Atzinums

Projekta ID
24-TA-1044
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
21.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam Informatīvā ziņojuma 2.pielikumā "Iespējamie ES fondu finansējuma avoti mehānismiem patvertņu vai vietu, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai” precizēt 2.1.1.6. pasākumā "Pašvaldību ēku energoefektivitātes paaugstināšana" pieejamo ES fondu finansējumu un ieviešanas statusu. ES fondu finansējums šajā pasākumā tiks dalīts trīs kārtās. Pirmajā kārtā tiks atbalstīti augstas gatavības energoefektivitātes projekti, kas noraidīti Atveseļošanas un noturības mehānisma 1.2.1.3.i. investīcijas “Pašvaldību ēku un infrastruktūras uzlabošana, veicinot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu un uzlabojot energoefektivitāti” otrajā uzsaukumā finansējuma nepietiekamības dēļ. Tie ir augstas gatavības projekti un tie esošajā finanšu, darbību un rādītāju apmērā tiek pārcelti finansēšanai no cita avota. Šiem projektiem nav iespējams precizēt darbības vai piešķirt papildu finansējumu. Nosacījumi pirmajai kārtai jau ir starpinstitūciju saskaņošanā.

Otrajā kārtā ES fondu finansējums paredzēts ūdenssaimniecības infrastruktūras energoefektivitātes paaugstināšanai, kas paredz veikt uzlabojumus specifiski iekārtās, nodrošinot energoneitralitātes prasības saskaņā ar pārskatīto Komunālo notekūdeņu direktīvu. Līdz ar to atbalsts patvertņu izbūvei nav atbilstošs mērķim, kam paredzēts iepriekš minētais finansējums.

Tādējādi vienīgā atlases kārta, kurā ir iespējams iekļaut darbības civilās aizsardzības mērķu izpildei, ir pasākuma trešā kārta. Tajā plānots piešķirt finansējumu vismaz 9 555 249 euro apmērā, ko arī lūdzam norādīt kā pieejamo finansējumu mehānismiem patvertņu vai vietu, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai. Tomēr lūdzam ņemt vērā, ka trešajā kārtā ES fondu finansējums ir elastības finansējums, par kura pieejamību var lemt Finanšu ministrija kā vadošā iestāde saskaņā ar Ministru kabinetā un Ministru kabineta tematiskajā komisijā pieņemtajiem lēmumiem pēc vidusposma izvērtējuma. Tādējādi regulējuma izstrāde ir paredzēta ne ātrāk kā 2026. gadā.

Lūdzam 2.pielikumā pie 2.1.1.6. pasākumā "Pašvaldību ēku energoefektivitātes paaugstināšana" pievienot norādi, ka tā ir 3.kārta, norādot finansējumu 9 555 249 euro apmērā un precizējot ieviešanas statusu ar norādi “Regulējuma izstrāde 2026.gadā saskaņā ar ES fondu vidusposma izvērtējumu”.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
VARAM iebilst Informatīvā ziņojuma 3. sadaļas “Priekšlikumi turpmākai rīcībai” 2.punktā piedāvātajai kārtībai, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai sadarbībā ar Iekšlietu ministriju jāsagatavo Finanšu ministrijai izvērtēšanai investīciju priekšlikumu, ņemot vērā, ka informatīvajā ziņojumā nav norādīta konkrēta informācija par Iekšlietu ministrijas investīcijas priekšlikuma “Objektu pielāgošana civilās aizsardzības patvertņu funkciju nodrošināšanai” 7 700 000 euro apmērā saturu un ņemot vērā iebildumā par informatīvā ziņojuma protokollēmuma 3. punktu izteikto pamatojumu. Lūdzam ziņojumā iekļaut papildu informāciju, kas skaidro, kā noteikts iepriekš minētais finansējuma apmērs.

