Projekta ID
25-TA-759Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
11.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projektā tostarp norādīts, ka investīciju projekts ir tāds projekts, kas tiek īstenots vienā no Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma 3. panta pirmās daļas jomām. Ministrijas ieskatā, noteikumu projekta anotācijā būtu nepieciešams ietvert skaidrojumu par izstrādātā atbalsta pasākuma sasaisti ar Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma 3. panta pirmajā daļā norādītajām jomām. Ekonomikas ministrija, atbildot uz VARAM iepriekš izteikto priekšlikumu, norādījusi, ka “atbalsts paredz tiešā mērā atbalstīt pašvaldību teritorijās tādu ieguldījumu attīstīšanu, kas saistīti ar kopējās nozīmes labumu gūšanu, piemēram, attīstot pašvaldību teritorijās esošo infrastruktūru, dažādu publisko objektu attīstību, kas ilgtermiņā nodrošina labākus apstākļus uzņēmējdarbības attīstībai un sabiedrības ikdienai. Attiecīgi šie ieguldījumi ir vērtējami kā prioritāri projekti arī Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma ietvaram.” Vēršam uzmanību, ka ne visi projekti, kas saistīti ar pašvaldību teritorijās esošās infrastruktūras un dažādu publisko objektu attīstību, ir attiecināmi uz kādu no Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma 3. panta pirmās daļas jomām. Ievērojot minēto, VARAM ieskatā, anotācijā būtu nepieciešams skaidrot iepriekš norādīto sasaisti ar attiecīgajām jomām, kas izsmeļoši uzskaitītas Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likumā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Attiecībā uz noteikumu projektā norādīto projekta iesniedzēju, kas veic pašvaldības deleģētos pārvaldes uzdevumus, papildus paskaidrojam, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu (40.-47.1 pants) deleģēšanas priekšmets var būt tikai pārvaldes uzdevums. Pārvaldes uzdevums ir darbība publisko tiesību jomā, savukārt darbības, kuras pašvaldība izpilda privāto tiesību jomā, nevar būt par deleģēšanas priekšmetu. Lai noteiktu, ka konkrētais uzdevumu ir pārvaldes uzdevums, ir jākonstatē, ka šāda veida rīcību pēc tās būtības var veikt vienīgi pārvalde (sīkāk skatīt VARAM sagatavotajās vadlīnijās "Pārvaldes uzdevumu deleģēšana pašvaldībās", pieejamas: https://www.varam.gov.lv/lv/media/41728/download?attachment).
Attiecīgi aicinām noteikumu projekta anotāciju papildināt ar skaidrojumu, ka ar pārvaldes uzdevumu deleģēšanu tiek saprasta kārtība, kas noteikta Valsts pārvaldes iekārtas likumā (40.-47.1 pants). Piemēram, par deleģēšanas priekšmetu nevar būt darbības, kuru izpildījumu tieši noteic normatīvie akti (piemēram, atkritumu apsaimniekošana, ciktāl tā tiek regulēta Atkritumu apsaimniekošanas likumā noteiktajā kārtībā) vai kuru realizācijai nav nepieciešams izmantot valsts varu (piemēram, administratīva rakstura organizatoriskas darbības, kas neietver pārvaldes lēmumu pieņemšanu, vai praktiskas darbības, piemēram, īpašumu apsaimniekošana u.tml.)
Papildus aicinām pārskatīt noteikumu projekta 2.2. apakšpunktā norādīto projekta iesniedzēju uzskaitījumu un tā atbilstību Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumam kopsakarā ar Finanšu ministrijas iebildumā norādīto Likuma par budžetu un finanšu vadību regulējumu attiecībā uz valsts aizdevuma iespējamiem saņēmējiem. Vienlaikus, ja tiek saglabāts esošais regulējums, izsakām priekšlikumu uzskatāmākai subjektu nošķiršanai papildināt apakšpunkta redakciju aiz vārdiem “pašvaldības kapitālsabiedrība” ar vārdiem “kā arī”, un aiz vārdiem “speciālās ekonomiskās zonas” ar vārdiem “pārvalde”.
Tāpat aicinām Ekonomikas ministriju atbilstoši Valsts sekretāru 2025. gada 10. aprīļa sanāksmes 7. § “Priekšlikumi tiesību aktu projektu saskaņošanas procesā” 2. punktam, ievērot prezentācijā minēto ieteikumu tiesību aktu projektu saskaņošanas procesā – nevirzīt atkārtotai saskaņošanai projektu vairākas reizes, nerīkojot starpinstitūciju sanāksmi. Attiecīgi aicinām Ekonomikas ministriju izvērtēt nepieciešamību rīkot starpinstitūciju saskaņošanas sanāksmi par izziņā izteiktajiem iebildumiem un priekšlikumiem.
Attiecīgi aicinām noteikumu projekta anotāciju papildināt ar skaidrojumu, ka ar pārvaldes uzdevumu deleģēšanu tiek saprasta kārtība, kas noteikta Valsts pārvaldes iekārtas likumā (40.-47.1 pants). Piemēram, par deleģēšanas priekšmetu nevar būt darbības, kuru izpildījumu tieši noteic normatīvie akti (piemēram, atkritumu apsaimniekošana, ciktāl tā tiek regulēta Atkritumu apsaimniekošanas likumā noteiktajā kārtībā) vai kuru realizācijai nav nepieciešams izmantot valsts varu (piemēram, administratīva rakstura organizatoriskas darbības, kas neietver pārvaldes lēmumu pieņemšanu, vai praktiskas darbības, piemēram, īpašumu apsaimniekošana u.tml.)
Papildus aicinām pārskatīt noteikumu projekta 2.2. apakšpunktā norādīto projekta iesniedzēju uzskaitījumu un tā atbilstību Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumam kopsakarā ar Finanšu ministrijas iebildumā norādīto Likuma par budžetu un finanšu vadību regulējumu attiecībā uz valsts aizdevuma iespējamiem saņēmējiem. Vienlaikus, ja tiek saglabāts esošais regulējums, izsakām priekšlikumu uzskatāmākai subjektu nošķiršanai papildināt apakšpunkta redakciju aiz vārdiem “pašvaldības kapitālsabiedrība” ar vārdiem “kā arī”, un aiz vārdiem “speciālās ekonomiskās zonas” ar vārdiem “pārvalde”.
Tāpat aicinām Ekonomikas ministriju atbilstoši Valsts sekretāru 2025. gada 10. aprīļa sanāksmes 7. § “Priekšlikumi tiesību aktu projektu saskaņošanas procesā” 2. punktam, ievērot prezentācijā minēto ieteikumu tiesību aktu projektu saskaņošanas procesā – nevirzīt atkārtotai saskaņošanai projektu vairākas reizes, nerīkojot starpinstitūciju sanāksmi. Attiecīgi aicinām Ekonomikas ministriju izvērtēt nepieciešamību rīkot starpinstitūciju saskaņošanas sanāksmi par izziņā izteiktajiem iebildumiem un priekšlikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
