Projekta ID
25-TA-1355Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
10.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta 2015.gada 26.maija noteikumu Nr.259 “Atbalsta piešķiršanas kārtība dalībai starptautiskās sadarbības programmās pētniecības un tehnoloģiju jomā” 5.2.apakšpunktā paredzētajam, atbalstu projekta īstenošanai piešķir, ievērojot, ka maksimāli pieļaujamais atbalsta apmērs vienam projektam nepārsniedz vienu miljonu euro gadā (izņemot dalības nodrošināšanu COST aktivitātē gada ietvaros). Ņemot vērā, ka projekta “Mākslīgā intelekta rūpnīcas antena - Latvija” īstenošanai plānotais valsts budžeta līdzfinansējuma apmērs pārsniedz iepriekš minētajos noteikumos noteikto maksimāli pieļaujamo finansējuma apmēru, nevaram atbalstīt saistību uzņemšanos lielākā apmērā nekā paredzēts Ministru kabineta noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā, ka projekta “Mākslīgā intelekta rūpnīcas antena - Latvija” ietvaros kā sadarbības partneri tiks iesaistītas un attiecīgi atbalstu plānots piešķirt ne tikai augstākās izglītības iestādēm, bet arī valsts budžeta iestādēm, informatīvais ziņojums ir papildināms ar informāciju, kā tiks īstenota naudas plūsma finansējuma saņēmējiem, kas ir valsts budžeta iestādes, lai nodrošinātu, ka viens un tas pats finansējums gadskārtējā valsts budžeta likumā netiek plānots 2 reizes.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma 3.4.sadaļas “Projekta iesniegumā plānotās aktivitātes” 9.lpp ar skaidrojumu, kā Latvijas Universitāte plāno nodrošināt projekta finansiālo ilgtspēju, izstrādājot finanšu plānu un nodrošinot resursu piesaisti arī pēc projekta finansējuma beigām, norādot potenciālo finansējuma apmēru un avotu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta 2015.gada 26.maija noteikumu Nr.259 “Atbalsta piešķiršanas kārtība dalībai starptautiskās sadarbības programmās pētniecības un tehnoloģiju jomā” 13.1.2.apakšpunktā paredzētajam, projekta dalībniekam radušās netiešās izmaksas atsevišķu darbību nodrošināšanai nepārsniedz 25 procentus no projekta tiešo izmaksu summas, kurā nav ieskaitītas ārpakalpojumu izmaksas. Vēršam uzmanību, ka informatīvā ziņojuma 3.8. sadaļas “Projekta plānotais budžets un tā sadalījums” 21.lpp ir sniegta savstarpēji pretēja informācija par netiešo izmaksu aprēķināšanas metodiku. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt informāciju par netiešo izmaksu likmes piemērošanu un aprēķināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 1.sadaļas “Situācijas raksturojums” 3.lpp minēts, ka Ministru kabinetam ir jāpieņem lēmums par valsts budžeta līdzfinansējuma daļas 500 000 euro apmērā nodrošināšanu projekta Antena – Latvija ietvaros augstas veiktspējas infrastruktūras attīstīšanas aktivitātei RTU. Ņemot vērā izteikto iebildumu pie Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta, lūdzam izvērtēt šīs informācijas aktualitāti informatīvajā ziņojumā. Ja tiek lemts, ka tā ir saglabājama informatīvajā ziņojumā, lūdzam novērst pretrunu, kas veidojas attiecībā pret MK sēdes protokollēmuma projekta 3.punktā paredzēto.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā informatīvā ziņojumā iekļauto informāciju, kas paredz, ka: "Projekta ieviešanas laikā tiks izmantoti ārpakalpojumi kas nodrošinās specifisku, augsti specializētu funkciju izpildi, kuras nav plānots veikt ar iekšējiem resursiem vai kurām nepieciešama specifiska tehnoloģiskā infrastruktūra, lai izslēgtu komercdarbības atbalstu ārpakalpojuma sniedzējiem", lūdzam informatīvo ziņojumu papildināt ar informāciju, ka preču un pakalpojuma sniedzēju izvēle notiks atklātā, paredzamā un konkurenci nodrošinošā procedūrā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā ir norādīts, ka projekta vadošais partneris būs Rīgas Tehniskā universitāte (un attiecīgi izvērtējums, kas atbilstoši izteiktajam iebildumam ir precizējams un pilnveidojams par komercdarbības atbalsta neesamību tā līmenī, ir ietverts informatīvā ziņojuma 26. – 27.lpp.), savukārt projekta partneri būs Latvijas Universitāte, Kultūras informācijas sistēmu centrs, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, Valsts