Lūdzam precizēt norādīto punktu atbilstoši piedāvātajai redakcijai.
Piedāvātā redakcija
Iekšlietu ministrijai sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijai izvērtēšanai investīciju priekšlikumu “Objektu pielāgošana civilās aizsardzības patvertņu funkciju nodrošināšanai” 7 700 000 euro apmērā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam vidusposma pārskatīšanas ietvaros.
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
VARAM iebilst Informatīvā ziņojuma 1.1. sadaļas “Eiropas Savienības fondu finansējums” apakšsadaļas “Nepieciešamā rīcība” 3. punktā  piedāvātajai kārtībai, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai sadarbībā ar Iekšlietu ministriju jāsagatavo Finanšu ministrijai izvērtēšanai investīciju priekšlikumu, ņemot vērā, ka informatīvajā ziņojumā nav norādīta konkrēta informācija par Iekšlietu ministrijas investīcijas priekšlikuma “Objektu pielāgošana civilās aizsardzības patvertņu funkciju nodrošināšanai” 7 700 000 euro apmērā saturu un ņemot vērā iebildumā par informatīvā ziņojuma protokollēmuma 3. punktu izteikto pamatojumu. Lūdzam ziņojumā iekļaut papildu informāciju, kas skaidro, kā noteikts iepriekš minētais finansējuma apmērs.

Lūdzam precizēt norādīto rindkopu atbilstoši piedāvātajai redakcijai.
Piedāvātā redakcija
3. Iekšlietu ministrijai sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijai izvērtēšanai investīciju priekšlikumu “Objektu pielāgošana civilās aizsardzības patvertņu funkciju nodrošināšanai” 7 700 000 euro apmērā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam vidusposma pārskatīšanas ietvaros.
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
VARAM iebilst piedāvātajai kārtībai, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai sadarbībā ar Iekšlietu ministriju jāsagatavo Finanšu ministrijai izvērtēšanai investīciju priekšlikums, ņemot vērā, ka informatīvajā ziņojumā nav norādīta konkrēta informācija par Iekšlietu ministrijas investīcijas priekšlikuma “Objektu pielāgošana civilās aizsardzības patvertņu funkciju nodrošināšanai” 7 700 000 euro apmērā saturu. Ievērojot minēto, VARAM lūdz izteikt protokollēmuma 3.punktu jaunā redakcijā (skat. piedāvāto redakciju). Papildus skaidrojam, ka Finanšu ministrija kā Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadošā iestāde koordinē priekšlikumu sagatavošanu nacionālajiem lēmumiem par elastības finansējuma izmantošanu pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu pieņemšanas. Vienlaikus informējam, ka VARAM ir gatava sadarboties šajā jautājumā, ja tas ir nepieciešams un skar pašvaldību kompetenci. Tomēr uzskatām, ka norādītais uzdevums prioritāri ietilpst Iekšlietu ministrijas kompetencē. Lūdzam ziņojumā iekļaut papildu informāciju, kas skaidro, kā noteikts iepriekš minētais finansējuma apmērs.

Lūdzam precizēt protokollēmuma 3. punktu atbilstoši piedāvātajai redakcijai.
 
Piedāvātā redakcija
Iekšlietu ministrijai sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijai izvērtēšanai investīciju priekšlikumu “Objektu pielāgošana civilās aizsardzības patvertņu funkciju nodrošināšanai” 7 700 000 euro apmērā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam vidusposma pārskatīšanas ietvaros.
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) iebilst Ministru kabineta protokollēmuma 4.punktā noteiktajam deleģējumam, kur noteikts jautājumu par nepieciešamo finansējumu valsts atbalsta programmas patvertņu vai vietu, kur patverties, atjaunošanai vai izveidei īstenošanai izskatīt likumprojekta par valsts budžetu nākamajiem gadiem sagatavošanas procesā, VARAM sagatavojot un iesniedzot izskatīšanai atbilstošu prioritārā pasākuma pieteikumu. VARAM neplāno virzīt prioritārā pasākuma pieteikumu nepieciešamajam finansējumam valsts atbalsta programmas patvertņu vai vietu, kur patverties, atjaunošanai vai izveidei īstenošanai - VARAM ieskatā šis ir uzskatāms par Iekšlietu ministrijas kompetencē esošu jautājumu, vienlaikus VARAM varētu uzņemties šīs atbalsta programmas administrēšanu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt Ministru kabineta protokollēmuma 4. apakšpunktā minēto, kā arī attiecīgi precizēt informatīvā ziņojuma "Iespējamie risinājumi motivējošiem finanšu mehānismiem patvertnes vai vietas, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai" saturu, kur VARAM noteikts augstāk minētais deleģējums.
 
