Projekta ID
23-TA-1941Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija"
Atzinums iesniegts
15.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Biedrība "Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija" ir izvērtējusi Rīgas metropoles areāla ilgtspējīga integrēta sabiedriskā transporta plāns 2024. līdz 2030. gadam un sniedz sekojošu viedokli un priekšlikumus.
Diemžēl plānā nav pietiekami atspoguļota Rīgas starptautiskās autoostas loma integrētam sabiedriskam transportam. Jānorāda, ka reģionālā sabiedriskā transporta satiksme nevar un nebūs pilnībā aizstājama ar pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu. Līdz ar to autoostas atrašanās Rīgas centrā ir būtisks priekšnoteikums, lai iedzīvotāji pārsēstos no privātā transporta uz sabiedrisko transportu (autobusiem).
Sadaļā 1.2. (..tiesiskais ietvars) nav pieminēta Sabiedriskā transporta padome un tās funkcijas.
Sadaļā 1.3.1. (Sociālie aspekti) nav pieminēta Covid -19 pandēmija un tās ietekme gan uz tiešo pasažieru skaita kritumu (kas gan bez komentāriem atspoguļots tabulās par pilsētu pārvadājumiem (sadaļa 1.5.5.)), ne arī uz iedzīvotāju un darbaspēka paradumu maiņu, aizvien vairāk izvēloties darbu / mācības / saskarsmi attālināti.
Sadaļā 1.4.5. pieminēts Rīgas Satksmes ūdeņraža trolejbusu projekts, bet nav nekādu secinājumu par ūdeņraža transporta attīstības nepieciešamību un iespējām. Nav minēts citu valstspilsētu ieguldījums bezemisiju transporta attīstībā.
Sadaļā 1.5.6.5. (Komerciālie pasažieru pārvadājumi) ir ievieta informācija par komercpārvad’jumiem, kas uz doto brīdi nav aktuāla. "Attiecībā uz personu ar invaliditāti pārvadāšanu ir sagatavoti grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, kas sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējiem komerciālajos maršrutos uzliek pienākumu ar atvieglotajiem nosacījumiem pārvadāt pasažierus, kuriem valsts ar normatīvajiem aktiem ir piešķīrusi braukšanas maksas atvieglojumus. Pārvadātājs ir tiesīgs saņemt no valsts izdevumu, kas saistīti ar šo pasažieru pārvadāšanu, kompensāciju, kas nepārsniedz vidējo tarifu (braukšanas maksu) par reģionālās nozīmes autobusu maršrutos sniegtajiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem vai ir mazāks, ja pakalpojuma sniedzējs būs noteicis zemāku tarifu (braukšanas maksu)".
Sadaļā 1.5.6.1. (VSIA “Autotransporta direkcija”) Plāns nav realizēts, jo nav ieviesta. "2023. gadā ATD plāno nodrošināt biļešu tirdzniecību uz visiem reģionālās nozīmes reisiem. Šobrīd notiek biļešu tirdzniecības testēšana PV maršrutos Rīga-Skulte un Rīga-Tukums."
Sadaļā 2.2.3. nav saprotams no kurienes tiek izsecināts šāds viedoklis - attīstot komercpārvadājumus, ieteicams rīkot atklātu konkursu par tiesībām veikt pārvadājumus konkrētā maršrutā, piešķirot līguma tiesības vienam vai dažiem pārvadātājiem (kur piemērojams). Komercpārvadājumi jāorganizē brīva tirgus apstākļos.
Plānā runājot par transporta infrastruktūras jautājumiem nekur nav minētas kvalitātes prasības autobusiem, visur runāts tikai par dzelzceļu.
Diemžēl plānā nav pietiekami atspoguļota Rīgas starptautiskās autoostas loma integrētam sabiedriskam transportam. Jānorāda, ka reģionālā sabiedriskā transporta satiksme nevar un nebūs pilnībā aizstājama ar pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu. Līdz ar to autoostas atrašanās Rīgas centrā ir būtisks priekšnoteikums, lai iedzīvotāji pārsēstos no privātā transporta uz sabiedrisko transportu (autobusiem).
Sadaļā 1.2. (..tiesiskais ietvars) nav pieminēta Sabiedriskā transporta padome un tās funkcijas.
Sadaļā 1.3.1. (Sociālie aspekti) nav pieminēta Covid -19 pandēmija un tās ietekme gan uz tiešo pasažieru skaita kritumu (kas gan bez komentāriem atspoguļots tabulās par pilsētu pārvadājumiem (sadaļa 1.5.5.)), ne arī uz iedzīvotāju un darbaspēka paradumu maiņu, aizvien vairāk izvēloties darbu / mācības / saskarsmi attālināti.
Sadaļā 1.4.5. pieminēts Rīgas Satksmes ūdeņraža trolejbusu projekts, bet nav nekādu secinājumu par ūdeņraža transporta attīstības nepieciešamību un iespējām. Nav minēts citu valstspilsētu ieguldījums bezemisiju transporta attīstībā.
Sadaļā 1.5.6.5. (Komerciālie pasažieru pārvadājumi) ir ievieta informācija par komercpārvad’jumiem, kas uz doto brīdi nav aktuāla. "Attiecībā uz personu ar invaliditāti pārvadāšanu ir sagatavoti grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, kas sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējiem komerciālajos maršrutos uzliek pienākumu ar atvieglotajiem nosacījumiem pārvadāt pasažierus, kuriem valsts ar normatīvajiem aktiem ir piešķīrusi braukšanas maksas atvieglojumus. Pārvadātājs ir tiesīgs saņemt no valsts izdevumu, kas saistīti ar šo pasažieru pārvadāšanu, kompensāciju, kas nepārsniedz vidējo tarifu (braukšanas maksu) par reģionālās nozīmes autobusu maršrutos sniegtajiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem vai ir mazāks, ja pakalpojuma sniedzējs būs noteicis zemāku tarifu (braukšanas maksu)".
Sadaļā 1.5.6.1. (VSIA “Autotransporta direkcija”) Plāns nav realizēts, jo nav ieviesta. "2023. gadā ATD plāno nodrošināt biļešu tirdzniecību uz visiem reģionālās nozīmes reisiem. Šobrīd notiek biļešu tirdzniecības testēšana PV maršrutos Rīga-Skulte un Rīga-Tukums."
Sadaļā 2.2.3. nav saprotams no kurienes tiek izsecināts šāds viedoklis - attīstot komercpārvadājumus, ieteicams rīkot atklātu konkursu par tiesībām veikt pārvadājumus konkrētā maršrutā, piešķirot līguma tiesības vienam vai dažiem pārvadātājiem (kur piemērojams). Komercpārvadājumi jāorganizē brīva tirgus apstākļos.
Plānā runājot par transporta infrastruktūras jautājumiem nekur nav minētas kvalitātes prasības autobusiem, visur runāts tikai par dzelzceļu.
Piedāvātā redakcija
-