Atzinums

Projekta ID
25-TA-274
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
03.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt vai noteikumu projekta 5. punktu nav nepieciešams papildināt ar privāto līdzfinansējumu 522 495 euro apmērā (atbilstoši noteikumu projekta 7.1.3. apakšpunktā paredzētajam), papildu ņemot vērā, ka veicama uzraudzība, vai ieņēmumi no maksas par studiju kursu, studiju moduļu un profesionālās pilnveides programmu īstenošanu publisko iestāžu, organizāciju un uzņēmumu nodarbinātajiem nepārsniedz 50 procentus no kopējiem izdevumiem šo studiju kursu, studiju moduļu un profesionālās pilnveides programmu sagatavošanai un īstenošanai. Vienlaikus aicinām papildināt noteikumu projekta anotāciju ar skaidrojumu, kā un kādiem mērķiem tiks izmantotas projekta laikā iegūtās privātās investīcijas (ieņēmumi no līdzmaksājumiem).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam salāgot informāciju noteikumu projektā un anotācijā vai attiecīgi noteikumu projekta anotācijā skaidrot tenūras profesoru darbības nodrošināšanas ilgumu. Pašlaik sniegta pretrunīga informācija gan par sešiem gadiem (projekta ilgums plānots līdz 2029.gada 30. novembrim), gan par visu projekta dzīves cikla ilgumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 8.punktā un anotācijā uzskaitīto RIS3 rādītāju datu uzkrāšanas nepieciešamību, novēršot potenciālo risku uzkrājamo datu dublēšanai, kas var veidot nekorektu statistiku, tādējādi mazinot datu ticamību par uzkrājamajiem RIS3 datiem. Vēršam uzmanību, ka  1.1.1.8. pasākumā finansējuma saņēmējam un partneriem ir noteikts pienākums veikt RIS3 datu uzkrāšanu (Ministru kabineta 19.12.2023. noteikumu Nr.811 7.5. apakšpunkts - publikācijas Web of Science un SCOPUS (skaits) un 7.6.apakšpunkts pētniecības un attīstības izdevumu apjoms – publiskais finansējums (euro)). Vēršam uzmanību, ka RIS3 rādītājs iekšējais pētniecības un attīstības personāls, atbilstoši vadlīnijām par viedās specializācijas stratēģijas jomas noteikšanu un monitoringa veikšanu ir "pētnieki, t.sk., maģistra grāda, bakalaura grāda, pirmā vai otrā līmeņa augstākās vai profesionālās izglītības ieguvēji; doktora grāda ieguvēji; doktoranti un doktora grāda pretendenti; jaunie zinātnieki utt.". Lai finansējuma saņēmējam būtu skaidri nosacījumi par nepieciešamo datu uzkrāšanu, lūdzam skaidrot, kādus konkrētus datus pasākuma ietvaros, kas nedublējas ar 1.1.1.8. pasākumu, finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim būtu jāuzkrāj, t.sk., par piesaistīto ārvalstu finansējumu (euro) (no starptautiskām pētniecības programmām vai no ārvalstu partneriem) pētniecībai un zinātniskajām publikācijām Web of Science un SCOPUS.

Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta anotāciju, salāgojot to ar noteikumu projektā paredzamo datu uzkrāšanu. 

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka projekta maksājumu pieprasījumu un projekta grozījumu sagatavošanas un iesniegšanas aspekti ir jau iekļauti vienošanās par Eiropas Savienības fonda projekta īstenošanu standartformā, lai samazinātu administratīvo slogu, aicinām svītrot noteikumu projekta 16.3. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā aktuālo attiecināmo izmaksu vadlīniju "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" redakciju un to, ka pasākuma ietvaros nav plānotas netiešās izmaksas, aicinām anotāciju papildināt ar informāciju, ka komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksas tiks segtas no pārējām projekta izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai noteikumu projekta 20.1., 20.2.1.un 20.2.2. apakšpunktā minētais noslodžu ierobežojums ir nepieciešams un samērīgs, ņemot vērā aktuālo attiecināmo izmaksu vadlīniju "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" redakciju. 
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam papildināt, ka personāla izmaksu ierobežojums līdz 87 787 euro ir ES fondu daļai.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta darbības nesaimnieciskais raksturs ir pamatots ar Komisijas paziņojumā par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu noteikto izpratni par nesaimniecisko darbību izglītības jomā, kā arī tiek attiecīgi piemērota izglītības jomai atbilstoša komercdarbības atbalsta kontroles analīze, aicinām dzēst noteikumu projekta tekstā ietvertos nosacījumus par darbībām, kurām nav saimniecisks raksturs pētniecības jomā, t.i. aicinām dzēst noteikumu projekta 25.2 un 25.3.punktus. Ņemot vērā to, ka noteikumu 25.1.punkts ietver iepriekšminēto izpratni par nesaimniecisko darbību izglītības jomā un 25.4.punkts paskaidro tās piemērošanu praksē, aicinām izvērtēt abu šo punktu apvienošanu. Vienlaikus, lūdzam attiecībā uz 25.4.punkta redakciju ievērot, ka analīzē izmantotajiem ieņēmumiem un izdevumiem jābūt tādiem, kas saistīti ar izglītības darbībām valsts izglītības sistēmas ietvaros, kas galvenokārt vai pilnībā ir valsts finansēta un uzraudzīta, līdz ar to lūdzam atbilstoši papildināt tekstu. 

 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Saistībā ar anotācijā norādīto skaidrojumu "Izmaksas par to darbību īstenošanu, kas tiek veiktas līdz projekta iesnieguma apstiprināšanai, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris veic no saviem līdzekļiem, un lai nodrošinātu to attiecināšanu no projekta finansējuma, iekļauj tās projekta iesniegumā. Gadījumā, ja izmaksas netiek attiecinātas no projekta finansējuma, tās ir uzskatāmas par attiecīgās zinātnes universitātes izdevumiem un netiek kompensētas" lūdzam precizēt, vai minētais skaidrojums attiecināms arī uz noteikumu projekta 18.12. un 20.1. apakšpunktā paredzētām atbalstāmo darbību un izmaksām, kas saistītas ar projekta izmaksu un ieguvumu analīzes sagatavošanu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.2 apakšsadaļā “Detalizēts izdevumu aprēķins” norādīto finansējuma sadalījumu 2026.gadam, jo ERAF finansējuma un Valsts budžeta finansējuma summa veido matemātisku neprecizitāti 1 euro apmērā.
 
Piedāvātā redakcija
-