Projekta ID
25-TA-1343Atzinuma sniedzējs
"Privāto augstskolu asociācija"
Atzinums iesniegts
16.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Rīgā, 2025. gada 16. jūnijā
Biedrība “Privāto augstskolu asociācija” (turpmāk – PAA) ir iepazinusies ar Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sagatavoto Informatīvo ziņojumu “Par augstākās izglītības institucionālās finansēšanas izmēģinājumprojektu” (turpmāk – Ziņojums), un izsaka savu iedokli par tajā ietvertajiem Priekšlikumiem augstākās izglītības finansēšanas sistēmas nākotnes attīstībai.
Īpaši vēlamies vērst uzmanību uz priekšlikumu sadaļu “Finansējuma piešķiršana juridisko personu dibinātām augstskolām”. PAA visnotaļ apsveic faktu, ka IZM Ziņojuma 25. lpp. ir norādījusi, ka: “Lai veicinātu konkurenci un virzību uz izcilību kopējā augstākās izglītības sistēmā, būtu apsverama šo iestāžu (respektīvi - juridisko personu dibināto augstskolu), īpaši bezpeļņas AII, mērķtiecīgāka integrācija valsts finansēšanas mehānismos”. IZM vēlme un gatavība pievērst uzmanību šim jautājumam ir atbalstāma, un privātās augstskolas ir gatavas aktīvi piedalīties tā apspriešanā un risinājumu meklēšanā.
Tomēr, šajā sakarā vēlamies izteikt arī sekojošus komentārus.
Nav saprotams Ziņojuma 25. un 26. lpp. minētais: “Līdz ar to, jebkādam tiešam valsts finansējumam būtu jābūt pieejamam tikai tām juridisko personu dibinātām AII, kuras nepārprotami darbojas bez peļņas gūšanas nolūka. Lai to nodrošinātu, nepieciešams izvērtēt pilnveidot normatīvo regulējumu, nosakot papildu statusus juridisko personu dibinātām AII (piemēram, "bezpeļņas augstskola" vai "sabiedriskā labuma augstskola"), un izstrādājot skaidrus un pārbaudāmus kritērijus šāda statusa piešķiršanai. Šajos kritērijos būtu jāņem vērā arī informācija par AII dibinātājiem un patiesā labuma guvējiem, nodrošinot darbības caurskatāmību un atbilstību sabiedrības interesēm”.
Šķiet apšaubāmi, ka augstskolu atbilstību sabiedrības interesēm tiek piedāvāts mērīt atkarībā no AII dibinātāja statusa. Privātās augstskolas Latvijā pilnībā pilda visas tās pašas prasības, kā valsts dibinātās augstskolas, attiecībā kvalitatīvas izglītības nodrošināšanas sociālās funkcijas izpildi, tai skaitā attiecībā uz studiju programmu kvalitāti, akreditāciju, zinātnisko institūciju starptautisko izvērtēšanu, valsts parauga diplomu izsniegšanu un citas.
Privātām AII Latvijā ir “SIA” vai “AS” juridiskais statuss, un tas apriori nozīmē, ka tās ir komercuzņēmumi, kuru galvenais darbības mērķis ir peļņas gūšana. Līdz ar to noteikt juridisko personu dibinātām AII, piemēram, bezpeļņas augstskolas statusu ir neloģiski un juridiski nekorekti. Tajā pašā laikā Privāto augstskolu asociācija nekādi nevar iebilst, ja Izglītības un zinātnes ministrija sagatavos izmaiņas esošajā civilajā likumdošanā un likumdevējs atbalstīs jaunu normatīvo regulējumu, nosakot jauna juridiskā statusa AII (piemēram, "bezpeļņas augstskola" vai "sabiedriskā labuma augstskola". Tas ir veids, kā darbojas augstskolas daudzās Eiropas valstīs, un tas varētu bagātināt arī Latvijas AII spektru.
Vēlamies vēlreiz uzsvērt, ka juridisko personu dibinātās augstskolas Latvijā nepretendē uz institucionālā snieguma finansējuma saņemšanu no valsts budžeta. Latvijas likumdošana paredz iespēju (Augstskolu likuma 78. panta (4) daļa), ka Izglītības un zinātnes ministrija, citas ministrijas un valsts institūcijas var slēgt līgumus ar valsts akreditētām citu juridisko un fizisko personu dibinātajām augstskolām par noteiktu speciālistu sagatavošanu, ja netiek sagatavots pietiekams skaits valstij nepieciešamo speciālistu. Šī ir sadarbības forma, kā privātās augstskolas ir gatavas sadarboties ar valsts pārvaldes institūcijām, izmantojot valsts budžeta finansējumu.
Šādā pašā veidā, slēdzot līgumus uz konkursu rezultātu pamata, ierosinām organizēt arī finansējuma piešķiršanu valstij nepieciešamu pētījumu veikšanai par tautsaimniecībai aktuālām tēmām. Juridisko personu dibinātās augstskolas, līdz ar valsts augstskolām, iziet Zinātnisko institūciju starptautisko novērtējumu, parasti sasniedz pozitīvus rezultātus, tādēļ būtu tikai loģiski, ja tām caur valsts finansētiem pasūtījumiem tiktu dota vienlīdzīga iespēja praktiski realizēt savu pētniecisko potenciālu.
Savukārt sekojošo priekšlikumu Ziņojuma 26. lpp. Privāto augstskolu asociācija pilnībā atbalsta un aicina to praktiski realizēt: “Nākotnē šo principu – valsts atbalsta piešķiršanu tieši studējošajiem – varētu attiecināt uz visām stipendijām, ko valsts nodrošina, tādējādi veicinot augstākās izglītības pieejamību kvalificētiem studentiem neatkarīgi no viņu izvēlētās augstskolas, ja attiecīgā augstskola iztur nepieciešamos kvalitātes kritērijus”.
Šāda pieeja dod studentiem brīvas iespējas izvēlēties sev vēlamo mācību iestādi un studiju programmu valstij aktuālās studiju jomās, sniedz atbalstu studējošajiem no sabiedrības grupām, kas citādi nebūtu spējīgas atļauties studēt (neatkarīgi no viņu izvēlētās augstskolas), kā arī veicina maksimāli tiešu studējošo finansēšanu, samazinot starpniecības institūciju lomu. Kā potenciālie rīki, kas varētu tikt izmantoti studējošo finansēšanā, ir pēc dažādiem kritērijiem mērķētās stipendijas.
Uzstādījumu, ka budžeta līdzekļu sadalē tiek nodalīts augstskolu institucionālais (snieguma un attīstības) finansējums no studējošo un no projektu finansējuma, privātās augstskolas atbalsta, un ir gatavas piedalīties tā realizācijā.
Privāto augstskolu asociācijas valdes priekšsēdētājs J. Kanels
Piedāvātā redakcija
-
