Atzinums

Projekta ID
21-TA-749
Atzinuma sniedzējs
Konkurences padome
Atzinums iesniegts
17.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Konkurences padome (turpmāk – KP) ir izskatījusi Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu “VES parku virs 50MW īstenošanas procedūru optimizēšana” (id Nr. 21-TA-749) un, t.sk. ņemot vērā Ministru kabineta 22.02.2022. sēdē izskatītajā  informatīvajā ziņojumā “Stratēģiskie vēja enerģijas ražošanas attīstības projekti valsts meža zemēs” paredzētos pasākumus, izsaka šādus priekšlikumus:
KP ieskatā, normatīvajā regulējumā par vēja parka izveidi ir būtiski nodrošināt publiskas personas kapitālsabiedrības un to privātā sektora konkurentu pakļaušana vienādam tiesiskajam regulējumam tādējādi nodrošinot konkurences neitralitātes principa ievērošanas, nodrošinot, ka privātie uzņēmēji netiek diskriminēti. Privātā sektora konkurenti nedrīkst tikt pakļauti stingrākam vai nelabvēlīgākam regulējumam nekā publiskas personas kapitālsabiedrības. Konkurences neitralitātes princips paredz, ka visiem uzņēmumiem, neatkarīgi no to piederības, ir jānodrošina un jāpiemēro vienāds regulējums, savukārt piederība publiskai personai nedrīkst radīt priekšrocības tās kapitālsabiedrībai. Aizliegums radīt priekšrocības kapitālsabiedrībai, kurā publiskai personai ir tieša vai netieša līdzdalība, izriet arī no Konkurences likuma 14.1 panta pirmās daļas 2. punktā noteiktā pārkāpuma sastāva. Normatīvajā regulējumā, kas attiecas uz vēja parka izveidi ir būtiski nodrošināt kā privātajām kapitālsabiedrībām tā publiskajā kapitālsabiedrībām vienlīdzīgu pieeju publiskas personas zemei uz kuras būtu atļauta vēja parka vai tās daļas būvniecība. Līdz ar to, izstrādājot normatīvo regulējumu vēja parka izveidei, ir būtiski, ka tiek izvērtēta esošā un plānotā regulējuma atbilstība konkurences neitralitātes principam, ja nepieciešams, paredzot arī uzdevumu novērst konstatētās neatbilstības.
Vienlaikus, vairumā gadījumu apbūves tiesības uz publiskas personas zemes tiek piešķirtas izsoles kārtībā, nodrošinot konkurētspējīgāko piedāvājuma saņemšanu par zemes lietošanu, kā arī apbūves tiesības vispārējā kārtībā var tikt piešķirtas uz laiku līdz 30 gadiem, ja citā normatīvajā aktā nav noteikts citādi (Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 61. un 65.pants). Ņemot vērā, ka informatīvajā ziņojumā ir minēts, ka paredzētajām vēja enerģijas ražošanas būvēm saglabājams vispārējais regulējums, kas nosaka, ka vēja enerģijas ražošanas būvju būvniecība ir atļauta rūpnieciskās apbūves teritorijā (R), tehniskās apbūves teritorijā (TA), lauksaimniecības teritorijā (L) un mežu teritorijā (M) ārpus pilsētām un ciemiem, vienlaikus ievērojot papildus ierobežojumus vēja parku būvniecībai:
Īpaši aizsargājamās dabas teritorijās (izņemot Ziemeļvidzemes biosfēras rezervātu, kur ir noteiktas teritorijas, kurās atļauts uzstādīt VES bez augstuma ierobežojuma (maksimālais skaits grupā – 20));
aizsargjoslu teritorijās ap militāriem lidlaukiem un radariem;
ap kultūras pieminekļiem;

nacionālās nozīmes lauksaimniecības teritorijās.
KP aicina papildināt informatīvo ziņojumu ar informāciju, kādā kārtībā plānots nodrošināt apbūves tiesību piešķiršanas kārtību, ja zeme pieder publiskai personai, respektīvi, vai apbūves tiesības tiks piešķirtas vispārējā kārtībā (izsolē) vai tiks paredzēta speciālā kārtība, kādā publiska personas zeme tiks nodota privātajiem tirgus dalībniekiem, kurš plāno realizēt vēja parku vai tās daļu uz publiskas personas zemes.
 
Piedāvātā redakcija
-