Atzinums

Projekta ID
22-TA-2819
Atzinuma sniedzējs
Aizsardzības ministrija
Atzinums iesniegts
10.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka likumprojekta 1.pantā izteiktā publikāciju vadības sistēmas definīcijai izveidota komplicēti uztverama struktūra, kas cita starpā iekļauj arī sistēmā esošās informācijas saturu, kā arī informācijas apmaiņas pienākumu starp iestādēm “[…] informācijas sagatavošanu un iesniegšanu Iepirkumu uzraudzības birojam, publicēšanu tā tīmekļvietnē, vai nosūtīšanu Eiropas Savienības Publikāciju birojam publicēšanai Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem sagatavojama un iesniedzama Iepirkumu uzraudzības birojam, publicējama tā tīmekļvietnē vai Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī, […]”. Vieglākai uztveramībai, ierosinām veidot definīciju, vairākas reizes neatkārtojot Iepirkumu uzraudzības biroja un Eiropas Savienības Oficiālā Vēstneša nosaukumus, vai arī izvērtēt nepieciešamību iekļaut papildu regulējumu par informācijas apmaiņu iestāžu starpā Publisko iepirkumu likuma pamattekstā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt likumprojekta anotāciju un norādīt tajā skaidrojumu par likumprojekta 2.pantā ietverto likuma 9.panta sestajā prim daļā paredzēto grozījumu attiecībā uz pasūtītāja pienākumu publikāciju vadības sistēmā atkārtoti sagatavot un publicēt paziņojumu par plānoto līgumu, norādot vai šie paziņojumi būs savstarpēji sasaistīti. Patlaban sistēmā nav iespējams ar to pašu identifikācijas numuru publicēt vēl vienu paziņojumu, tādējādi radot  lielu kļūdīšanās risku. Lūdzam skaidrot, vai un kā tiks nodrošināts, ka sistēma tehniski spēs identificēt cilvēcisko kļūdu nejauši pārrakstoties identifikācijas numurā, ja publikācija būs par citu iepirkumu ar citu iepirkuma nosaukumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt likumprojekta 7.pantu, ar kuru 18.panta 2.2 daļa izteikta jaunā redakcijā, un papildināt minētajā vienībā ietverto atsauci uz 2.1 daļu ar 2.punktu, proti, “2.1 daļas 2.punktu”. Tāpat saistībā ar grozījumiem 18.pantā, lūdzam anotācijā skaidrot, vai Elektroniskajā iepirkumu sistēmā ir/būs nodrošināta funkcionalitāte paziņojuma par apspriedi dokumentācijas sasaistīšanai ar tālāk sekojošo attiecīgā iepirkuma dokumentāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ar grozījumiem likumprojekta 9.pantā likuma 27.pants ir izteikts jaunā redakcijā. Lai nerastos pārpratumi, piemērojot šo normu, lūdzu, papildināt minētās grozījumu vienības pirmo teikumu ar vārdiem “ja iepirkuma līguma paredzamā līgumcena ir mazāka par Ministru kabineta noteiktajām līgumcenu robežvērtībām”. Papildus lūdzam precizēt likumprojekta anotāciju, norādot paskaidrojošu informāciju par šajā normā minēto paziņojumu mērķi un lomu iepirkuma procesā.
 
Piedāvātā redakcija
27. Ja iepirkuma līguma paredzamā līgumcena ir mazāka par Ministru kabineta noteiktajām līgumcenu robežvērtībām, pasūtītājs var informēt par plānotajiem iepirkumiem, publicējot iepriekšējo informatīvo paziņojumu, ko izmanto tikai informācijai, vai publicējot iepriekšējo informatīvo paziņojumu, ko izmanto, lai saīsinātu piedāvājumu saņemšanas termiņu. Pasūtītājs publicē iepriekšējo informatīvo paziņojumu, ja iepirkuma līguma paredzamā līgumcena ir vienāda ar Ministru kabineta noteiktajām līgumcenu robežvērtībām vai lielāka."
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām izteikt likuma 32.panta pirmās daļas pirmo teikumu (likumprojekta 15.pants) šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
“Pasūtītājs, kurš organizē iepirkumu šā likuma 10. pantā noteiktajā kārtībā, publicē paziņojumu par līgumu attiecībā uz sociālajiem un citiem īpašiem pakalpojumiem.”
 