 
Piedāvātā redakcija
Jautājumu par nepieciešamo finansējumu valsts atbalsta programmas īstenošanai izskatīt likumprojekta par valsts budžetu nākamajiem gadiem sagatavošanas procesā, Iekšlietu ministrijai sagatavojot un iesniedzot izskatīšanai atbilstošu prioritārā pasākuma pieteikumu.
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Iepriekš izteicām iebildumu par informatīvā ziņojuma 1. sadaļā “Esošā situācija un iespējamie risinājumi” 1.2. apakšpunktā, kā arī Ministru kabineta protokollēmuma 5.1. apakšpunktā minēto par to, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk - VARAM) uzdots sagatavot grozījumus Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā. Minētais iebildums netika ņemts vērā, pamatojot ar to, ka atbalsta ēku atjaunošanai vai izveidei administrēšanā paredzēts iesaistīt pašvaldības, un pašvaldību pārraudzība ir VARAM darbības joma. Nepiekrītam šādam secinājumam, jo, VARAM ieskatā, apstāklis, ka jautājumā risināšanā paredzēts iesaistīt pašvaldības, nemaina faktu, ka grozījumi Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā ir vairāk saistīti ar civilo aizsardzību, bet pašvaldības jautājumi ir pakārtoti šim. Ņemot vērā, ka civilās aizsardzības jautājums ir Iekšlietu ministrijas kompetencē, tad arī grozījumus šajā jautājumā būtu jāvirza Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar VARAM nevis otrādi.
Ņemot vērā minēto, uzturam iepriekš izteikto iebildumu un lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projektu un Ministru kabineta protokollēmuma 5. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Iepriekš izteicām iebildumu par Ministru kabineta protokollēmuma 5.2. apakšpunktā minēto par to, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk - VARAM) uzdots izstrādāt grozījumus Ministru kabineta 2024. gada 5. marta noteikumos Nr. 159 “Kritēriji un kārtība, kādā tiek izvērtēti pašvaldību investīciju projektu pieteikumi valsts budžeta aizdevuma saņemšanai” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 159). Minētais iebildums netika ņemts vērā, pamatojot ar to, ka atbalsta ēku atjaunošanai vai izveidei administrēšanā paredzēts iesaistīt pašvaldības, un pašvaldību pārraudzība ir VARAM darbības joma. Nepiekrītam šādam secinājumam, jo, VARAM ieskatā, apstāklis, ka jautājumā risināšanā paredzēts iesaistīt pašvaldības, nemaina faktu, ka grozījumi MK noteikumos Nr. 159 ir vairāk saistīti ar civilo aizsardzību, bet pašvaldības jautājumi ir pakārtoti šim. Ņemot vērā, ka civilās aizsardzības jautājums ir Iekšlietu ministrijas kompetencē, tad arī grozījumus šajā jautājumā būtu jāvirza Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar VARAM nevis otrādi. Turklāt saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra protokollēmuma “Informatīvais ziņojums “Par tālāko rīcību patvertņu jautājumā”” (prot. Nr. 1, 95.§) 6. punktā doto uzdevumu jautājums par patvertnēm vai vietām, kur var patverties (pagrabi, pazemes autostāvvietas u.c.), atjaunošanu vai izveidošanu uzdots Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar citām ministrijām.
Ņemot vērā minēto, uzturam iepriekš izteikto iebildumu un lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projektu un Ministru kabineta protokollēmuma 5. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka centralizēti koordinēta patvertņu ierīkošana un vienota tiesiskā regulējuma izstrāde pēc būtības piekrīt valstij, ko apstiprina jau vien tas, ka Iekšlietu ministrija ir izstrādājusi informatīvo ziņojumu “Iespējamie risinājumi motivējošiem finanšu mehānismiem patvertnes vai vietas, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai” un šo Ministru kabineta rīkojuma protokollēmuma “Informatīvais ziņojums "Iespējamie risinājumi motivējošiem finanšu mehānismiem patvertnes vai vietas, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai”” projektu. 
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 18. punkts noteic, ka  pašvaldības autonomā funkcija ir veikt pasākumus civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanā, ugunsdrošības un ugunsdzēsības jomā. Tajā pašā laikā Pašvaldību likuma 4. panta otrā daļa noteic, ka pašvaldība autonomās funkcijas pilda atbilstoši ārējiem normatīvajiem aktiem un noslēgtajiem publisko tiesību līgumiem. Ievērojot minēto un atbilstoši Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumam pašvaldībai nav noteikts patstāvīgs pienākums (pārvaldes uzdevums)  rūpēties par patvertņu jautājuma risināšanu.
