Atzinums

Projekta ID
22-TA-2091
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība
Atzinums iesniegts
22.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai ieviestu jaunu valsts pārbaudes darbu un tā rezultāti sasniegtu vēlamo līmeni ir jāīsteno vairāki priekšnosacījumi. Uzskatām, lai nodrošinātu augstus izglītojamo sasniegumus STEM jomā primāri jārisina pedagogu trūkums.  Pēc LIZDA veiktās izglītības iestāžu vadītāju aptaujas datiem, STEM mācību priekšmetu (ģeogrāfijas, bioloģijas, fizikas, ķīmijas, dabaszinību) pedagogu vakances ieņem piekto vietu vakanču sarakstā, kā arī tikai dažas dienas pirms jaunā mācību gada sākuma šobrīd Latvijā trūkst vismaz 30 fizikas skolotāju (pēc vietnē esi skolotājs.lu.lv pieejamās informācijas). Vēršam uzmanību arī uz esošo pedagogu noslodzi un nepieciešamību risināt jautājumu par sabalansētu slodzi un konkurētspējīgu atalgojumu, kas piesaistītu jauniešus pedagoģijas studijām. Uzskatām, ka paralēli vakanču risināšanai nepieciešams nodrošināt arī izglītības iestādes ar nepieciešamajiem resursiem kvalitatīvai mācību priekšmetu īstenošanai. Pētot citu valstu pieredzi, kurām ir augsti skolēnu sasniegumi starptautiskajos pētījumos, akcents tiek likts nevis uz obligātiem valsts pārbaudījumiem, bet uz izglītojamo ieinteresēšanu jau no pirmsskolas izglītības. LIZDA rosina jau  pirmsskolas izglītības iestādes nodrošināt ar atbilstošiem mācību līdzekļiem un aprīkojumu noteiktam vecuma posmam, lai radītu interesi par STEM jau agrīnā vecumā. Vispārējās izglītības posmā rast lielāku atbalstu interešu izglītībai, kas veicina STEM apguvi, radot iespēju piesaistīt jomas speciālistus darbam ar izglītojamajiem skolās (piemēram, Robotikas nodarbības, kuru izmaksas ir pārāk augsts un ne visām izglītības iestādēm pieejams). Nodrošināt pedagogu profesionālo pilnveidi, kā arī pedagogu piesaistei piedāvāt iespēju esošajiem pedagogiem iegūt papildu kvalifikāciju.
Uzskatām, ka šobrīd valsts pārbaudes darbs jāīsteno monitoringa formā pirms nav atrisinātas pedagogu vakanču, noslodzes un atbilstošu resursu nodrošinājums kvalitatīvai STEM priekšmetu īstenošanai.  
Piedāvātā redakcija
-