Atzinums

Projekta ID
25-TA-908
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Reģionālo attīstības centru un novadu apvienība"
Atzinums iesniegts
05.12.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
15. Projekta iesniedzējam ir īpašuma, valdījuma, pārvaldīšanas vai bezatlīdzības lietošanas tiesības uz nekustamo īpašumu, tai skaitā zemi un infrastruktūru, kurā tiks veiktas projektā paredzētās darbības atbilstoši šo noteikumu 14. punktā minētajam. Īpašuma, valdījuma vai bezatlīdzības lietošanas tiesībām ir jābūt nostiprinātām zemesgrāmatā ne vēlāk kā līdz pirmā maksājuma pieprasījuma iesniegšanai sadarbības iestādē (izņemot gadījumu, ja pašvaldības īpašums uz normatīvā akta, līguma vai pašvaldības lēmuma pamata ir nodots pašvaldības iestādes – projekta iesniedzēja valdījumā).
Priekšlikums
Spēkā esošā noteikumu projekta 15. punkts nosaka, ka īpašuma tiesībām jābūt nostiprinātām zemesgrāmatā līdz pirmajam maksājuma pieprasījumam. Taču praksē pastāv situācijas, kad pašvaldības īpašumā ir ēkas domājamās daļas (kopīpašums ar citu juridisku vai fizisku personu). Lai nodrošinātu investīciju ilgtspēju un juridisko skaidrību, pašvaldības bieži vien plāno veikt nekustamā īpašuma reālo sadali, izdalot pašvaldības funkcijām nepieciešamo ēkas daļu kā atsevišķu kadastra objektu.
Risinājums un nepieciešamība: Nekustamā īpašuma reālā sadale ir laikietilpīgs process (kadastrālā uzmērīšana, projektēšana, saskaņošana), kas var pārklāties ar projekta īstenošanas sākuma posmu. Grozījums paredz iespēju uzsākt projektu ēkā, kas ir kopīpašums (domājamās daļas), ar nosacījumu, ka līdz projekta pabeigšanai (noslēguma maksājuma pieprasījumam) tiek pabeigta īpašuma reālā sadale un izveidots 100% pašvaldībai piederošs, atsevišķs nekustamais īpašums. Tas nodrošina:
Investīciju drošību: Projekta beigās ERAF investīcijas atradīsies 100% pašvaldības īpašumā, izslēdzot riskus, kas saistīti ar kopīpašnieku strīdiem nākotnē.
Efektīvu projektu ieviešanu: Netiek mākslīgi aizkavēta energoefektivitātes pasākumu uzsākšana birokrātisku procesu dēļ, vienlaikus saglabājot stingru prasību par īpašumtiesību sakārtošanu pirms gala norēķina.
Piedāvātā redakcija
(papildināt 15. punktu):
"Ja projektā paredzētie ieguldījumi tiek veikti ēkas daļā, kas projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī ir pašvaldības, valsts vai citas atvasinātas publiskas personas īpašumā esošas domājamās daļas no kopīpašuma, īpašuma tiesībām uz atsevišķi nodalīto nekustamo īpašumu (patstāvīgu nekustamā īpašuma kadastra numuru), kurā veikti ERAF ieguldījumi, ir jābūt nostiprinātām zemesgrāmatā uz projekta iesniedzēja vārda ne vēlāk kā līdz noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanai sadarbības iestādē."
2.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzu anotācijā sniegt skaidrojumus uz sekojošajiem jautājumiem:Vai ir pieļaujama situācija, ka SAM 2116 ietvaros plānoto projektu īstenotu pašvaldība un īpašumtiesības tiek saglabātas pašvaldībai, bet ēkas apsaimniekošanu paredzēts uzticēt kapitālsabiedrībai (sabiedrības 74,17% kapitāla daļu pieder pašvaldībai)? Vai šāds ēkas apsaimniekošanas modelis būtu pieļaujams projekta ietvaros saskaņā ar MK noteikumu prasībām?

SAM 2116 ietvaros iecerētajā projektā tiktu īstenoti energoefektivitātes uzlabošanas pasākumi ēkā, kurā paredzēts īstenot sporta funkciju (t.sk. ēku iznomājos amatieru sporta organizācijām). Vai projektā ir pieļaujama papildinoša saimnieciskā darbībā?

MK noteikumi paredz sniegt atbalstu projektiem, kuru rezultātā ēkas nodrošina atbilstību gandrīz nulles enerģijas patēriņam vai izpilda labākas energoefektivitātes prasības. Esošais normatīvais regulējums neatrunā, kāda ir energoefektivitātes aprēķina metodika  ēkām, kurām vidējais griestu augstums pārsniedz 3,5m.
Piedāvātā redakcija
-