Digitālās attīstības aģentūra un Mākslīgā intelekta laboratorija (MILA) un Latvijas Informācijas tehnoloģiju klasteris (IT klasteris). Ņemot vērā, ka valsts budžeta līdzekļus projekta īstenošanai ir plānots piešķirt ne tikai projekta vadošajam partnerim RTU, bet arī sadarbības partneriem, lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar izvērtējumu no komercdarbības atbalsta viedokļa arī attiecībā uz tiem, jo sevišķi attiecībā uz valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu MILA un IT klasteri. Gadījumā, ja nav iespējams pamatot, ka publisko līdzekļu piešķiršana sadarbības partneriem projekta īstenošanai nav paredzēta tādu aktivitāšu veikšanai, kas nav saistītas ar saimniecisko darbību un tādējādi nav uzskatāma par komercdarbības atbalstu, lūdzam norādīt piemērojamo komercdarbības atbalsta regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
No informatīvā ziņojuma 2.lpp. un 26. – 27.lpp. varētu secināt, ka Izglītības un zinātnes ministrijas ieskatā projekta ietvaros īstenotās aktivitātes būtu kvalificējamas kā tādas, kas nav saistītas ar saimnieciskās darbības veikšanu un tādējādi valsts budžeta finansējuma piešķiršana šim centram nebūtu kvalificējama kā komercdarbības atbalsts. Tomēr informatīvā ziņojuma 25.lpp. ir minēts, ka: “Saskaņā ar MKN 259 4.1. apakšpunktu valsts atbalstu nodrošina atbilstoši regulas Nr. 651/2014 25. pantam.”. Līdz ar to vēršam uzmanību, ka informatīvajā ziņojumā šobrīd ir sniegta pretrunīga informācija par to, vai plānotais projekts ir kvalificējams kā tāds, kuram būtu/nebūtu jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējumu.
Izvērtējot šobrīd informatīvajā ziņojumā norādītās plānotās projekta aktivitātes, pastāv bažas, vai tās visas ir uzskatāmas par tādam, kas nav saistītas ar saimnieciskās darbības veikšanu, un tādējādi publisko resursu piešķiršana to īstenošanai nebūtu kvalificējama kā komercdarbības atbalsts, piemēram, izveidot visaptverošu atbalsta sistēmu, kas piedāvā algoritmisko palīdzību, apmācību programmas un lietotāju atbalstu Latvijas mākslīgā intelekta profesionāļiem; izstrādāt specializētas apmācību programmas un darbnīcas, lai paaugstinātu pētnieku, studentu un profesionāļu prasmes darbā ar MI skaitļošanas vidēm; atbalstīt mākslīgā intelekta tehnoloģiju ieviešanu dažādās nozarēs, it īpaši mākslīgā intelekta rūpnīcas antena Latvija tematiskajās jomās; nodrošināt MI lietojumu testēšanu, validāciju un pielāgošanu, īpaši tiem risinājumiem, kas ir svarīgi industrijai un publiskajam sektoram; darboties kā sadarbības centrs MI profesionāļiem, organizējot tematiskos pasākumus, hakatonus un kopprojektu darbnīcas; turklāt ir norādīts, ka iepriekš minētie specifiskie mērķi ir sasniedzami, piemēram, tādās tematiskajās jomās kā divējāda lietojuma tehnoloģijas un kosmoss un industriālā automatizācija un digitālie dvīņi.
Ņemot vērā, ka informatīvajā ziņojumā šobrīd iekļautais izvērtējums no komercdarbības atbalsta viedokļa (skat. 27.lpp.) nav pilnīgs un nesniedz pārliecību par plānoto aktivitāšu nesaimniecisko raksturu, lūdzam to pārskatīt un precizēt atbilstoši Ministru kabineta 2015.gada 26.maija noteikumu Nr.259 "Atbalsta piešķiršanas kārtība dalībai starptautiskās sadarbības programmās pētniecības un tehnoloģiju jomā" (turpmāk – MKN 259) 3.4. un 3.6.apakšpunktā ietvertajiem kritērijiem (kas ir atbilstoši Komisijas paziņojuma “Nostādnes par valsts atbalstu pētniecībai, izstrādei un inovācijai” 19.punktam), paskaidrojot, kādēļ Izglītības un zinātnes ministrijas ieskatā projektā plānotās aktivitātes atbilst šiem kritērijiem, lai varētu secināt, ka plānotais projekts nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu. Gadījumā, ja nav iespējams izdarīt secinājumu par plānoto aktivitāšu atbilstību šiem kritērijiem vai arī šobrīd Izglītības un zinātnes ministrijas rīcībā nav pietiekama informācija, lai veiktu šādu izvērtējumu, aicinām izvērtēt iespēju publisko līdzekļu piešķiršanai visam projektam kopumā piemērot MKN 259 paredzēto komercdarbības atbalsta regulējumu, proti, Komisijas regulas Nr.651/2014 25.pantu.
