Projekta ID
22-TA-938Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
25.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā, ka ļoti lielas problēmas novērotas arī attiecībā uz bitumena pieejamību, lūdzam informatīvā ziņojuma 2. lapas 5.rindkopā uzskaitītos materiālus papildināt ar bitumenu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā nav ņemtas vērā tiesiskās sekas gadījumos, kad cenu sadārdzinājuma dēļ pretendents, kurš piedāvājumu iesniedzis pirms 2022.gada 24.februāra, ir spiests atteikties noslēgt līgumu, kā arī gadījumos, kad puses ir spiestas pirms termiņa izbeigt pirms 2022.gada 24.februāra noslēgtos līgumos un noslēgtos līgumus, kuriem piedāvājums iesniegts pirms 2022.gada 24.februāra, kas ir būtiski, lai kāda no iesaistītajām pusēm saskaņā ar iepirkumu procedūru vai noslēgto līgumu nebūtu spiesta otrai pusei piemērot soda sankcijas par apstākļiem, kurus nevarēja paredzēt un nebija atkarīgi no pusēm.
Ievērojot minēto, lūdzam informatīvajā ziņojumā norādīt, ka gadījumos, kad cenu sadārdzinājuma dēļ pretendents, kurš piedāvājumu iesniedzis pirms 2022.gada 24.februāra, ir spiests atteikties noslēgt līgumu, pasūtītājs neveic piedāvājuma nodrošinājuma ieturējumu. Savukārt gadījumos, kad puses ir spiestas pirms termiņa izbeigt pirms 2022.gada 24.februāra noslēgtos līgumos un līgumus, kuros piedāvājums iesniegts pirms 2022.gada 24.februāra, pusēm netiek piemērotas soda sankcijas.
Ievērojot minēto, lūdzam informatīvajā ziņojumā norādīt, ka gadījumos, kad cenu sadārdzinājuma dēļ pretendents, kurš piedāvājumu iesniedzis pirms 2022.gada 24.februāra, ir spiests atteikties noslēgt līgumu, pasūtītājs neveic piedāvājuma nodrošinājuma ieturējumu. Savukārt gadījumos, kad puses ir spiestas pirms termiņa izbeigt pirms 2022.gada 24.februāra noslēgtos līgumos un līgumus, kuros piedāvājums iesniegts pirms 2022.gada 24.februāra, pusēm netiek piemērotas soda sankcijas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā nav ņemts vērā, ka ir tādi pasūtītāji, kuriem nepieciešams veikt būtisku daudzumu iepirkumus, kuros veicamie darbi ir sezonāli, un kuri nevar realizēt izsludināto iepirkumu atcelšanu un jaunu iepirkumu izsludināšanu, kā rezultātā nav pieļaujama situācija, kad izsludinātajos iepirkumos, kuros piedāvājumi saņemti pirms 2022.gada 24.februāra, nav paredzēta iespēja noslēgt līgumu, piedāvājot veikt būtiskus grozījumus līgumā (saistībā ar līgumcenu vai termiņu pagarināšanu).
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu, nosakot pasūtītājam iespēju noslēgt līgumus ar tādiem pretendentiem, kuri iesnieguši piedāvājumu pirms 2022.gada 24.februāra, izskatot iespēju veikt tajos būtiskos grozījumus, nevis visos šādos iepirkumos izbeidzot iepirkuma procedūru.
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu, nosakot pasūtītājam iespēju noslēgt līgumus ar tādiem pretendentiem, kuri iesnieguši piedāvājumu pirms 2022.gada 24.februāra, izskatot iespēju veikt tajos būtiskos grozījumus, nevis visos šādos iepirkumos izbeidzot iepirkuma procedūru.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā, norādot, ka gadījumos, kad būvdarbu veicējam ir tiesības ierosināt būtiskus grozījumus publiskajā būvdarbu līgumā, ir pienākums pierādīt, ka Krievijas militārās agresijas Ukrainā izraisītās problēmas ar būvizstrādājumu pieejamību un būvizstrādājumu cenu strauju kāpumu atstāj tiešu un likumsakarīgu ietekmi uz konkrētu būvniecības ieceri, nav konkretizēti kritēriji, pēc kuriem pasūtītājam jāizvērtē cenas kāpums.
