Projekta ID
24-TA-2839Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam likumprojektu par jauna nodibinājuma izveidi saskaņot arī ar Valsts kanceleju, ievērojot, ka Valsts kanceleja ir iestāde, kuras darbības mērķis ietver veidot un īstenot valsts pārvaldes attīstības politiku un valsts pārvaldes cilvēkresursu attīstības politiku.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Ievērojot anotācijā norādīto, ka: "Izvērtējot iespējamos variantus Centra juridiskam ietvaram, secināts, ka izveidojot Centru kā nodibinājumu, ir iespējams dibinātāju sastāvā iekļaut ne tikai valsti (VARAM personā), bet arī privātā sektora un nozares organizācijas. Papildus tam nodibinājuma darbības virzieni nav tikai pārvaldes uzdevumu veikšana, bet daudz plašāks kompetences loks, piemēram, Centram ir svarīga iespēja veidot, pielāgot partnerības ar vietējiem un ārvalstu partneriem, dalībniekiem, citām pētniecības organizācijām.", kā arī to, ka Centra darbībai tiks piešķirti publiskie resursi (skat. likumprojekta 5.panta pirmās daļās 1.punktu), lūdzam anotācijā skaidrot, kā un uz kādiem nosacījumiem Centra darbībā tiks piesaistīti privātie partneri un kā tiks nodrošināts, ka tiem ar Centra darbībai piešķirtajiem publiskajiem resursiem netiek sniegts komercdarbības atbalsts. Vienlaikus atbilstošas normas lūdzam iekļaut arī likumprojektā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojektā ir paredzēts, ka Centrs varēs veikt arī saimniecisko darbību (skat. likumprojekta 4.panta 3.punktu) , lūdzam skaidrot, kuri no likumprojekta 3.panta otrajā daļā minētajiem Centra uzdevumiem būs kvalificējami kā valsts pārvaldes uzdevumi, kas nav saistīti ar saimnieciskās darbības veikšanu, un kuri uzdevumi būs saistīti ar saimniecisko darbību. Skaidrojam, ka, piešķirot publiskos līdzekļus tādu valsts pārvaldes uzdevumu veikšanai, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību, komercdarbības atbalsta regulējums nav jāpiemēro. Savukārt attiecībā uz tiem Centra veiktajiem uzdevumiem, kas ir saistīti ar saimnieciskās darbības veikšanu, piešķirot publiskos līdzekļus tās veikšanai, ir piemērojams atbilstīgs komercdarbības atbalsta regulējums. Gadījumā, ja Centra veiktie uzdevumi būs gan tādi, kas nav saistīti ar saimnieciskās darbības veikšanu, gan tādi, kas ir saistīti ar saimniecisko darbību, lai nodrošinātu, ka publiskie līdzekļi netiek piešķirti saimnieciskajai darbībai, kas kvalificējami kā komercdarbības atbalsts, lūdzam likumprojektā paredzēt papildus normu, kas noteiktu pienākumu Centram nodalīt finanšu plūsmas, lai nodrošinātu, ka Centra veiktajai saimnieciskajai darbībai netiek sniegts atbalsts no publiskajiem līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka Centram saskaņā ar likumprojekta 4.panta 3.punktu būs tiesības veikt arī saimniecisko darbību, kā arī ņemot vērā anotācijas 3.sadaļā norādīto, ka ir plānots, t.sk. Centra izveidei, piešķirt publisko finansējumu, tad attiecībā uz tā dibināšanas izdevumiem, kas būs attiecināmi uz Centra saimniecisko daļu ir jāpiemēro atbilstīgs komercdarbības atbalsta regulējums, piemēram, Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam. Alternatīvi, pirms publisko līdzekļu ieguldīšanas Centra dibināšanā, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai, attiecībā uz Centra saimniecisko daļu ir jāpierāda tirgus ekonomikas dalībnieka kritērija izpildīšanās atbilstoši tam kā tas norādīts Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 4.2.sadaļā, tādējādi izslēdzot komercdarbības atbalsta sniegšanas risku.