo noteikumu punktiem, nevis apakšpunktiem (piemēram, 2.11. un 2.12. apakšpunktu).
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 13. punktā svītrot norādi "varētu veikt pārbaudi –", jo tā ir liekvārdība.
Piedāvātā redakcija
-