Papildus vēršam uzmanību, ka informatīvā ziņojuma 27.lpp. norādītais, ka projektā plānotās aktivitātes nav kvalificējamas kā tādas, kas saistītas ar saimnieciskās darbības veikšanu, jo “nav plānots, ka caur projektu Antena – Latvija tiks sniegts atbalsts lielajiem uzņēmumiem”, nav relevants un dzēšams, jo atbalstāmo uzņēmumu izmērs nav kritērijs, lai pamatotu saimnieciskās darbības neesamību.
Izvērtējot šobrīd informatīvajā ziņojumā norādītās plānotās projekta aktivitātes, pastāv bažas, vai tās visas ir uzskatāmas par tādam, kas nav saistītas ar saimnieciskās darbības veikšanu, un tādējādi publisko resursu piešķiršana to īstenošanai nebūtu kvalificējama kā komercdarbības atbalsts, piemēram, izveidot visaptverošu atbalsta sistēmu, kas piedāvā algoritmisko palīdzību, apmācību programmas un lietotāju atbalstu Latvijas mākslīgā intelekta profesionāļiem; izstrādāt specializētas apmācību programmas un darbnīcas, lai paaugstinātu pētnieku, studentu un profesionāļu prasmes darbā ar MI skaitļošanas vidēm; atbalstīt mākslīgā intelekta tehnoloģiju ieviešanu dažādās nozarēs, it īpaši mākslīgā intelekta rūpnīcas antena Latvija tematiskajās jomās; nodrošināt MI lietojumu testēšanu, validāciju un pielāgošanu, īpaši tiem risinājumiem, kas ir svarīgi industrijai un publiskajam sektoram; darboties kā sadarbības centrs MI profesionāļiem, organizējot tematiskos pasākumus, hakatonus un kopprojektu darbnīcas; turklāt ir norādīts, ka iepriekš minētie specifiskie mērķi ir sasniedzami, piemēram, tādās tematiskajās jomās kā divējāda lietojuma tehnoloģijas un kosmoss un industriālā automatizācija un digitālie dvīņi.
Ņemot vērā, ka informatīvajā ziņojumā šobrīd iekļautais izvērtējums no komercdarbības atbalsta viedokļa (skat. 27.lpp.) nav pilnīgs un nesniedz pārliecību par plānoto aktivitāšu nesaimniecisko raksturu, lūdzam to pārskatīt un precizēt atbilstoši Ministru kabineta 2015.gada 26.maija noteikumu Nr.259 "Atbalsta piešķiršanas kārtība dalībai starptautiskās sadarbības programmās pētniecības un tehnoloģiju jomā" (turpmāk – MKN 259) 3.4. un 3.6.apakšpunktā ietvertajiem kritērijiem (kas ir atbilstoši Komisijas paziņojuma “Nostādnes par valsts atbalstu pētniecībai, izstrādei un inovācijai” 19.punktam), paskaidrojot, kādēļ Izglītības un zinātnes ministrijas ieskatā projektā plānotās aktivitātes atbilst šiem kritērijiem, lai varētu secināt, ka plānotais projekts nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu. Gadījumā, ja nav iespējams izdarīt secinājumu par plānoto aktivitāšu atbilstību šiem kritērijiem vai arī šobrīd Izglītības un zinātnes ministrijas rīcībā nav pietiekama informācija, lai veiktu šādu izvērtējumu, aicinām izvērtēt iespēju publisko līdzekļu piešķiršanai visam projektam kopumā piemērot MKN 259 paredzēto komercdarbības atbalsta regulējumu, proti, Komisijas regulas Nr.651/2014 25.pantu.
