Atzinums

Projekta ID
22-TA-111
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Minētais regulējums ir jauns, tāpēc aicinām skaidrot anotācijā par šī regulējuma nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tā kā kritērijs "radniecīga kvalifikācija" ir jauns, aicinām tā nepieciešamību, pamatotību un tvērumu (kā persona varēs saprast, vai kvalifikācija ir radniecīga) skaidrot anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Sociālās integrācijas valsts aģentūras nosaukuma saīsinājums jau ir atrunāts projekta 1.punktā, aicinām to lietot projekta tekstā šeit un arī turpmāk. Vienlaikus lūdzam vērtēt, vai konkrēta nosaukuma un finansējuma avota minēšana ir nepieciešama, nodrošinot vienlīdzīgu attieksmi pret visiem sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņēmējiem. Skat. arī projekta 15.6.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projektā ietvertas izmaiņas personu tiesībās atkārtoti saņemt pakalpojumus, bet anotācijā tās nav skaidrotas, tāpēc aicinām papildināt anotāciju. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Pienākums iesniegt pakalpojuma sniedzējam informāciju, kas apliecina iepriekš profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojuma ietvaros saņemto ieteikumu izpildi personai ir jauns un anotācijā tas nav skaidrots un pamatots, aicinām papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Minētais nosacījums par pakalpojumu sniegšanas apturēšanu uz noteiktu laiku vai par pakalpojumu sniegšanas izbeigšanu, ja personas veselības stāvoklis neļauj personai turpināt pakalpojumu saņemšanu regulējumā ir jauns un nav skaidrots un pamatots anotācijā, tādēļ aicinām papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Kritērijs "nepilda līdzdarbības pienākumus" pakalpojuma izbeigšanai noteikumu regulējumā ir jauns un anotācijā nav skaidrot un pamatots, tāpēc aicinām papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta astotās daļas,  Administratīvā procesa likuma 59.pantā un Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 17.panta ceturtajā daļā ietvertos informācijas iegūšanas principus, aicinām vērtēt, vai pienākums iesniegt nosūtījumu tam pašam pakalpojumu sniedzējam, kas to izdevis ir atbilstošs minētajām likumu prasībām.  Minētais informācijas iesniegšanas pienākums ir jauns un anotācijā nav skaidrots un pamatos, tāpēc lūdzam izvērtēt tā pamatotību, kā arī skaidrot un pamatot to anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam vērtēt, vai lēmuma pieņemšanas nosacījums "mēneša laikā pēc šo noteikumu 15. punktā minēto dokumentu izvērtēšanas un papildu informācijas, kas nepieciešama lēmuma pieņemšanai, ja dokumenti neatbilst šo noteikumu prasībām, saņemšanas" atbilst Administratīvā procesa likuma 64.panta pirmajā, otrajā un trešajā daļa noteiktajam. Vēršam uzmanību, ka Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā attiecībā uz minēto pakalpojumu piešķiršanas lēmuma pieņemšanu nav noteikts citādāks tā pieņemšanas termiņš, tādēļ tas atbilstoši Administratīvā procesa likuma 64.panta pirmajā daļai ir jāpieņem viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas  (šajā gadījumā normatīvajā aktā nav jāmin lēmuma pieņemšanas termiņš, jo to pieņem Administratīvā procesa likuma kārtībā), tāpēc šajā normatīvajā aktā var noteikt tikai īsāku termiņu administratīvā akta izdošanai (termiņu skaitot no iesnieguma saņemšanas dienas). Ja nepieciešami papildu izvērtējumi, administratīvā procesa dalībnieku uzklausīšana, informācijas pieprasīšana u.tml., kas pārsniedz Administratīvā procesa likuma 64.panta pirmajā daļā noteikto termiņu, iestāde lēmuma pieņemšanas termiņu var pagarināt atbilstoši Administratīvā procesa likuma 64.panta trešajā daļā noteiktajam. Ievērojot minēto, lūdzam no 16.punkta svītrot vārdus "mēneša laikā pēc šo noteikumu 15. punktā minēto dokumentu izvērtēšanas un papildu informācijas, kas nepieciešama lēmuma pieņemšanai, ja dokumenti neatbilst šo noteikumu prasībām, saņemšanas" vai noteikt īsāku termiņu administratīvā akta izdošanai (īsāku par vienu mēnesi no iesnieguma saņemšanas dienas), termiņu skaitot no iesnieguma saņemšanas dienas.