Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
Projekta ID
23-TA-683
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
19.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Satiksmes ministrija norāda, ka Rīgas brīvostas pārvaldes projekts Nr.6.1.1.0/17/I/006 “Satiksmes pārvads no Tvaika ielas uz Kundziņsalu” tiek īstenots līdz 2026.gada 1.janvārim, un tā uzraudzību līdz funkcionalitātes nodrošināšanai 2026.gada 1.janvārī nodrošina Centrālā finanšu un līgumu aģentūra atbilstoši Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.—2020.gada plānošanas perioda vadības likuma 12.pantā noteiktajam.
Atbilstoši 2022.gada 17.janvārī parakstītajam nodomu protokolam par projekta “Satiksmes pārvads no Tvaika ielas uz Kundziņsalu” kopīgu īstenošanu Satiksmes ministrija, Rīgas valstspilsētas pašvaldība un Rīgas brīvostas pārvalde vienojās par atbildības sadalījumu. Saskaņā ar nodomu protokola 2.punktā noteikto Satiksmes ministrija sagatavo valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu Rīgas valstspilsētas pašvaldībai, lai nodrošinātu pašvaldības dalību Rīgas brīvostas pārvaldes īstenotajā projektā kā sadarbības partnerim, īstenojot Kundziņsalas satiksmes pārvada būvniecību, bet Satiksmes ministrija nenodrošina projektu koordināciju un uzraudzību, kā arī nodomu protokolā norādīto termiņu ievērošanu. Atbilstoši Ministru kabineta 2016.gada 24.maija noteikumiem Nr.319 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 6.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt lielo ostu drošības līmeni un uzlabot transporta tīkla mobilitāti” īstenošanas noteikumi” 14.3 punktā noteiktajam par noteikto termiņu ievērošanu ir atbildīgi finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris, proti, Rīgas brīvostas pārvalde un Rīgas valstspilsētas pašvaldība, Centrālajā un finanšu līgumu aģentūrā iesniedzot noslēgtu sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā tiek īstenota sadarbība projekta īstenošanā, ja nepieciešams, iekļaujot arī jautājumus par īpašumtiesību nodošanu, projekta rezultātu uzturēšanu un ilgtspēju, kā arī kārtību, kādā tiek nodrošināta projekta funkcionalitāte līdz 2026.gada 1.janvārim.
Attiecībā uz valsts budžeta finansējuma piesaisti, informējam, ka Ministru kabinets 2020.gada 18.augustā sēdē pieņēma lēmumu (prot. Nr.49, 39.§) "Informatīvais ziņojums "Par Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānismu" 5.punkts)), ka, ņemot vērā Eiropas Komisijas ierosinājumus, Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas process pamatā tiks nodrošināts esošās ES fondu 2014. - 2020.gada plānošanas perioda vadības un kontroles sistēmas ietvaros un balstoties uz šo iestāžu pieredzi ES fondu īstenošanā, vienlaikus to pielāgojot Atveseļošanas fonda īstenošanas prasībām un specifikai.
Atbilstoši Ministru kabineta 2015.gada 17.marta noteikumiem Nr.130 “Noteikumi par valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda projektu īstenošanai un maksājumu veikšanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā“ 8.punktā noteiktajam nozares ministrija vai cita centrālā valsts iestāde par tās institucionālajā padotībā esošajiem finansējuma saņēmējiem, Finanšu ministrija par sadarbības iestādi, bet Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija par plānošanas reģioniem sagatavo valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem, kā arī ņemot vērā normatīvo aktu par attiecīgā specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu. Ministrija valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu sagatavošanai var pieprasīt informāciju attiecīgi no finansējuma saņēmēja, plānošanas reģiona vai sadarbības iestādes.
Vienlaikus Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta pirmajā daļā ir noteikts, ka valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām un tā darbojas normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros. Līdz ar to Satiksmes ministrija, atbilstoši tās kompetencei, nevar pieprasīt valsts budžeta finansējumu par Finanšu ministrijas padotībā esoša finanējuma saņēmēja (VAS “Valsts nekustamie īpašumi”) projektu.
Tāpat arī sinerģijas identificēšana starp projektiem nerada priekšnoteikumus Satiksmes ministrijai un pienākumu Satiksmes ministrijai nodrošināt citas valsts pārvaldes iestādes esoša projekta finansēšanas pieprasījuma nodrošināšanu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam:
1) svītrot informatīvā ziņojuma 3.sadaļas “Saistīto infrastruktūras objektu īstenošanas problemātika” priekšpēdējo rindkopu;
2) svītrot informatīvā ziņojuma 3.sadaļas “Saistīto infrastruktūras objektu īstenošanas problemātika” pēdējās rindkopas teikumu šādā redakcijā: “Satiksmes ministrija ir atbildīga par Investīcijas īstenošanai nepieciešamā valsts budžeta finansējuma piesaisti AF plāna Investīcijas (atmaksājamā) finansējuma apmērā”.