Papildus vēršam uzmanību, ka informatīvā ziņojuma 27.lpp. norādītais, ka projektā plānotās aktivitātes nav kvalificējamas kā tādas, kas saistītas ar saimnieciskās darbības veikšanu, jo “nav plānots, ka caur projektu Antena – Latvija tiks sniegts atbalsts lielajiem uzņēmumiem”, nav relevants un dzēšams, jo atbalstāmo uzņēmumu izmērs nav kritērijs, lai pamatotu saimnieciskās darbības neesamību.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Šobrīd no informatīvā ziņojuma nav skaidra Mākslīgā intelekta centra (turpmāk – MIC) un projekta ietvaros plānotā jaunizveidojamā nacionāla mēroga mākslīgā intelekta kompetences un pakalpojumu centra savstarpējā korelācija. Vēršam uzmanību, ka MIC, kas ir izveidots saskaņā ar Mākslīgā intelekta centra likumu (turpmāk – Likums), atbilstoši Likumā noteiktajām funkcijām un uzdevumiem veiks tikai tādas darbības, kas nav saistītas ar saimnieciskās darbības veikšanu, tādējādi publisko līdzekļu piešķiršana MIC nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts. Tomēr no informatīvā ziņojuma projekta ir saprotams, ka tiks izveidots jauns subjekts, kura kompetences vismaz daļēji pārklātos arī ar MIC funkcijām un uzdevumiem, piemēram, veicināt sadarbību starp akadēmiskajām iestādēm, uzņēmējdarbības sektoru, publiskajām organizācijām un MI pētniecības kopienu, u.c. Līdz ar to, lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar skaidrojumu par MIC un jaunizveidojamajā subjekta savstarpējo korelāciju, kā arī ar skaidru informāciju, vai jaunizveidojamais subjekts īstenos tikai ar saimniecisko darbību nesaistītas aktivitātes un/vai sniegs arī pakalpojumus tirgū.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā nav nepieciešams norādīt atsevišķas projektā “Mākslīgā intelekta rūpnīcas antena - Latvija” paredzētās aktivitātes, kā arī dublēt Ministru kabineta 2015.gada 26.maija noteikumu Nr.259 “Atbalsta piešķiršanas kārtība dalībai starptautiskās sadarbības programmās pētniecības un tehnoloģiju jomā” paredzētās normas, līdz ar to lūdzam svītrot tajā iekļautos 3. un 5.punktus. Attiecīgi ir precizējama informācija arī informatīvā ziņojuma sadaļā “Turpmākā rīcība”.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām papildināt informatīvo ziņojumu ar informāciju, vai projekts jau ir iesniegts vai tiks iesniegts tikai gadījumā, ja šis informatīvais ziņojums un plānotais līdzfinansējums tiek apstiprināts, kā arī lūdzam papildināt ar indikatīvu projektu vērtēšanas laika grafiku, t.i., kad varētu tikt pieņemts lēmums par projekta “Mākslīgā intelekta rūpnīcas antena – Latvija” apstiprināšanu vai noraidīšanu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka EDIC (Latvijas Informācijas tehnoloģiju klasteris) sniedz atbalstu un pakalpojumus jomā, kurā plānotas arī projekta “Mākslīgā intelekta rūpnīcas antena – Latvija” darbības, lūdzam skaidrot, kādām izmaksu pozīcijām plānots finansējums EDIC un kādi ir EDIC uzdevumi projektā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam iekļaut informatīvajā ziņojumā informāciju par projektā “Mākslīgā intelekta rūpnīcas antena – Latvija” paredzēto darbību sinerģiju vai demarkāciju ar citu projektu plānotajām aktivitātēm, piemēram, EOSC- "Zinātniskās darbības digitalizācija un dalība Eiropas Atvērtajā zinātnes mākonī" (24-TAP-3298), kur RTU plānots kā sadarbības partneris.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Konstekstā ar informatīvā ziņojuma 3.5. punkta "Projekta pieteikuma ietvaros plānoto pasākumu aktivitāšu sadalījums atbilstoši sadarbības partneru kompetencēm un pieejamajiem resursiem Attēlu Nr. 2 "Projekta organizatoriskā struktūra", lūdzam izvērtēt lietderību, t.sk. no izmaksu efektivitātes aspekta, vienam projektam papildus jau projekta vadībai noteikt vairākas padomes -Mākslīgā intelekta rūpnīcas antenas padome un Konsultatīvā padome. Ziņojumā minētās funkcijas var veikt viena Konsultatīvā padome, nepieciešamības gadījumā piesaistot arī ārvalstu ekspertus.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka informatīvā ziņojuma ievaddaļā (skat pirmo rindkopu) uzskaitītie projekta partneri un to skaits atšķiras no ziņojuma 3.1.punktā "Projekta iesnieguma kopsavilkums', kā arī 4.tabulā minētajiem. Aicinām IZM salāgot informatīvajā ziņojumu iekļauto informāciju par projekta partneriem.
Piedāvātā redakcija
-