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Regulējums par individuālo vajadzību novērtējumu ir jauns un anotācijā nav skaidrots un pamatots, tādēļ aicinām papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka ir izmaiņas ieteikumos turpmākai rīcībai un anotācijā tās nav skaidrotas, aicinām papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Minētais pienākums visos gadījumos (18.punktā minētajos) nosūtīt ieteikumus personas turpmākai rīcībai pašvaldības sociālajam dienestam un personas tiesības piekrist vai atteikt, kā arī pašvaldības sociālā dienesta pieprasījuma sagatavošanas pienākums personas piekrišanas gadījumā ir jauns un anotācijā nav skaidrots, tāpēc aicinām papildināt anotāciju ar skaidrojumu (t.sk. par izpildes aspektiem) un pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Regulējumā ir izmaiņas pakalpojuma saturā (projekta 23.6., 23.7., 23.9. app.) un anotācijā tās nav skaidrotas un pamatotas, tāpēc aicinām papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām anotācijā skaidrot personas datu aizsardzības aspektus  - kādi dati un kurā valsts informācijas sistēmā minētie dati tiek uzkrāti un cik ilgi glabāti, kam un kādā kārtībā tie ir pieejami.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 1.nodaļā norādīt, ka tiesiskai noteiktībai projektā paredzēta norma par projekta 38.punktā minētā tiesību akta atzīšanu par spēku zaudējušu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Anotācijā nav skaidrots un pamatots šāds pārejas noteikums, tāpēc aicinām papildināt anotāciju. Ar vārdiem "atbilstoši šajos noteikumos" mēs saprotam šajā projektā noteiktos noteikumus, tādēļ lūdzam skaidrot, kā ir domāts. Nav saprotams, kāpēc šis pārejas  noteikums ir attiecināts tikai uz profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu, projekts nosaka arī profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojumu saņemšanas kārtību.
Papildus lūdzam skaidrot, vai šāds pārejas noteikums atbilst tiesiskās paļāvības principam (privātpersona var paļauties, ka iestādes rīcība ir tiesiska un konsekventa) un vai personai rodas nelabvēlīgas sekas, vai pakalpojuma saturs un apjoms paliek nemainīgs, samazinās, palielinās utt. Ja samazinās, vai tiks pieņemti nelabvēlīgi administratīvie akti, grozīti pakalpojumu līgumi utt. un kā pakalpojumu saņēmējus informēs par šīm izmaiņām. Privātpersonai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot vai faktisku rīcību veikt iestāde var uz Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam vai faktiskai rīcībai tikai tad, ja Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus vai faktisko rīcību (Administratīvā procesa likuma 11.pants).
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Anotācijā nav skaidrots, pēc kāda principa ir izveidots funkcionālo traucējumu saraksts (kāpēc tieši šie funkcionālie traucējumi un vai šo funkcionālo traucējumu noteikšanā ir ievērots vienlīdzības princips), kas kalpo kā kritērijs profesionālās piemērotības pakalpojumu un tam sekojošo profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanai tādā pašā kārtībā, kā pārējās mērķa grupas.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Aicinām precizēt nepilnīgo atsauci uz tiesību aktu - 2022. gada 10. marta likums "Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā".
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka projektā ir jauns regulējums - nosaka funkcionālo traucējumu sarakstu pakalpojumu saņemšanā (mērķēti sociālie pakalpojumi) un noteic prasības pakalpojumu sniedzējiem (uzlabota pakalpojumu kvalitāte un drošība). Aicinām to ņemt vērā mērķa aprakstā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā skaidrots, ka tā kā grozījums ir veikts arī SPSPL 26. panta otrajā daļā, kas ir Ministru kabineta noteikumu izdošanas deleģējuma pants, spēkā esošie Ministru kabineta 2017. gada 21. februāra noteikumi Nr. 94 "Kārtība, kādā persona saņem valsts finansētus profesionālās rehabilitācijas pakalpojumus un profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojumu" jāizdod jaunā redakcijā.
Vēršam uzmanību, ka neliels grozījums likuma pilnvarojumā nav pamats Ministru kabineta noteikumu izdošanai no jauna. Šādos gadījumos regulējumu pārskata, ja konstatē, ka grozījumi ir apjomīgi, tad piemēro Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140.punktā noteikto, ka grozījumu noteikumu projektu nesagatavo, ja tā normu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma un šādā gadījumā sagatavo jaunu noteikumu projektu.
Spēkā esošais pakalpojumu saņemšanas regulējums papildināms ar jaunu tiesību subjektu un tam atbilstošu kārtību, kā arī papildināms ar diviem jauniem pilnvarojumiem - funkcionālo traucējumu saraksts un prasības pakalpojumu sniedzējam u.c. regulējuma uzlabojumiem. Aicinām precizēt minēto anotācijas skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-