Gadījumos, kad pasūtītājs ir izsludinājis līdzvērtīgus iepirkumus veicamo darbu un pielietojamo materiālu ziņā un tajos līgumi noslēgti vai piedāvājums iesniegts pirms 2022.gada 24.februāra, cenu sadārdzinājums visus šajos iepirkumos vērtējams pēc vieniem un tiem pašiem universāliem, pārbaudāmiem kritērijiem (piemēram, konkrēta materiāla, kas atstāj līdzvērtīgu ietekmi uz visiem līdzvērtīgajiem iepirkumiem, cenas kāpums kādā noteiktā starptautiskā biržā), nevis vērtējot katra piegādātāja noslēgtos piegāžu līgumus. Tikai tādā veidā iespējams nodrošināt piegādātāju brīvu konkurenci, kā arī vienlīdzīgu un taisnīgu attieksmi pret tiem.
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt onformatīvo ziņojumu ar principu, ka vienlīdzīgos līgumos pasūtītājam ir pienākums cenu pieauguma objektivitāti izvērtēt, ņemot vērā universālus, pārbaudāmus kritērijus, kas vienlīdzīgi attiecas uz visiem iepirkumiem, nevis vērtējot katra piegādātāja specifiskos piegādes līgumus un citus apstākļus.
Gadījumos, kad pasūtītājs ir izsludinājis līdzvērtīgus iepirkumus veicamo darbu un pielietojamo materiālu ziņā un tajos līgumi noslēgti vai piedāvājums iesniegts pirms 2022.gada 24.februāra, cenu sadārdzinājums visus šajos iepirkumos vērtējams pēc vieniem un tiem pašiem universāliem, pārbaudāmiem kritērijiem (piemēram, konkrēta materiāla, kas atstāj līdzvērtīgu ietekmi uz visiem līdzvērtīgajiem iepirkumiem, cenas kāpums kādā noteiktā starptautiskā biržā), nevis vērtējot katra piegādātāja noslēgtos piegāžu līgumus. Tikai tādā veidā iespējams nodrošināt piegādātāju brīvu konkurenci, kā arī vienlīdzīgu un taisnīgu attieksmi pret tiem.
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt onformatīvo ziņojumu ar principu, ka vienlīdzīgos līgumos pasūtītājam ir pienākums cenu pieauguma objektivitāti izvērtēt, ņemot vērā universālus, pārbaudāmus kritērijus, kas vienlīdzīgi attiecas uz visiem iepirkumiem, nevis vērtējot katra piegādātāja specifiskos piegādes līgumus un citus apstākļus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 5. lpp. norādīts, ka šī brīža situācija būvniecības nozarē, ko izraisījusi karadarbības Ukrainā un ar to saistītā būvizstrādājumu nepieejamība un būvizstrādājumu cenu straujš pieaugums viennozīmīgi atbilst Publisko iepirkumu likuma 61.panta trešajā daļā, Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkuma likuma 66.panta trešajā daļā un Publiskās un privātās partnerības likuma 63.panta trešās daļas 3.punktā minētajiem apstākļiem, kurus pasūtītājs, sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs vai publiskais partneris vai tā pārstāvis iepriekš nevarēja paredzēt, attiecīgi līgumslēdzējpusēm ir tiesības veikt būtiskus līguma grozījumus, nemainot līguma vispārējo raksturu.
Satiksmes ministrija vērš uzmanību, ka, lai arī Ekonomikas ministrijas kompetencē ir izstrādāt, organizēt un koordinēt būvniecības politiku būvniecības jomā un izstrādāt būvniecības nozari reglamentējošo tiesību aktus, tomēr Ekonomikas ministrija nav kompetentā iestāde oficiālas interpretācijas sniegšanā par Publiskā iepirkumu likuma, Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkuma likuma un Publiskās un privātās partnerības likuma regulējumu, līdz ar to tās skaidrojums nevar būt saistošs citām personām vai iestādēm.