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam salāgot redakciju un tajā uzskaitītos līdzekļu resursu avotus ar likuma 4.panta 5.punktā minēto - ka Centram ir tiesības piedalīties nacionālas nozīmes un starptautisko projektu konkursos, piesaistot finansējumu Centra mērķa un uzdevumu īstenošanai, piemēram, ārvalstu finanšu palīdzības projektu finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam svītrot 5.panta otro daļu, pamatojoties uz to, ka normatīvā akta projektā nepārraksta normas, kas atkārto citos vispārējos un speciālajos tiesību aktos ietverto normatīvo regulējumu - šajā gadījumā Likumā par budžetu un finanšu vadību (turpmāk - LBFV) noteikto attiecībā uz valsts budžeta līdzekļu saņemšanas procesu un konta atvēršanu Valsts kasē. LBFV izpratnē 27.panta pirmajā daļā jau ir noteikts, ka valsts budžeta iestāde atver kontus tikai Valsts kasē, savukārt budžeta finansēta institūcija (kas nav valsts budžeta iestāde) valsts budžeta līdzekļu saņemšanai tieši no budžeta izpildītāja un izdevumu veikšanai, kā arī deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpildei var atvērt kontus Valsts kasē, ja citos normatīvajos aktos nav noteikts citādi. Ja ar šo normu vēlas noteikt obligātu nosacījumu (pretēji LBFV izvēles opcijai) par valsts budžeta līdzekļu saņemšanu un apguvi kontos Valsts kasē, lūdzam anotācijā sniegt šādas prasības pamatojuma skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam papildināt 7.pantu ar norādu uz likumu, kuru ievēros, kārtojot grāmatvedības uzskaiti un sagatavojot gada pārskatu atbilstoši Centra juridiskajam statusam, kā arī skaidrāk atsevišķā punktā noteikt, kam un cik bieži iesniegs pārskatu par finanšu līdzekļu izlietojumu. Ja tas ir līdzīgi kā Valsts kultūrkapitāla fondam, aicinām papildināt šādā redakcijā: Centrs kārto grāmatvedības uzskaiti un sagatavo pārskatus atbilstoši Likumā par budžeta un finanšu vadību noteiktajam, ievērojot Grāmatvedības likuma un citu normatīvo aktu grāmatvedības uzskaites un pārskatu sagatavošanas jomā.
Lūdzam papildināt 7. pantu ar jaunu daļu šādā redakcijā:
Centrs [cik?] reizes gadā sagatavo un iesniedz [kam?] pārskatu par finanšu līdzekļu izlietojumu.
Lūdzam papildināt 7.panta otro daļu ar termiņu kādā Centram jāsagatavo un jāpublicē gadskārtējais publiskais pārskats.
Vienlaikus norādām, ka budžeta finansētas institūcijas, budžeta nefinansētas iestādes un pašvaldības publisko pārskatu sagatavo pamatojoties uz Likuma par budžeta un finanšu vadību 14.panta trešajā daļā noteikto un izdotajiem normatīvajiem aktiem. Līdz ar to lūdzam izvērtēt, vai nav sašaurināta sniedzamā informācija publiskajā pārskatā.
Lūdzam papildināt 7. pantu ar jaunu daļu šādā redakcijā:
Centrs [cik?] reizes gadā sagatavo un iesniedz [kam?] pārskatu par finanšu līdzekļu izlietojumu.
Lūdzam papildināt 7.panta otro daļu ar termiņu kādā Centram jāsagatavo un jāpublicē gadskārtējais publiskais pārskats.
