Projekta ID
25-TA-1058Atzinuma sniedzējs
Klimata un enerģētikas ministrija
Atzinums iesniegts
07.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 3.9. sadaļā ir izvērsti skaidroti pieņēmumi un iespējamie scenāriji ūdeņraža ekosistēmas attīstības rezultatīvajiem rādītājiem. Lūdzam izvērtēt iespēju papildināt arī informatīvā ziņojuma 1.8 un 2.8 sadaļas ar apsvērumiem, uz kā pamata noteikti rezultatīvie rādītāji ilgtspējīgas enerģijas tehnoloģiju ražošanas attīstībai un rūpniecības sektora zaļināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 2.6. apakšnodaļas "Aktivitātes" sekojošajā rindkopā "EM sadarbībā ar KEM izvērtēt un īstenot mehānismus ar mērķi samazināt tarifus energointensīvajiem uzņēmumiem, jo īpaši pārvades un sadales elektrotīklu tarifus gadījumos, kad tiek izmantota AER saražotā elektroenerģija tiešo pirkšanas līgumu ietvarā." lūdzam izvērtēt iespēju veikt korekcijas un atteikties no palīgteikuma "jo īpaši pārvades un sadales elektrotīklu tarifus gadījumos, kad tiek izmantota AER saražotā elektroenerģija tiešo pirkšanas līgumu ietvarā.", kā arī izvērtēt iespēju precizēt ierosināto rindkopas redakciju. Pamatojot priekšlikumu, pievēršam uzmanību, ka elektroenerģijas piegādes darījumu juridiskajam raksturam (elektroenerģijas tirdzniecībai tieša piegādes līguma ietvaros, ar tirgotāja starpniecību, vai ar elektroenerģijas vairumtirdzniecības biržas starpniecību) nav identificējamas ietekmes uz faktiskajām operatoru izmaksām, tāpēc īpašu tarifu noteikšana lietotājiem, kas elektroenerģiju iepērk tiešu pārdošanas līgumu ietvaros, šobrīd nav pamatojama ar ekonomiskiem apsvērumiem, un tā var tikt arī vērtēta kā nepamatoti diskriminējoša pret lietotājiem, kuri elektroenerģiju realizē vai iepērk vairumtirgū vai ar tirgotāja starpniecību.
Piedāvātā redakcija
"EM sadarbībā ar KEM izvērtēt un īstenot mehānismus ar mērķi veicināt elektroenerģijas tīkla pakalpojumu tarifu īpatnējo izmaksu samazinājumu energointensīvajiem uzņēmumiem."
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 2.4. sadaļā ir iekļauts mērķis "Līdz 2030. gadam panākt, ka AER (atbilstoši Atjaunīgās enerģijas direktīvas (ES) 2023/2413 tvērumam) veido vismaz 78.1% no rūpniecības enerģijas gala patēriņa". Taču 2.2. sadaļā, kurā ir iekļauts pašreizējais situācijas apraksts, nav iekļauta informācija par pašreizējo situāciju šī mērķa kontekstā un tendencēm situācijas attīsībā. 5. attēlā iekļautā informācija par enerģijas galapatēriņu rūpniecībā 2023.gadā var radīt maldinošu iespaidu, jo tas nesniedz priekšstatu, kāds AER īpatsvars 2023.gadā bija rūpniecībā atbilstoši Atjaunīgās enerģijas direktīvas (ES) 2023/2413 tvērumam (tas faktiski bija augstāks par 50%, jo jāiekļauj arī elektroenerģijas un siltumenerģijas AER īpatsvars, kā arī jāprecizē rūpniecībā ieskaitītie sektori).
Lūdzam iekļaut papildu grafiku par AER īpatsvaru rūpniecībā atbilstoši Atjaunīgās enerģijas direktīvas (ES) 2023/2413 tvērumam (līdzīgi kā citos šīs sadaļas grafikos), lai neradītu maldinošu priekšstatu par vēl paveicamo AER īpatsvara palielināšanas apjomu mērķa sasniegšanai.
Papildus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Atjaunīgās enerģijas direktīvas (ES) 2023/2413 tvērumu un metodoloģiju AER īpatsvaram rūpniecībā 2030.gadā jābūt 73,1%. IZ norādītie 78,1% ir plānotais īpatsvars sektorā saskaņā ar NEKP mērķa scenāriju. Faktiskās rādītāja vērtības 2021. gadā bija 58,5%, bet 2022. gadā 63,2%. (skatīt NEKP 2.1. sadaļas tabulu).
Lūdzam iekļaut papildu grafiku par AER īpatsvaru rūpniecībā atbilstoši Atjaunīgās enerģijas direktīvas (ES) 2023/2413 tvērumam (līdzīgi kā citos šīs sadaļas grafikos), lai neradītu maldinošu priekšstatu par vēl paveicamo AER īpatsvara palielināšanas apjomu mērķa sasniegšanai.
Papildus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Atjaunīgās enerģijas direktīvas (ES) 2023/2413 tvērumu un metodoloģiju AER īpatsvaram rūpniecībā 2030.gadā jābūt 73,1%. IZ norādītie 78,1% ir plānotais īpatsvars sektorā saskaņā ar NEKP mērķa scenāriju. Faktiskās rādītāja vērtības 2021. gadā bija 58,5%, bet 2022. gadā 63,2%. (skatīt NEKP 2.1. sadaļas tabulu).
Piedāvātā redakcija
-
