Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
21-TA-333
Atzinuma sniedzējs
Militārās izlūkošanas un drošības dienests
Atzinums iesniegts
06.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Atzinuma dokumenti

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
No likumprojekta 14.pantā ietvertās likuma 44.panta otrās daļas 2.punkta sākotnēji piedāvātās redakcijas saskaņā ar Tieslietu ministrijas iebildumu ir izslēgti vārdi "kandidāts vai pretendents ir saistīts ar organizēto noziedzību vai kriminālsodāmām darbībām". MIDD neatbalsta šādu normas redakciju zemāk norādīto apsvērumu dēļ.
Tieslietu ministrija savā iebildumā norāda, ka no likumprojekta 14.pantā jaunā redakcijā izteiktā likuma 44.panta otrās daļas 2.punkta un anotācijas skaidri neizriet, kā izpaužas kandidāta vai pretendenta saistība ar organizēto noziedzību vai kriminālsodāmām darbībām, jo īpaši ņemot vērā, ka likumprojekta 14.pantā izteiktā likuma 44.panta otrās daļas 1.punkts jau paredz kandidāta vai pretendenta sasaisti ar vairākiem noziedzīgiem nodarījumiem, t.i., ja minētais subjekts atzīts par vainīgu vai tam piemērots piespiedu ietekmēšanas līdzeklis par cita starpā noziedzīgas organizācijas izveidošanu, vadīšanu, iesaistīšanos tajā vai tās sastāvā ietilpstošā organizētā grupā vai citā noziedzīgā formējumā vai piedalīšanos šādas organizācijas izdarītos noziedzīgos nodarījumos u.c. noziedzīgiem nodarījumiem.
MIDD paskaidro, ka saistība ar organizēto noziedzību vai kriminālsodāmām darbībām var izpausties kā tiesībsargājošo vai valsts drošības iestāžu rīcībā esoša operatīva rakstura informācija, kas nepārprotami norāda uz subjekta iesaisti kriminālsodāmās darbībās, arī situācijās, kad subjekts vēl nav atzīts par vainīgu vai tam vēl nav piemērots piespiedu ietekmēšanas līdzeklis. Līdz ar ko, izslēdzot no minētās normas vārdus "kandidāts vai pretendents ir saistīts ar organizēto noziedzību vai kriminālsodāmām darbībām" norādītajā gadījumā valsts drošības iestādes tiktu nepamatoti ierobežotas konkrētās normas piemērošanā.
Ņemot vērā, ka Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likumā noteiktie kritēriji ir piemērojami kandidātiem vai pretendentiem, kuri strādās ar specifisku un augstas sensitivitātes informāciju drošības jomā, attiecīgi ir jāparedz iespēja noraidīt kandidātu vai pretendentu, kura reputācija drošības jomā ir apšaubāma.
MIDD papildus vērš uzmanību, ka arī Stratēģiskas nozīmes preču aprites likuma 5.panta ceturtās daļas 6.punktā paredzēts valsts drošības iestāžu pienākums vērtēt personas saistību ar organizēto noziedzību vai kriminālsodāmām darbībām, līdz ar ko nav pamata uzskatīt šādu normu par neskaidru.
Pamatojoties uz iepriekšminēto, MIDD lūdz likumprojekta 14.pantā ietverto likuma 44.panta otrās daļas 2.punktu izteikt sākotnēji piedāvātajā redakcijā, tas ir "2) ja pasūtītājs ir saņēmis valsts drošības iestādes atzinumu, ka iepirkuma līguma noslēgšana ar kandidātu vai pretendentu var radīt draudus nacionālajai drošībai, tai skaitā kandidāta vai pretendenta dalība ir vērsta pret Latvijas Republikas drošību, kandidāts vai pretendents ir saistīts ar organizēto noziedzību vai kriminālsodāmām darbībām, ir ziņas, kas apliecina kandidāta vai pretendenta piederību aizliegtiem militarizētiem vai bruņotiem grupējumiem, sabiedriskajām organizācijām (partijām) vai to apvienībām vai reliģiskajām organizācijām;", kā arī precizēt anotāciju saskaņā ar šajā vēstulē sniegto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-