Vienlaikus norādām, ka budžeta finansētas institūcijas, budžeta nefinansētas iestādes un pašvaldības publisko pārskatu sagatavo pamatojoties uz Likuma par budžeta un finanšu vadību 14.panta trešajā daļā noteikto un izdotajiem normatīvajiem aktiem. Līdz ar to lūdzam izvērtēt, vai nav sašaurināta sniedzamā informācija publiskajā pārskatā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Aprakstā nepieciešams precizēt Latvijas Nacionālā mākslīgā intelekta centra nosaukumu atbilstoši likumprojektā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā anotācijā aprakstīto, ar likumprojektu izveidojamais "Latvijas Nacionālā mākslīgā intelekta centrs" atbilstoši Eiropas Savienības nacionālo un reģionālo kontu metodoloģijai varētu tikt klasificēts vispārējās valdības sektorā un ar savu darbību ietekmēt vispārējās valdības budžeta bilanci un parādu, attiecīgi lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par potenciālo Centra klasificēšanu vispārējā valdības sektorā, kā arī ar informāciju par indikatīvo ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci atbilstoši Eiropas kontu sistēmas metodoloģijai.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ievērojot likumprojekta 2.pantu, ka Centrs paredzēts kā nodibinājums, anotācijas 1.3.sadaļā norādīto, ka dibinātāji plānoti vairāki, tai skaitā valsts (VARAM personā) un privāta sektora un nozares organizācijas, kā arī protokollēmuma projekta 2.punktā paredzēto, kas paredz VARAM nodrošināt lēmuma par Centra dibināšanu pieņemšanu, lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā norādīt detalizētu skaidrojumu par Centra juridisko statusu un tā pamatojumu, kā arī informāciju par to, kādā veidā un formā paredzēts pieņemt lēmumu par Centra dibināšanu un kāda ir sagaidāmā privātā sektora un nozaru organizāciju iesaiste.
Lūdzam arī sniegt informāciju, kuras institūcijas pārraudzībā atradīsies Centrs, sniedzot arī detalizētāku informāciju par to, kas tiks noteikts Centra nolikumā.
Lūdzam arī sniegt informāciju, kuras institūcijas pārraudzībā atradīsies Centrs, sniedzot arī detalizētāku informāciju par to, kas tiks noteikts Centra nolikumā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā to, ka Valsts digitālās attīstības aģentūra (turpmāk - VDAA) grāmatvedības uzskaiti kārto valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centra ietvaros Valsts kasē, un to, ka atsevišķos Ministru kabineta noteikumos tiks detalizētāk noteikta VDAA iesaiste Centra darbībā, tostarp, ka VDAA nodrošina atbalstu Centra padomei, lūdzam iekļaut anotācijā skaidrojumu par Centra grāmatvedības uzskaiti atkarībā no Centra statusa Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas projekta 1.3. sadaļā ir minēts: "Papildus tam nodibinājuma darbības virzieni nav tikai pārvaldes uzdevumu veikšana, bet daudz plašāks kompetences loks, piemēram, Centram ir svarīga iespēja veidot, pielāgot partnerības ar vietējiem un ārvalstu partneriem, dalībniekiem, citām pētniecības organizācijām." Lūdzam papildināt anotācijas projektu ar informāciju, vai Centrs Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē izpratnē (likuma termini) ir plānots kā tieši no valsts budžeta finansēts nodibinājums, kas saskaņā ar valsts budžeta likumā noteikto apropriāciju no budžeta izpildītāja saņems dotāciju vai mērķdotāciju uz līguma pamata vai tiesību akta deleģējuma kārtībā kā līdzekļu nodrošinājumu konkrēta valsts pārvaldes uzdevuma izpildei vai noteikta mērķa (projekta vai pasākuma) īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas 2024.gada 22. oktobra sēdes protokola Nr.4. 2. § 4. un 5.punktā norādīto, kas paredz ministrijām izvērtēt iespējas rast finansējumu no saviem budžetiem Centra darbības nodrošināšanai un nedēļas laikā nosūtīt VARAM sarakstu ar funkcijām un attiecīgi tam sekojošo finansējumu, kuru īstenošanu turpmāk būtu iespējams deleģēt Centram, lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļu ar minēto informāciju un sasniegto rezultātu pēc ministriju informācijas apkopošanas.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Norādām, ka Ministru kabineta 2024.gada 12.novembra sēdē (prot. Nr. 48 36. §) tika atbalstīts priekšlikums likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” izskatīšanai Saeimā otrajā lasījumā, kas paredz finansējuma 370 000 euro apmērā pārdali no Ekonomikas ministrija budžeta uz budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmu 23.00.00 “Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi” tikai 2025.gadam, lai pēc attiecīgā normatīvā regulējuma pieņemšanas Ministru kabinetā nodrošinātu finansējumu Centra izveidei. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 1.-5.punktos, kā arī 6.punktā un punktā “Cita informācija” norādīto informāciju.