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai likumprojektam ir nepieciešams spēkā stāšanās termiņš vai pārejas noteikumi, saskaņojot paredzētos likuma grozījumus ar Eiropas Savienības tiesību aktos noteikto, proti, 2019. gada 23. septembra Komisijas Īstenošanas Regula (ES) 2019/1780, ar ko izveido standarta veidlapas paziņojumu publicēšanai publisko iepirkumu jomā un atceļ Īstenošanas regulu (ES) 2015/1986, nosaka jauno prasību ieviešanu attiecībā uz e-veidlapām publisko iepirkumu jomā ne vēlāk kā līdz 2023. gada 25. oktobrim.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt likumprojekta anotāciju un norādīt tajā skaidrojumu par likumprojekta 2.pantā ietverto likuma 9.panta sestajā prim daļā paredzēto grozījumu attiecībā uz pasūtītāja pienākumu publikāciju vadības sistēmā atkārtoti sagatavot un publicēt paziņojumu par plānoto līgumu, norādot vai šie paziņojumi būs savstarpēji sasaistīti. Patlaban sistēmā nav iespējams ar to pašu identifikācijas numuru publicēt vēl vienu paziņojumu, tādējādi radot  lielu kļūdīšanās risku. Lūdzam skaidrot, vai un kā tiks nodrošināts, ka sistēma tehniski spēs identificēt cilvēcisko kļūdu nejauši pārrakstoties identifikācijas numurā, ja publikācija būs par citu iepirkumu ar citu iepirkuma nosaukumu.

Tāpat, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par likuma 27., 27.1, 28., 29., 30., 31., 32., 33., 33.1 un 35. pantā minēto paziņojumu saturu kopsakarā ar tehnisko izpildījumu.
Lūdzam skaidrot, kādā veidā tiks skaitīts atkārtoti publicētā paziņojuma, ar kuru izsludināta iepirkuma procedūra, (grozījumu iepirkuma procedūras dokumentos gadījumos) termiņš. Proti, kā tiks nodrošināta izsekojamība iepirkuma izsludināšanas datumam. Kā arī, vai un kā tiks nodrošināta iespēja sistēmā iekļaut informāciju attiecīgi gan par grozījumiem, gan par iepirkuma procedūras pārtraukšanu.
Lūdzam arī skaidrot, cik lielā mērā process attiecībā uz paziņojumu par līgumu slēgšanas tiesību piešķiršanu būs digitalizēts. Proti, vai tiks nodrošināta sākotnējo paziņojumu  arhivēšanas funkcija, un, vai prioritāte būs dokumenta jaunākajai versijai publicēšanas paziņojuma gadījumā par līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu, tādējādi, mazinot kļūdas iespējamību attiecībā uz minēto paziņojumu publicēšanu kā sākotnējo versiju.

Lai nodrošinātu to, ka anotācija sniedz skaidru un strukturētu priekštatu par esošo un jauno regulējumu salīdzinošā vērtējumā, aicinām precizēt anotāciju, proti, visās anotācijas sadaļās “Risinājuma apraksts” norādīt konkrētu likumprojekta pantu/-us, ar kuru tiek risināta konkrētās anotācijas sadaļas “Problēmas apraksts” aprakstītā problēma. Vienlaikus, aicinām visās anotācijas sadaļās “Problēmas apraksts” sākotnēji definēt problēmu, secīgi sniedzot izvērstāku problēmas skaidrojumu.  Piemēram, no anotācijas netop skaidrs, kādas ir jaunā regulējuma nianses attiecībā uz digitalizācijas procesu salīdzinājumā ar spēkā esošo regulējumu, tostarp, kādi pienākumi izriet no jaunā regulējuma un tā paredzamās priekšrocības.

Vēršam uzmanību un aicinām pārskatīt un labot likumprojektā un tā anotācijā latviešu valodas pareizrakstības un juridiskās tehnikas kļūdas (skat., piemēram, likumprojekta 16. un 24.pantu).

 
Piedāvātā redakcija
-