Vienlaikus saskaņā ar Pašvaldību likuma 5. panta pirmo daļu pašvaldība savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs var brīvprātīgi īstenot iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tās nav citu institūciju kompetencē un šādu darbību neierobežo citi likumi. Tajā pašā laikā saskaņā ar Pašvaldību likuma 5. panta trešo daļu brīvprātīgās iniciatīvas plāno un finansējumu to izpildei nodrošina, ja tas netraucē pašvaldības kompetencē esošo autonomo funkciju un deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildei. Ievērojot minēto, arī pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas ietvaros risināt patvertņu jautājumu (iedzīvotāju aizsardzības jautājumu) ir neatbilstoši, jo šis jautājums pēc būtības ietilpst jau noteiktās valsts pārvaldes funkcijās, kuru īstenošanas kārtība primāri tiek regulēta likumā, un iedzīvotājiem neatkarīgi no pašvaldības administratīvās teritorijas ir vienādas tiesības uz aizsardzību visā valsts teritorijā. Norādām, ka valsts pārvaldes funkciju izpildi regulē likums, Ministru kabineta noteikumi, nevis pašvaldības.
Atkārtoti norādām, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai nav iebildumu, ja pašvaldības tikai administrētu valsts atbalstu patvertņu izbūvei saskaņā ar Ministru kabineta noteikumos noteiktu vienotu kārtību.
Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot Ministru kabineta rīkojuma protokollēmuma “Informatīvais ziņojums "Iespējamie risinājumi motivējošiem finanšu mehānismiem patvertnes vai vietas, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai”” projekta 6. punktu un attiecīgi pārskatīt informatīvo ziņojumu “Iespējamie risinājumi motivējošiem finanšu mehānismiem patvertnes vai vietas, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai”.
Papildus norādām, ka paredzamais pilnvarojums pašvaldībām izdot saistošos noteikumus, kas vērsti uz atbalsta sniegšanu patvertņu vai vietu, kur patverties, atjaunošanai vai izveidei daudzdzīvokļu mājās, nesniedz skaidrību par saistošo noteikumu satura galveno virzienu aprakstu, kas ir priekšnoteikums pilnvarojumam, tostarp izpratnei par plānoto rīcību.  Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas ieskatā šādos gadījumos ir nepamatoti nenorādīt saistošo noteikumu satura galveno virzienu aprakstu Ministru kabineta protokollēmumā un izvērtējumu informatīvajā ziņojumā. Ievērojot minēto, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija iepriekš vērsa uzmanību uz Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra Informatīvā ziņojuma "Par pašvaldību saistošo noteikumu izdošanas pilnvarojumu" (sēdes protokols Nr. 55 37. §) (22-TA-407) 3. punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt protokollēmuma 2. punktu, lai skaidrāk noteiktu katras iesaistītās iestādes pienākumus, ievērojot, ka šajā punktā noteikta rīcība gan informācijas izvērtēšanai, gan prasību izstrādei. Lūdzam noteikt, ka atbildīgās iestādes informāciju izvērtē, savukārt prasības un nosacījumus izstrādā Iekšlietu ministrija un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests sadarbībā ar atbildīgajām iestādēm.
Piedāvātā redakcija
Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam atbalsta pasākuma īstenošanu informatīvā ziņojuma 2. pielikumā minētajai atbildīgajai iestādei (Ekonomikas ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Veselības ministrija, Kultūras ministrija, Satiksmes ministrija) sadarbībā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu izvērtēt, kuros kohēzijas politikas programmas atbalsta pasākumos būtu ietveramas prasības un nosacījumi patvertņu un/vai vietu, kur patverties, atjaunošanai vai izveidei. Iekšlietu ministrijai un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam sadarbībā ar atbildīgajām iestādēm saskaņā ar aktuālo Ministru kabinetā apstiprināto  pasākumu ieviešanas izstrādes laika grafiku izstrādāt prasības un nosacījumus projektu iesniedzējiem atbalsta saņemšanai attiecīgā kohēzijas politikas programmas atbalsta pasākuma īstenošanai.