Vienlaikus lūdzam anotācijas 3.sadaļas 6.punktā skaidrot, tieši kādiem izdevumiem paredzēts izmantot plānoto dotāciju 370 000 euro apmērā un kura ministrija 2025.gadā to plāno pieprasīt no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 23.00.00 “Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi”, lai nodrošinātu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu Centra izveidei. Vienlaikus lūdzam arī norādīt, ka minētā finansējuma pieprasīšana 2025.gadā būs jāveic saskaņā ar Ministru kabineta 2024.gada 12.novembra sēdē (prot. Nr. 48 36. §) atbalstīto priekšlikumu likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” izskatīšanai Saeimā otrajā lasījumā (71.panta jaunā redakcija), par kura atbalstīšanu vēl jālemj Saeimai, kas paredz, ka budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 23.00.00 “Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi” noteikto apropriāciju 370 000 euro apmērā Centra izveidei pārdala, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Papildus, ievērojot, ka ar minēto Ministru kabineta 2024.gada 12.novembra sēdes lēmumu, par kura atbalstīšanu vēl jālemj Saeimai, finansējuma rezervēšana Centra izveidei paredzēta tikai 2025.gadam, lūdzam anotācijas 3.sadaļā arī sniegt informāciju par risinājumu finansējuma nodrošināšanai likumprojekta īstenošanai turpmākajos gados no 2026.gada, ņemot vērā, ka nav atbalstāma tādu likumprojektu virzība, kuru īstenošanai nav nodrošināts finansiālais segums.
Vienlaikus lūdzam anotācijas 3.sadaļas 6.punktā skaidrot, tieši kādiem izdevumiem paredzēts izmantot plānoto dotāciju 370 000 euro apmērā un kura ministrija 2025.gadā to plāno pieprasīt no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 23.00.00 “Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi”, lai nodrošinātu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu Centra izveidei. Vienlaikus lūdzam arī norādīt, ka minētā finansējuma pieprasīšana 2025.gadā būs jāveic saskaņā ar Ministru kabineta 2024.gada 12.novembra sēdē (prot. Nr. 48 36. §) atbalstīto priekšlikumu likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” izskatīšanai Saeimā otrajā lasījumā (71.panta jaunā redakcija), par kura atbalstīšanu vēl jālemj Saeimai, kas paredz, ka budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 23.00.00 “Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi” noteikto apropriāciju 370 000 euro apmērā Centra izveidei pārdala, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Papildus, ievērojot, ka ar minēto Ministru kabineta 2024.gada 12.novembra sēdes lēmumu, par kura atbalstīšanu vēl jālemj Saeimai, finansējuma rezervēšana Centra izveidei paredzēta tikai 2025.gadam, lūdzam anotācijas 3.sadaļā arī sniegt informāciju par risinājumu finansējuma nodrošināšanai likumprojekta īstenošanai turpmākajos gados no 2026.gada, ņemot vērā, ka nav atbalstāma tādu likumprojektu virzība, kuru īstenošanai nav nodrošināts finansiālais segums.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ievērojot likumprojekta 6.panta trešajā daļā un anotācijas 1.3. sadaļā norādīto, ka Centra sekretariāta funkcijas pildīs Valsts digitālās attīstības aģentūra, lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļu ar informāciju, kādas ir sagaidāmās Centra sekretariāta funkcijas nodrošināšanas izmaksas, kā arī skaidrot, vai tās tiks nodrošinātas Valsts digitālās attīstības aģentūras esošo budžeta līdzekļu ietvaros vai arī plānots tam izmantot finansējumu, kas rezervēts budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 23.00.00 “Valsts atbalsta programmas un citi valsts nozīmes pasākumi”, ja to atbalstīs Saeima. Vienlaikus lūdzam norādīt, ka Valsts digitālās attīstības aģentūra Centra sekretariāta funkciju nodrošinās esošo cilvēkresursu ietvaros, proti, neveidojot jaunas amata vietas valsts pārvaldē.