Satiksmes ministrijas ieskatā informatīvā ziņojuma 5.lpp. ietvertā norāde attiecībā uz to, ka karadarbības Ukrainā dēļ radusies situācija viennozīmīgi ļauj veikt būtiskus līguma grozījumus, būtu jāpārformulē tādējādi, lai korektāk atspoguļotu šīs situācijas ietekmi uz iepirkuma procesa rezultātā noslēgtajiem būviecības līgumiem, pieļaujot individuālu ietekmes izvērtēšanu uz katru attiecīgo būvniecības līgumu. Respektīvi, nav pieļaujama tāda nostāja, kas automātiski rada tiesības būtisku grozījumu veikšanai jebkurā būvniecības līgumā. Līdz ar to lūdzam precizēt attiecīgo informatīvajā ziņojumā pausto nostāju, korekti norādot, ka tas, vai karadarbība Ukrainā ir radījusi pamatu veikt būtiskus grozījumus būvniecības līgumā, ir jāvērtē katrā gadījumā individuāli, rūpīgi analizējot, vai šī situācija tik tiešām ir atstājusi tik ievērojumu ietekmi uz attiecīgā būvdarbu līguma izpildi, kā rezultātā varētu tikt veikti būtiski līguma grozījumi, neizvērtējot citas rīcības alternatīvas un citus tehniskos risinājumus.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma tekstu, svītrojot iestādes oficiālo viedokli attiecībā uz pausto, ka karš Ukrainā un tā negatīvā ietekme uz būvniecības tirgu viennozīmīgi pamato līgumu grozījumu veikšanu, aizstājot to ar tādu informāciju, kas pauž varbūtības iespēju, piemēram, ka kara Ukrainā dēļ un tā radīto negatīvo ietekmju uz būvniecības tirgu dēļ varētu tikt rosināta grozījumu veikšana līgumos. Vēršam uzmanību, ka līdzīgu pozīciju ir paudusi Igaunijas Finanšu ministrija (skatīt te: https://fin.ee/uudised/rm-juhis-kuidas-saab-kriisiolukorras-hankelepinguid-muuta). Ņemot vērā, ka šobrīd, kad Baltijas valstīs tiek īstenots tāds Eiropas nozīmes infrastruktūras būvniecības projekts kā Rail Baltica projekts un uz situāciju būvniecības tirgū Baltijā nevar skatīties atrauti no situācijas būvniecības tirgū visā Eiropā, ņemot vērā, ka Rail Baltica projektā ir iesaistīti ne tikai vietējie būvuzņēmējus, bet plašā mērogā arī citu Eiropas Savienības valstu uzņēmumi, ir būtiska pēc iespējas vienotas un skaidras pozīcijas paušana no Baltijas valstu atbildīgo iestāžu puses.
Satiksmes ministrija vērš uzmanību, ka, lai arī Ekonomikas ministrijas kompetencē ir izstrādāt, organizēt un koordinēt būvniecības politiku būvniecības jomā un izstrādāt būvniecības nozari reglamentējošo tiesību aktus, tomēr Ekonomikas ministrija nav kompetentā iestāde oficiālas interpretācijas sniegšanā par Publiskā iepirkumu likuma, Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkuma likuma un Publiskās un privātās partnerības likuma regulējumu, līdz ar to tās skaidrojums nevar būt saistošs citām personām vai iestādēm.
Satiksmes ministrijas ieskatā informatīvā ziņojuma 5.lpp. ietvertā norāde attiecībā uz to, ka karadarbības Ukrainā dēļ radusies situācija viennozīmīgi ļauj veikt būtiskus līguma grozījumus, būtu jāpārformulē tādējādi, lai korektāk atspoguļotu šīs situācijas ietekmi uz iepirkuma procesa rezultātā noslēgtajiem būviecības līgumiem, pieļaujot individuālu ietekmes izvērtēšanu uz katru attiecīgo būvniecības līgumu. Respektīvi, nav pieļaujama tāda nostāja, kas automātiski rada tiesības būtisku grozījumu veikšanai jebkurā būvniecības līgumā. Līdz ar to lūdzam precizēt attiecīgo informatīvajā ziņojumā pausto nostāju, korekti norādot, ka tas, vai karadarbība Ukrainā ir radījusi pamatu veikt būtiskus grozījumus būvniecības līgumā, ir jāvērtē katrā gadījumā individuāli, rūpīgi analizējot, vai šī situācija tik tiešām ir atstājusi tik ievērojumu ietekmi uz attiecīgā būvdarbu līguma izpildi, kā rezultātā varētu tikt veikti būtiski līguma grozījumi, neizvērtējot citas rīcības alternatīvas un citus tehniskos risinājumus.