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Satiksmes ministrija norāda, ka Rīgas brīvostas pārvaldes projekts Nr.6.1.1.0/17/I/006 “Satiksmes pārvads no Tvaika ielas uz Kundziņsalu” tiek īstenots līdz 2026.gada 1.janvārim, un tā uzraudzību līdz funkcionalitātes nodrošināšanai 2026.gada 1.janvārī nodrošina Centrālā finanšu un līgumu aģentūra atbilstoši Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.—2020.gada plānošanas perioda vadības likuma 12.pantā noteiktajam.
Atbilstoši 2022.gada 17.janvārī parakstītajam nodomu protokolam par projekta “Satiksmes pārvads no Tvaika ielas uz Kundziņsalu” kopīgu īstenošanu Satiksmes ministrija, Rīgas valstspilsētas pašvaldība un Rīgas brīvostas pārvalde vienojās par atbildības sadalījumu. Saskaņā ar nodomu protokola 2.punktā noteikto, Satiksmes ministrija sagatavo valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu Rīgas valstspilsētas pašvaldībai, lai nodrošinātu Pašvaldības dalību Rīgas brīvostas pārvaldes īstenotajā projektā kā sadarbības partnerim, īstenojot Kundziņsalas satiksmes pārvada būvniecību, bet Satiksmes ministrija nenodrošina projektu koordināciju un uzraudzību, kā arī nodomu protokolā norādīto termiņu ievērošanu. Atbilstoši Ministru kabineta 2016.gada 24.maija noteikumiem Nr.319 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 6.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt lielo ostu drošības līmeni un uzlabot transporta tīkla mobilitāti” īstenošanas noteikumi” 14.3 punktā noteiktajam par noteikto termiņu ievērošanu ir atbildīgi finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris, proti, Rīgas brīvostas pārvalde un Rīgas valstspilsētas pašvaldība, Centrālajā un finanšu līgumu aģentūrā iesniedzot noslēgtu sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā tiek īstenota sadarbība projekta īstenošanā, ja nepieciešams, iekļaujot arī jautājumus par īpašumtiesību nodošanu, projekta rezultātu uzturēšanu un ilgtspēju, kā arī kārtību, kādā tiek nodrošināta projekta funkcionalitāte līdz 2026. gada 1. janvārim.
Attiecībā uz valsts budžeta finansējuma piesaisti, informējam, ka Ministru kabinets 2020.gada 18.augustā sēdē pieņēma lēmumu (prot. Nr.49, 39.§, "Informatīvais ziņojums "Par Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānismu" 5.punkts), ka, ņemot vērā Eiropas Komisijas ierosinājumus, Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas process pamatā tiks nodrošināts esošās ES fondu 2014. - 2020.gada plānošanas perioda vadības un kontroles sistēmas ietvaros un balstoties uz šo iestāžu pieredzi ES fondu īstenošanā, vienlaikus to pielāgojot Atveseļošanas fonda īstenošanas prasībām un specifikai.
Atbilstoši Ministru kabineta 2015.gada 17.marta noteikumiem Nr.130 “Noteikumi par valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda projektu īstenošanai un maksājumu veikšanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā“ 8.punktā noteiktajam nozares ministrija vai cita centrālā valsts iestāde par tās institucionālajā padotībā esošajiem finansējuma saņēmējiem, Finanšu ministrija par sadarbības iestādi, bet Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija par plānošanas reģioniem sagatavo valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem, kā arī ņemot vērā normatīvo aktu par attiecīgā specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu. Ministrija valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu sagatavošanai var pieprasīt informāciju attiecīgi no finansējuma saņēmēja, plānošanas reģiona vai sadarbības iestādes.
Vienlaikus Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta pirmajā daļā ir noteikts, ka valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām un tā darbojas normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros. Līdz ar to Satiksmes ministrija, atbilstoši tās kompetencei, nevar pieprasīt valsts budžeta finansējumu par Finanšu ministrijas padotībā esoša finansējuma saņēmēja (VAS “Valsts nekustamie īpašumi”) projektu.
Tāpat arī sinerģijas identificēšana starp projektiem nerada priekšnoteikumus Satiksmes ministrijai un pienākumu Satiksmes ministrijai nodrošināt citas valsts pārvaldes iestādes esoša projekta finansēšanas pieprasījuma nodrošināšanu.
Ņemot vērā iminēto, lūdzam svītrot Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 9.punktu, kas noteic, ka gadījumā, ja projekta Nr.6.1.1.0/17/I/006 "Satiksmes pārvads no Tvaika ielas uz Kundziņsalu" būvniecība un funkcionēšana netiek nodrošināta (pabeigta) līdz 2026.gada 30.jūnijam (šī protokollēmuma 3.punktā minētās investīcijas projekta īstenošanas termiņā) un attiecīgi šī protokollēmuma 3.punktā minētās investīcijas projekts ir nefunkcionāls, Satiksmes ministrija ir atbildīga par valsts budžeta finansējuma piesaisti šī protokollēmuma 3.punktā minētai investīcijai, šī protokollēmuma 3.punktā noteiktajā apmērā. 
Papildus lūdzam svītrot informatīvā ziņojuma 12.sadaļas “Turpmākā rīcība” 9.punktu.
Piedāvātā redakcija
-