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ievērojot anotācijas 3.sadaļā paredzēto, ka arī Centra uzturēšanai ir plānots piešķirt publisko finansējumu, kā arī likumprojekta 4.panta 3.punktā paredzētās Centra tiesības veikt saimniecisko darbību, lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju, ka publiskais finansējums uzturēšanas izmaksām tiks novirzīts tikai tām Centra nodrošinātajām funkcijām, kas nav saistītas ar saimnieciskās darbības veikšanu. Gadījumā, ja publisko finansējumu plānots piešķirt arī Centra funkcijām, kas saistītas ar saimnieciskās darbības veikšanu, lūdzam attiecībā uz šo publiskā finansējuma daļu piemērot komercdarbības atbalsta regulējumu, piemēram, Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums
Likumprojekta 5.panta trešā daļa paredz deleģējumu izstrādāt Centra līdzekļu piešķiršanas, vadības, uzraudzības un kontroles kārtību un anotācijas projekta 4.1.2. sadaļā norādīts: “Nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumus par Centra līdzekļu piešķiršanas, vadības, uzraudzības un kontroles kārtību, līdz ar to likumprojektā tiek paredzēts attiecīgs deleģējums.” Lūdzam papildināt anotācijas 4.1.2.sadaļu ar skaidrojumu, par kādu tieši finanšu līdzekļu piešķiršanas (valsts budžeta finansējuma un/vai projektu līdzekļu) piešķiršanas kārtību tiks izdoti Ministru kabineta noteikumi.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt jaunizveidojamās institūcijas nosaukumu un arī attiecīgi likuma nosaukumu. Saskaņā ar Biedrību un nodibinājumu likuma 6.panta otro daļu, nodibinājuma nosaukumā jāietver vārds "nodibinājums" vai "fonds". Lūdzam attiecīgi veikt papildinājumus anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Likumprojekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai likumprojekta 6. pants nav papildināms ar Centra padomes pieņemto lēmumu apstrīdēšanas kārtību, ja gadījumā lēmumi būs administratīvie akti, lai izvairītos no tiesvedības riskiem.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām gramatiski precizēt anotācijas 1.3.sadaļas 4.punktā attiecīgo teikuma daļu.
Piedāvātā redakcija
“Viena loga pieeja” Latvijas mākslīgā intelekta jomai, kas apkopo un izplata labo praksi un vadlīnijas nozares attīstības sekmēšanai, veido koplietošanas resursus, kā arī var starptautiski reprezentēt Latviju mākslīgā intelekta jomā."
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām iepazīties un izvērtēt Saeimas publicēto pētījumu https://saeima.lv/petijumi/Publisku_personu_daliba_biedribas_un_nodibinajumos.pdf, ņemot vērā tur rakstīto - Eiropas Padomes Ministru komitejas rekomendācijām Nr. CM/Rec (2007) 14 šādas sadarbības formas nebūtu piemērotākās valsts pārvaldei, jo biedrībai vai nodibinājumam jāatbilst konkrētiem kritērijiem, proti, organizācija ir: nevalstiska – ne valsts, ne pašvaldība nenosaka vajadzību izveidot organizāciju un neietekmē mērķus, darbības metodes, pārvaldes institūciju; sabiedrības iniciēta; tai nav peļņas gūšanas mērķa, pamatmērķis ir biedrošanās brīvība; saimnieciskā darbība kalpo vienīgi kā instruments pamatmērķa sasniegšanai.
Piedāvātā redakcija
-