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma tekstu, svītrojot iestādes oficiālo viedokli attiecībā uz pausto, ka karš Ukrainā un tā negatīvā ietekme uz būvniecības tirgu viennozīmīgi pamato līgumu grozījumu veikšanu, aizstājot to ar tādu informāciju, kas pauž varbūtības iespēju, piemēram, ka kara Ukrainā dēļ un tā radīto negatīvo ietekmju uz būvniecības tirgu dēļ varētu tikt rosināta grozījumu veikšana līgumos. Vēršam uzmanību, ka līdzīgu pozīciju ir paudusi Igaunijas Finanšu ministrija (skatīt te: https://fin.ee/uudised/rm-juhis-kuidas-saab-kriisiolukorras-hankelepinguid-muuta). Ņemot vērā, ka šobrīd, kad Baltijas valstīs tiek īstenots tāds Eiropas nozīmes infrastruktūras būvniecības projekts kā Rail Baltica projekts un uz situāciju būvniecības tirgū Baltijā nevar skatīties atrauti no situācijas būvniecības tirgū visā Eiropā, ņemot vērā, ka Rail Baltica projektā ir iesaistīti ne tikai vietējie būvuzņēmējus, bet plašā mērogā arī citu Eiropas Savienības valstu uzņēmumi, ir būtiska pēc iespējas vienotas un skaidras pozīcijas paušana no Baltijas valstu atbildīgo iestāžu puses.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam atturēties no tādu apgalvojumu izteikšanas informatīvajā ziņojumā, kas nav pamatoti ar statistikas datiem vai nav pierādīti ar faktiem vai statistikas datiem. Piemēram, informatīvā ziņojuma 2. lpp. attiecībā uz būvniecības nozari minēts, ka 2022. gada 24. februārī uzsāktā Krievijas militārā agresija pret Ukrainu radīja nozarei būtisku negatīvu ietekmi, izraisot strauju un neprognozējamu būvizstrādājumu cenu kāpumu, kā arī atsevišķu būvizstrādājumu nepieejamību un darba spēka iztrūkumu, tajā pašā laikā informatīvā ziņojuma 3. lpp. norādīts, ka SIA “Ceļu būvniecības sabiedrība “IGATE”” savā 2022.gada 17.martā vēstulē Nr.1-1/121 Par ārkārtējiem apstākļiem informē, ka pašlaik kritiska ietekme ir uz visām ceļu un inženierbūvju būvniecības izmaksām, izņemot darbaspēku. Minētais sniedz savstarpēji pretrunīgu informāciju attiecībā uz darba spēka izmaksu izmaiņām. Tāpat lūdzam informatīvā ziņojuma 2. un 3.attēlam pievienojot atsauci uz datu avotu.
Vienlaikus lūdzam informatīvajā ziņojumā atspoguļot ne tikai būvniecības nozares viedokli, bet arī valsts iestāžu - pasūtītāju redzējumu par šī brīža situācijas ietekmi uz būvniecības līgumu izpildi, tādējādi nodrošinot vispusīgu informācijas izklāstu informatīvajā ziņojumā.
Vienlaikus lūdzam informatīvajā ziņojumā atspoguļot ne tikai būvniecības nozares viedokli, bet arī valsts iestāžu - pasūtītāju redzējumu par šī brīža situācijas ietekmi uz būvniecības līgumu izpildi, tādējādi nodrošinot vispusīgu informācijas izklāstu informatīvajā ziņojumā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 5.lapas 4.rindkopas otro teikumu, izsakot to jaunā redakcijā. Satiksmes ministrijas ieskatā šāds precizējums atsevišķos gadījumos ir risinājums konkrētajām problēmām, kā rezultātā būtiski to norādīt informatīvajā ziņojumā, lai vērstu pušu uzmanību uz šādu iespējamo risinājumu attiecīgos gadījumos.
Piedāvātā redakcija
Pusēm ir tiesības vienoties par līguma izpildes termiņa pagarināšanu, līgumcenas pārskatīšanu (līdz 50% no sākotnējās līguma cenas), kā arī par citiem nepieciešamajiem grozījumiem, tostarp, par atsevišķu darba pozīciju, kas ir pārlieku sadārdzinājušās vai ir būtiski apgrūtināta īstenošana izejmateriālu nepieejamības dēļ, izslēgšana no līguma.
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 2. attēla nosaukums skaidro, ka informācija tiek sniegta par Latvijas būvniecības un pārējo nozaru 6 nozīmīgāko būvmateriālu un izejvielu imports no Krievijas, Baltkrievijas un Ukrainas. Satiksmes ministrija lūdz precizēt, kura no abām 2. attēla daļām attiecas uz būvniecības nozari un kura uz pārējām nozarēm.
Piedāvātā redakcija
-